شناسهٔ خبر: 55558727 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

به کارگردانی نشاط میرمهدی؛

جنگ چهره زنانه ندارد/ دخترانی که همراه مردان اسلحه به دست گرفتند

آروین موذن زاده

نمایش «جنگ چهره زنانه ندارد» به کارگردانی نشاط میرمهدی از امروز در عمارت نوفل لوشاتو به صحنه می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «وقتی جنگ چهره زنانه ندارد» براساس کتابی به همین نام نوشته سوتلانا الکساندرونا الکسیویچ به کارگردانی نشاط میرمهدی از امروز پنجشنبه ۲۰ مرداد ماه اجرای عمومی خود را در عمارت نوفل لوشاتو آغاز می کند.

این اثر نمایشی به تهیه کنندگی امید حیایی تا ۴ شهریور ماه هر روز ساعت ۱۸ روی صحنه می رود.

جنگ چهره زنانه ندارد/ دخترانی که همراه مردان اسلحه به دست گرفتند

بازیگران «وقتی جنگ چهره زنانه ندارد» به ترتیب حروف الفبا عبارتند از شقایق ‌به ‌دینیان، سورن ‌بیات، منا ‌چمنی، دانیال ‌حسینی، نوید ‌خدام ‌عباسی، شیدا ‌شلالوند، روژین ‌فاطوری ‌فر، فیروزه ‌فقری، ندا ‌قهرمانپور، کوثر ‌کاردان، رابیه ‌میرزاد، آتنا ‌نیکنام، فاطمه ‌ولندیاری، هلنا ‌یزدان ‌مهر و سروناز ‌نانکلی، آزاده سدیری.

از دیگر عوامل این نمایش می توان به مجری طرح: موسسه ‌فرهنگی ‌هنری ‌هنرگستر ‌حیایی، مدیر اجرایی: آرش ‌فصیح، مدیر مالی: هانیه تهرانی، گرافیک و ساخت تیزر: علی گیتی نورد، عکاس: ساره سرلک، مهسا عظیمی، مشاور تبلیغات: صدف رضاپور، طراح نور: فرشاد ‌نصیری، طراح صحنه: نشاط میرمهدی، طراح لباس: سحر ‌آشتیانی، نوازنده ویلنسل و سرپرست گروه کر: ملانی آوانسیان، ضبط موسیقی و نریشن: استیو آوانسیان، گروه کارگردانی: ثمین مقدسی، کیوان ‌نادم ‌قورخودی، امیرارشیا ‌براتی، سعید رنجبر.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: بارها از خودم پرسیدم؛ برای چه؟ چرا زنان با وجود قرار گرفتن و نقش آفرینی در دنیایی که زمانی مطلقا مردانه بود از تاریخ خود، از عقاید و احساساتِ خود دفاع نکردند؟ خویشتن شان را باور نکردند. دنیایی عظیم برابر چشمان و اذهان ما ناشناخته مانده. جنگ از دیدگاه زنان.

جنگ چهره زنانه ندارد/ دخترانی که همراه مردان اسلحه به دست گرفتند

«جنگ چهره‌ زنانه ندارد» یک کتاب مستند است؛ روایت خاطرات دختران و زنان روسی‌ ‌که در زمان جنگ جهانی دوم رویاهای دخترانه‌شان را به فراموشی سپردند و سرباز شدند. دختران جوانی که همگام با مردان اسلحه به دست گرفتند، تیراندازی کردند، پل ها را منفجر کردند و در جنگ مقابل قوای آلمان‌ها اسیر و کشته شدند، تعداد این دختران به بیش از ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد.

سوتلانا آلکسیویچ نویسنده کتاب چهار سال به جمع آوری اطلاعات پرداخت تا این کتاب را بنویسد. او در این چهار سال به بیش از صد شهر و روستا سر زد و با آدم‌های زیادی سخن گفت. زنانی که بسیاری از آنها از بیان رنجی که کشیده بودند، امتناع می‌کردند. نتیجه‌ تلاش آلکسیویچ دردنامه‌ زنان روسی‌ سرباز در جنگ جهانی دوم است.

تیزر نمایش را اینجا ببینید.

نظر شما