شناسهٔ خبر: 55559199 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

درخواست اقتصاددانان از آمریکا برای آزاد کردن پول مردم افغانستان

صاحب‌خبر -

شفقنا- چندین اقتصاددان مطرح دنیا از آمریکا خواستند پول‌های بلوکه شده مردم افغانستان را آزاد کند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از فرانس24؛ ده‌ها اقتصاددان برجسته آمریکایی و بین‌المللی از ایالات متحده خواستند تا 7 میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی را که پس از تسلط طالبان نزدیک به یک سال پیش بر این کشور مسدود شده بود، به افغانستان تحویل دهد.

71 اقتصاددان و کارشناس توسعه در نامه‌ای به جو بایدن رئیس جمهور و همچنین جانت یلن وزیر خزانه داری ایالات متحده گفتند: ما عمیقاً از فجایع اقتصادی و انسانی در حال وقوع در افغانستان و به ویژه نقش سیاست ایالات متحده در پیشبرد آنها نگران هستیم. .

آنها نوشتند: بانک مرکزی افغانستان بدون دسترسی به ذخایر خارجی خود نمی تواند وظایف عادی و اساسی خود را انجام دهد. بدون بانک مرکزی کارآمد، اقتصاد افغانستان به طور قابل پیش بینی سقوط کرده است.

امضا کنندگان نامه شامل «جوزف استیگلیتز» برنده جایزه نوبل اقتصاد و «یانیس واروفاکیس» بودند که در زمان مذاکره یونان با طلبکاران پس از فروپاشی اقتصادی سال 2008 وزیر دارایی یونان بود.

آنها در این نامه استدلال کردند که ایالات متحده نمی تواند ذخایری را که در ماه اوت 2021 بلوکه کرده در بانک های آمریکایی مسدود کند.

این اقتصاددانان گفتند که کاهش شدید فعالیت های اقتصادی و کاهش شدید کمک های خارجی توسط حامیان قبلی کشور پس از خروج نظامی آمریکا، اقتصاد افغانستان را به رکود کشانده است.

آنها نوشتند: هفتاد درصد خانوارهای افغان قادر به تامین نیازهای اولیه خود نیستند. حدود 22.8 میلیون نفر – بیش از نیمی از جمعیت – با ناامنی غذایی حاد روبرو هستند و سه میلیون کودک در معرض خطر سوء تغذیه قرار دارند که این وضعیت با امتناع ایالات متحده از بازگرداندن 7 میلیارد دلار ذخایر ارز خارجی و همچنین 2 میلیارد دلار مسدود شده توسط انگلیس، آلمان و امارات متحده عربی به بانک مرکزی افغانستان بدتر شده است.

آنها افزودند: این ذخایر برای عملکرد اقتصاد افغانستان، به ویژه برای مدیریت عرضه پول، تثبیت ارز و پرداخت هزینه واردات – عمدتا مواد غذایی و نفت – که افغانستان به آن متکی است، حیاتی است.

این اقتصاددانان هشدار دادند که پیشنهاد اخیر ایالات متحده برای دسترسی طالبان به نیمی از پول از طریق ایجاد یک بنگاه با نظارت بین المللی کافی نیست. تمام 7 میلیارد دلار متعلق به مردم افغانستان است. بازگرداندن هر چیزی کمتر از مبلغ کامل، بهبود اقتصاد ویران شده را تضعیف می‌کند.

خبر اصلی را در فرانس24 ببینید

نظر شما