شناسهٔ خبر: 55561467 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

مذاکرات بغداد و بیروت درباره قرارداد نفتی برای رهایی لبنان از خاموشی فراگیر

صاحب‌خبر -

شفقنا-مقامات لبنانی برای جلوگیری از تکرار قطع برق و خاموشی فراگیر از ابتدای ماه سپتامبر آتی همزمان با پایان قرارداد واردات نفت خام از عراق در تلاش هستند تا این قرارداد را با بغداد تمدید کنند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الفرات، لبنان تقریبا روزانه به 3 هزار مگاوات برق نیاز دارد که اکنون تولید برق این کشور تنها به نیروگاه‌های آبی با توان تولید 100 مگاوات و برخی نیروگاه‌های فعال با سوخت وارداتی از عراق محدود است.

دولت عراق در فوریه گذشته تصویب کرد که یک میلیون بشکه نفت کوره (مازوت) و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام با ۲۵ درصد تخفیف به لبنان صادر کند و به بیروت ۶ ماه برای تسویه حساب فرصت بدهد و همچنین در ازای آن از لبنان خدمات پزشکی و هتلداری دریافت کند.

در همین رابطه، منابع آگاه لبنانی اعلام کردند: این کشور از ابتدای ماه آتی در صورتی که قرارداد نفتی با عراق تمدید نشود یا جایگزین دیگری برای تامین سوخت پیدا نشود، با قطع تقریبا کامل برق مواجه خواهد بود.

منابع یاد شده تصریح کردند: مذاکرات با طرف عراقی برای تمدید قرارداد و تداوم صادرات سوخت به نیروگاه‌های لبنان ادامه دارد، اکنون برق‌رسانی در لبنان به سطج بسیار پایینی رسیده است و در برخی مناطق تنها 4 ساعت برق دارند، مناطقی نیز هستند که فقط در روز 2 ساعت برق دارند.

پیش از این، «ولید فیاض»، وزیر انرژی لبنان در کمتر از یک ماه دو برابر به عراق سفر کرده و درباره امکان تمدید قرارداد رایزنی کرده است، فیاض در این باره گفت: طرف عراقی درخصوص پرونده سوخت دید مثبتی داشت، ما امیدواریم این توافق تمدید شود تا بتوانیم سوخت بیشتری دریافت کنیم.

این مذاکرات با دو مانع اساسی رو به رو است، نخست، مربوط به تحولات امنیتی و سیاسی عراق است و دوم به عدم توافق لبنان با عراق بر سر سازوکار پرداخت مطالبات پیشین صادرات یک میلیون تُن نفت عراق به لبنان است.

لبنان ماه‌ها است که از بحران شدید در بخش انرژی در نتیجه کمبود سوخت رنج می‌برد و این امر منجر به قطع برق برای ساعات طولانی در خانه‌ها و موسسات دولتی در نتیجه ضعف شدید تولید نیروگاه‌ها شده است.

بحران سوخت یکی از برجسته‌ترین پیامدهای بحران شدید اقتصادی است که لبنان از اواخر ۲۰۱۹ به دلیل فروپاشی مالی و نبود ارز خارجی به‌اندازه کافی به منظور وارد کردن کالاهای اساسی همچون سوخت و دارو با آن دست به گریبان است.

این خبر را در الفرات ببینید.

نظر شما