شناسهٔ خبر: 55560950 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر مقاومت| ادغام فعالیت‌های انجمن تئاتر انقلاب ذیل جشنواره تئاتر مقاومت

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت گفت: برنامه‌های دیگری هم در طول سال جزو برنامه‌های انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بوده است که همگی ذیل جشنواره تئاتر مقاومت تعریف می‌شود تا از هزینه کردهای نابجا در تشکیل دبیرخانه و هزینه‌های جاری جلوگیری شود و تا حدامکان بودجه در اختیار ما هزینه تولید و هنرمندان تئاتر شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس - گروه تئاتر - سجاد رضایی مقدم: جشنواره‌های بسیاری در فضای تئاتر و در قالب‌های مختلف برگزار می‌شوند، رویدادهایی که هرکدام فارغ از موضوع و آثارشان تلاش بر تأثیرگذاری بیشتر بر جریان تئاتر کشور دارند. جشنواره تئاتر مقاومت یکی از این جشنواره‌ها است که میان کوران رویدادهای متفاوت و متعدد تئاتری نام و یاد مقاومت را زنده نگه داشته است. مقاومتی که در تاریخ انقلاب اسلامی با دفاع مقدس شروع و امروز با مقاومت در برابر ویروس کرونا ملموس شده است.

جشنواره تئاتر مقاومت امروز به ایستگاه هجدهم خود رسیده و زمان زیادی تا شروع رسمی آن به دبیری سید وحید فخر موسوی باقی نمانده است.

هجدهمین دوره از این جشنواره مطابق با فراخوان اعلام شده،  شکل جدیدی به خود گرفته است، اضافه‌شدن بخش‌های مختلف و تمرکززدایی در قالب برگزاری این بخش‌ها خارج از تهران از اتفاقاتی است که هم می‌تواند به پیشبرد اهداف تئاتر مقاومت کمک کند و هم می‌تواند تحقق این اهداف را با سختی مواجه سازد.

در این‌ رابطه و در اولین نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر مقاومت با حضور سید وحید فخر موسوی دبیر هجدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت، محراب محمدزاده دبیر اجرایی این جشنواره و محمد محمدی مدیر روابط‌عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر مقاومت در خبرگزاری فارس به بررسی چالش‌های پیشرو این جشنواره خواهیم پرداخت.

در ادامه مشروح این گفت‌وگو را مشاهده می‌فرمایید.

فارس: هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به دبیری شما (فخر موسوی) در شرف برگزاری است، مطابق با فراخوان منتشر شده بخش‌هایی به این جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته اضافه کردید و همچنین تغییراتی در شکل برگزاری آن ایجاد شده است، دررابطه‌با بخش‌های مختلف توضیحاتی بدهید.

فخر موسوی: هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در دوره جدید عنوان بین‌المللی به خود گرفته است و آغاز این دوره نیز با بخش اول بین‌الملل که در پیاده‌روی اربعین حسینی رقم خواهد خورد آغاز می‌شود. بخش بین‌الملل دوم هم که شامل اجراهای مشترک و یا اعزام آثار نمایشی از ایران به کشورهای اسلامی است به نحوی پایان‌بخش جریان جشنواره تئاتر مقاومت در دی‌ماه خواهد بود.

طبق برنامه‌ریزی اجرایی که داریم در مهرماه و اوایل آبان دو بخش رادیو تئاتر و تئاتر خیابانی و محیطی را برگزار می‌کنیم که تقدم‌وتأخر آن باتوجه‌به شرایط استان میزبان مشخص می‌شود.

در این دوره بخش مهم تله‌تئاتر نیز به‌عنوان بخشی که تقریباً در هیچ یک از جشنواره‌های چندین سال اخیر وجود نداشته است به‌صورت تولیدی اضافه شده که امیدواریم بتواند راهگشای باز شدن جریان تولید تئاتر در کشور شود؛ تلاش داریم با رایزنی‌هایی که با رسانه ملی در حال انجام است این تله‌تئاترها در یک بازه زمانی مشخص که احتمالاً هفته بسیج است روی آنتن می‌رود. البته لازم به ذکر است که در حال حاضر هم رویکرد جدید سازمان صداوسیما و با حضور جناب آقای وحید جلیلی به سمتی رفته که توجه به تله‌تئاتر بیشتر شده و این تولیدات هم می‌تواند مطابق با سیاست‌های سازمان صداوسیما بوده و به دیده‌شدن آثار در تلویزیون کمک ‌کند؛ همچنین باید یادآور شوم روند تولید این آثار قطعاً با نظارت کیفی خود سازمان صداوسیما خواهد بود.

 

بخش نمایشنامه‌نویسی به‌نوعی طولانی‌ترین بخش از نظر زمانی خواهد بود که بعد از اعلام فراخوان شروع و خروجی بخش را در اختتامیه خواهیم داشت که سه اثر نمایشی برگزیده و در نهایت تعدادی از آثار توسط انتشارات بنیاد فرهنگی روایت فتح چاپ خواهد شد. امسال اتفاق جدیدی که در بخش نمایشنامه‌نویسی وجود دارد این است که هر نمایشنامه‌ای از هر کجای کشور که ارسال شده و جز آثار برتر جشنواره باشد قبل از برگزاری اختتامیه نمایشنامه‌خوانی آن اثر تازه تولید را در شهرستان مبدأ برگزار می‌کنیم.

بخش پایانی جشنواره هم بخش صحنه‌ای است که در بازه زمانی اواخر آبان تا اوایل آذرماه یعنی در هفته بسیج در یکی از استان‌ها برگزار خواهد شد.

بخش پژوهش را هم از جشنواره حذف کردیم چراکه پژوهش برای ما اهمیت بسیاری دارد و برگزاری آن در قالب یک جشنواره باعث برگزاری کوتاه‌مدت آن می‌شود به همین دلیل این بخش از جشنواره حذف و کارکرد آن به مأموریت‌های انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس اضافه شده و کاربردی شده است.

همچنین برگزاری ورکشاپ آموزشی که تحت عنوان ورکشاپ آموزشی تئاتر مقاومت و با حضور استعدادهای درخشان حوزه تئاتر در سراسر کشور که کمتر به آموزش حرفه‌ای دسترسی دارند در برنامه‌های جشنواره است.

فارس: در فراخوان جشنواره اعلام کردید که این دوره در گستره ایران و البته کشورهای اسلامی برگزار می‌شود، شروع فعالیت بخش‌ها از تهران و ادامه آن در استان‌ها است و یا بخش‌ها تماماً خارج از تهران برگزار می‌شوند؟

فخرموسوی: باید گفت که در هجدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت تمامی بخش‌ها در استان‌های کشور برگزار می‌شود که در این میان بخش‌های خیابانی، رادیو تئاتر و صحنه‌ای هرکدام در سه استان مجزا برگزار خواهند شد که ان‌شاءالله و متعاقباً استان‌ها توسط ستاد جشنواره اعلام می‌شود. گستره ایران برای ما به چندین مرحله مجزا دارد که بخش اول آن تولید و اجرای آثار و شرکت در بخش‌های جشنواره است و پس از جشنواره نیز برنامه‌هایی را داریم.

 

فارس: هدف از انتقال جشنواره به خارج از تهران چیست؟

فخر موسوی: از اصلی‌ترین هدف‌های جشنواره برای اینکه در گستره ایران باشد توجه به مخاطبان مردمی در سراسر کشور است، شاید این اتفاق در ابتدای امر برای دبیرخانه جشنواره سخت باشد اما آنچه هدف ما است ابتدا گسترده کردن موقعیت‌های مکانی اجرای آثار و جاری شدن جشنواره و دوم بیرون آمدن از فضای مرسوم چندروزه برگزاری عجله‌ای بی‌هدف جشنواره‌ها است. اینکه ما هزینه کنیم برای مخاطبی کم‌تر از ۱۰ هزار نفر خیلی دور از تدبیر و عقل است.

البته اشاره ویژه‌ای به میزان مخاطبان جشنواره‌ها ندارم چراکه خروجی آن نزد همه رسانه‌ها موجود و قابل‌بررسی است ولی باید گفت سیاست‌های بنیاد فرهنگی روایت فتح و سازمان بسیج بر این تمرکززدایی است که جشنواره را به‌تمامی استان‌ها ببریم تا با این عملکرد واژه واقعی تئاتر مردمی را به‌صورت حرفه‌ای، کاربردی و جریان‌ساز ایجاد نماییم؛ حقیقتاً هم تمام تلاش خود را برای احقاق این مسئله به کار بسته‌ایم و دنبال شعارهای مجازی و رسانه‌ای هم نیستیم.

از طرف دیگر در استان‌هایی که مذاکره کرده‌ایم تأکید داریم که توجه ویژه‌ای به مسئله عدالت فرهنگی هنری داشته باشند و علاوه بر مراکز استان در حد توان جشنواره بتوانیم در روستاها و مناطق محروم هر استان نیز اجرای آثار داشته باشیم.

فارس: آیا جشنواره در این مدت برگزاری فرسایشی نمی‌شود؟ مقاطع مختلف جشنواره چگونه پیوند می‌خورند؟

فخرموسوی: هدف زمانی ما از این برگزاری مقاطع مختلف جشنواره صرفاً چهار ماه نخواهد بود، شما قطعاً جشنواره تئاتر مقاومت را در طول سال آینده هم خواهید دید، به این معنا که این جشنواره از شهریور ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و در تلاش برای ایجاد جریان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس طی سال جاری و سال آینده هستیم.

توضیح دیگری که دراین‌رابطه باید اضافه کرد این  است که برنامه‌های دیگری هم در طول سال جزء برنامه‌های انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است بوده است که همگی ذیل جشنواره تئاتر مقاومت تعریف می‌شود تا از هزینه کردهای نابجا در تشکیل دبیرخانه و هزینه‌های جاری جلوگیری شود و تاحدامکان بودجه در اختیار ما هزینه تولید و هنرمندان تئاتر شود. جشنواره سردار آسمانی، جایزه سرو، راویان حماسه، زخم عتیق و دیگر برنامه‌های خرد انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تماماً در اشکال مختلف در جشنواره تئاتر مقاومت امسال تعریف شده‌اند، به نحوی شاید باید به این بازه زمانی جشنواره ۸ ماه دیگر هم اضافه شود ولی ما رسماً این موضوع را اعلام نکرده‌ایم.

 

البته بنده از ابتدا هم شخصاً مخالف مدت کوتاه برگزاری بودم و فکر می‌کنم امکان فراموشی آن خیلی زودتر اتفاق می‌افتند چرا که ما داریم در ماه‌های مختلف با عنوان تئاتر مقاومت فعالیتی را انجام می‌دهیم و این نام در قالب‌های مختلف تئاتر و با موضوعات متنوع زنده است.

فارس: یعنی بعد از برگزاری هر بخش تا زمان برگزاری بخش بعدی قسمت بعد به فراموشی سپرده نمی‌شود؟

فخرموسوی: اگر منظورتان این است که برای مثال بخش تئاتر خیابانی جشنواره بعد از برگزاری از رمق می‌افتد، نه به این شکل نیست؛ قطعاً ما آثار اجرا شده در بخش تئاتر خیابانی را رها نخواهیم کرد و به فکر اجرای این آثار در ایام مختلف سال در قالب اجرای عموم خواهیم بود.

فارس: آثار تنها در همان استان مبدأ اجرا خواهند شد؟ استان‌های دیگر درگیر جشنواره نمی‌شوند؟

فخرموسوی: خیر ما صرفاً یک استان را به‌عنوان محل برگزاری سه بخش مدنظر انتخاب کرده‌ایم اما این بدین معنا نیست که استان‌ها دیگر حذف می‌شوند و برنامه دیگری برای این استان‌ها در ادامه راه خواهیم داشت؛ ما الان با نزدیک یازده استان وارد صحبت شده که هر یک به نحوی اعلام آمادگی کامل خود را ابراز داشته‌اند و امیدواریم بتوانیم همکاری خوب، مستمر و جریان‌سازی داشته باشیم.

فارس: اتفاق متمرکزی در تهران وجود نخواهد داشت؟

محمدزاده: اتفاق متمرکزی که در تهران وجود خواهد داشت در قالب اجرای عموم و جدا از فضای جشنواره خواهد بود که در این راه ضمن بهره‌مندی از امکانات بنیاد فرهنگی روایت فتح همکاری‌هایی با اداره کل هنرهای نمایشی، حوزه هنری، شهرداری تهران و... خواهیم داشت.

فارس: در ادامه و در بخش بعدی این نشست رسانه‌ای به بررسی چالش‌های این جشنواره در بخش بین‌الملل دوم که باهدف کشورهای اسلامی برگزار خواهد شد و همچنین رویکرد و نگرش جدید جشنواره هجدهم تئاتر مقاومت در بخش‌های مختلف خواهیم پرداخت.

ادامه دارد...

 انتهای پیام/

 

 

نظر شما