شناسهٔ خبر: 55558032 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین خبر داد؛

اجرای پروژه انتقال آب طالقان به آبیک با ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار

قزوین - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: پروژه انتقال آب طالقان به شهرستان آبیک با اعتباری بالغ بر ۳۸۰ میلیارد تومان انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر یدالله ملکی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۹ و نیم کیلومتر از لوله، های انشعابات آب آبیک در صخره حفاری شده است و در طی این مسیر سه لوله از بخش عرضی جاده عبور کردند و دو دستگاه پل برای انتقال آب به این منطقه انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین بیان کرد: ده‌ها مخزن و نزدیک به ۱٠٠ شیرآلات در این پروژه به کار گرفته شده است که تمامی آن ساخت ایران است.

وی افزود: در سال ۹۹ پس از دریافت ۷۰ میلیارد تومان از خزانه ۱۴۰۲ قرارداد تهیه لوله با ۱۶۰ میلیارد تومان بسته شد که در حین انعقاد قرارداد هزینه‌ها بالا رفت و طرف قرارداد تعیین کرد تا ضمن پرداخت هزینه لوله، ها را تحویل دهد و ما در این زمان متوجه شدیم در انبار ورقه‌های مورد نیاز لوله وجود دارد که با کسب اجازه از استان اصفهان طی چند روز به خط تولید رسید.

وی افزود: البته باید به این نکته توجه داشت که برآورد قیمت ۷۰ میلیارد برای سال ۹۹ بود و با افزایش قیمت‌ها به سختی هزینه ۳۸۰ میلیارد تومان تأمین شد.

این مسئول با بیان اینکه با استقرار دولت سیزدهم، پروژه آب آبیک تأمین اعتبار شده بود ادامه داد: برای پروژه انتقال آب طالقان به قزوین نیز اقداماتی از جمله لوله کشی و انشعابات ۹ کیلومتر از مسیر انجام شده است.

وی ادامه داد: در خصوص اعتبارات مالی این پروژه بنا شد تا به سرمایه‌گذار این پروژه آب و پس آب داده شود که فراخوان این امر انجام شد و سه مجموعه در این راستا مشارکت داشتند و در حال حاضر در حال بررسی شرایط شرکت کنندگان هستیم که طبق گفته آن‌ها پروژه انتقال آب یکساله به قزوین و دوساله به استان خواهد رسید.

ملکی عنوان کرد: پروژه انتقال آب طالقان به استان قزوین از آبیک آغاز شده و سایر شهرهای استان پس از آبیک شهرهای محمدیه، مهرگان، الوند، خاکعلی، قزوین، محمدآباد، اقبالیه، تاکستان، زیاران، قشلاق، ضیاءآباد، ارداق، خرمدشت و روستاهای اطراف در فاز بعدی پروژه باید از این آب بهره مند شوند.

وی گفت: این پروژه یکی از بهترین پروژه‌های آب رسانی کشور است و عمده مسیرهای عبور آب از طریق کانال آب است.

این مسئول با اشاره به اینکه پروژه پل انتقال آب ۶ روز به طول انجامید اما محافظ کاری و نگهداری برای لوله‌های باید اقدام بعدی ما باشد تاکید کرد: نگرانی ما در حوزه انتقال آب از پل در ابتدا سوراخ کردن مقسم آب و رسیدن آب به مخزن بود که خوشبختانه با توجه به پیچیدگی پروژه این فرآیند با موفقیت انجام شد.

وی با بیان اینکه دو تیم به صورت شبانه روز مشغول رصد و ارزیابی پروژه‌ها هستند مطرح کرد: از سوی دیگر ما پروژه تأمین آب استان قزوین از سد طالقان را داشتیم که در دهه ۴۰ یا ۵۰ راه اندازی شده بود و دارای سد انحرافی و ۹ کیلومتر طول و سپس، از طریق لوله به کانال و در نهایت به عنوان آب کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ملکی ادامه داد: ۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی تحت پوشش یکی از مدرنیته تر ین شبکه‌های انتقال آب کشاورزی قرار دارد که ما از آن به عنوان سرخرگ حیاتی استان یاد می‌کنیم چرا که در نبود این آب دشت قزوین نابود خواهد شد.

وی افزود: هرساله آب کشاورزی با کیفتی از سد طالقان در اختیار ما قرار می‌گیرد اما مشکل اصلی در این حوزه بود که آب باکیفیت توسط کشاورزی آلوده و در نهایت در چاه‌ها ذخیره می‌شد که این آب مورد استفاده مردم قرار می‌گرفت یا به تعبیر دیگر کار به صورت وارونه انجام می‌شد.

این مسئول ابراز کرد: در دهه ۸۰ مطالعات تأمین آب از سد طالقان شروع و در دهه ۹۰ این مطالعات تصویب شد که نتیجه این مطالعات استفاده از آب سد به عنوان آب شرب و اهدا پس آب به کشاورزی بود.

وی ادامه داد: طی این طرح بنا شد تا ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستا از سد طالقان و همچنین ۵ شهر و ۳۰ روستا از سد بالاخانلو تأمین آب شود که متأسفانه این طرح با تحریم‌های سخت کشور همراه شد و ردیف اعتبار به پروژه‌های جدید داده نمی‌شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده سد بالاخانلو در سال ۹۱ وارد مرحله اجرایی شد و در سال ۹۶ این پروژه در ردیف بودجه قرار گرفت و در حال حاضر پروژه آبرسانی به قزوین و روستا با بودجه ۳۰ درصدی از جانب دولت و ۷۰ درصدی از جانب بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه بودجه سالانه پاسخگو نبود اقداماتی نظیر جداسازی ابیک از کل پروژه به علت اهمیت این موضوع انجام شد از طرف دیگر بنا شد تا خرید لوله از قرارداد پیمانکار حذف شود زیرا با افزایش قیمت پیمانکار توان خرید لوله را نداشت.

این مسئول در پایان گفت: زمانی که باقی اعتبارات در سال ۱۴۰۰ با همت مسئولین و بودجه ۱۵۰ میلیاردی وزیر نیرو دریافت شد پروژه فعال شد.

نظر شما