شناسهٔ خبر: 55568273 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

کشته شدن 23 نظامی ترکیه در سوریه

نیروهای دموکراتیک سوریه(قسد) اعلام کرد که طی سه عملیاتی که روز سه شنبه گذشته انجام داد 23 نظامی ترکیه را کشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، نیروهای دموکراتیک سوریه(قسد) اعلام کرد که طی سه عملیاتی که روز سه شنبه گذشته انجام داد 23 نظامی ترکیه را کشته است.

قسد تأکید کرد که این عملیات در چارچوب حق مشروع دفاع از خود و در انتقام از کشته های خود انجام شده است.

قسد تصریح کرد که هشتم ماه جاری سه عملیات منحصر به فرد و موثر  انجام شد که تحرکات ارتش اشغالکر ترکیه را در مرزهای چسبیده به شهر «ماردین» هدف قرار داد و تانک ها و خودروهای نظامی ترکیه که مناطق غیرنظامی را در شمال و شرق سوریه گلوله باران کردند بودند نیز هدف قرار گرفتند.

قسد با صدور بیانیه ای تأکید کرد که عملیات نخست یک خودروی زره پوش ارتش ترکیه را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن 7نظامی و زخمی شدن دو نظامی دیگر و انهدام خودروی زره پوش شد.

در دو عملیات دیگر دو زره پوش ترکیه هدف قرار گرفتند و 16 نظامی ترکیه ای کشته شدند.

در بیانیه قسد آمده است که ارتش ترکیه حملات خود به مناطق شمال و شرق سوریه را با گلوله باران توپخانه ای گسترده و بمباران پهپادی افزایش داده است و این حملات منجر به کشته شدن شماری غیرنظامی و نیروهای قسد شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است که از اوایل ماه جاری تا کنون در حملات ارتش ترکیه 7 غیرنظامی کشته شدند و 17 غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

قسد پیش از این اعلام کرد که چهار نیروی وابسته به این گروه در حمله پهپادی ترکیه به شمال سوریه کشته شدند و 3 نیروی دیگر زخمی شدند و تهدید به انتقام گرفتن کرده بود.

 

درخواست 300 فرهیخته ترکیه برای جلوگیری از حمله به سوریه

 308 فرهیخته ترکیه ای از جمله شماری از اساتید دانشگاه،روزنامه نگاران، نویسندگان و سینماگران با صدور بیانیه ای مشترک از مخالفان ترکیه خواستند که از عملیات نظامی احتمالی دولت شان در سوریه جلوگیری کنند.

در این بیانیه عملیات نظامی  ترکیه در اقلیم کردستان عراق محکوم شده و تأکید شده است که عملیات نظامی احتمالی در سوریه هیچ گونه مرجعیت درستی ندارد. همچنین سخن گفتن از اینکه « دشمنی از سمت سوریه ترکیه را تهدید می کند» بهانه ساخته ائتلاف حاکم است.

در اشاره به سخنان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که گفته بود می خواهد عملیات نظامی در شمال سوریه برای ایجاد «منطقه امن» به عمق 30 کیلومتر ایجاد کند این بیانیه تأکید کرد که منطقه ای که مورد هدف قرار دارد مردمی را در خود دارد که از در برابر اشغال اراضی شان و از حقوق و دارایی های خود دفاع می کند و از دردهای بزرگی رنج می برد و در معرض کشتار است.

در این بیانیه آمده است که عملیات نظامی هیچ سودی برای کسی به جز قدرت حاکم ندارد و این عملیات آسیب های بزرگی به بقیه ملت ترکیه می رساند . این جدای از جوانانی است که مجبور به جنگیدن و کشتن در اراضی خارجی و شهدایی است که برای بقای قدرت حاکمه و نه برای وطن شهید می شوند.

در ادامه این بیانیه آمده است که اختصاص دارایی های کلان برای تسلیحات و جنگ در کشوری که میلیون ها شهروند آن روی خط گرسنگی هستند و با مشکلات بزرگی در همه عرصه ها از غذا و  مسکن گرفته تا آموزش فرزندان شان و بهداشت رو به رو هستند باعث تشدید مشکلات اقتصادی شهروندان کشور و دشوارهای زندگی روزمره شان می شود.

این بیانیه عدم اتخاذ موضعی قاطع درباره این مساله توسط ائتلاف شش گانه مخالفان را محکوم کرد و تأکید کرد که عدم اتخاذ موضع قاطع توسط مخالفان در مقابل سیاست حکومت باعث می شود که مخالفان نیز « در خونریزی و جنایت هایی که علیه بشریت و ترکیه و ملت اش ارتکاب می شود، دست داشته باشد.»

این بیانیه از احزاب مخالف خواست که  « با جلوگیری از تصویب لایحه عملیات نظامی در پارلمان در هیچ گونه جرم و جناب قدرت حاکمه و  در این جنگ شرکت نکنند».

 

جان باختن یک سوری و مجروح شدن ۶ نفر در حمله ترکیه به سوریه

منابع خبری سوریه گزارش دادند که در جدیدترین حمله توپخانه ای ارتش ترکیه به چند محله در شهر القامشلی و روستاهای اطراف آن در حومه شمالی استان الحسکه در شمال شرقی سوریه، یک شهروند سوری جان خود را از دست داده و تعدادی زن و کودک زخمی شدند.

بنابر گزارش خبرگزاری دولتی سوریه "سانا"، منابع محلی خاطرنشان کردند که نیروهای ترکیه با شلیک گلوله توپ و خمپاره، روستای "سیکرکا" در غرب شهر القامشلی و روستای "تل حمدون" در شمال شرقی آن را هدف قرار دادند.

این منابع خاطرنشان کردند: در این حملات همچنین روستای عراده و شهرهای الدرباسیه و عامودا هدف اصابت گلوله های سنگین قرار گرفته و دچار خسارات شدند.

این منابع افزودند: نیروهای ترکیه همچنین یک بار دیگر نیز شهر القامشلی و اطراف آن را گلوله باران کردند که در جریان آن، سه کودک و سه زن زخمی شدند و در روستاهای تل زیوان، تل الشعیر و سیکرکا در مجاورت این شهر خرابیهایی به بار آمد.

ارتش ترکیه همچنین با استفاده از یک پهپاد به ساختمان های مسکونی در دو محله "المحمقیه" و "کمربند غربی" شهر قامشلی حمله کرد که منجر به وارد آمدن خسارات مادی به برخی از منازل و زیرساخت ها شد.

واحدهای توپخانه های ارتش ترکیه همچنین روستای "السلماسه" در منطقه تل تامر را گلوله باران کردند که این حمله منجر به کشته شدن یک شهروند آواره اهل روستای "السیباطیه" شد که تحت اشغال تروریست های تحت حمایت ترکیه قرار دارد.

شهادت یک شهروند سوری در بمباران ترکیه در حومه الحکسه

ترکیه و گروه‌های مسلح مورد حمایت آن روز سه شنبه روستاهای شمال غربی الحسکه را بمباران کردند.

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، به نقل از منابع محلی گزارش داد: «نیروهای اشغالگر ترکیه ساختمان‌های مسکونی محله‌های المحمقیه و کمربند غربی شهر قامشلی را بمباران کردند».

برخی منابع محلی پیشتر اعلام کردند: نیروهای اشغالگر ترکیه صبح امروز با توپخانه روستای «السلماسه» در منطقه تل تمر را بمباران کردند که منجر به کشته شدن یک شهروند آواره سوری شد.

 

ترکیه از ۲ پایگاه خود در شمال سوریه عقب نشست

منابع آگاه در شمال سوریه گفتند که نیروهای ارتش ترکیه در راستای توافقی که با روسیه بوده، از پایگاه‌های نظامی خود در اطراف شهر تل ابیض سوریه عقب نشینی کرده است.

منابعی در شمال سوریه گزارش دادند که نیروهای ارتش ترکیه دو پایگاه خود در شمال سوریه را ترک کرده‌‌اند.

روزنامه الشرق الاوسط روز سه شنبه هفته جاری  به نقل از این منابع نوشت که نیروهای ارتش ترکیه از پایگا‌ه‌های خود در روستای «طنوز» و «هرقلی» واقع در اطراف شهر تل ابیض عقب نشینی کرده‌اند.

دیدبان حقوق بشر سوریه (وابسته به مخالفان دولت سوریه) ضمن تأیید این خبر گفت که نیروهای ترکیه بعد از تخلیه این دو پایگاه نظامی با هماهنگی نیروهای روسیه به سمت مناطق تماس حرکت کرده‌اند.

پیش بینی می‌شود که این اقدام منجر به پیشروی نیروهای روسیه و نیروهای ارتش سوریه در این منطقه از این کشور شود. گفته می‌شود این توافق بین مسکو و آنکارا اعلام نشده است.

ترکیه تاکنون سه عملیات در شمال سوریه انجام داده است. دولت سوریه این اقدامات را اشغالگری می‌داند و اخیرا در نشست سه جانبه رؤسای ایران، ترکیه و روسیه در تهران، ایران و روسیه شدیدا با عملیات و حملات جدید ترکیه در شمال سوریه در امتداد مرزها مخالفت کردند.

 

چاووش‌ اوغلو: گفتگو میان اردوغان و اسد مطرح نیست

وزیر خارجه ترکیه امروز با اعلام زمان دور جدید نشست ها میان نمایندگان این کشور با همتایان سوئدی و فنلاندی آن ها گفت: گفتگو میان ادوغان و اسد مطرح نیست؛ البته با وزیر خارجه سوریه دیدار کردم.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه امروز پنجشنبه از برگزاری نشستی با حضور نمایندگان سوئد و فنلاند در ارتباط با عضویت این دو کشور در ناتو در ۲۶ ماه آگوست (جمعه ۴ شهریور ماه) برای گفتگو در مورد نگرانی های امنیتی آنکارا خبر داد.

وزیر امور خارجه ترکیه در سخنان خود ادامه داد: تماس تلفنی میان اردوغان و بشار اسد (رؤسای جمهور دو کشور ترکیه و سوریه) در دستور کار نیست، البته، در جریان اجلاس اخیر کشورهای غیرمتعهد در بلگراد با همتای سوری خود دیدار سریعی داشتم.

سخنان مولود چاووش‌ اوغلو در حالی مطرح می شود که ساعاتی پیش اعلام شد که سوئد قرار است یکی از اتباع تحت تعقیب ترکیه را به این کشور بازگرداند.

از سوی دیگر، رسانه‌ های ترکیه دیروز سه‌ شنبه ادعا کردند که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌ جمهور این کشور و «بشار اسد» همتای سوری‌ وی، ممکن است به پیشنهاد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه در آینده نه چندان دوری با یکدیگر تماس تلفنی داشته باشند.

روزنامه ترکیه‌ ای «ترکیه» که به نهادهای دولتی این کشور نزدیک است، گزارشی را به نقل از منابع وابسته به خود منتشر کرد مبنی بر اینکه اردوغان اخیراً از سوچی روسیه بازدید و در مورد سوریه با پوتین بحث و تبادل نظر کرد و در پاسخ، پوتین پیشنهاد داد تا اردوغان و بشار اسد برای حل مشکل تروریسم در سوریه با یکدیگر رایزنی کنند.

این روزنامه ترکیه‌ ای همچنین مدعی شد که تماس‌ های دیپلماتیک یک کشور حاشیه خلیج فارس و یک کشور آفریقایی با سوریه و ترکیه به منظور ترتیب دادن دیدار اسد و اردوغان در جریان است.

انتشار این خبر در حالی است که روزنامه «الوطن» سوریه ماه آوریل گذشته به نقل از یک منبع وابسته به وزارت امور خارجه این کشور در واکنش به ادعای روزنامه «حریت» ترکیه درباره نزدیک بودن عادی سازی روابط بین دمشق و آنکارا، اعلام کرد: انتقال پیام از آنکارا برای دمشق درباره بهبود روابط صحت ندارد و تبلیغات رسانه‌ای در آستانه‌ انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه است که با هدف بهبود وجهه رژیم آنکارا انجام می‌شود.

گفتنی است که اگر این اتفاق مهم روی دهد، اولین تماس تلفنی میان اردوغان و بشار اسد از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ است.

 

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما