شناسهٔ خبر: 55563892 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

دکتر انیس قاسمی راد، متخصص زنان، زایمان و نازایی شرح می‌دهد؛

آیا تزریق واکسن کرونا در دوران بارداری خطرناک‌ است؟

بیماری کرونا بر سلامت بسیاری از افراد تاثیر می‌گذارد، اما گروه‌های خاصی مانند سالمندان، بیماران خاص و زنان باردار و شیرده به علت شرایط خاص، بیشتر ممکن است در معرض خطر بیماری شدید و عوارض بیماری کرونا باشند؛ به همین دلیل، افزایش ایمنی و پیشگیری از ابتلا به کرونا در این گروه‌ها اهمیت بیشتری دارد. برا کسب معلومات بیشتر در این زمینه با دکتر انیس قاسمی راد، متخصص زنان، زایمان و نازایی همراه شدیم که در این باره توضیح می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا بم، عامل بیماری کرونا، ویروسی به نام کوئید ۱۹ است که کودکان و بزرگسالان، زنان و مردان را مبتلا می‌کند. این ویروس حتی قابلیت آلوده کردن زنان باردار را نیز دارد. واکسن کرونا برای بالابردن مقاومت بدن در زنان باردار موثر است و می‌تواند علاوه بر کاهش احتمال ابتلا، مرگ و میر ناشی از کرونا را نیز کاهش دهد. همچنین تولید آنتی‌ بادی در بدن مادر باردار موجب بالا رفتن ایمنی در نوزاد هم می‌شود. آنتی بادی‌های ساخته شده در خون بند ناف قابل بررسی است.

بارداری زمانی خاص و پر از هیجان و انتظار است. ولی برای مادران باردار شیوع بیماری کرونا، باعث شده که ترس، اضطراب و عدم اطمینان بر این اوقات خوش سایه بیافکند. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد چگونگی مراقبت زنان از خود و فرزند خود با دکتر انیس قاسمی راد، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، عضو انجمن جراحان زیبایی زنان امریکا، مصاحبه ای کرده ایم در این باره توضیح می‌دهد:

آیا واکسن‌ها ایمن و بی‌خطرند؟

همه واکسن‌ها از نظر ایمنی توسط انجمن غذا و دارو مورد آزمایش قرار می‌گیرند. کلیه واکسن‌ها از نظر استریل بودن و کارایی و بی‌ضرر بودن کنترل می‌شوند و مرکز مبارزه با بیماری‌های ایمنی، کلیه واکسن‌ها را در طول مدت استفاده مورد پایش قرار می‌دهد. ممکن است بعضی از مردم به برخی از اجزای واکسن حساسیت داشته باشند (به عنوان مثال حساسیت به تزریق واکسن آنفلوآنزا به دلیل حساسیت به تخم‌مرغ).

واکسن کرونا برای مادران باردار ایمن است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان  | Mehr News Agency

چرا زنان باردار مجاز به استفاده از واکسن هایی نیستند که حاوی ویروس زنده است؟

در خانم های باردار واکسن هایی که از ویروس های زنده ضعیف شده ساخته شده است تزریق نمی گردد چون این ویروس ها در بدن مادر یک سری واکنش های فیزیولوژیک ایجاد می کند که این عوارض تئوریک گفته شده که میتواند منجر به سقط و یا عوارض در جنین شود به همین علت توصیه می گردد که خانم ها قبل از بارداری از واکسیناسیون خود مطلع باشند و اگر یکی از این واکسن هارا تزریق کردند حتما بارداری را تا یک ماه به تعویق بیندازند مانند واکسن MMR یا واکسن واریسل و واکسن ابله مرغان می باشد و همچنین واکسن ابله تنها واکسنی هست که به طور قطعی خطرزا بودن ان برای جنین مطرح شده است

اگر خانمی واکسن MMR (سرخک، سرخجه، اوریون) را تزریق کرده باشد و پس از ان مطلع شود که باردار است با توجه به خطرزا بودن اما جای نگرانی نیست و باید ادامه روند واکسیناسیون را به بعد از زمان زایمان موکول کنند زیرا ویروس های تراتوژن میتواند عوارض ساختاری و عملکردی در جنین ایجاد کند، واکسن فلج اطفال نیز جزو واکسن هایی ست که برای زنان باردار توصیه نمی گردد.

تاثیر واکسن آنفولانزا در بارداری

واکسن آنفلوانزا برای زنان باردار مجاز است؟

این واکسن می‌تواند از بیماری‌های جدی مادر طی دوران بارداری جلوگیری کند. همه زنان بارداری که وارد سه ماهه دوم یا سوم بارداری می‌شوند، طی بروز آنفلوآنزای فصلی باید واکسن را دریافت نمایند. افرادی که وضعیت پزشکی حادی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزا هستند. بنابراین می‌توانید واکسن را در هر مرحله از بارداری دریافت نمایید. تمام خانم هایی که بارداری شان در فصل های سرد سال (پاییز و زمستان) می باشد حتما توصیه می گردد از شهریور به بعد این واکسن را تزریق کنند

تزریق واکسن توأم کزاز، دیفتری، و یا واکسن هپاتیت در دوران بارداری به چه صورت است؟

واکسن هپاتیت ب منعی برای تجویز در بارداری ندارد مخصوصا برای کسانی که درمعرض عفونت هستند مانند افراد شاغل در بیمارستان ها و یا افرادی که بیماری زمینه ای مثل بیماری مزمن کبد یا کیله دارند، تجویز این واکسن بصورت ۳ دوز در بارداری انجام می شود

واکسن توام کزاز دیفتری این ترکیب از واکسن‌ها به طور معمول برای زنان باردار توصیه می‌شود. این واکسن ایمنی دائم ایجاد نمی‌کند و حتما باید دوز یادآور هر ده سال یک بار تزریق شود. برای رسیدن دوز واکسن به جنین توصیه میگردد در هفته های ۲۷ تا ۳۶ بارداری تزریق گردد.

تأثیر کرونا بر بارداری - رادینا سلامت

آیا کرونا در دوران بارداری خطرناک‌تر است؟

شرایط ویژه‌ای که خانم‌های باردار دارند موجب بالا رفتن احتمال ابتلای آن‌ها به کرونا می‌شود. تمام خانم‌ها با بارداری دچار اضافه وزن می‌شوند به طوری‌که معمولاً این اضافه وزن ۱۰ درصد است و خانم‌های باردار را در معرض ابتلای به کرونا قرار می‌دهد. دیابت و فشارخون بالا نیز از شرایط احتمالی است که ممکن است برای این افراد ایجاد شود و ریسک ابتلا به کرونا را بالا می‌برد.

خانم‌های باردار بیشتر از افراد غیر باردار در معرض ابتلا به کرونا هستند. حتی ممکن است بیماری درآن‌ها شدیدتر باشد و منجر به بروز علائم شدید تنفسی شود و خانم باردار با تنگی نفس شدید در بیمارستان بستری شود. به همین جهت مراقبت از مادر باردار با استفاده از واکسیناسیون یک امر ضروری در حفظ سلامت مادران باردار و کنترل همه گیری کرونا و کاهش مرگ و میر است.

متخصص زنان اصفهان | میزان فولیک اسید مورد نیاز زنان باردار

محدودیت مصرف دارو در خانم‌های باردار مبتلا به کرونا را توضیح دهید.

با توجه به این‌که خانم‌های باردار در برابر کرونا مقاومت کمتری دارند و نمی‌توانند برای بهبود تمام راه‌های درمان را مثل افراد دیگر استفاده کنند. به عنوان نمونه خانم‌های باردار مجاز به مصرف همه‌ی انواع داروهای شیمیایی نیستند زیرا ممکن است بر سلامت جنین سوء بگذارد.

حتی در مورد استفاده از راه‌های درمان کرونا با طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی نیز برای این افراد محدودیت وجود دارد. در این شرایط که خانم باردار نمی‌تواند تمام راه‌های درمان را امتحان کند و با محدودیت روبرو است درمان بیماری سخت‌تر خواهد بود.

ٖآیا در صورت بارداری یا شیردهی می توان واکسن کویید19را تزریق کرد؟

تزریق واکسن کرونا در مادران باردار یا زنان شیرده را مناسب میدانید؟

واکسن کرونا در خانم‌های باردار یا نوزاد باعث ایجاد عفونت و عارضه‌ی خطرناک نمی‌شود و طبق اخرین پروتکل کشوری واکسیناسیون در بارداری که در تاریخ ۲ اسفند ۱۴۰۰ منتشر شده است همه خانم های باردار که سن شون بالای ۱۸ سال ست و از شروع بارداری تا هفته ۳۹ بارداری هستند، میتوانند واکسن سینوفارم را تزریق کنند در بارداری واکسن استرازنکا به عنوان دوز اول را توصیه نمی کنیم مگر در خانم های بالای ۱۸ سال که خود مادر اصرار دارد مثل قصد مسافرت به خارج از کشور دارند و بعد از مطرح شدن در کمیته دانشگاهی با رضایت مادر تزریق می گردد، اما بهترین واکسن برای تزریق در مادر ها در مرحله اول سینوفارم است. در دوران شیردهی هم ۱۰ تا ۱۵ روز پس از زایمان می توانند واکسیناسیون را شروع یا تکمیل کنند، و در کل واکسن کرونا بر میزان شیر ترشح شده در سینه‌ی مادر باردار تاثیری ندارد و تولید شیر مطابق روال انجام می‌شود. بنابراین کسانی که در بارداری واکسن می‌زنند نباید نگرانی در مورد شیردهی داشته باشند. حتی میزان آنتی بادی موجود در شیر می‌تواند نوزاد را در برابر کرونا مصون کند.

در مادران باردار و نوزادان متولد شده پس از واکسیناسیون چه عوارضی مشاهده می شود؟

مطالعه ای در ۲۲سپتامبر در مجله زنان و زایمان آمریکا منتشر شده است. این مطالعه که روی ۳۶ نوزادی که مادرانشان واکسن Pfizer-BioNTech یا Moderna را در دوران بارداری دریافت کرده‌اند. نشان داده است که همه نوزادان در بدو تولد دارای آنتی بادی‌های علیه کووید۱۹ بوده‌اند.

آنتی بادی ها می توانند به عنوان بخشی از پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت تولید شوند یا تولید آن‌ها توسط واکسن ها تحریک شود. با در نظر گرفتن این موضوع، تیم تحقیقاتی توانستند آنتی‌بادی‌هایی را در خون نوزادان که در پاسخ به عفونت طبیعی ایجاد شده‌اند. از آنتی‌بادی‌هایی که در پاسخ به واکسن‌ها تولید شده بودند، تشخیص دهند

تزریق واکسن در همه افراد ممکن است عوارض داشته باشد که در زنان باردار هم به همین صورت است، ممکن است درد محل تزریق واکسن، تب کم که اگر مقداری بالا تر از ۳۸ برود باید به پزشک مراجعه کند، خستگی و یا کوفتگی بدن نیز در عوارض مطرح است

اگر این عوارض بیش از حد باشد و روند زندگی عادی افراد را مختل کند، باید حتما به پزشک مراجعه کنند و بررسی انجام گیرد

مادران باردار پس از واکسینه شدن در صورت بروز علائم احتمالی ابتلا به بیماری کووید۱۹، بایستی با اطلاع رسانی به مراکز بهداشتی و درمانی یا کد ۴ سامانه ۴۰۳۰ (مادران باردار)، جهت اخذ راهنمایی های لازم یا حتی تعیین محل مراجعه بررسی وضعیت، اقدام کنند.

هزینه آزمایش دیابت بارداری

آیا خانم‌های باردار که واکسن کرونا زده‌اند به طور کامل مصون هستند؟

واکسن کرونا برای هیچ کدام از گروه‌های سنی و جنسی مصونیت کامل ایجاد نمی‌کند. خانم‌های باردار هم از این قائده مستثنی نیستند و باید به خاطر داشته باشید واکسیناسیون در برابر کویید ۱۹ به معنای این نیست که مصونیت صددرصدی دارید بلکه همچنان باید راه‌های پیشگیری از ابتلا را در برنامه‌های روزانه خود بگنجانید. خانم‌های باردار باید سعی کنند از خانه خارج نشوند و در صورت خروج حتماً از ماسک استفاده کنند.

همچنین حفظ فاصله‌ی فیزیکی، شستن دست‌ها، پرهیز از حضور در اماکن شلوغ و استفاده از تهویه‌ی مناسب محیطی از موارد دیگری است که حتماً باید رعایت شود.

در پایان توصیه شما چیست؟

واکسن سینوفارم ویروس غیر فعال است و بنا به توصیه سازمان جهانی بهداشت (با توجه به خطرات تهدید کننده سلامت مادر در صورت ابتلا به کووید۱۹) به مادران باردار قابل توصیه است. واکسیناسیون به معنای ایجاد ایمنی قطعی نیست و تداوم اقدامات پیشگیری از ابتلا به کووید برای مادر باردار و اعضای خانواده الزامی است

به تمام مادران باردار توصیه میکنیم که واکسیناسیون خود را کنترل کنند، باردار خود یک استرس برای بدن است و کلیه استرس هایی که به بدن وارد می شوند، سطح سیستم ایمنی بدن را پایین می‌آورند و باید بیشتر مراقبت از زنان باردار انجام شود و حتما باید واکسیناسیون خود را بدون ترس از عوارض انجام دهند، که سطح انتی بادی پایداری به جنین برسد و فرزندی که به دنیا می آید ایمن باشد. انتهای پیام/

خبرنگار مفدا بم: معصومه سدری زاده

نظر شما