شناسهٔ خبر: 55560132 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

مراسم بیست و چهارمین سالگرد شهادت دیپلمات‌های ایران در «مزار شریف» برگزار شد

مراسم بیست و چهارمین سالگرد شهادت دیپلمات‌ها و خبرنگار جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف افغانستان، به میزبانی وزارت امور خارجه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اعتدال، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در این مراسم و در فضایی صمیمی با خانواده‌های شهدای مزار شریف دیدار و گفت‌وگو کرد.

این مراسم با سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و پس از صحبت‌های آغازین مسعودیان دستیار وزیر امورخارجه در امور ایثارگران، خانواده های محترم شهدای مزارشریف به بیان نظرات، دیدگاه‌ها و برخی انتظارات خود از وزارت امور خارجه پرداختند.

درخواست نامگذاری یک روز به عنوان روز دیپلمات در تقویم جمهوری اسلامی ایران، از جمله درخواست‌های مهم خانواده‌های معزز شهدای مزارشریف بود.

ضرورت مشخص‌تر شدن ابعاد مختلف این فاجعه و مسئولیت آمران، عاملان و مسببان این حادثه ناگوار در دولت افغانستان درخواست دیگر خانواده محترم شهدا در این مراسم بود.

پس از صحبت‌ها و طرح درخواست‌های خانواده های محترم شهدا، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی، با اشاره به تقارن این مراسم با ایام سوگواری محرم و عاشورای حسینی و عرض تسلیت به این‌ مناسبت، بر اهمیت صیانت و پاسداشت پیام خون شهدای مزارشریف اعم از ۸ دیپلمات و نیز یک خبرنگار کشورمان که مظلومانه در محل نمایندگی کشورمان در مزارشریف به شهادت رسیدند، تأکید کرد.

امیرعبداللهیان ضمن ابراز همدردی مجدد با خانواده شهدای حادثه مزارشریف، از خانواده شهید صارمی خبرنگار شهید ایرنا نیز که در مراسم حضور داشت، تکریم و طی اظهاراتی از جامعه خبرنگاران کشور تجلیل کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان پیگیری روشن شدن ابعاد مختلف این حادثه با مسئولین حکومت سرپرستی افغانستان را مسؤلیت دستگاه دیپلماسی کشور اعلام و تاکید کرد که همواره در مذاکرات مختلف با مقامات مذکور، موضوع شهادت دیپلماتها در مزارشریف مطرح شده و روشن شدن ابعاد این حادثه و مسئولیت پذیری آنان به عنوان یک مطالبه جدی مطرح شده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه همزمان با برگزاری این مراسم در تهران، وزیر نیروی کشورمان برای مذاکرات مربوط به حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند در کابل حضور دارد، اظهار کرد که این همزمانی، حاکی از جدیت و مداومت تلاش های دستگاه دیپلماسی در پیگیری‌ مطالبات و حقوق مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران است و وزارت امور خارجه به نمایندگی از شما خانواده های محترم شهدا، این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

در پایان این مراسم، لوح تقدیر وزارت امورخارجه به خانواده های معزز شهدا تقدیم شد.

پیش از سخنان وزیر امور خارجه، آقایان فتحعلی معاون اداری و مالی، بیکدلی معاون کنسولی و امور مجلس و موسوی مدیرکل آسیای جنوبی هم طی سخنانی، ضمن تشریح جایگاه والای شهدا، به تبیین ابعاد مختلف حادثه مزار شریف پرداختند.

برچسب‌ها:

نظر شما