شناسهٔ خبر: 55560321 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

قیمت مرغ کماکان کمتر از نرخ مصوب

روزنامه ایران

هر کیلو مرغ در خرده‌فروشی‌ها با قیمت کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود و قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده ۳۲ تا ۳۵ هزار تومان و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها از ۴۸ هزار و ۵۰۰ تا ۵۰ هزار تومان است که همچنان کمتر از نرخ مصوب ۵۹هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود.

صاحب‌خبر -
هر کیلو مرغ در خرده‌فروشی‌ها با قیمت کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود و قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده ۳۲ تا ۳۵ هزار تومان و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها از ۴۸ هزار و ۵۰۰ تا ۵۰ هزار تومان است که همچنان کمتر از نرخ مصوب ۵۹هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود.
 
 بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت کنونی قطعه‌بندی مرغ شامل سینه ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان و فیله ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است که نسبت به افزایش تقاضای محرم و تاسوعا و عاشورا تا حدودی کاهش یافته است.
با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ تا پایان ماه همچنان کمتر از نرخ مصوب باشد و این احتمال وجود دارد که در شهریور به سبب نزدیک شدن به فصل پاییز و افزایش مصرف و همچنین کاهش جوجه‌ریزی‌ تیرماه، مرغ به قیمت مصوب برسد.
 
 
طبق اعلام رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، روزانه ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تن مرغ در تهران‌ توزیع می‌شود، اما قیمت مرغ در ایام محرم و ‌تاسوعا و عاشورا به سبب افزایش تقاضا به ۵۵ هزار تومان رسید که بعد از این چند روز روند کاهشی به خود گرفت و علیرغم اینکه سقف آن ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد، میانگین مبلغ عرضه مرغ کمتر از نرخ اعلام شده است. این در حالی است که مرغداران به سبب افزایش هزینه‌های تولید، خواستار افزایش قیمت مرغ و اصلاح قیمت‌های مصوب هستند اما در شرایط فعلی، بازار کشش افزایش قیمت مجدد را ندارد.
با مردمی‌سازی یارانه‌ها در اردیبهشت ماه امسال قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد که ازدیاد عرضه در برابر تقاضا منجر به فروش مرغ کمتر از این نرخ در بازار شد.
 
حمایت از تولیدکنندگان با خرید مرغ‌های مازاد
وزارت جهاد کشاورزی با اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی، سیاست‌های حمایتی را از تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ در کشور در چند محور پیاده کرد که شامل ارائه بسته‌های حمایتی با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی در قالب تسهیلات ارزان‌قیمت، خرید قراردادی، تحویل نهاده‌های مدت دار، خرید مازاد مرغ و تخم‌مرغ تولیدکنندگان و تعیین قیمت به صورت هفتگی و خرید قراردادی از تولیدکنندگان مرغ بخشی از اقدامات حمایتی از تولیدکنندگان مرغ بود.
 
 
در دوره‌هایی که میزان تأمین مرغ بیشتر از نیاز بازار است، جهاد کشاورزی مازاد تولید مرغ را توسط شرکت پشتیبانی دام خریده و ذخیره‌سازی می‌کند تا در مواقع لازم توزیع شود و روزانه هم به اندازه نیاز مصرف کنندگان مرغ گرم تأمین و توزیع گردد.
 
 
علاوه بر موارد مذکور، لغو ممنوعیت صادرات برای تعادل بخشی در بازار مرغ هم دیگر اقدام دولت در این زمینه است به طوریکه دولت صادرات مرغ و تخم مرغ را آزاد کرده و تعرفه صادرات را به صفر رسانده است تا پس از تأمین نیاز داخل، مازاد تولید صادر شود.
 
 
تولیدکنندگان بعد از اصلاح ارز ترجیحی اعلام کرده‌اند هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده است با این توجیه که نسبت مداخله نهاده‌ها و خوراک دام با تولید به ۷۰ درصد رسیده است. تا پیش از اصلاح ارز ۴۲۰۰تومانی، قیمت خوراک مرغ برای تولیدکنندگان به ۵۲۰۰تومان در هر کیلو می‌رسید ولی حالا به ۱۸۵۰۰تومان رسیده است. در این شرایط با مداخله ۷۰درصدی برای هزینه‌های تمام‌شده، افزایش قیمت مرغ مسأله دور از ذهنی نیست.
 
۹۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی
حبیب‌الله اسدنژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در روزهای اخیر اعلام کرده است در تیرماه امسال ۹۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفته است و وضعیت تولید گوشت مرغ هم با هیچ مشکلی روبه‌رو نیست و روال عادی را طی می‌کند.
 
 
به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، به دلیل رکود فعلی اندکی با کاهش تقاضا روبه‌رو هستیم که به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده بازار به روال طبیعی بازگردد.
گزارش‌های مرکز آمار نیز حکایت از آن دارد که عرضه مرغ در فصل بهار رو به افزایش بوده است. طبق اعلام مرکز آمار وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در فروردین ۱۴۰۱ جمعاً ۲۰۲٬۲۴۶ تن گزارش شد، درحالیکه وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی در اردیبهشت امسال به ۱۹۰٬۲۸۵ تن رسیده بود.
وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور ذبح‌شده در خردادماه امسال رشد بیشتری نسبت به اردیبهشت ماه داشت و به حدود ۲۰۳٬۵۷۸ تن رسید. با توجه به آمارهای فوق و عرضه بیش از تقاضا هیچ کمبودی از تولید و عرضه گوشت مرغ برای مصرف داخلی ایجاد نشده است و نیازهای داخلی با سهولت تأمین می‌شود.
 
منبع: روزنامه ایران

نظر شما