شناسهٔ خبر: 55564493 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پنج حلقه مار آورده شده در سیل اخیر در محدوده ساحلی چالوس زنده‌گیری شد

نوشهر - ایرنا - رئیس اداره حفاظت و محیط زیست چالوس از زنده‌گیری تعداد پنج حلقه مار آورده شده همراه سیل اخیر در محدوده ساحلی این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سیل خانمان برانداز بامداد جمعه هفتم مردادماه جاری براثر بارندگی رگباری و طغیانی شدن رودخانه ها به ویژه رودخانه چالوس در نقاط بالادست مناطق کوهستانی بخش مرزن آباد چالوس رخ داد که در ۷۳ سال گذشته در این منطقه بی سابقه بود.

طبق مشاهدات عینی ، حجم آب و شدت طغیانی شدن رودخانه ها به حدی بود که علاوه بر گل و لای، تخته سنگ های چند تنی همچنان تعداد زیادی از تنه و شاخ و برگ درختان شکسته با همراه خود به مناطق پایین دست آورد به طوری که این حادثه علاوه بر گل آلود کردن دریای خزر، محدوده ساحلی این منطقه را مملو از حجم انبوهی تنه درختان و سایر آورده ها ناشی از سیل کرد و سیلاب ، تعدادی از موجودات زنده به ویژه خزندگان و مارهای سمی و غیرسمی را نیز به همراه خود از ارتفاعات کوهستانی به مناطق جلگه‌ای و ساحلی انتقال داد.

مشاهده این مارها در نقاط ساحلی به ویژه شناگاه های دوجمان ، امامرود ، هچیرود ، رادیو دریا در چالوس و نیز مجموعه گردشگری سیترا، پل ماشلک و خیرود در نوشهر سبب شوک و وحشت مردم بومی و مسافران دریا دوست شد. 

سیداصغر مطهری روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این مارها در محدوده ساحلی رادیو دریا نزدیکی شناگاه در لابه لای سنگ ها که محل تجمع ماهیان بود مشاهده شد و با همکاری مردم و کارشناسان محیط زیست زنده گیری شد و قرار است در دامان طبیعت در مناطق بالادست رهاسازی شوند.

این مسوول از رصد تمام نقاط به ویژه نقاط ساحلی پرتجمع از مسافران توسط تعدادی از کارشناسان محیط زیست خبر داد و افزود : درصورت مشاهده این موجودات خزنده سعی می شود تا به طور ماهرانه ای آن ها را زنده گیری و به زیستگاه اولیه که مناطق مرتفع کوهستانی است برگرداند.

رئیس محیط زیست شهرستان چالوس به شهروندان و مسافران هشدار داد : طی یکی دو هفته آینده از گذران اوقات فراغت یا شنا کردن در شناگاه ها خودداری کنند چرا که ممکن است با مشاهده این مارها دچار رعب و وحشت شوند.

وی ابراز امیدواری کرد با گذر زمان و تلاش نیروهای محیط زیست و آتش نشانی این موجودات خزنده به زیستگاه اولیه شان که بیشتر در نقاط سنگی و کوهستانی است برگردانده شوند.

نظر شما