شناسهٔ خبر: 55562308 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

سفیر چین:

آمریکا مسئول بحران اوکراین است

سفیر چین در مسکو، با تشریح روابط نزدیک کشورش با روسیه ایالات متحده را مسئول "بحران اوکراین" دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، ژانگ هانهویی در خصوص نقش آمریکا در بحران اوکراین اظهار کرد: واشنگتن به عنوان معمار و محرک اصلی بحران اوکراین، ضمن تحمیل تحریم‌های بی‌سابقه به روسیه، همچنان به تامین تجهیزات نظامی اوکراین ادامه می‌دهد. هدف نهایی این است که روسیه را با یک جنگ طولانی و چوب تحریم خسته کرده و در نهایت از بین ببرد.

وی گفت: ایالات متحده از روش شکست خورده خود در اوکراین درس عبرت نگرفت و سعی دارد در تایوان نیز همین کار را انجام دهد.

سفیر چین گفت: واشنگتن در اینجا متحمل شکست سختی خواهد شد. ما در راه رسیدن به مهمترین هدف ملت خود هستیم یعنی اتحاد مجدد سرزمین مادری. مردم چین اراده‌ای تزلزل ناپذیر، عزم قوی و اعتمادی کامل برای دفاع از حاکمیت ملی و عزت ملی دارند. ایالات متحده به جای اینکه از خط شکست خورده خود در مورد اوکراین درس بگیرد، آن را به طور مصنوعی به موضوع تایوان مرتبط کرده است؛ شکستی کوبنده‌تر در انتظار آنهاست.»

سفیر چین در مسکو خاطرنشان کرد: شباهت‌هایی بین درگیری در اوکراین و تشدید اخیر در اطراف تایوان دیده است. او گفت که کاخ سفید در حال استفاده از ابزارهایی است که قبلاً در این کشور اروپای شرقی استفاده می‌کرد.

ژانگ هانهویی افزود: همانطور که حقایق متعدد ثابت می‌کند، ایالات متحده "ویرانگر واقعی قوانین بین المللی و نظم جهانی است و منبع بی‌ثباتی و عدم اطمینان روزافزون در دنیای امروز است.

وی افزود: هژمونی واشنگتن و اتکا به زور "بزرگترین چالش برای پیشرفت و توسعه صلح آمیز تمدن بشری است. چین به شدت با اقدامات نادرست ایالات متحده: هژمونی، ارعاب و قلدری مخالف است. امیدواریم که ایالات متحده این را درک کند. ذهنیت جنگ سرد و تحریم‌های یکجانبه ما را به جایی نمی‌رساند، جنگ‌های غیرمستقیم و دخالت در امور داخلی سایر کشورها چشم اندازی ندارد.

وی تاکید کرد: آمریکا با گسترش مکرر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و حمایت از نیروهایی که به دنبال همسویی اوکراین با اتحادیه اروپا به‌جای مسکو هستند، روسیه را به حاشیه سوق می‌دهد.

او گفت: این ایالات متحده بود که «پنج دور گسترش ناتو به سمت شرق را آغاز کرد، «انقلاب رنگی» را در اوکراین هدایت کرد و روسیه را به سمت شرق سوق داد. به گفته این دیپلمات، همه این عوامل در کنار هم منجر به درگیری فعلی در اوکراین شد.

سفیر چین در مسکو ادامه داد: بحران اوکراین و هم آخرین سفر نانسی پلوسی به تایوان نشان می‌دهد که واشنگتن قصد دارد ذهنیت جنگ سرد را احیا کند. سفیر چین گفت: جنگ سرد جدید هم اکنون در جریان است.

وی تاکید کرد: تایوان بخشی جدایی ناپذیر از چین است و از زمان‌های بسیار قدیم بوده است، به این معنی که هر گونه مسائل پیرامون جزیره صرفاً به امور داخلی خود چین مربوط می‌شود. وی همچنین تاکید کرد: چین امروزی، چین صد سال پیش نیست که فقیر و ضعیف بود و بگذارد دیگران درباره سرنوشت آن تصمیم بگیرند.

این دیپلمات خاطرنشان کرد: سفر پلوسی به تایوان "واقعیت تاریخی و قانونی" این جزیره را که بخشی از چین است تغییر نخواهد داد و همچنین "گرایش تاریخی اتحاد مجدد کامل چین" را متوقف نخواهد کرد. با این حال، با سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در اوایل ماه جاری و دیدار او با «جدایی‌طلبان» و حمایت از آنها، آمریکا از تعهد قبلی خود به اصل «چین واحد» تخطی کرد.. وی گفت که این آخرین نمونه از دوگانگی آمریکا است، زیرا کاخ سفید بر روی کاغذ ادعا می‌کند که به تمامیت ارضی و حاکمیت چین احترام می‌گذارد، اما در عمل این‌طور نیست.

سفیر چین همچنین از مسکو به دلیل مخالفت با سفر پلوسی به همراه "بیش از صد کشور و سازمان بین المللی" تشکر کرد.

ژانگ در ادامه از سطح روابط دوجانبه بین چین و روسیه قدردانی کرد و این روابط را به "بهترین دوره خود در تاریخ" توصیف کرد. به گفته این فرستاده، این اتحاد «قدرت مهمی است که به شکل‌گیری جهانی چند قطبی کمک می‌کند».

نظر شما