شناسهٔ خبر: 55557302 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد؛

درخواست اوکراین از سوئیس برای حفاظت از منافع کی یف در مسکو

وزارت امور خارجه اوکراین تأیید کرد که از سوئیس خواسته شده است تا حافظ منافع کی یف در مسکو باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، سوئیس تأیید کرد که اوکراین از «برن» خواسته است تا نمایندگی دیپلماتیک «کی یف» در مسکو را به عهده بگیرد؛ اما این مسئله جز با موافقت روسیه وارد مرحله اجرا نخواهد شد.

بر اساس این گزارش، سوئیس از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه گذشته، بی طرفی خود در این نزاع و تمایل برای ارائه کمک‌های دیپلماتیک و ایفای نقش میانجی را ابراز کرده است.

وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد که از سوئیس خواسته شده است تا حافظ منافع کی یف در مسکو باشد و آنچه پیشتر توسط روزنامه« Loserner Zeitung» منتشر شده بود را تأیید کرد.

این وزارتخانه خاطرنشان کرد که انجام مأموریت حفاظت از منافع، به کشورها اجازه می‌دهد تا روابط خود را در سطح پایین حفظ کنند و از شهروندان کشور مربوطه حفاظت کنسولی به عمل آورند.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی وزارت خارجه اوکراین بدون اشاره به جزئیات بیشتر گزارش داد که مذاکرات در این زمینه تکمیل شده است و محرمانه بودن جزئیات، عنصر ضروری برای موفقیت این تلاش‌ها خواهد بود، هر چند اجرایی شدن چنین مأموریتی به موافقت روسیه نیاز دارد.

خبرگزاری فرانسه همچنین افزود که ممکن است این روند آسان نباشد زیرا برن قبلاً مسکو را در راستای تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، خشمگین کرده بود تا جایی که مقامات مسکو این سوال را مطرح کردند که آیا سوئیس همچنان می‌تواند در نزاع با اوکراین بی‌طرف تلقی شود یا خیر.

گفتنی است که سوئیس در زمینه انجام مأموریت حفاظت از منافع کشورها در سایر کشورها سابقه طولانی دارد و اکنون وظیفه حفاظت از منافع آمریکا در ایران، ایران در کانادا و عربستان و برعکس و منافع ایران در مصر و روسیه در گرجستان و برعکس را به عهده دارد.

نظر شما