شناسهٔ خبر: 55567451 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

رئیس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان :

صیانت از سلامت مهم‌ترین هدف سازمان نظام پزشکی است

موج نیوز

رئیس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان گفت: صیانت از سلامت مهم‌ترین هدف سازمان نظام پزشکی است که نیروی انسانی و تجهیزات مهم‌ترین ابزار آن محسوب می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، کامران منتظری در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار با بیان اینکه امروز با فاجعه نیروی انسانی در حوزه پزشکی مواجه هستیم، بیان داشت: امروز دانشجویان رشته پزشکی به دنبال خروج از کشور و ادامه تحصیل خود در کشورهای خارجی هستند.

وی با اشاره باینکه متخصصان ایرانی در حال خروج از کشور هستند، اضافه کرد: این موضوع باعث کاهش تعداد متخصصان ایرانی می‌شود و کشور را در آینده با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

این مقام مسئول در ارتباط با سابقه نظام پزشکی توضیح داد: سازمان نظام پزشکی بیش از ۲۵ سال فعال است و انتخابات آن هر چهار سال یکبار برگزار می شود که صدور مجوز پروانه فعالیت پزشکان و رسیدگی به تخلفات حوزه پزشکی از جمله وظایفاین سازمان محسوب می شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه سلامت و امنیت دو پایه‌ اساسی زندگی مردم است، افزود: اگر هر کدام از این موارد آسیب ببینند زندگی مرد دچار اختلال می شود.

منتظری ادامه داد: در سال های اخیر دولت و مجلس متأسفانه به موضوع سلامت همانند امنیت اهمیت داده نمی شود و  در این راستا، هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی بدون دریافت هزینه و به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه در دو دوره قبل مجلس اجازه تعیین تعرفه پزشکی از سازمان نظام پزشکی گرفته شد، گفت: این امر باعث بوجودآمدن چالش‌های فعلی شده است که سازمان نظام پزشکی در حال پیگیری برای تغییر این قانون است تا بتوانیم خدمات بهتری را به بیماران ارائه دهیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان با اشاره باینکه سلامت مصرفی نیست و در واقع هر گونه فعالیت در این زمینه سرمایه‌گذاری است، افزود:  نمایندگان مجلس نیز باید نسبت به حوزه‌های مختلف شناخت کافی داشته باشند و سپس در ارتباط با این موضوعات تصمیم گیری کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر با جمعیت جوان در کشور رو به رو هستیم ،اظهار کرد: حدود هشت سال آینده جمعیت کشور به سوی سالمندی خواهد رسید و نیروی کار جوان در کشور وجود نخواهد داشت.

منتظری گفت: متأسفانه در جامعه با رشد منفی جمعیت روبرو هستیم و جامعه‌شناسان و جمعیت‌شناسان کشور دیدگاه رشد منفی جمعیت را مورد توجه قرار داده‌اند و جامعه باید با شیوه نامه های صحیح به سمت رشد جمعیت ترغیب شود.

 وی با اشاره به حذف ارز ترجیحی گفت: سیستم دارویی و تجهیزات پزشکی در کشور با حذف ارز ترجیحی دچار مشکل شده است.

کامران منتظری اضافه کرد: اگر مجلس بودجه بیمه‌ها را به خوبی و کامل تخصیص دهد، تعرفه‌گذاری‌های جدید به مردم فشاری وارد نخواهد آورد.

رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان با اشاره به تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: این قرارگاه بیمه هزینه‌های ناباروری را بر عهده گرفته  و ما به دنبال آن هستیم که شرایط رحم اجاره‌ای نیز در کشور تسهیل گردد.

هزینه بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در طرح تحول سلامت

در ادامه این نشست خبری قائم مقام سازمان پزشکی قانونی استان اصفهان گفت:طرح تحول سلامت در کشور بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و این در حالی است که خروجی قابل قبولی نیز نداشته است.

 مصلحی با اشاره باینکه براساس قانون مردم فقط ۳۰ درصد هزینه‌های درمان را باید بپردازند، بیان داشت: اما امروز به دلیل تعیین نشدن قیمت تمام شده خدمات بیمه، هزینه‌های بیشتری به مردم تحمیل می‌شود و سلامت اجتماعی، روحی و جسمی مردم به خطر افتاده است.

وی با بیان اینکه پزشکان در زمینه کاری خود دچار سیاست‌های سرگردانی هستند، افزود: یک روز افزایش ظرفیت، یک روز اجرای طرح تحول سلامت، روزی اجرای طرح دارویار و امروز طرح طب اسلامی پیشنهاد می‌شود.

قائم مقام سازمان پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: با روندی که در پیش است کیفیت و خدمات در آینده نزدیک دچار مشکلات جدی در زمینه کیفیت و کمیت خدمات خواهیم شد چرا که رفته رفته نیروی انسانی در زمینه درمان را از دست می‌دهیم.

تنها ۳ درصد سقط جنین‌ها درکشور قانونی است

در ادامه نیز عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان با اشاره به حذف روند غربالگری در کشور بیان کرد: در سال ۹۹در جلسات مختلفی شرکت کردیم و در این رابطه نظراتی نیز بیان کردیم.

فرشته دانشمند با بیان اینکه رشد منفی جمعیت و تبعات آن یک حقیقت است، افزود: از سال ۹۰، انجام غربالگری برای همه مادران باردار اجباری شد.

وی افزود: آمار سقط جنین نشان می‌دهد درصد بسیاری از این سقط جنین‌ها غیرقانونی است و تنها سه درصد از سقط جنین‌ها قانونی و ناشی از معلولیت جنین بوده است و دو درصد از سقط جنین‌ها نیز خود به خود بوده است.

دانشمند با اشاره باینکه از آبان‌ماه ۱۴۰۰، براساس قانون اختیار غربالگری از سیستم بهداشت و بهروز گرفته شده است، گفت:امروز تنها خود مادران باردار و همسرانشان امکان چنین درخواستی را دارند، در این زمینه راه‌اندازی پایگاهی را در دستور کار داریم که بر اساس آن فرمی در اختیار والدین قرار می‌گیرد که امکان غربالگری را داشته باشند.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان اظهار کرد: مناطق محروم و روستاها دسترسی به متخصصان زایمان برای صدور مجوز غربالگری ندارند و متخصصان نیز تنها در صورت درخواست والدین، می‌توانند این مجوز را صادر کنند.

 

نظر شما