شناسهٔ خبر: 55566029 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

انگلیس موشک دوربرد هدایت‌شونده به اوکراین می‌دهد

در نشست وزرای دفاع اروپایی وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد موشک‌های دقیق هدایت شونده با برد ۸۰ کیلومتر و سامانه‌های راکتی چندگانه به اوکراین می‌فرستد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، انگلیس و دانمارک روز پنجشنبه به اوکراین وعده دادند، کمک‌های مالی و نظامی بیشتری به این کشور ارسال می‌کنند.

به نوشته وبگاه شبکه «اسکای نیوز»، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در نشستی با همتایان اروپایی وعده کرد، «تعداد چشمگیری» از موشک‌های دقیق هدایت‌شونده «M31A1» با بُرد ۸۰ کیلومتر ارسال می‌کند. این مقام انگلیسی گفت، علاوه بر این موشک‌های هدایت‌شونده، سامانه‌های راکتی چندگانه موسوم به (MLRS) به اوکراین تحویل خواهد داد.

والاس گفت: «این‌ها جدیدترین بسته حمایت نظامی است که نیروهای مسلح اوکراین را قادر می‌سازد به دفاع در برابر تهاجم روسیه و استفاده کور آن‌ها از توپخانه دوربرد ادامه دهند».

وزیر دفاع انگلیس افزود: «حمایت متداوم ما این پیام روشن را ابلاغ می‌کند: بریتانیا و جامعه بین‌المللی با این جنگ غیرقانونی مخالف است و شانه‌‌به‌شانه اوکراینی‌ها، کمک‌های نظامی دفاعی را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا در برابر تهاجم [ولادیمیر] پوتین از خود دفاع کنند».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در نشست وزاری دفاع اروپایی که در کپنهاگ برگزار شد، «مت فردریکسن» نخسـت‌وزیر دانمارک نیز اعلام کرد کمک‌های نظامی خود به اوکراین را به ۱۱۴ میلیون دلار می‌رساند. با افزوده شدن این مبلغ، مجموع کمک‌های دانمارک به اوکراین به ۴۱۷ میلیون دلار خواهد رسید

نخست‌وزیر دانمارک افزود: «این جنگ علیه ارزش‌هایی است که اروپا و جهان آزاد بر پایه آن ساخته شده‌اند. امروز ما بر تعهد خود به دفاع از اوکراین تأکید می‌کنیم».

به نوشته روزنامه «لس آنجلس تایمز»، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در این نشست از کشورهای غربی درخواست کرد پول و سلاح بیشتری به اوکراین بفرستند.

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی در این نشست که با هدف جمع‌آوری کمک برای اوکراین برگزار شده بود گفت: «هرچه زودتر روسیه را متوقف کنیم، زودتر احساس امنیت خواهیم کرد. ما به تسلیحات و مهمات برای دفاع از خود نیاز داریم».

 

تداوم حمایت لندن و کپنهاگ از اوکراینی‌ها در جنگ در حالی انجام می‌شود که به اذعان مقام‌های اروپایی، در صورتی که این جنگ تا زمستان ادامه پیدا کند، مردم این کشورها باید در گرسنگی و سرما وارد سال جدید شوند.

تحریم‌های گسترده اروپا و آمریکا علیه روسیه  به ویژه در حوزه انرژی و کودها و محصولات کشاورزی موجب افزایش بی‌سابقه تورم در این کشورها شده است.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (پنجشنبه) در مصاحبه‌ای گفت کمک به اوکراین در مبارزه با روسیه برای اروپا بهایی دارد که شهروندان این قاره باید مایل به پرداخت آن باشند. (جزئیات بیشتر)

تلاش اروپایی‌ها برای افزایش کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین در حالی انجام می‌گیرد که «آلکسی لئونکوف» کارشناس مسائل نظامی روس روز سه‌شنبه در یادداشتی نوشته است: «آمریکا در حال محدود کردن فهرست سلاح‌های ارسالی به اوکراین است».

این تحلیل‌گر روس بدون اشاره به جزئیاتی گفت: «رسوایی‌ها و افشاگری‌ها علیه زلنسکی در رسانه‌های غربی در حال افزایش هستند». او در این باره به انعکاس گزارش عفو بین‌الملل در رسانه‌های غربی اشاره کرد که بر اساس آن نیروهای اوکراینی عامدانه با استقرار در مناطق غیرنظامی، جان شهروندان را به خطر انداخته‌اند.

نشریه آمریکایی «نیوز ویک» نیز در یادداشتی به قلم «استیو کورتس» آورده است: «پوتین یک قلدر است و زلنسکی یک فرد خودکامه و فاسد. جنگ میان آن‌ها هیچ منافع ملی حیاتی برای آمریکا ندارد. مداخله‌های بایدن به آمریکا زیان می‌رساند و گرفتاری مردم اوکراین را بیشتر می‌کند که به نوچه‌هایی در جنگ الیگارش‌های دریای سیاه تبدیل شده‌اند. آمریکا باید بر گفت‌وگو، مذاکره و کاهش تنش پافشاری کند. اگر طرف‌ها امتناع کردند، آن موقع زمان این است که آمریکایی‌ها راه واقع‌گرایی و خویشتن‌داری را پیش بگیرند زیرا این جنگ ما نیست و زلنسکی مطمئناً جنگجوی ما نیست». (جزئیات بیشتر)

علاوه بر این بعد از حملات توپخانه‌ای و موشکی ارتش اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا در جنوب شرقی این کشور و متهم کردن روسیه به انجام این حمله، مسکو این اقدام کی‌یف را تروریستی خواند. «ایوان نِچایف» معاون سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) گفت: «بمباران نیروگاه زاپوریژیا توسط اوکراین یک اقدام تروریستی است و می‌تواند منجر به فاجعه‌ای شود که پیامدهای آن فراتر از حادثه چرنوبیل است». (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ص

نظر شما