شناسهٔ خبر: 55565040 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز عملیات اجرایی جمع آوری سنبل آبی در تالاب انزلی

انزلی – ایرنا - فرماندار انزلی از آغاز عملیات اجرایی جمع آوری سنبل آبی بصورت نمادین در تالاب انزلی با استفاده از ظرفیت های شهرستانی تا تامین بودجه نهایی در هفته پیش رو خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمد پورخوش سعادت روز پنجشنبه در جلسه همانگی احیای تالاب  انزلی گفت : بعنوان نماینده عالی دولت در شهرستان پیگیرمصوبه استاندار مبنی بر مهلت ۱۰  روزه بررسی تاثیر موج شکن بر افزایش میزان رسوب گذاری در تالاب انزلی هستم.

وی اظهار داشت : مسائل مربوط به تالاب انزلی در اولویت برنامه های فرمانداری انزلی قرار دارد و سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان ، سازمان های منابع طبیعی و محیط زیست در قبال تالاب مسئولیت مستقیم دارند و کسی نمی تواند مسئولیت خود را به دیگری واگذار کند .

فرماندار انزلی با بیان اینکه مدیریت رسوب باید از بالا دست صورت گیرد افزود: اراده سیاسی در داخل شهرستان و استان برای احیای تالاب انزلی وجود دارد اما اینکه چگونه این طرح مدیریت و عملیاتی شود و وظیفه و مسئولیت هر یک از نهادها و سازمانها چیست باید بصورت عملیاتی استخراج و اجرایی شود .

پورخوش گفت : طرح های مطالعاتی در گذشته انجام شده و حال به اقدامات اجرایی نیاز داریم اما به بی عملی ،ترس و واهمه دچار شده ایم . تالاب انزلی به سردرگمی و بی عملی سازمانها مبتلا شده و سازمان محیط زیست استراتژی لازم برای ارائه راهکار را ندارد .

لایروبی بالغ بر ۲ میلیون متر مکعب از تالاب انزلی در سالهای اخیر

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان در این جلسه با اشاره به هزینه  ۲۵۰ میلیارد تومانی لایروبی بخشی از تالاب انزلی اظهار داشت : براساس آمار سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان سال گذشته بیش از ۲و نیم میلیون متر مکعب از تالاب انزلی را لایروبی کرد این درحالی است که این مقدار در گذشته ۲۵۰ هزار متر مکعب بود .

علی خدمتگزار اضافه کرد : سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان هزینه سنگینی را برای لایروبی ناشی از رسوب گذاری پرداخت می کند اما هنوز نتوانسته است عمق لازم را در برخی از نقاط این حوضچه ایجاد کند و اسکله های یک تا چهار این بندر عملا به دلیل حجم رسوبات وارده از تالاب غیر فعال هستند .

آغاز عملیات اجرایی جمع آوری سنبل آبی در تالاب انزلی

 وی با اشاره به شائبه ایجاد شده در رسانه ها مبنی بر مقصر جلوه دادن بندر در خشک شدن تالاب انزلی ، گفت : عملیات احداث موج شکن جدید و اسکله شماره ۱۰ با ارائه نظرات کارشناسی انجام شده است. سازمانهایی که بر این سازه ها اشکال وارد می کنند در گذشته نیز فعالیت داشتند. در این سازمانها مدیریت ها دستخوش تغییر شده اند اما تشکیلات عوض نشده است و می بایست در زمان خود نظرات کارشناسی ارائه داده و جلوی کار را می گرفتند.

وی تاکید کرد : باید جلسه ای با حضور کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی و محیط زیست برگزار شده و در این مورد تصمیم گیری شود . با تهدید کاری درست نخواهد شد اگر نیاز به جابجایی موج شکن و اسکله شماره ۱۰ است این مساله در کارگروه اصلی و فرعی تالاب پیگیری می شود .

خدمتگزار خاطر نشان کرد : بندرانزلی بعنوان تنها بندر از بین هفت بندر اصلی کشور که حوضچه آرامش آن در مسیر تالاب قرار دارد ، جهت داشتن بندری ایمن هزینه سنگینی برای نگهداری این حوضچه پرداخت می کند لذا سازمان بنادر و دریانوردی برای حل مشکل و احیای تالاب انزلی آماده هرگونه همکاری است.

عمق تالاب در بخش غربی به ۸۰ سانتیمتر رسیده است

رئیس مرکز پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور در این جلسه گفت : عمق تالاب انزلی در بخش غربی به ۸۰ سانتیمتر رسیده است با این وجود همچنان شاهد برداشت آب در تابستان از منطقه غرب برای مصارف کشاورزی هستیم.

محمد صیاد بورانی اضافه کرد : مشکل تالاب انزلی افزایش رسوبات ، ورود فاضلاب و رشد بی رویه گیاهان بومی و مهاجم است که می بایست در درجه اول برای رسوبات بصورت اساسی چاره اندیشی کرد و از ظرفیت استان و کشور بهره گرفت. اگر رسوب گذاری همچنان ادامه یابد مناطق غرب و مرکزی تالاب انزلی خشک خواهند شد.

وی افزود: تالاب انزلی از سمت «سیاه درویشان» ورودی ندارد لذا باید این ورودی ها را تقویت و رسوب شناسی را با جدیت دنبال کرد و پس از این موارد برای جمع آوری گیاهان مهاجم بویژه سنبل آبی اقدام کرد.

صیاد بورانی تاکید کرد : سنبل آبی در عرض ۶تا ۱۸ روز در محیط آبی ۲ برابر شده و روزانه ۰/۲ سانتیمتر از حجم پهنه آبی را کم می کند که اگر این روند ادامه داشته باشد سرنوشت خوبی در انتظار تالاب انزلی نخواهد بود.  

وی خاطر نشان کرد : در گذشته شوری آب دریا تا  قسمت غربی و منطقه آبکنار وجود داشت و تا چهار پی تی تی اندازه گیری شده بود اما در سالهای اخیر آب دریا به این مناطق وارد نمی شود که یکی از دلایل آن کاهش سطح آب دریای خزر است.

عمده مشکل تالاب انزلی خارج از این تالاب است

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان گیلان نیز در این جلسه اظهار داشت : تالاب انزلی با مجموعه ای از مشکلات داخلی و خارجی روبرواست و محیط زیست با همکاری متولیان در زیر کمیته احیای تالاب انزلی برنامه ای هفت ساله ای برای کمک به تالاب تدوین کرده و برای هر سازمان وظایفی تعیین کرده است که بر این اساس ما در بخش هایی مانند فاضلاب ، رسوب گذاری و آبخیز داری عقب هستیم.

تورج صادقی ادامه داد : عمده مشکل تالاب انزلی خارج از این تالاب است و تا مشکلات خارجی تاثیر گذار برتالاب حل نشود هرعملی در این تالاب بی نتیجه خواهد بود. تنها از ۲ رودخانه منتهی به تالاب سالانه ۶۷۰ تن رسوب وارد تالاب انزلی می شود ، با این حجم از آلودگی که به تالاب می ریزد چقدر باید هزینه کرد که مشکل آن حل شود این کار عملا امکانپذیر نیست.

وی تاکید کرد  طی ۲ سال اخیر سازمان محیط زیست ۳۰ میلیارد تومان در قبال تکالیف خود در بخش تالاب انزلی عمل کرده است اما تا مشکل تالاب در خارج از تالاب حل نشود هرچه هزینه کنیم بی فایده خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد : باوجود هزینه ۲۱ میلیارد تومانی برای تکمیل تصفیه خانه های رشت ،بندر انزلی و صومعه سرا همچنان این تصفیه خانه ها تکمیل نشده اند و ما در بخش های رسوب گذاری و دفع فاضلاب از برنامه عقب هستیم.

نظر شما