شناسهٔ خبر: 55566104 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: پارس نیوز | لینک خبر

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری و پاکسازی انواع لکه از روی آن

تمیز کردن کاغذ دیواری با بهترین و جدید ترین روش ها را به شما یاد می دهیم. یاد بگیرید چگونه بدون آسیب رسیدن به کاغذ دیواری آن را تمیز کنید.

صاحب‌خبر -

اگر رنگ کاغذ دیواری تان کدر شده است و نگران هستید با پاک کردن به آن آسیب برسد، باید به شما بگوییم تمیز کردن کاغذ دیواری کار بسیار ساده ای است. البته نیازمند دانستن تکنیک هایست که در پارس نیوز به شما یاد خواهیم داد.

کاغذ دیواری - تمیز کردن کاغذ دیواری

ابتدا جنس کاغذ دیواری‌تان را مشخص کنید. تمیز کردن کاغذ دیواری وینیلی (نوعی پلاستیک) کار سختی نیست. بعضی‌اوقات کاغذ دیواری‌های پارچه ای با آکریل یا وینیل پوشیده شده است که به‌راحتی قابل شست‌وشو است. کاغذ دیواری کاغذیِ ساده نباید خیس شود و تا حد امکان باید فقط نقطه‌ی موردنظر را تمیز کنید.

حدود دو قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی را در یک ظرف آب‌ گرم حل کنید. برای جلوگیری از رنگی‌شدن کاغذ دیواری با شوینده‌های رنگی، از شوینده‌ی مناسب استفاده کنید. یک حوله یا اسفنج را درون محلول خیس کنید و آب اضافه‌ی آن را درون سطل آب بِچِلانید. ابتدا در جایی از دیوار که به‌راحتی دیده نمی‌شود، محلول را امتحان کنید. اگر به کاغذ دیواری آسیبی وارد نشد فرایند تمیز کردن را شروع کنید. تمیز کردن را با حرکات بالا به پایین، عمودی و با حرکات دَوَرانی انجام دهید.

شستن کاغذ دیواری - تمیز کردن کاغذ دیواری

در اینجا دومین سطل آب به‌کار می‌آید. یک سطل آب و دستمال تمیز بردارید و کاغذ دیواری را با آبِ تمیز بشویید. از آب زیاد استفاده نکنید. شما نمی‌خواهید درنهایت دیواری نمناک داشته باشید. برای جلوگیری از مرطوب یا خیس شدن کاغذ دیواری، یک دستمال تمیزِ دیگر بردارید و بلافاصله کاغذ دیواری را خشک کنید.

مؤثرترین روش برای ازبین‌بردن گرد و غبار روی دیوار استفاده از جاروبرقی است. قبل از شروع، بُرس مخصوص تمیز کردن دیوار را روی جاروبرقی نصب کنید. بسته به طول لوله‌ی جاروبرقی شاید به یک نردبان برای دسترسی به نقاط بالاتر دیوار نیاز داشته باشید. این کار از خَش افتادن روی دیوار جلوگیری می‌کند. هر بار بخش کوچکی از دیوار را تمیز کنید و این کار را تا زمانی که کل دیوار تمیز شود ادامه دهید.

می‌توانید از جاروبرقی برای تمیز کردن کاغذ دیواری پارچه‌ای استفاده کنید، اما به‌شرطی که آن را روی دیوار نکشید.

پارچه‌ای مخصوص گردگیری بردارید و آن را روی برس‌های جارو قرار دهید. جارو را به‌صورت چپ و راستی روی دیوار بکشید. این کار کمک می‌کند تا گرد و غبار گوشه‌ی دیوار را بگیرید. جارو را از بالا به پایین دیوار بکشید و گرد و خاک را تمیز کنید. با این روش مطمئن می‌شوید که همه‌جا به‌خوبی تمیز شده است.

دیوار را مستقیم با دستمال تمیز کنید. اگر دیوارتان بلند است می‌توانید از نردبان برای تمیز کردن گوشه‌های دیوار استفاده کنید. از بالای دیوار شروع کنید و گرد و غباری که می‌بینید تمیز کنید. همان‌طور که به تمیز کردن ادامه می‌دهید مطمئن شوید که دستمال‌تان تمیز است. دستمال کثیف اثر لکه را روی دیوارتان باقی می‌گذارد.

پاک کردن لکه کاغذ دیواری - تمیز کردن کاغذ دیواری

از یک کاردک استفاده کنید و مدادشمعی را از روی دیوار بتراشید. هر بخشی که نرم‌تر است جدا کنید. هر قسمتی که جدا شد، یک دستمال توالت روی لکه بگذارید. سپس یک اتو را با پایین‌ترین درجه‌ی حرارت روی لکه فشار دهید. تا زمانی که لکه‌ی مدادشمعی روی دستمال بیفتد صبر کنید. دستمال را بردارید. لکه از روی کاغذ دیواری برداشته شده است.

اگر به صورت تصادفی مقداری آب میوه روی کاغذ دیواری ریخت، ابتدا به سرعت آب اضافی را خشک کنید. سپس برای مقداری مایع شوینده ملایم لباس را بدون آنکه با آب رقیق شود، توسط تکه ای اسفنج روی لکه ها بکشید و آن ها را پاک کنید. درآخر با یک دستمال و مقداری آب، مواد شوینده را از روی کاغذ دیواری پاک کنید و آن را خشک نمایید.

یک پاک‌کن صمغی (art gum eraser) بردارید و روی دیوار بکشید. چربی و آلودگی که با اثر انگشت‌تان روی دیوار ایجاد شده، به‌وسیله‌ی این پاک‌کن ازبین می‌رود. اگر کاغذ دیواری‌تان وینیلی است، می‌توانید از صابون و آب برای شستن اثر انگشت استفاده کنید. یک دستمال را در کاسه‌ی حاوی محلول خیس کنید و سپس دیوار را با آن تمیز کنید.

یکی از سرسخت ترین لکه ها، لکه خون است و اوضاع زمانی بدتر می شود که اتفاقی یک پشه را روی کاغذ دیواری بکشید یا تصادفا انگشت بریده شده تان با کاغذ دیواری برخورد کرده و یک لکه سرخ رنگ برجای بگذارد. نگران نباشید! به راحتی می‌توانید این لکه را با نوشابه، سرکه و یا هیدروژن پراکسید پاک کنید.

ابتدا یک دستمال کاغذی را روی لکه قرار دهید. اتو با درجه حرارت پایین را روی دستمال بگذارید. با این کار چربی به دستمال می‌چسبد و زمانی‌که دستمال را برمی‌دارید دیوار تمیز است.

گردگیری - تمیز کردن کاغذ دیواری

اگر تصادفا لکه ای از جنس جوهر روی کاغذ دیواری منزلتان ایجاد کرده اید، ابتدا اطمینان حاصل کنید که کاغذ دیواری قابل شستشو باشد. سپس از الکل، آب لیموترش و یا گچ خیاطی برای تمیز کردن لکه استاده کنید.

پارچه را درون ظرف صابون و پِراُکسید خیس کنید و ترکیب را روی دیوار بزنید. اجازه دهید تا ترکیب به‌مدت ۵ دقیقه روی دیوار باقی بماند. در این مدت ترکیب به لکه می‌چسبد. سپس با یک حوله‌ی مرطوب لکه را بردارید و با دستمال کاغذی دیوار را خشک کنید.

خوشبختانه بسیاری از لکه های رنگ را می توان در دقایق اولیه به سادگی پاک کرد. اما از بین بردن لکه رنگ از روی کاغذ دیواری کمی تفاوت دارد. چون استفاده از رطوبت زیاد حتی به کاغذ دیواری های قابل شستشو هم آسیب می زند.  از یک شوینده دست ساز خانگی معجزه آسا کمک بگیرید. یک پیمانه سرکه سفید را با دو پیمانه آب ترکیب کنید و برای از بین بردن لکه رنگ از روی کاغذ دیواری از آن استفاده کنید.

در صورتی که لکه قهوه تازه است و هنوز ماندگار نشده، با استفاده از یک دستمال کاغذی یا دستمالی از جنس نخ پنبه و آب سرد برای از بین بردن لکه قهوه از روی کاغذ دیواری کمک بگیرید. سعی کنید دستمال را فقط روی لکه بکشید تا از پخش شدن آن به سایر قسمت های کاغذ دیواری جلوگیری شود. در صورتی که مدت زیادی از پاشیدن قهوه نگذشته باشد، آب سرد آن را کاملا تمیز خواهد کرد.

برای از بین بردن سیاهی روی کاغذ دیواری نیز می‌توانید از محلول آب و سرکه با نسبت مساوی استفاده کنید! فراموش نکنید از اسفنج و دستمال سفید استفاده کنید تا به کاغذ دیواری رنگ پس ندهد!

خانه تکانی سریع - تمیز کردن کاغذ دیواری

راه های زیادی برای از بین بردن خراش های روی کاغذ وجود دارد که پاک کن یکی از آن ها است . جوش شیرین با آب نیز می تواند به آرامی روی این قسمت ها کشیده شود و خراش را از بین ببرد.

گردگیری کردن منظم کاغذ دیواری ها برای تمیز نگه داشتن آنها و افزایش فواصل شست و شو بسیار مهم است. خوشبختانه غبارروبی دیوارها بسیار آسان تر از شستن آنها است. از این روش گردگیری می توانید برای انواع کاغذ دیواری استفاده کنید:

آسانترین و کارآمدترین روش غبارگیری، استفاده از جاروبرقی است. به آرامی با حرکات کوتاه و ملایم از سمت بالا به پایین، کاغذ دیواری ها را جاروبرقی بکشید. برای کاغذ دیواری های برجسته و دارای برآمدگی، احتیاط کنید و از شانه ی جاروبرقی استفاده کنید.

به غیر از جاروبرقی می توانید یک پارچه ی میکروفایبر (یا یک پارچه ی سفید و تمیز) را روی سر یک جاروی دسته بلند بکشید و کاغذ دیواری را از چپ به راست و از بالا به پایین تمیز کنید. علاوه بر این می توانید از یک پارچه و یا یک برس خشک و تمیز میکروفایبر استفاده کنید و دیوارها را از چپ به راست گردگیری کنید. برای اینکار از بالا شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید. اگر دیوارها گرد و غبار زیادی دارند، بهتر است هر از چند گاهی پارچه ها را تعویض کنید تا از کثیف شدن دیوارها جلوگیری شود.

روش شستن کاغذ دیواری - تمیز کردن کاغذ دیواری

نظر شما