شناسهٔ خبر: 55557428 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تعیین خطوط مرزی محور دیدار مقامات ازبکستان و قرقیزستان

هیأت‌های دولتی ازبکستان و قرقیزستان مذاکرات خود را در چولپان آتا در مورد تعیین بخش‌های خاصی از مرزهای دو کشور آغاز کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، هیأت‌های دولتی ازبکستان و قرقیزستان مذاکرات خود را در چولپان آتا در مورد تعیین بخش‌های خاصی از مرزهای دو کشور آغاز کردند.

«نظیر بیک بوروبایف» نماینده ویژه قرقیزستان گفت که طرفین قصد دارند تا سال 2022 بررسی و حل مسائل مرزی را به طور کامل تکمیل کنند.

به گفته وی، طرفین قصد دارند مواضع مرزی کشورها را در مورد بخش‌های مورد مناقشه، مشخص شود.

 وی با بیان اینکه تا امروز 1170 کیلومتر از مرز بین کشورها شفاف سازی شده است، تصریح کرد:  اکنون باید در مورد مشکلات حل نشده نیز تصمیم گیری شود.

بوروبایف گفت که دولت‌های دو کشور در نظر دارند مسائل مرزی را در سال 2022 تکمیل کنند. انتظار می‌رود مذاکرات تا 17 آگوست ادامه داشته باشد.

خاطر نشان می‌شود که طول مرز بین ازبکستان و قرقیزستان 1378 کیلومتر است که 85 درصد آن در توافقنامه 2017 تشریح و به تصویب رسیده است.

در مارس 2021، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان، طی سفری به تاشکند، در دیدار با «شوکت میرضیایف» گفت: تعامل آژانس‌های مرزی، مقامات محلی و انجام کار در شرایط مناسب ضروری در ماه می 2022، مشخص شد که کشورها شروع به تعیین مرزها کرده‌اند و جلسات کارگروه‌هایی را برای توافق بر سر مسائل سازمانی و قانونی برگزار کنند.

در 17 ماه می، «عبد السلام عزیزاف» رئیس سرویس امنیت ملی ازبکستان، همراه با «قمشی بیک تاشی‌اف» رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان، بخش نامشخصی از مرز ازبکستان و قرقیزستان را بازرسی کردند. در ماه  جولای دولت قرقیزستان اعلام کرد که طرفین پیش نویس اسناد قانونی و فنی را در مورد روند تعیین مرز آماده کرده‌اند.

انتهای پیام/ ح

نظر شما