شناسهٔ خبر: 55559680 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حضور تانکرهای آبرسان در سرزمین آب‌های شیرین ایران +فیلم و عکس

شهرکرد-ایرنا-سیلاب ۱۷ مردادماه چهارمحال و بختیاری بخش مهمی از زیرساخت‌ها، اراضی کشاورزی و روستاها و شهرهای این استان را تحت تاثیر خود قرار داد به گونه‌ای که یکی از منابع اصلی تامین آب مردم با چالش جدی روبرو شد.

صاحب‌خبر -

مشکل تامین آب شرب در هفته سوم مردادماه ۱۴۰۱ در چهارمحال و بختیاری از آن آغاز شد که چشمه کوهرنگ که تامین آب شرب بخشی از جمعیت استان را بر عهده دارد، گل‌آلود شد و برای حفظ سلامتی مردم تا زمان بهبود کیفیت، راهکارهای دیگر تامین آب شرب مردم در اولویت قرار گرفت.

این روند اگر چه در ابتدا با نگرانی‌هایی همراه شد، اما مسوولان ارشد چهارمحال و بختیاری از همان ابتدای اعلام این مشکل، به حالت آماده‌باش در آمدند و خود را به صورت میدانی در معرض فعالیت شبانه‌روزی قرار دادند. 

تانکر های آب از سراسر کشور از روز سه شنبه راهی چهارمحال و بختیاری شد و مدیرعامل شرکت آب و فلاضاب وزارت نیرو و گروه‌های تخصصی این وزارتخانه در استان مستقر شدند.

حضور تانکرهای آبرسان در سرزمین آب‌های شیرین ایران +فیلم و عکس

نظر مردم درباره مشکل آب چیست؟

برخی از مردم کمبود و مشکل آب شرب در این استان را یکی از معضلات دائمی می‌دانند و خواهان رفع همیشگی این معضل در چهارمحال و بختیاری عنوان می‌کنند.

یکی از اهالی سرچشمه‌ها شهرکرد در تماس با ایرنا گفت: با وجود اینکه بچه کوچک در خانه دارد و فشار آب طبقه بالا بسیار کم است اما مجبور شده است چندین بطری آب معدنی و آشامیدنی بخرد با وجود اینکه یک چهارراه بالاتر یک تانکر سیار انتقال آب وجود دارد ولی ترجیح داده آب معدنی بخردند.  

کاربری به نام صالحی در شبکه اجتماعی ایرنا، این سوال را مطرح کرده است که، " لطفاً از استاندار و مدیرکل آب بپرسید تا کی باید این شرایط بی‌آبی، کم‌آبی و آلودگی آب را تحمل کرد.آیا شما نمی‌دانید و تجربه چند سال گذشته را در رابط با سیل و گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ را نداشتید.آیا نباید با این مسولان برخورد کنید.چند روز است وضعیت آب اسفناک شده لطفاً شما اقدام کنید." 

محمدی از استادان دانشگاه نیز در یکی از کانالهای استانی نوشته است" ترک فعل گذشتگان در حیطه آب اکنون دامن مردم و  مسوولان فعلی استان را گرفته است. آبرسانی به شهرکرد در سال ۸۷ از چشمه کوهرنگ افتتاح شد. از قضا سخنران مراسم افتتاحیه این آبرسانی اینجانب بودم."

این استاد دانشگاه یادآور شده‌است:"بنده در آن مراسم عرض کردم که آبرسانی از کوهرنگ به شهرکرد به صورت موقت است و منبعی پایدار برای تامین آب شهرکرد و شهرهای مسیر نیست در همان مراسم اعلام شد که در طرح جامع آب استان که توسط مشاوران زبده کشوری تهیه شده است آبرسانی از زاینده‌رود به شهرکرد در قالب طرح بن به بروجن و شهرهای مسیر از طریق سد باباحیدر دیده شده است".

حضور تانکرهای آبرسان در سرزمین آب‌های شیرین ایران +فیلم و عکس

وی تاکید کرده است:" در  همان سال در سفر هیات دولت هر ۲ پروژه تصویب شدند و در سال بعد از آن  ردیف اعتباری دریافت کردند. متاسفانه از آن زمان تاکنون این ۲ پروژه که منبع تامین آب پایدار در استان هستند و مصوبه شورای عالی آب و مطالعات زیست محیطی دارند در کشمکش‌های غیر علمی و عمدتا غیر ضرور گیر کرده و بر اثر سوءمدیریت و ترک فعل تاکنون معطل مانده‌اند و حتی میزان مجوز طرح بن به بروجن در مقطعی با موافقت مسوولان وقت استان در دولت یازدهم به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت".

علی یکی از هنرمندان چهارمحال و بختیاری نوشته است، "چرا سرزمین آب های ایران که ۱۱ درصد منابع آب شیرین را زمانی داشت، اکنون باید بروم چندین بطری آب معدنی برای خانه بخرم".

کاربر دیگری نوشته است،" وقتی چهارمحال و بختیاری با مشکل جدی آب مواجه است ضرورتی ندارد آب این استان به نقاط دیگر کشور به غیر از مصارف شرب منتقل شود".

یکی از صفحات اطلاع‌رسانی شهرکرد، نیز به نقل از تعدادی از کاربران خود مدعی شد" با وجود کمبود جدی آب تعدادی از مغازه در یکی از محله های شهرکرد جلو مغازه خود را با آب شرب شسته بودند".

حضور تانکرهای آبرسان در سرزمین آب‌های شیرین ایران +فیلم و عکس

بحران آب به چه معناست؟

برخی از استادان دانشگاه و محققان حوزه آب و مهندسی آب عقیده دارند که " بحران آب تهدید پنهانی برای آینده بشر است و با وجود نقش حیاتی که آب در زندگی روزانه ما دارد، مردم کمتر متوجه این موضوع هستند که منابع آب شیرین در آینده‌ای نزدیک با بحران روبرو است و با افزایش زندگی صنعتی و افزایش استانداردهای تقاضا برای آب شیرین همچنان رو به افزایش است، علی‌رغم محدودیت منابع آب همچنان تقاضا برای آب رو به افزایش است".

حضور تانکرهای آبرسان در سرزمین آب‌های شیرین ایران +فیلم و عکس

براساس این عقیده کارشناسان، " در این شرایط که کشور ایران برروی کمربند بیابانی کره زمین قرار دارد و فراوانی دوره‌های کم بارش و خشک در کشور ما نسبت به دوره‌های پر بارش و مرطوب بیشتر است، وضعیت آب در شرایط مناسبی قرار ندارد و باید تدابیر ویژه‌ای برای پیشگیری از افزایش مصرف اتخاذ شود. اگرچه بخش عمده صرفه جویی در گرو مدیریت مصرف از سوی جامعه خواهد بود". (نقل از همایش ملی راهکارهای پیش روی بحران آب در ایران و خاورمیانه - ۱۳۹۳)

براساس شاخصه‌های میزان بحران آب ، در شاخص فالکن مارک تاکید شده است: که بحران را بر اساس مقدار سرانه منابع آب تجدیدپذیر در کشور تعریف و میزان سرانه آب ۲ هزار و۱۱۱ متر مکعب در سال را به عنوان شاخص کمبود معرفی کرده است. با توجه به این که در حال حاضر سرانه آب تجدیدپذیر در ایران حدود ۲ هزار و۳۱۱ متر مکعب می‌باشد ایران در آستانه تنش آبی قرار دارد.

این بحران براساس شاخص سازمان ملل، بنیاد کمیسیون توسعه پایدار سازمان ملل میزان درصد برداشت از منابع آب تجدیدپذیر در هر کشور را به عنوان شاخص اندازه‌گیری بحران آب معرفی کرده است براساس شاخص مذکور هرگاه میزان برداشت آب یک کشور بیشتر از ۴۰ درصد کل منابع آب تجدیدپذیر آن باشد این کشور با بحران شدید آب مواجه است و اگر این مقدار درحد فاصل ۲۰ تا ۴۰ درصد باشد بحران در وضعیت متوسط و چنانچه این شاخص بین ۱۰ تا ۲۰ درصد باشد، بحران در حد متعادل و کمتر از ۱۰ درصد بدون بحران تلقی می‌گردد با توجه به اینکه در ایران هم‌اکنون ۶۹ درصدکل آب تجدیدپذیرکشور مورد استفاده قرارمی گیرد، ایران دروضعیت بحران شدیدآبی قرار دارد.
اما بر اساس شاخص موسسه بین‌المللی مدیریت آب، مؤسسه مذکور ۲ عامل درصد برداشت کنونی نسبت به کل منابع آب سالانه ودرصدمیزان برداشت آب درآینده نسبت به برداشت آب در حال حاضر را همزمان مورد استفاده قرار می‌دهد که براساس این شاخص ایران در وضعیت بحران شدید آبی
قرار دارد ایران تاسال ۲۰۲۵ باید بتواند۲۲۱ درصد به منابع آب قابل استحصال خود بیفزاید که این مقدار با توجه به منابع و امکانات موجود غیرممکن به نظر می‌رسد.( نشریه علمی آموزشی آینده پژوهی).

خروج آب چشمه کوهرنگ از مدار به دلیل سیلاب

حضور تانکرهای آبرسان در سرزمین آب‌های شیرین ایران +فیلم و عکس

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با اشاره به وقوع بارش‌های سیل‌آسا در شهرستان کوهرنگ طی روزهای اخیر، گفت: این موضوع سبب گل‌آلود شدن بیش از حد آب چشمه کوهرنگ شده به طوری‌که این چشمه به صورت کامل از مدار آبرسانی خارج شده است.

احمدرضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر با وارد مدار کردن چاه‌ها، آب شرب مردم شهرهای شهرکرد، چلگرد، باباحیدر، فارسان، فیل‌آباد، سورشجان و روستاهای مسیر خط انتقال کوهرنگ تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از آب مصرفی این تعداد شهر و روستا در استان از محل چشمه کوهرنگ تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: با خارج کردن چشمه کوهرنگ از مدار، آب مورد نیاز شهرها و روستاهای در مسیر خط انتقال با کاهش محسوسی روبرو شده است و مردم باید به جد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا این کمبود برطرف شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری افزود: با توجه به تداوم بارش‌ها در کوهرنگ اینکه مشکل گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ چند روز به طول انجامد مشخص نیست و اگرچه آبرسانی سیار به این مناطق در حال انجام است اما همچنان نیاز به همراهی مردم در صرفه‌جویی مصرف آب داریم.

مسوولان برای رفع مشکل آب شرب چهارمحال و بختیاری چه کردند؟

به دلیل اهمیت تامین آب شرب، از همان لحظه اعلام این معضل وزیر نیرو ، مدیرعامل آب و فاضلاب کشور را به همراه یک تیم کارشناسی مامور کرد به چهارمحال و بختیاری سفر کند و این مشکل را با همکاری مدیرانی استانی در فوریت بسیار مهم رفع کنند.

برگزاری نشست های شبانه روزی و ارائه راهکارهای قابل اجرا و حضور میدانی استاندار، معاونان و مدیران فرمانداران در کنار مردم و محل تامین آب شرب، را مسوولان از همان آغازین ساعات وجود این مشکل آغاز کردند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گفت: برای رفع تنش آبی شکل گرفته در چهارمحال و بختیاری ۸۰ تانکر آبرسانی به‌زودی به این استان می‌رسد اما برای رفع اساسی مشکل باید طرح بن به بروجن زودتر بهره‌برداری شود.

حضور تانکرهای آبرسان در سرزمین آب‌های شیرین ایران +فیلم و عکس

اتابک جعفری در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: با گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ و خارج شدن آن از مدار آبرسانی برخی شهرها و روستاهای در مسیر با چالش تامین آب روبرو شده است که برای رفع موقتی مشکل تا ظهر تانکرهای آبرسانی از دیگر استانهای کشور به تجهیزات آبرسانی این استان اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که باید برای رفع مشکل، فکر اساسی کرد و  علاوه‌بر اینکه باید طرح پدافندی برای تامین آب این مناطق پیش‌بینی شود، نیاز است تا هرچه سریع‌تر طرح بن به بروجن بهره‌برداری شود.

جعفری با اشاره به حفر ۱۰ چاه تامین آب شرب در این استان، خاطرنشان کرد: حفر این چاه‌ها با متوقف شده است که تلاش می‌شود با انجام مکاتباتی با قوه قضاییه این مشکل برطرف شود.

وی افزود: همچنین مطالعات حفر ۲ چاه دیگر نیز از سوی شرکت آب منطقه‌ای در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود که این چاه‌ها آبدهی خوبی داشته باشد و برای افق میان مدت شهرها و روستاهای در مسیر خط انتقال چشمه کوهرنگ موثر واقع شود.

جعفری خاطرنشان کرد: سعی می‌شود آب در شهرها و روستاهای در مسیر خط انتقال آب چشمه کوهرنگ قطع نشود و با اضافه شدن تانکرها و وارد مدار کردن چاه‌ها بتوان این مشکل را برطرف کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گفت: تمام امکانات و توان موجود برای رفع مشکل آب شرب چهارمحال و بختیاری از جمله شهرکرد به کار گرفته شده است و از مردم درخواست می‌شود با صرفه‌جویی مسوولان را در این خصوص یاری دهند.

اتابک جعفری که از سوی وزیر نیرو برای رفع چالش آب شرب مناطقی از چهارمحال و بختیاری به همراه گروهی از وزارتخانه به این استان اعزام شده است در جمع خبرنگاران، گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ را پدیده کم‌نظیری عنوان کرد و افزود: در پی شکل‌گیری این مشکل بخش زیادی از آب شرب شهر از مدار خارج شد اما بلافاصله ستاد مدیریت بحران با حضور دستگاه‌های اجرایی موثر تشکیل شد تا با همکاری و هم‌افزایی بتوان این مشکل را برطرف کرد.

وی ادامه داد: نیاز شهرکرد ۶۰۰ لیتر بر ثانیه است که تاکنون ۴۰۰ لیتر بر ثانیه تامین شده و با اضافه کردن چاه‌های کشاورزی، شهرداری، فرودگاه و صنعت نیز امید می‌رود بخش دیگری از کمبود جبران شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب  تصریح کرد: اگر مردم امروز را به جد صرفه‌جویی کنند تلاش می‌شود تا قطعی آب در شهر نداشته باشیم و تا شب مخازن را از آب پرکنیم چراکه مشکل جدی در این خصوص وجود ندارد.

رفع مشکل آب شرب در کوتاه‌ترین زمان

حضور تانکرهای آبرسان در سرزمین آب‌های شیرین ایران +فیلم و عکس

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز از تلاش‌ها برای رفع مشکل آب شرب شهرکرد در کوتاه‌ترین زمان خبر داد و  گفت: در حدود ۶۰ درصد از آب شهرکرد از خط انتقال چشمه کوهرنگ تامین می‌شود اما با توجه به بارش‌های اخیر و گل‌آلود شدن چشمه که رخداد بی‌سابقه‌ای بود، این امکان از دسترس خارج شده است و با مشکل تامین آب روبرو شده‌ایم. 

غلامعلی حیدری افزود: در همین راستا بلافاصله با وزیر نیرو تماس گرفته شد و بدنبال آن وزیر، معاون خود را به همراه گروهی به استان اعزام کرد و با تشکیل ستاد مدیریت بحران با به کارگیری روش‌هایی درصدد رفع مشکل برآمدیم.

وی تصریح کرد: علاوه‌بر آن گروه‌هایی نیز از استان‌های همجوار اعزام شده‌اند و تمام نیروها و امکانات را بسیج کرده‌ایم تا در کوتاه‌ترین زمان مشکل آب شرب مردم را برطرف کنیم.

استاندار چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: به صورت میدانی از طرح‌های در دست اقدام بازدید می‌شود و امید است مشکل هرچه زودتر برطرف شود.

بسیج امکانات استان برای رفع مشکل آب شرب

حضور تانکرهای آبرسان در سرزمین آب‌های شیرین ایران +فیلم و عکس

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری از بسیج امکانات و تجهیزات استان برای رفع مشکل آب شرب شهرکرد خبر داد و گفت: با کمک ۶ گروه بحران و حوادث از استان همجوار تعدادی چاه کشاورزی به مدار آب شهرکرد اضافه شد.

محسن حسین‌میرزایی در بازدید از عملیات وارد مدار کردن چاه کشاورزی به مدار آب شهرکرد، افزود: پس از آنکه چشمه کوهرنگ گل‌آلود و از مدار بهره‌برداری خارج شد تامین آب شرب برای روستاها و شهرهای در مسیر خط انتقال با چالش جدی روبرو شد اما مسوولان از همان ابتدا تمام تلاش خود را برای جایگزین کردن منابع دیگر و رفع مشکل به کار گرفتند.

وی ادامه داد: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده در ستاد مدیریت بحران استان مقرر شد تا تعدادی چاه کشاورزی به مدار آب شهرکرد اضافه شود که این اقدام در روز چهارشنبه با همکاری ۶ گروه بحران و حوداث و شبکه خطوط انتقال از شهرستان مبارکه استان اصفهان انجام گرفت.

حسین‌میرزایی با بیان اینکه آبی که از چاه‌ها وارد مدار شهرکرد شده است بهداشتی است و تمام آزمایش‌های لازم روی آن انجام شده است، خاطرنشان کرد: مردم از این بابت نگرانی نداشته باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: مشکل آب آشامیدنی شهرکرد بزودی رفع خواهد شد.

محسن حسین‌میرزایی عصر چهارشنبه به همراه فرماندار شهرستان شهرکرد در بازدید از اجرای طرح وارد کردن چاه‌های کشاورزی به مدار تامین آب آشامیدنی شهرکرد و بیمارستان‌های آیت‌الله کاشانی و هاجر شهرکرد تاکید کرد: با توجه به بارش‌های روزهای اخیر و جاری شدن سیلاب در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری، سرچشمه کوهرنگ به‌عنوان منبع تغذیه آب آشامیدنی با گل‌آلودگی همراه و دچار مشکل شد.

وی افزود: در همین راستا استاندار چهارمحال و بختیاری با تشکیل نشست‌های مدیریت بحران دستورهای لازم برای رفع این مشکل را صادر کرد.

حسین‌میرزایی تصریح کرد: به‌همین منظور از تمامی طرح‌های انتقال آب اضطراری آشامیدنی چهارمحال و بختیاری به‌ویژه در شهرکرد بازدید و نسبت به تسریع در روند اجرای این طرح‌ها تاکید شد.

وی یادآور شد: همچنین در بازدید عصر چهارشنبه از بیمارستان‌های آیت‌الله کاشانی و هاجر شهرکرد مشخص شد با همت مسئولان چهارمحال و بختیاری و فعالیت شرکت آب و فاضلاب استان آب مورد نیاز ضروری برای این دو بیمارستان به‌موقع تامین شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با توجه به کمبودهای موجود در تامین آب آشامیدنی اما با تلاش‌های انجام شده، آب ضروری و اولیه بیمارستان‌های آیت‌الله کاشانی و هاجر شهرکرد با قطعی مواجه نشد.

وی با اشاره به تلاش برای رفع سریع‌تر مشکل آب آشامیدنی شهرکرد گفت: مردم چهارمحال و بختیاری اطمینان داشته باشند که مسئولان تا زمان رفع مشکل تامین آب در کنار آنان هستند.

حسین‌میرزایی تاکید کرد: از مردم چهارمحال و بختیاری تقاضا می‌شود تا زمان رفع مشکل تامین آب آشامیدنی، صرفه‌جویی در مصرف آب را مورد نظر قرار دهند.

وی افزود: در روزهای اخیر هر چند مشکلاتی در بخش تامین آب آشامیدنی نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری به‌ویژه شهرکرد ایجاد شد اما تلاش مسئولان و صرفه‌جویی مردم باعث بروز کمترین مشکل در این حوزه شد.

حسین‌میرزایی تصریح کرد: اجرای طرح جامع جمع‌آوری و مهار روان‌آب‌ها و هدایت آن به دشت‌های چهارمحال و بختیاری به‌ویژه در شهرکرد با هدف تغذیه سفره‌های زیرزمینی، پاک‌سازی هوا، جلوگیری از بروز گرد و غبار و زیرگردها در دستور کار قرار دارد.

تلاش جدی برای کاهش نگرانی مردم 

 سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: تجهیزاتی برای رفع کدورت آب چشمه کوهرنگ تامین شده که روز چهارشنبه یک دستگاه پکیچ نصب می‌شود که می‌تواند تا حد قابل توجهی به رفع کدورت چشمه کمک کند.

حضور تانکرهای آبرسان در سرزمین آب‌های شیرین ایران +فیلم و عکس

علی حیدری در پایان نشستی که به منظور رفع مشکل کمبود آب شرب در شهرکرد و سایر شهرها و روستاهای مسیر خط انتقال آب چشمه کوهرنگ با حضور معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب برگزار شد، اظهار داشت: تمام تلاش مسئولان رفع بحران آب شرب مردم استان است و در همین راستا تجهیزاتی برای نصب بر تاسیسات چشمه کوهرنگ تامین شده که با نصب آن می‌توان تا بخشی از کدورت‌ها را برطرف کرد.

وی ادامه داد: با خروج چشمه کوهرنگ از مدار با کمبود ۳۵۰ لیتر بر ثانیه آب در شهرکرد مواجه شده‌ایم و با وجود تلاش‌های انجام گرفته برای جایگزین کردن منابع دیگر، همچنان با کمبود ۱۵۰ لیتر بر ثانیه روبرو هستیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری رفع بحران آب شرب شهرها و روستاهای مسیر خط انتقال آب چشمه کوهرنگ را مستلزم صرفه‌جویی ۳۰ درصدی شهروندان اعلام کرد و گفت: اگرچه مسئولان تمام تلاش خود را برای رفع مشکل به کار گرفته‌اند اما می‌طلبد شهروندان نیز با صرفه‌جویی در مصرف آب مسئولان را یاری دهند.

حیدری خاطرنشان کرد: با هماهنگی و همکاری کشاورزان و دستگاه‌هایی نظیر شهرداری، جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی نیز مقرر شد تا بخشی از کمبود آب شرب از طریق چاه‌های در اختیار این دستگاه‌ها تامین شود.

وی، آبرسانی سیار را از دیگر راهکارهای رفع چالش کمبود آب عنوان کرد و گفت: طی فراخوانی، تعدادی تانکر از استان‌های دیگر وارد استان شده و تعدادی دیگر نیز فردا به تجهیزات استان اضافه می‌شود تا در شهرها و روستاهای بین کوهرنگ تا شهرکرد توزیع شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری  خاطرنشان کرد: ۲ ایستگاه بسته‌بندی آب نیز راه‌اندازی شده است تا بسته‌های آب در مناطق مختلف بین مردم توزیع شود.

۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب تامین می‌شود

فرماندار شهرکرد نیز به تلاش‌های انجام شده برای جبران کمبود آب شهرهای شهرکرد و سورشجان اشاره کرد و گفت: روز سه‌شنبه ۸۰ لیتر بر ثانیه آب به مدار اضافه شد اما از آنجاکه هنوز شهرکرد با ۲۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب مواجه است اما مقرر شد تا صبح چهارشنبه حدود ۱۰۰ لیتر بر ثانیه از چاه‌های کشاورزی وارد مدار شود.

عبدالعلی ارژنگ افزود: تمام نکات بهداشتی برای آبی که به مدار اضافه می‌شود رعایت می‌شود.

وی تصریح کرد: از مردم شهرهای شهرکرد و سورشجان درخواست می‌شود تا با صرفه‌جویی در مصرف آب مسوولان را در رفع این بحران یاری دهند.

فرماندار شهرکرد اظهار داشت: چشمه کوهرنگ منبع آب پایدار نیست و همواره با تهدیداتی روبرو بوده است از همین رو اساسی‌ترین راهکار برای تامین آب شرب شهرکرد، اجرای طرح بن به بروجن است.

راهکاری که هم مردم و هم مسوولان بر روی آن تاکید دارند

یکی از مهمترین و اصلی ترین راهکارهایی که در این روزها مورد تاکید مردم و مسوولان این صرفه جویی جدی در خصوص مصرف آب  شرب است و حتی برخی از مردم در شبکه های اجتماعی درخواست کرده اند در این روزهای بحران آب از شستن خودرو ، حیاط خانه یا حتی قالی و پتو و جلو درب مغازه ها خودداری شود.

دستور دادستانی در خصوص برخی از امکان با مصرف آب بالا 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز چهارمحال و بختیاری اعلام کرد: فعالیت استخرهای شنا و کارواشهای شستشوی خودرو در شهرستان شهرکرد ممنوع شد

به گزارش روابط عمومی دادگستری عبدالرضا علیمحمدی دادستان مرکز استان اظهار داشت: با توجه به مشکلات پدید آمده در خصوص تأمین آب شرب مردم شهرستان شهرکرد و بخشهای تابعه فعالیت استخرهای ورزشی که از آب شرب تغذیه می‌شوند تا زمان بازگشت کامل شرایط عادی و رفع مشکل کمبود آب ممنوع می باشد.

وی همچنین افزود: کارواشها و مراکز شستشوی خودرو نیز چنانچه برای انجام کار خود از آب شرب مصرفی استفاده کنند مشمول این دستور خواهند بود.

دادستان مرکز استان خاطرنشان کرد: به جهت صیانت از حقوق شهروندان هرگونه تخطی از این امر موجب پلمپ واحد مربوطه و لغو فعالیت آتی آن خواهد بود.

به گزارش ایرنا، به سبب وقوع بارش‌های سیل‌آسا در چهارمحال و بختیاری، آب چشمه کوهرنگ که از چشمه‌های مهم و حیاتی این استان به شمار می‌رود گل‌آلود و از مدار آبرسانی خارج شده است. همین موضوع سبب ایجاد تنش آبی در هفت شهر و ۳۴ روستای این استان شده و این مشکل در شهر شهرکرد با  ۲۰۰ هزار نفر جمعیت حادتر از دیگر مناطق است.

نصب تجهیزات رفع کدورت بر تاسیسات انتقال آب چشمه کوهرنگ، اضافه شدن تعدادی تانکر آبرسانی به امکانات چهارمحال و بختیاری و توزیع آب در محلات، راه‌اندازی ایستگاه‌های بسته‌بندی آب و اضافه کردن تعدادی چاه از بخش کشاورزی، شهرداری و دستگاه‌های اجرایی از جمله اقداماتی است که تاکنون برای رفع مشکل آب شرب شهرکرد انجام شده است.

نظر شما