شناسهٔ خبر: 55561687 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا گزارش می دهد؛

فرصت تحصیل و اشتغال همزمان با ابتکار دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح پویش امکان تحصیل و اشتغال همزمان را برای دانشجویان فراهم کرده است.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۱۳۹۹ طرحی به نام پویش را در دستور کار قرار داده که بر اساس آن دانشجویان می‌توانند همزمان با تحصیل، به شغلی خاص مشغول باشند. این طرح می‌تواند باعث بهره‌گیری دانشجویان از فرصت‌های شغلی شناسایی‌شده توسط دانشگاه، امکان جذب و استخدام دانشجویان در صنایع و مؤسسات، استفاده از طرح بورسیه تحصیلی برای پرداخت شهریه و استفاده از خدمات بیمه‌ای در صورت موافقت صنعت شود.

مهارتی که دانشجویان از طریق اجرای طرح پویش، (اشتغال همزمان با تحصیل) به دست می‌آورند، تحولی در آموزش عالی و ایجاد اشتغال و امید به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان به وجود آورده و به الگویی کارآمد برای اجرا در سطح ملی تبدیل خواهد شد. با اجرای این طرح نیرو‌های ماهرتری برای صنعت و بنگاه‌های اقتصادی تربیت می‌شوند. در این طرح بر اساس اعلام نیاز صنایع، دانشجویانی علاقه‌مند می‌توانند همزمان با تحصیل وارد بازار کار شوند و تعدادی از واحد‌های کارآموزی خود را به‌صورت جدی و تعریف شده بگذرانند.

طرح پویش و تربیت مهارتی دانشجویان

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اجرای طرح پویش در این دانشگاه، تصریح می‌کند: با اجرای این طرح، به دنبال تربیت مهارتی و تربیت اجتماعی دانشجویان هستیم، طرح پویش اشتغال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی طرحی است که در دیگر کشور‌های دنیا نیز بنا به مقتضیات هر کشور، به آن فکر شده و ما نیز متناسب با زیست بوم خود، آن را طراحی کرده و رشد دادیم.


دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد با اجرای طرح پویش، دانشگاه را زنده کند، دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه جوان تنها با داشتن دانش تخصصی نمی‌تواند کارآمدی لازم را داشته باشد، می‌گوید: جوان با دانش تخصصی صِرف، زمانی که وارد اجتماع می‌شود، اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهد و به تبع آن، امید او نیز از بین می‌رود و چنین جوانی نمی‌تواند آینده خوبی در پیش داشته باشد. طرح پویش اشتغال قرار است رسالت دانشگاه را که همان بخشیدن اعتمادبه‌نفس و امید به جوانان است را زنده کند.

همچنین به گفته اکبر پیرستانی معاون فناوری و نوآوری و رئیس دبیرخانه برنامه علمی (پایش) دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان؛ دانشجویان همراه با تحصیل به فعالیت در صنعت مشغول شده و صنعت به‌عنوان استاد راهنمای این دانشجویان، توانمندی آنان را برای فعالیت در عرصه محیط واقعی کار افزایش خواهد داد. تحقق طرح پویش منجر به تحول نظام آموزش عالی و تربیت نیرو‌های انسانی ماهر برای صنعت و بنگاه‌های اقتصادی-اجتماعی می‌شود.

اجرای طرح‌های مشابه پویش در سایر دانشگاه‌ها

این رویکرد در دانشگاه آزاد اسلامی سبب شده که سایر دانشگاه‌ها و حتی مسئولان به سمت اجرای این طرح به شکل و نامی متفاوت باشند. اخیرا استاندار یزد از اجرای طرح «بورسیه شغلی» در این استان خبر می‌دهد.

مهران فاطمی، استاندار یزد در این خصوص می‌گوید: طرح بورسیه شغلی دانشجویان در واحد‌های تحقیق و توسعه واحد‌های تولیدی استان، یکی از طرح‌های ابتکاری برای اشتغال زبده‌ترین، بهترین و خوش فکرترین استعداد‌های کنکور سراسری در واحد‌های استان است.

وی با اشاره به اجرای طرح مذکور در استان برای نخستین بار در  کشور، عنوان می‌کند: در حال حاضر تعدادی از رشته‌های مشمول این طرح، در دفترچه سازمان سنجش وزارت علوم قرار گرفته و داوطلبان کنکور سراسری می‌توانند با انتخاب این کد رشته‌ها، آینده شغلی خود در واحد‌های تحقیق و توسعه واحد‌های تولیدی استان را تضمین کنند.

به نظر می‌رسد که هر طرحی برای اجرا به زیرساخت نیازمند است. دانشگاه آزاد اسلامی برای اجرای طرح پویش قراردادهای همکاری متعددی با صنایع و سازمان‌ها منعقد کرده است تا دانشجویان مطلع باشند که قرار است با کدام صنایع همکاری داشته باشند. بنابراین در این زمینه ضروری است که برای اجرای طرح «بورسیه شغلی» برنامه ریزی منسجمی ترتیب داده شود و حتی‌المقدور از کلی گویی پرهیز شود چراکه دانشجویان به اقدامات عملی مشخص نیاز دارند و باید بدانند که دقیقا قرار است در کجا به کار گرفته شوند.

انتهای پیام/۴۰۴۰/

نظر شما