شناسهٔ خبر: 55559803 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

نحوه استفاده از روان کننده بتن چگونه است؟

صاحب‌خبر -
آنچه که سبب می شود بتن ها با استفاده از روان کننده های بتن، کارایی بهتر و بالاتری داشته باشند، استفاده صحیح از آن ها می باشد. در صورتی که شما نیز می خواهید از نحوه استفاده از روان کننده بتن مطلع گردید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

روش مصرف روان کننده بتن

روان کننده بتن

به منظور حفظ حالت روانی و کارپذیری بتن ها، از ترکیبات شیمیایی که محلول در آب است استفاده می شود؛ این ترکیبات متناسب با نوع کاربرد، شرایط پروژه و آب و هوا به مقادیر متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند.
هر مخلوط بتنی دارای 40 درصد آب است؛ برای کم کردن این میزان آب و همینطور روان تر کردن بتن، از روان کننده های بتن استفاده می شود. فاکتورهایی شامل گرمای هوا، افزایش مصرف سیمان، تولید حرارت هیدراتاسیون و ... ضرورت استفاده از روان کننده بتن را افزایش می دهد.
از موضوعات مهم در نحوه استفاده از روان کننده بتن، اندازه گیری دقیق روان کننده پیش از اضافه کردن آن به مخلوط بتنی است.

نحوه استفاده از روان کننده بتن چگونه است؟
در اولین قدم و پیش از بررسی مقدار روان کننده بتن و درصد استفاده از آن، لازم است روان کننده متناسب با شرایط بتن ریزی شامل محل و زمان بتن ریزی، اسلامپ اولیه و نهایی بتن، مقطع بتن ریزی، مقاومت اولیه و نهایی بتن، مصالح سنگی مورد نیاز، طرح اختلاط بتن، فاصله حمل بتن تا محل پروژه و ... تهیه شود.
دلیل این موضوع این است که در تهیه روان کننده ها از فرمولاسیون های مختلفی استفاده می شود و این موضوع سبب می گردد که هر یک مقدار مصرف مشخصی داشته باشند. به همین دلیل توصیه می شود حداقل و حداکثر میزان مصرف روان کننده در بتن را از طریق دریافت مشاوره از واحد فنی شرکت سازنده و یا برگه دیتا شیت متوجه شوید. اما با تجربه مهندسین بتن شیمی خاتم معمولا مقدار مصرف روان کننده های بتن بین 0.2 الی 2 درصد وزنی سیمان می باشد.
در محاسبه مقدار روان کننده بتن، لازم است که نسبت آب به سیمان که در واقع اسلامپ اولیه بتن را مشخص می کند، تعیین گردد. اما به طور کلی با اطلاع از عیار سیمان بتن مصرفی، حجم کل بتن ریزی، اسلامپ اولیه و نهایی بتن می توان میزان مصرف روان کننده بتن را از طریق فرمول ( فرمول محاسبه روان کننده بتن = عیار سیمان * درصد مقدار مصرف روان کننده بتن * حجم کل بتن ریزی ) محاسبه کرد.
در صورتی که از روان کننده های بتن به صورت دقیق و بدون خطا استفاده شود، امر بتن ریزی را سهولت می بخشد، ضمن اینکه منجر به افزایش مقاومت بتن نیز می گردد.

عوامل مؤثر بر میزان مصرف روان کننده بتن



از نکات مهم در نحوه استفاده از روان کننده بتن این است که مقدار مصرف آن بر اساس آزمایشاتی که کارشناسان حرفه ای در واحد تولیدی روان کننده بتن انجام می دهند، تعیین شود که توسط شرکت سازنده بر روی محصول درج می شود و مجریان پروژه ها می توانند برای استفاده از روان کننده های بتن به مقدار مصرف توصیه شده توجه کنند. اما با این حال میزان مصرف روان کننده بتن در مخلوط بتنی وابسته به عوامل مختلفی است که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم :
•    نسبت آب به سیمان ( طرح اختلاط و مقاومت نهایی مورد نیاز)
•    اسلامپ اولیه و نهایی بتن
•    انتظارات اصلی پروژه از بتن مصرفی شامل استفاده از آن به عنوان بتن نما یا قطعات پیش ‌ساخته بتنی
•    شرایط آب و هوایی
•    نوع و غلظت روان کننده بتن
•    خواص شیمیایی و فیزیکی بتن
•    و ...

استفاده صحیح از روان کننده بتن و تاثیر آن در افزایش روانی و کارپذیری بتن
در نظر داشته باشید که ذرات سیمان از عوامل موثر بر میزان مصرف روان کننده بتن هستند؛ به طوری که هر چه ذرات سیمان ریزتر باشند، به روان کننده بتن بیشتری نیاز است.
در واقع هدف از اضافه کردن روان کننده بتن، این است که ذرات بتن را از یکدیگر جدا کند تا آب از میان ذرات آن عبور کند؛ بدیهی است هر چه ذرات ریزتر شوند، تعدادشان بیشتر می شود. بنابراین هر چه ذرات مواد اولیه مورد استفاده در تهیه بتن، ریز تر باشند، به روان کننده بیشتری نیز نیاز است.

راهنمای نحوه استفاده از روان کننده بتن
به طور کلی روش استفاده از روان کننده بتن، وابسته به نوع آن می باشد. در صورتی که امکان اضافه کردن روان کننده های کندگیر به مواد خشک اولیه وجود دارد، اما کارشناسان توصیه می کنند که روان کننده ها به صورت مایع به بتن اضافه شود؛ به طوری که ابتدا با آب رقیق شده و سپس مورد استفاده قرار گیرد.
البته لازم است اشاره کنیم که میزان رقیق شدن روان کننده بتن با آب باید توسط کارشناسان و متخصصان مجرب محاسبه گردد؛ کم و زیاد شدن مقدار آب و یا مقدار روان کننده بتن مشکلات بسیاری شامل زمان گیرش بسیار دیر، آب انداختن بتن و ... ایجاد می کند. برخی متخصصان بر این باور هستند که حتی روان کننده های بتن باید به صورت جزئی و تدریجی به مخلوط بتن اضافه شود تا از تغییرات بتن مطلع شد.

نحوه استفاده از روان کننده بتن در بچینگ
در زمان ساخت بتن در بچینگ، شن و ماسه با یکدیگر ترکیب می شوند و جهت جلوگیری از استهلاک شدید، به آن آب نیز اضافه می کنند. پس از ساخت بتن در بچینگ، می توان به آن روان کننده های بتن را نیز اضافه کرد.
پس از اضافه کردن روان کننده های بتن، در پایان به مخلوط ایجاد شده، سیمان اضافه می شود که منجر به ایجاد چسبندگی و قوام در بتن می شود. استفاده از روان کننده های بتن در بچینگ منجر به خروج یکنواخت بتن می گردد.

نحوه استفاده از روان کننده بتن در محل پروژه
در برخی موارد مجریان پروژه، از روان کننده های بتن در محل پروژه استفاده می کنند که با مشکلات بسیاری شامل عدم اختلاط و ایجاد ترکیب مناسب روان کننده در مخلوط بتنی همراه است. به منظور برطرف کردن این مشکل، لازم است ابتدا روان کننده های بتن با نسبت مشخصی با آب مخلوط شوند و سپس به مدت سه الی هفت دقیقه در کامیون های حمل بتن مخلوط گردند.
این روش با اینکه کمی سخت تر است اما لازم است توجه داشته باشید که اضافه کردن مواد افزودنی به بتن در محل پروژه و اصطلاحا پای کار، بیشترین تاثیر را بر روی بتن می گذارد.

نحوه استفاده از روان کننده بتن در آزمایشگاه
نحوه استفاده از روان کننده بتن در آزمایشگاه با دیگر شرایط تفاوت اساسی دارد؛ چراکه در آزمایشگاه امکان بررسی تمامی شرایط فراهم است و راحت تر می توان میزان و مقدار مصرف را محاسبه نمود.

نحوه استفاده از روان کننده بتن به صورت ترکیبی (در بچینگ و در محل پروژه)
آب و هوای گرم تاثیر منفی بر روی بتن می گذارد، به طوری که در اثر تبخیر سطحی، مقداری از آب بتن از دست می رود و همین موضوع سرعت واکنش هیدراتاسیون را افزایش می دهد. به همین دلیل استفاده از روان کننده در بچینگ، تاثیر مطلوبی بر بتن ریزی ندارد چراکه افزایش دما دارای تاثیرات منفی بر روی آن است.
اضافه کردن روان کننده های بتن در ابتدای ساخت بتن، در زمان حمل آن از محل ساخت تا محل پروژه، منجر به ایجاد فرسایش و استهلاک شدیدی در آن می شود. اما در صورتی که روان کننده ها در محل پروژه اضافه شوند، انرژی و هزینه کمتری برای تهیه بتن، صرف می شود.
به توصیه متخصصان این امر، بهترین نحوه استفاده از روان کننده بتن به صورت ترکیبی، مقداری در محل ساخت و مقداری در محل پروژه می باشد.

خرید روان کننده بتن از بتن شیمی خاتم
همانطور که مطالعه کردید شرایط ساخت و عمل آوری بتن متفاوت است و همین موضوع در میزان استفاده مواد افزودنی از جمله روان کننده های بتن تاثیر گذار است. به همین دلیل کارشناسان بتن شیمی خاتم، با در نظر گرفتن تمامی عوامل و تاثیرات مثبت و منفی آن، میزان مصرف استاندارد روان کننده های بتن را تعیین کرده و به مشتریان اعلام می کنند.
جهت دریافت مشاوره پیرامون خرید روان کننده بتن، خرید ژل میکروسیلیس (مکمل بتن بر پایه روان کننده های بتن و الیاف پلی پروپیلین دفع کننده آب) می توانید با متخصصین بتن شیمی خاتم تماس حاصل بفرمایید.

نظر شما