شناسهٔ خبر: 55567830 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

مقایسه اقتصادی دنا پلاس و تارا

تارا دنده‌ای در کارخانه ۶۵ میلیون گران‌تر از دنا پلاس فروخته می‌شود اما این اختلاف در بازار آزاد به‌شکل محسوسی کاهش پیدا می‌کند

صاحب‌خبر -

فرارو - خرید لاستیک و هزینه‌های نگهداری از دنا پلاس و تارا دنده‌ای تقریبا به یک اندازه تمام می‌شود. الان کف قیمت یک جفت لاستیک ایرانی برای این دو خودرو یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است و سرویس دوره‌ای آن‌ها ممکن است تا ۸۰۰ هزار تومان خرج داشته باشد. باوجود هزینه‌های یکسان بابت نگهداری از دنا پلاس و تارا دنده‌ای و اینکه فعالان بازار آن‌ها را رقبای فنی و اقتصادی می‌دانند، اما خرید تارا دنده‌ای از کارخانه نسبت به دنا پلاس ۶۵ میلیون تومان بیشتر تمام می‌شود. در بازار آزاد این فاصله به ۲۰ میلیون تومان می‌رسد که می‌توانیم آن را به تقاضای بیشتر برای خرید دنا پلاس ارتباط بدهیم. دنا پلاس از موتور ۱.۷ لیتری EF۷ بهره می‌برد و ایرانخودرو از موتور‌های ۱.۶ لیتری TU۵ به‌عنوان قلب تپنده تارا استفاده کرده است.

مقایسه قیمت دنا پلاس و تارا دنده‌ای صفرکیلومتر

به گزارش فرارو، قیمت دنا پلاس در کارخانه ۶۵ میلیون تومان کمتر از تارا دنده‌ای است اما این فاصله در بازار آزاد به ۲۰ میلیون تومان می‌رسد. ایرانخودرو قیمت دنا پلاس را تقریبا ۲۲۸ میلیون تومان و قیمت تارا دنده‌ای را ۲۹۳ میلیون تومان اعلام کرده است. در بازار آزاد الان خریداران دنا پلاس حول‌وحوش ۴۳۶ میلیون تومان برای این خودرو پرداخت می‌کنند و تارا دنده‌ای صفر کیلومتر با قیمت ۴۵۶ میلیون تومان دست به دست می‌شود. البته برخی از فروشنده‌ها در بازار آزاد ممکن است با ارقام کمتری حاضر به فروش باشند. مثل فروشنده دنا پلاس مدل ۱۴۰۱ که رقم فروش را ۴۲۰ میلیون تومان درنظر گرفته یا کسی که تارا دنده‌ای خاکستری مدل ۱۴۰۱ را ۴۳۰ میلیون تومان آگهی کرده است.

قیمت دناپلاس و تارا دنده‌ای صفر کیلومتر چقدر است؟

خودرو

دنا پلاس

تارا دنده‌ای

کارخانه

۲۲۸ میلیون تومان

۲۹۳ میلیون تومان

بازار آزاد

۴۶۳ میلیون تومان

۴۵۶ میلیون تومان

مقایسه قیمت دناپلاس و تارا در بازار خودرو‌های کارکرده‌

قیمت دنا پلاس در بازار خودرو‌های کارکرده از حدود ۳۵۰ میلیون تومان شروع می‌شود و کف قیمت تارا دست‌دوم تقریبا ۴۰۰ میلیون تومان است. اولین نسخه دنا پلاس سال ۹۶ عرضه شد و الان یکی از مدل‌های تولید شده در آن سال را ۳۴۰ میلیون تومان آگهی کرده‌اند. این خودرو طی پنج سال اخیر ۱۲۰ هزارکیلومتر راه رفته و روی بدنه آن یک لکه رنگ وجود دارد. قیمت تارا دنده‌ای دست‌دوم فعلا فاصله زیادی با مدل‌های صفرکیلومتر ندارد، چون از زمان عرضه آن به بازار بیش از یک سال نمی‌گذرد. یکی از ارزان‌ترین مدل‌ها بین تارا دنده‌ای دست‌دوم، با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان آگهی شده است. این یکی ۳۲ هزار کیلومتر راه رفته و طبق ادعای فروشنده، ایراد فنی و بدنه ندارد. فروشنده دناپلاس دست دوم مدل ۹۹ قیمت را ۴۰۴ میلیون تومان درنظر گرفته است. کارکرد این مدل ۱۲ هزار کیلومتر اعلام شده. فروشنده‌ای در تبریز قیمت تارا دنده‌ای مشکی مدل ۱۴۰۰ که کارکرد آن هفت هزار کیلومتر است، ۴۴۰ میلیون تومان درنظر گرفته.

خودرو

مدل

کارکرد

توضیحات

قیمت

دنا پلاس

۹۶

۱۲۰ هزارکیلومتر

یک لکه روی بدنه

۳۴۰ میلیون تومان

تارا دنده‌ای

۱۴۰۰

۳۲ هزارکیلومتر

بدون ایراد فنی و بدنه

۴۰۰ میلیون تومان

دنا پلاس

۹۹

۱۲ هزارکیلومتر

بدون ایراد فنی و بدنه

۴۰۴ میلیون تومان

تارا دنده‌ای

۱۴۰۰

هفت هزار کیلومتر

بدون ایراد فنی و بدنه

۴۴۰ میلیون تومان

دنا پلاس

۹۸

۵۴ هزارکیلومتر

چند خط و خش روی بدنه

۳۸۵ میلیون تومان

تارا دنده‌ای

۱۴۰۰

شش هزار کیلومتر

بدون ایراد فنی و بدنه

۴۳۲ میلیون تومان

مقایسه هزینه نگهداری از دنا پلاس و تارا

خرید لاستیک، قطعات و هزینه‌های سرویس دوره‌ای دنا پلاس و تارا معمولا یک اندازه تمام می‌شود. خرید لاستیک دنا پلاس از حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای مدل‌های ایرانی آغاز می‌شود و تا حدود سه میلیون تومان ادامه پیدا می‌کند. برای خرید لاستیک تارا دنده‌ای باید تقریبا در همین بازه قیمت دست به جیب شد. الان هزینه سرویس این دو خودرو شامل تعویض روغن، فیلتر هوا و فیلتر روغن چیزی بین ۳۵۰ هزار تومان تا ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود. عوض کردن تسمه تایم دنا پلاس و تارا دنده‌ای بین ۳۰۰ تا ۴۷۰ هزار تومان هزینه دارد و عوض کردن دیسک و صفحه کلاچ آن‌ها بین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تمام می‌شود. این وسط برخی از قطعات این دو خودرو مثل لنت ترمز با اختلاف قیمت جزئی فروخته می‌شوند. مثلا از یک برند مشترک لنت ترمز جلو دنا پلاس را ۱۸۰ هزار تومان و لنت ترمز جلو تارا دنده‌ای را ۲۵۰ هزار تومان می‌فروشند.

برچسب‌ها:

نظر شما