شناسهٔ خبر: 55568329 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

معرفی ۱۲ بازی برتر برای علاقه‌مندان به اساطیر نورس

تجربه دست اول از اساطیر نورس با بازی این عنوان‌ها

صاحب‌خبر -

تا به اینجا در هفته‌های گذشته به بررسی داستان‌های اساطیر نورس بر طبق آثار باقی مانده از تمدن وایکینگ‌ها پرداختیم، حال اگر به تجربه دست اول دنیای اساطیر نورس علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم که بازی‌هایی که در این لیست معرفی می‌شوند را امتحان کنید. این بازی‌ها هر یک به بررسی نکات مختلفی در زندگی مردمان اروپای شمالی، از کشتی‌های بزرگ جنگی گرفته تا کشاورزی و در نهایت آرزوی هر وایکینگ، یعنی رسیدن به تالارهای زرین ولهالا (ٖValhalla) می‌پردازند.

استفاده از تاریخ و اسطوره‌های تمدن‌های مختلف در دنیای بازی‌های ویدیویی اتفاق جدیدی نیست، بازی‌هایی مانند اساسینز کرید (Assassin’s Creed) در نسخه‌های مختلف به دوران‌ و تمدن‌های مختلف پرداخته است، اما در سال‌های اخیر توجه زیادی به اسطوره‌های نورس شده و قصه‌های محلی مردمان ژرمنیک و اسکاندیناوی در فرنچایزهای مختلفی مثل فیلم، سریال، انیمه، بازی‌های ویدیویی و ادبیات داستانی نمود پیدا کرده‌اند.

برای افرادی که به تجربه دست اول اعتقادات مردمان باستانی علاقه‌مند هستند قطعاً بازی‌هایی که به داستان‌ها و محیط‌های اسطورهای تعلق دارند تجربه خوشایند و آموزنده‌ای خواهد بود. در بازی‌هایی که در لیست زیر معرفی شده‌اند شما قادر خواهید بود به تالار زرین ولهالا قدم بگذارید، همراه لوکی (Loki) خدای نیرنگ شوید و بر ایگدراسیل (Yggdrasil) گشت و گذار کنید، در دریای بزرگ کشتی‌رانی کرده و مار عظیم میدگارد (Midgard) یعنی یورمنگاندر (Jörmungandr) را ملاقات کنید.

۱۲. آواز آهن (Song Of Iron)

آواز آهن یک بازی مستقل و ماجراجویی است که توسط تیم Resting Relic در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است. این بازی از تمدن مردمان نورس، به ویژه در سبک ترسیم نقاشی‌ها الهام گرفته است.

تمرکز اصلی بازی به چالش کشیدن بازیکن در برابر انسان‌های دیگر، حیوانات، هیولاها و خود طبیعت و موانع آن است. اگر به اسطوره‌های نورس علاقه‌مند هستند احتمالاً با دیدن اسکرین‌شاتهای بازی تصمیم به امتحان کردن آن بگیرید.

۱۱. سرزمین‌های شمالی (Northgard)

به احتمال زیاد هرگز اسم بازی نورث‌گارد به گوشتان نخورده است، اما این بازی با سبک استراتژیک کاملاً بر اساطیر نورس تمرکز دارد. این عنوان در سال ۲۰۱۷ توسط استدیو Shiro Games برای تمامی پلتفرم‌ها، من جمله موبایل و نینتندو سوویچ منتشر شده است.

کسانی که مایل به تجربه نبرد خدایان و وایکینگ‌ها هستند قطعاً از تجربه این بازی لذت خواهند برد.

۱۰. مونین (Munin)

در این بازی شما به عنوان مونین (Muninn)، یکی از دو کلاغ اودین (Odin) بازی می‌کنید که با حیله‌های لوکی به یک زن تبدیل شده و دیگر قدرت پرواز ندارید. برای بازگشتن به بدن اصلی خود باید سراسر عوالم نه‌گانه اساطیر نور بر روی ایگدراسیل را بگردید تا در نهایت با شکل اصلی خود به سرزمین خدایان، اَزگارد (Asgard) برسید.

مونین بازی فکری، معمایی و هزارتویی زیبایی است که محیط آن از افسانه‌های نورس و مناظر اسکاندیناویایی زیبایی پوشیده شده است و حتا در صفحات لودینگ بازی هم نکات جالبی درباره اسطوره‌های نورس به بازیکن ارائه می‌دهد.

۹. کاری: تنها در سواحل واناهیم (Kari: Stranded On The Shores Of Vanaheim)

این بازی در سبک ماجراجویی و معمایی است که شما به عنوان کاری،‌ که دختری جوان از وایکینگ‌هاست بازی می‌کنید و پس از طوفان عظیمی کشتی‌ شما در سواحل واناهیم به گل نشسته می‌نشیند.

همان‌طور که در مقالات قبلی اساطیر پنج‌شنبه بررسی کردیم، واناهیم یکی از عوالم نه‌گانه اساطیر نورس است که بر روی شاخه‌های درخت زندگانی قرار گرفته و محل زندگی نژاد دیگری از خدایان به نام وانیر (Vanir) است. این خدایان قدرتشان بر دانایی و ارتباط با طبیعت تمرکز دارد. کاری برای نجات خود وادار می‌شود در این سرزمین به ماجراجویی بپردازد تا موفق شود کشتی خود را تعمیر کند و در این مسیر از طرف خدایان وانیر، به ویژه فریا (Freyja) مشکلاتی سر راهش قرار می‌گیرد.

۸. آدمار (Oddmar)

آدمار وایکینگ کوچکی است که در دهکده خود زندگی فلاکت‌باری دارد، چرا که دوستانش دائماً او را مورد تمسخر قرار می‌دهند. پس از ناپدید شدن تمام دهکده و همسایگانش توسط حیله‌های لوکی، برای اثبات قدرت و هوش خود و ورود به ولهالا، آدمار از طرف خدایان پیشنهادی دریافت می‌کند.

آدمار بازی اکشن-ماجراجویی دوبعدی است که بر روی پلتفرم‌های مختلف از جمله موبایل ارائه شده و در محیطی افسانه‌ای و زیبا شامل پازل‌های جذاب، باس‌فایت‌هایی منحصربه‌فرد مقابل ترول‌ها، گابلین‌ها و حتا خود لوکی، می‌شود.

۷. یوتن (Jotun)

در بازی یوتن شما قصه‌ی ثورا (Thora) را دنبال می‌کنید که پس از مرگی معمولی سعی دارد خود را هر طور شده به ولهالا برساند.

این بازی ماجراجویی-اکشن جذاب کاملاً با دست طراحی شده و انیمیشن‌های زیبا و باس‌فایت‌های تاثیرگذار‌ آن در مقابل پنج یوتن (جاینت) باعث حضور آن در لیست ما شده است. در طی این بازی شما با خدایانی نظیر ثور (Thor)، فریا، میمیر (Mimir) و ایدون (Idunn) ملاقات خواهید کرد. یوتن یک بازی کوتاه ولی سرشار از المان‌های اسطوره‌های نورس است و برای علاقه‌مندان به دنیای وایکینگ‌ها تجربه خوشایندی محسوب می‌شود.

۶. طلسم یخی (The Frostrune)

طلسم یخی یک بازی ماجراجویی کلاسیک به سبک اشاره و کلیک (point-and-click) است که کاملاً از اساطیر نورس و دنیای وایکینگ‌ها الهام گرفته است. در این بازی شما با کشتی شکسته‌ی خود در یک جزیره‌ی متروکه و مخروبه به هوش می‌آیید.

در این بازی تصاویر زیبا و موسیقی الهام گرفته شده از دوران وایکینگ‌ها شما را در مسیر گردش در این جزیره متروکه و پیدا کردن رازهای آن همراهی می‌کنند. بازی طلسم یخی با پازل‌هایی دشوار، شخصیت‌های افسانه‌ای از اساطیر نورس، طلسم‌ها، مقبره‌ها و اشیای الهام گرفته شده از تاریخ تمدن وایکینگ‌ها خود را در لیست ما گنجانده است.

۵. اسکایریم (The Elder Scrolls V: Skyrim)

آدم‌های کمی پیدا می‌شوند که قدم در دنیای باز و زیبای اسکایریم، بهترین بازی تاریخ، از دید گیمرهای زیادی (به خصوص نویسنده این مقاله) نگذاشته باشند و با به انجام رساندن ماموریت‌های مختلف پرده از اسرار اژدهازاده (Dragonborn) کنار نزده باشند. با این وجود می‌دانستید که این بازی عمیقاً از اساطیر نورس الهام گرفته شده است؟

این تاثیرگیری از همان ابتدای بازی دیده می‌شود چرا که دزدی به نام لوکیر (Lokir) در هنگام دزدیدن یک اسب توسط پاسبانان تیرباران می‌شود که قطعاً اشاره به شخصیت لوکی دارد. علاوه بر این شخصیت آلدوین (Alduin) که اژدهایی بزرگ است که لقب دنیاخوار (the World-Eater) دارد بدون شک اشاره به یورمنگاندر دارد چرا که هر دوی آنها نقش مهمی در آخرالزمان دنیاهای خود دارند.

۴. هل‌بلید: فداکاری سِنوآ (Hellblade: Senua’s Sacrifice)

این بازی داستان سنوآ، زنی سِلت است که با بیماری‌های روانی متعددی دست و پنجه نرم می‌کند و خود را در دنیای هولناکی از اساطیر نورس، یعنی سرزمین هل می‌بابد که وادار است برای بازگرداندن عشقش، دیلیِن (Dillion) در این سرزمین پیش رفته و با دشمنان مختلفی مبارزه کند.

تجربه سفر شما به همراه سنوآ تجربه تاثیرگذار و گاهاً ترسناکی است که مبارزه با بانوی سرزمین مردگان یعنی هِل (Hel) و افرادش همراه است. این بازی شاهکاری در زمینه داستان‌سرایی و طراحی اتمسفر به حساب می‌آید و تقریباً تمام اطلاعاتی که در طی بازی ارائه می‌شود، چه اطلاعات تصویری و چه داستان‌هایی که توسط راوی بیان می‌شوند کاملاً و دقیقاً بر اساس آثار باقی مانده از اسطوره‌های نورس هستند، حتا لباس و موهای سنوآ نیز براساس بقایای یافت شده از وایکینگ‌ها طراحی شده است.

۳. اساسینزز کرید: والهالا (Assassin’s Creed Valhalla)

بازی اساسینز کرید والهالا ما را به سالهای ۸۷۸-۸۷۲ پس از میلاد مسیح می‌برد، زمانی که وایکینگ‌ها برای فتح بریتانیا به این سرزمین حمله می‌کنند. شما در نقش ایوور (Eivor)، یک مبارز وایکینگ به دنیای این بازی وارد می‌شوید.

این بازی به دلیل نمایش صحیح و اصولی تاریخ وایکینگ‌ها نظر مثبت منتقدان زیادی را به خود جلب کرده است. در طی بازی شما با کلاغ‌های اودین (مونین Muninn و هوگین Huginn) همراه شده و در نهایت نیز در برابر گرگی عظیم‌الجثه قرار خواهید گرفت که کسی نیست جز فنریر (Fenrir)، پسر لوکی. این بازی به شما اجازه می‌دهد با استفاده از نوعی دارو به والهالا وارد شوید و خدایان اِسیر (Æsir) و حتا اودین را ملاقات کنید.

۲. وَل‌هیم (Valheim)

ول‌هیم برگرفته از اساطیر و داستان‌های نورس یک بازی ماجراجویی است و شما را در نقش یک وایکینگ که در میدان نبرد کشته شده است از میدان نبرد بیرون کشیده و به دنبال هدفی جدید در سرزمین ولهیم می‌فرستد؛ برزخی که افرادی که ایمان به اودین را از دست داده‌اند به آن تبعید می‌شوند. با ورود شما به این سرزمین خواهید دید که مردمان آن در حال برنامه‌ریزی برای شکست اودین و رسیدن به آزادی هستند.

این بازی در طراحی محیطی توجه زیادی به عناصر و المان‌های اساطیر نورس، مثل یورمنگاندر و اودین یک چشم دارد.

۱. خدای جنگ (God of War)

با وجود اینکه کریتوس در ابتدا از دنیای اساطیر یونان بیرون آمده بود، در نسخه ۲۰۱۸ و نسخه رگناروک می‌بینیم که او بر عوالم نه‌گانه اسطوره‌های نورس قدم می‌گذارد.

با وجود اینکه گاد آو وار داستان خود را دنبال می‌کند اما به طرزی بی‌نظیر از داستان‌های تمدن‌های مختلف (تا اینجا یونان و نورس) الهام گرفته است و حتا کوچک‌ترین نکات و داستان‌های اساطیری را نیز در طی روند بازی بازگو می‌کند.

مجموعه بازی‌های گادآووار با وجود اینکه داستان خود را دنبال می‌کنند و نقش خدایان و دشمنانشان را دستکاری کرده و تغییر می‌دهند، هم‌چنان تنها عنوانی محسوب می‌شوند که تا این حد به اساطیر تمدن‌ها پرداخته است.

نظر شما