شناسهٔ خبر: 55557177 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تحولات اوکراین| مسکو: سوئیس بی‌طرفی خود را از دست داده است/ امتناع ترکیه از پیوستن به تحریم‌های ضدروسی در زمینه انرژی

در شرایطی که اتحادیه اروپا پیشنهادی برای ممنوعیت صدور "ویزای شینگن" برای شهروندان روس دریافت و این موضوع در دستورکار بروکسل قرار دارد، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: روس‌ها می‌توانند برای دریافت روادید به نمایندگی‌های ایالات متحده در جهان مراجعه کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "سرگئی کرینکو"، معاون اول رئیس دفتر ریاست جمهوری روسیه معتقد است که ناتو در خاک اوکراین در حال جنگ نیابتی با  روسیه است و برای این منظور «تا آخرین اوکراینی» را نیز قربانی خواهد کرد.

کرینکو گفت: «مقامات اوکراین کشور خود، خاک خود و بدتر از همه، مردم خود را برای استفاده به غرب فروخته‌اند. آنها خاک اوکراین و مردم این کشور را در اختیار غرب گذاشته‌اند و با دستان خود یک رویارویی اساسی بین جامعه غربی علیه روسیه در این سرزمین بوجود آوردند.»

این مقام کرملین یادآور شد که مسلماً ناتو از این روش جنگیدن با روسیه خرسند خواهد بود و همانطور که از به زبان آوردن آن هم تردیدی ندارند ارزش دارد تا آخرین نفر اوکراینی، در این راه قربانی شود.

این در حالی است که "لوید آستین"، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در ریگا، پس از دیدار با همتای لتونیایی خود، ابراز اطمینان کرد که کشورهای عضو ناتو به دنبال مقابله با روسیه نبوده و تهدیدی برای این کشور نیستند.

آستین در عین حال تاکید کرد که ایالات متحده و سایر کشورهای غربی در نظر دارند برای حفاظت از حاکمیت اوکراین، تجهیزات و فناوری لازم را در اختیار این کشور قرار دهند. وی گفت: «ایالات متحده کارهای زیادی برای تضمین امنیت اوکراین انجام داده است. البته ما تنها یکی از نزدیک به 50 کشوری هستیم که با هم همکاری داریم تا بودجه مناسبی برای کمک به اوکراین جمع آوری کرده و به ارائه حمایتهای لازم به کی‌یف ادامه دهیم و تا زمانی که لازم باشد این کار را انجام خواهیم داد.»

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، اعلام کرده بود که اظهارات مقامات غربی مبنی بر اینکه آنها می خواهند تا "آخرین فرد در اوکراین" علیه روسیه بجنگند، یک تراژدی غم انگیز برای کل مردم اوکراین است.

پوتین همچنین یادآور شد که کشورهای غربی مدعی هستند که این روسیه بود که "جنگ" در اوکراین آغاز کرد، در حالی که در واقع این جنگ توسط غرب جمعی به راه انداخته شد. رئیس جمهوری روسیه این واقعیت را مورد توجه قرار داد که کشورهای غربی باید درک کنند که آنها از همان ابتدای عملیات ویژه روسیه برای محافظت از دونباس شکست خورده بودند، زیرا آغاز آن به معنای وارد شدن به یک نظم جهانی متفاوت است و سلطه غرب در جهان دیگر به پایان رسیده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و شصت و نه جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

هشدار سازمان ملل درباره وقوع فاجعه هسته ای در اوکراین

با توجه به درگیری‌های روسیه و اوکراین بر سر نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به وقوع یک فاجعه هسته‌ای هشدار داد.  گوترش پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد  در نیویورک درباره وضعیت بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا در جنوب اوکراین، عمیقاً ابراز نگرانی کرده و گفت: متأسفانه طی چند روز گذشته هیچ تنش زدایی صورت نگرفته است، اما گزارش هایی از حوادث عمیقا نگران کننده بیشتر گزارش شده است. اگر اینها ادامه پیدا کند، ممکن است به فاجعه منجر شود.

نیروگاه اتمی در جنوب اوکراین که ماه ها تحت کنترل روسیه بود، در آخر هفته چندین بار هدف حملاتی قرار گرفت و برخی  بخش های آن آسیب دید. با این حال، زیرساخت های حیاتی همچنان دست نخورده باقی مانده است.

گوترش تاکید کرد: من از نیروهای مسلح فدراسیون روسیه و اوکراین می‌خواهم که فوراً تمام فعالیت‌های نظامی در نزدیکی نیروگاه را متوقف کنند و تأسیسات یا اطراف آن را هدف قرار ندهند.

آلمان اعمال ممنوعیت ورود به اروپا برای همه روس ها را موجه ندانست

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان در مورد  طرح ممنوعیت عمومی ورود روس ها به اروپا، به عنوان مثال به عنوان گردشگر ابراز تردید کرد. شولتز روز پنجشنبه در اولین کنفرانس مطبوعاتی مهم تابستانی خود در برلین گفت: این جنگ پوتین است، به همین دلیل من چنین اقدامی مشکل دارم. وی تاکید کرد که  اتحادیه اروپا قبلاً در مورد تحریم های گسترده علیه افرادی از مرکز قدرت مسکو تصمیم گرفته است و ما این کار را ادامه خواهیم داد. اما  شولتز فکر نمی کند که اعمال تحریم علیه همه روس ها موجه باشد. درخواست برای ممنوعیت عمومی ورود روس ها به اتحادیه اروپا به عنوان تحریم به دلیل جنگ اوکراین اخیرا از طرف برخی ها مطرح شده است.

صدر اعظم آلمان همچنین بر این عقیده است که جنگ تنها در صورتی می تواند پایان یابد که اوکراین با شرایط آن موافقت کند. شولتز گفت: تنها رئیس جمهور اوکراین، پارلمان و مردم می توانند در نهایت تصمیم بگیرند که در چه شرایطی می توان  این مناقشه را حل کرد. وی تاکید کرد که  از این نظر، این امر یک صلح دیکته شده از سوی روسیه را رد می‌کند.

وزارت خارجه روسیه: ارسال تسلیحات بیشتر به کی‌یف کمکی به حل بحران اوکراین نمی‌کند

ایوان نیچایف، معاون مدیر بخش اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه روسیه امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که تخصیص بسته دیگری از کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین، تنها می‌تواند باعث به درازا کشیده شدن درگیری‌های نظامی شود و به هیچ وجه نمی‌تواند به حل و فصل اوضاع در این کشور کمکی کند.

این دیپلمات روس یادآور شد: ایالات متحده در اوایل ماه آگوست، بار دیگر تخصیص بودجه یک میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین را اعلام کرد. حجم کل کمک‌های نظامی دولت آمریکا به اوکراین از آغاز دوره ریاست جمهوری جو بایدن، به 9.8 میلیارد دلار و از سال 2014 به اینطرف به 11.8 میلیارد دلار افزایش یافته است. ادامه چنین سیاستی فقط جنگ را طولانی‌تر می‌کند، ولی به حل و فصل اوضاع اوکراین کمکی نخواهد کرد.»

روز گذشته ، لوید آستین، رئیس پنتاگون تاکید کرد که ایالات متحده و سایر کشورهای غربی قصد دارند همچنان تجهیزات و فناوریهای نظامی لازم را در اختیار اوکراین قرار دهند تا بتواند از حاکمیت این کشور دفاع کند.

روسیه خبر اعزام داوطلبان کره شمالی برای شرکت در جنگ اوکراین را قویاً تکذیب کرد

ایوان نیچایف، معاون مدیر بخش اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه روسیه امروز، پنجشنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد، برخی گزارش‌هایی که ادعا می‌کنند کره شمالی پیشنهاد فرستادن 100 هزار نیروی داوطلب خود برای شرکت در عملیات نظامی ویژه روسیه در خاک اوکراین را داده است، کاملاً جعلی و بی اساس است.

این دیپلمات روس در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران گفت: «ما به مطالب منتشر شده در اینترنت توجه کرد‌ایم که برخی از وبلاگ‌ها از پیشنهادی ادعایی صحبت کردند که از طریق کانال‌های دیپلماتیک کره شمالی دریافت شده، مبنی بر اینکه مقامات پیونگ یانگ برای اعزام 100 هزار نیروی نظامی داوطلبان برای شرکت در عملیات ویژه روسیه برای محافظت از دونباس اعلام آمادگی کردند. در این راستا با تمام مسئولیت اعلام می‌کنیم: چنین اخباری از ابتدا تا انتها جعلی هستند. به هیچ وجه چنین مذاکراتی بین روسیه و کره شمالی انجام نشده و هیچ برنامه‌ای نیز برای اعزام داوطلبان کره شمالی به منطقه دونتسک و لوهانسک وجود ندارد.»

این مقام وزارت خارجه تاکید کرد: «ما قویاً بر این عقیده هستیم که توانایی‌های رزمی نیروهای مسلح روسیه و همچنین نیروهای مردمی دونتسک و لوهانسک که از سرزمین خود دفاع می‌کنند، برای انجام موفقیت‌آمیز تمامی وظایف تعیین شده برای عملیات ویژه نظامی در اوکراین کافی است و روسیه برای تحقق اهداف خود در این راستا به هیچ کمک خارجی نیاز ندارد.»

حمایت آلمان از ساخت خط لوله انتقال گاز از پرتغال و اسپانیا به اروپای مرکزی

به منظور توسعه منابع جدید انرژی، اولاف شولتز ، صدر اعظم آلمان می خواهد از ساخت یک خط لوله از پرتغال و اسپانیا از طریق فرانسه به اروپای مرکزی حمایت کند. شولتز امروز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی تابستانی خود در برلین گفت که چنین خطی باید ساخته می شد و اکنون وجود ندارد.  وی تاکید کرد: این اکنون یک کمک بزرگ به تسکین و تسهیل وضعیت عرضه خواهد بود. صدر اعظم آلمان گفت:  به همین دلیل است که وی با همکارانش در اسپانیا، پرتغال و فرانسه و همچنین با ، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا تبلیغ بسیار زیادی برای این پروژه انجام داده است.

روسیه پیشنهاد سوئیس برای حفاظت از منافع کی‌یف در مسکو را رد کرد/ سوئیس بی‌طرفی خود را از دست داده است

ایوان نیچایف، معاون مدیر بخش اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه روسیه در یک نشست مطبوعاتی در مسکو اعلام کرد که دولت سوئیس دیگر وضعیت بی‌طرفی خود را از دست داده و نمی‌تواند بعنوان حافظ منافع اوکراین در روسیه نماینده این کشور باشد.

پیش از این وزارت امور خارجه سوئیس یادآور شد که مقامات برن و کی‌یف از قبل توافق کردند که سوئیس نماینده حافظ منافع اوکراین در روسیه باشد و دو کشور اکنون منتظر اعلام رضایت مسکو در این باره هستند.

نیچایف گفت: «سوئیسی‌ها واقعاً از مدت‌ها قبل به دیدگاه مسکو درباره نمایندگی احتمالی حفظ منافع اوکراین در روسیه و بالعکس روسیه در اوکراین علاقه داشتند. ولی این واقعیت که مقامات برن با اطلاع از این نظر، به مذاکرات یکجانبه با طرف اوکراینی در این باره ادامه داده، تأیید می‌کند که منافع روسیه واقعاً مورد توجه و نگرانی آنها نیست.»

وی در پایان گفت: «این تنها مواضع ما را تأیید می‌کند که هیچ بحثی در خصوص نمایندگی و میانجیگری سوئیس وجود ندارد.»

امتناع ترکیه از پیوستن به تحریم‌های ضدروسی در زمینه انرژی

ترکیه به تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه در بخش انرژی نخواهد پیوست. این مطلبی است که امروز "فاتح دونمیوز" وزیر انرژی و منابع طبیعی این کشور اعلام کرد.

وی در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفت: «ما از همان ابتدا اعلام کرده‌ایم که تصمیم‌های مبتنی بر تحریم‌ها علیه روسیه را اجرا نخواهیم کرد. ما قراردادهای دوجانبه معتبری با روسیه داریم. همانطور که ما با جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران قراردادهای معتبری داشته و با آنها در ارتباط نزدیک هستیم. ما در صورت لزوم، می‌توانیم عرضه گاز را افزایش دهیم.»

به گفته وی، ترکیه در سال گذشته حدود 60 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی مصرف کرده و انتظار می‌رود امسال هم شاخص مشابه باشد.

وزیر انرژی همچنین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری روسیه و ترکیه قرار است طی چند روز آینده تلفنی درباره ساخت نیروگاه هسته‌ای "آکویو" گفتگو کنند.

به گفته وی، اردوغان چند روز قبل از این نیروگاه بازدید کرده و یادآور شد که قول داد تا وضعیت اجرای پروژه ساخت این تاسیسات را به همتای روسی خود اطلاع دهد.

حمایت آلمان از ساخت خط لوله انتقال گاز از پرتغال و اسپانیا به اروپای مرکزی

به منظور توسعه منابع جدید انرژی، اولاف شولتز ، صدر اعظم آلمان می خواهد از ساخت یک خط لوله از پرتغال و اسپانیا از طریق فرانسه به اروپای مرکزی حمایت کند. شولتز امروز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی تابستانی خود در برلین گفت که چنین خطی باید ساخته می شد و اکنون وجود ندارد.  وی تاکید کرد: این اکنون یک کمک بزرگ به تسکین و تسهیل وضعیت عرضه خواهد بود.

صدر اعظم آلمان گفت:  به همین دلیل است که وی با همکارانش در اسپانیا، پرتغال و فرانسه و همچنین با ، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا تبلیغ بسیار زیادی برای این پروژه انجام داده است.

لیتوانی مجددا محدودیت ترانزیت کالا به کالینینگراد را در دستور کار قرار داد

لیتوانی بار دیگر محدودیت هایی را برای حمل و نقل بار به منطقه کالینینگراد روسیه اعلام کرد. راه‌آهن دولتی لیتوانی اعلام کرد، ترانزیت برخی از کالاهای روسی که انتقال آن ها به حد بالایی رسیده است، متوقف می‌شود. محصولات آهن و فولاد، چوب، کودها و خنک کننده اتیلن گلیکول به ویژه تحت تأثیر این محدودیت ها قرار می گیرند.

بر این اساس در صورتی که مقدار حمل و نقل کالاهای معین به مقادیر میانگین سالانه تعیین شده برسد، درخواست حمل و نقل رد خواهد شد.

در اواسط ژوئن هم لیتوانی، حمل و نقل بار در این منطقه را محدود کرد، اما بعداً آن را از سر گرفت.

بریتانیا تسلیحات جدیدی به اوکراین می‌دهد

بریتانیا اعلام کرده است که چندین موشک انداز دیگر با برد تا 80 کیلومتر به اوکراین تحویل خواهد داد. بن والاس، وزیر دفاع انگلیس گفت، این کمک اخیر به اوکراین اجازه می‌دهد به دفاع از خود در برابر تجاوز روسیه و استفاده بی رویه از توپخانه دوربرد ادامه دهد.

وی افزود: بریتانیا و جامعه بین المللی همچنان مخالف این جنگ غیرقانونی هستند و شانه به شانه هم در ارائه کمک نظامی دفاعی به اوکراین برای دفاع در برابر تهاجم پوتین خواهند ایستاد.

آلمان حمله روسیه به اوکراین را اقدامی جنایتکارانه دانست

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان بار دیگر حمله روسیه به اوکراین را جنگ جنایتکارانه توصیف کرد. صدراعظم آلمان به خبرنگاران در برلین گفت: ما جنایات جنگی زیادی را نیز با وحشت فراوان دیده‌ایم. وی تاکید کرد که  هرگز تصاویر ماشین‌هایی با خانواده‌هایی که می خواستند از شهر فرار کنند و سپس تیرباران شدند را فراموش نمی‌کند.

 شولتز گفت: این فقط یک نمونه از وقایع ظالمانه ای است که توسط سربازان روسی در آنجا اتفاق می افتد. همه این جنایات باید شفاف سازی شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره مسئولیت شخصی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در قبال جنایات جنگی، گفت: رئیس جمهور روسیه مسئولیت این جنگ را بر عهده دارد. این همان تهدیدی است که اکنون با آن مواجه هستیم.

هشدار زلنسکی درباه وقوع فاجعه هسته ای مشابه چرنوبیل

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نسبت به وقوع فاجعه هسته‌ای مشابه چرنوبیل هشدار داده است. وی در یک لینک ویدیویی در آغاز کنفرانس اهداکنندگان در مورد اوکراین در کپنهاگ گفت که روسیه یک کشور تروریستی است که نیروگاه هسته ای ژاپورژیا را به گروگان گرفته و از آن برای باج خواهی استفاده می‌کند. وی افزود:  امروز روسیه حتی بدبین تر و حتی خطرناک تر از اتحاد جماهیر شوروی است که زمانی می خواست فاجعه هسته‌ای چرنوبیل را مخفی نگه دارد.

وی افزود: ما باید از اروپا در برابر این تهدید محافظت کنیم.

زاپوریژیا نه تنها بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا، بلکه سومین نیروگاه بزرگ در جهان است.  زلنسکی گفت: واکنش به اقدامات روسیه باید جامع باشد. اوکراین برای دفاع به حداکثر تسلیحات و مهمات نیاز دارد. وی افزود: هیچکس به فجایع جدید نیاز ندارد.

هزینه های زندگی در آلمان به صورت قابل توجهی در حال افزایش است

موسسه اقتصاد آلمان (IW) در کلن انتظار دارد که اثرات اقتصادی قابل توجهی از هزینه های دائمی بالای انرژی ایجاد شود. نویسندگان یک تحلیل فعلی که  آن را در اختیار خبرگزاری آلمان قرار داده اند می نویسند: سطح قیمت بالا خانواده ها را با هزینه‌های بالای انرژی و افزایش قیمت مصرف کننده تحت فشار قرار می دهد. در مجموع، هزینه‌های زندگی به طور قابل توجهی در حال افزایش است.

نویسندگان این تحقیق، سناریوهای مختلف برای افزایش قیمت انرژی – ترسیم کرده‌اند. قیمت گاز به تنهایی بین سال‌های 2020 و 2021 به طور میانگین پنج برابر شده است. با این حال، این موسسه تاکید می‌کند که اینها پیش بینی نیست بلکه تحولات احتمالی است.

پارلمان لتونی روسیه را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داد

پارلمان لتونی روسیه را به عنوان یک کشور حامی تروریسم طبقه بندی کرده و خشونت این کشور علیه غیرنظامیان در اوکراین و سایر کشورها را به عنوان تروریسم به رسمیت شناخته است. قطعنامه مربوطه روز پنجشنبه در ریگا به تصویب رسید. در این قطعنامه  آمده است که روسیه عمداً علیه غیرنظامیان اوکراینی اقدام می‌کند. مسکو همچنین از رنج و ارعاب به عنوان ابزاری در تلاش برای تضعیف روحیه مردم اوکراین و ارتش آنها استفاده می‌کند. در این بیانیه آمده است که باید عملکرد دولت روسیه برای اشغال اوکراین فلج شود.

آلمان: نمی توانیم همه عواقب جنگ اوکراین را جبران کنیم

کریستین لیندنر، وزیر دارایی فدرال آلمان اعلام کرد که، دولت تنها می‌تواند عواقب جنگ اوکراین، مانند هزینه‌های انرژی بالاتر را کاهش دهد و به طور کامل نمی‌تواند آنها را جبران نکند. وی در گفتگویی با سایت رادیو آلمان گفت: کاری که ما می توانیم انجام دهیم یک ضربه گیر است. بنابراین ما می‌توانیم سختی‌ها را کاهش دهیم، از گسست‌های ساختاری جلوگیری کنیم، اما نمی‌توانیم سطح رفاه را برای همیشه با پول دولت حتی احتمالاً با بدهی تضمین کنیم.

ادعای انگلیس: روسیه توان انجام سفارشات صادرات تسلیحاتی خود را ندارد

به گفته کارشناسان اطلاعاتی بریتانیا، روسیه دیگر نمی‌تواند به طور کامل ماموریت‌های خارجی خود را در صنعت تسلیحات انجام دهد. وزارت دفاع انگلیس با استناد به گزارش روز شرایط جنگ اوکراین از طرف سرویس اطلاعات انگلیس اعلام کرد: روسیه به احتمال زیاد قادر به انجام برخی از سفارشات صادرات خودروهای زرهی خود نیست.

این بیانیه ادامه می‌دهد که دلیل این امر تقاضای فوق العاده برای خودروهای جنگی زرهی برای نیروهای مسلح روسیه در اوکراین و تأثیر فزاینده تحریم های غرب است.

به عنوان مثال، بلاروس اخیراً جزئیات یک تانک جنگی را ارائه کرده است که در کشور خود تولید شده است. پیش از این، این وظیفه بر عهده شرکت تسلیحاتی دولتی روسیه UralVagonZavod بود.

به ادعای انگلیسی‌ها، شهرت صنعت تسلیحات روسیه در خارج از کشور نیز آسیب دیده است. در این بیانیه آمده است: اعتبار بسیاری از سیستم‌های تسلیحاتی  روسیه به دلیل ارتباط با عملکرد ضعیف نیروهای مسلح روسیه در جنگ اوکراین تضعیف شده است.

اطمینان آلمان به اوکراین برای تداوم حمایت در جنگ علیه روسیه

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان به اوکراین برای کمک دائمی در مبارزه با جنگ روسیه اطمینان داد. شولتز در کنفرانس مطبوعاتی فدرال گفت که آلمان سنت شکنی کرده است و به مناطق جنگی سلاح می دهد.

صدراعظم آلمان تاکید کرد: در آینده نزدیک به این کار ادامه خواهیم داد. علاوه بر این، شولتز انتظار دارد که مخازن ذخیره گاز را بتوان بیشتر پر کرد.  وی تاکید کرد که این ذخایر در حال حاضر بسیار پرتر از سال گذشته هستند.

وی همچنین گفت که در طول بحران انرژی، اجازه دادن به ادامه فعالیت سه نیروگاه هسته ای که هنوز کار می‌کنند برای مدت طولانی تری مورد توجه قرار گرفته است. شولتز گفت که  در این مورد به زودی تصمیم گیری خواهد شد.

پدافند هوایی روسیه حمله نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه زاپوروژیه را دفع کرد

ولادیمیر روگوف، یکی از اعضای شورای اصلی اداره نظامی-غیرنظامی منطقه زاپوروژیه اعلام کرد که در آستانه نشست شورای امنیت سازمان ملل در خصوص ادامه حملات به تأسیسات نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه توسط ارتش اوکراین، سامانه‌های پدافند هوایی ارتش روسیه در اوایل بامداد امروز بار دیگر حملات دیگری از سوی نیروهای اوکراینی به شهر انرگوراد و نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه را دفع کردند.

این مقام محلی گفت: «در طول شب گذشته و صبح امروز صدای غرش بلند انفجارهایی آرامش شهر انرگوراد را بر هم زد. نیروهای اوکراینی سعی داشتند با استفاده از سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه، توپخانه سنگین و پهپادهای تهاجمی این شهر آرام و نیروگاه زاپوروژیه را هدف قرار دهند.»

به گفته وی، پدافند هوایی روسیه تمامی حملات را دفع کرده و مواضع توپخانه ارتش اوکراین نیز با حملات نظامیان روسی سرکوب شدند.

در شرایط ادامه حملات نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه، مسکو خواستار تشکیل نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل شده که قرار است بعد از ظهر امروز، پنجشنبه، برگزار شود.

علاوه بر این، مقدمات بازدید هیئتی از کارشناسان به ریاست رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این نیروگاه نیز در حال آماده‌سازی است.

وزیر دفاع روسیه مدال‌های قهرمانی به افسران شرکت کننده در جنگ اوکراین اهدا کرد

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه گزارش داد که ژنرال سرگئی شویگو - وزیر دفاع،  امروز، پنجشنبه، با حضور در مرکز کنترل دفاع ملی، مدال‌های "ستاره طلایی" قهرمانان (بالاترین جایزه دولتی) را به گروهی از افسران روس شرکت کننده در عملیات ویژه برای حفاظت از مردم دونباس، به دلیل انجام وظایف نظامی خود به بهترین نحو ممکن و نشان دادن شجاعت در راه دفاع از سرزمین مادری اهدا کرد.

سرگئی شویگو از نیروهای مسلح روسیه به خاطر فداکاری و شجاعت آنها در طول اجرای عملیات ویژه تشکر کرده و آرزو کرد که همگی با سلامت و سربلندی به خانه بازگردند.

بلومبرگ روسیه را برنده جنگ انرژی کنونی نامید

آژانس خبری بلومبرگ امروز در تحلیلی نوشت که روسیه برنده رقابت کنونی در بازار انرژی جهانی است.

در این مقاله آمده است: روسیه علی‌رغم تحریم‌های اعمال‌شده از سوی غرب، توانسته به طور کامل نرخ تولید نفت خود را احیا کند و درآمدهای حاصل از فروش آن حتی پس از اعمال تخفیف‌های خاص، همچنان رکوردشکنی می‌کند.

بر اساس این تحلیل، ارزیابی کشورهای غربی بر منزوی ساختن روسیه در بازار جهانی محقق نشده، زیرا مسکو توانست خریداران جدیدی پیدا کند و اکنون با خاورمیانه و آسیا همکاری دارد.

به نوشته بلومبرگ،  روسیه علاوه بر پیشرفت اقتصادی، در عرصه سیاسی نیز پیشرفت داشته، زیرا تحریم‌های غرب علیه این کشور نه تنها تاثیری نداشته، بلکه غرب را بیش از پیش به منابع انرژی روسیه وابسته کرده است.

پیروزی در بازار نفت بدان معناست که روسیه قادر است با محدود کردن فروش گاز طبیعی به اروپا از درآمد خود چشم پوشی کند و برلین، پاریس و لندن را تحت فشار جدی قرار دهد. مسکو از فروش نفت آنقدر پول به دست آورده که می‌تواند عرضه نفت خام به اروپای شرقی را نیز محدود کند.

نیروهای ویژه نظامی روسیه، ونزوئلا، سودان و ایران وارد بلاروس شدند

وزارت دفاع روسیه امروز پنجشنبه اعلام کرد که یک فروند هواپیمای حمل و نقل نظامی نیروهای هوا-فضای این کشور، نیروهای ویژه از روسیه، ونزوئلا، سودان و جمهوری اسلامی ایران شرکت کننده در مسابقه "ستاره قطبی-2022" در چارچوب بازی‌های بین المللی ارتش‌های جهان را به بلاروس منتقل کرد. این نیروهای نظامی در فرودگاه بارانویچی جمهوری بلاروس مورد استقبال رسمی قرار گرفتند.

شرکت کنندگان در این مسابقه مهارت‌های رزمی خود را در موقعیت‌ها و تمرینات مختلف، از جمله یورش به ساختمانی با گروگان‌ها و فرود دقیق با چتر در پشت منطقه درگیری نظامی را به نمایش خواهند گذاشت.

در این دور از مسابقات نیروهای مسلح از شش کشور روسیه، بلاروس، ونزوئلا، سودان، ایران و ازبکستان حضور دارند.

دو روستای مرزی در منطقه کورسک روسیه از خاک اوکراین مورد حمله قرار گرفت

 رومن استاروویت، فرماندار منطقه کورسک صبح امروز اعلام کرد که دو روستای مرزی در این منطقه بار دیگر از طرف خاک اوکراین مورد هدف گلوله باران قرار گرفته است.

به گفته وی، در پی این حملات، وضعیت فوق العاده در کل منطقه اعلام شده و نیروهای امدادگر به محل حادثه اعزام شده‌اند.

هنوز از میزان خسارات و تلفات احتمالی گزارشی منتشر نشده است.

شش روستای مسکونی در منطقه کورسک با منطقه "سومی" در خاک اوکراین هم مرز بوده و فاصله بسیار کمی دارند و به همین دلیل مرتباً توسط نیروهای مسلح اوکراینی هدف گلوله باران قرار می‌گیرند.

در اواخر ماه مه، دو تن از ساکنین روستایی در نواحی مرزی، هنگام تردد با خودوری شخصی خود مورد اصابت گلوله خمپاره شلیک شده از طرف اوکراین قرار گرفتند که یکی از آنها کشته و دومی با جراحت شدید در بیمارستان بستری شد.

کرملین: غرب نمی‌تواند روسیه را انکار کند، این مسئله غیرممکن است

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه، شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که بسیاری از کشورها در خصوص تحریم‌های ضدروسی از خط استدلال و عقل سلیم عبور کرده‌اند، ولی واقعیت این است که روسیه را نمی‌توان انکار کرد، برای اینکه چنین کاری اصولاً غیرممکن است.

 سخنگوی کرملین گفت: «در واقع، ما می بینیم که بسیاری از کشورها دیگر هر نوع حد و مرزی در بکارگیری عقل سلیم را زیر پا گذاشته‌اند. آیا می توان چایکوفسکی را انکار کرد؟ غیرممکن است. آیا می توان روسیه را انکار کرد؟ این هم غیرممکن است. غربی‌ها چه بخواهند چه نخواهند، این کار به سادگی غیرممکن است.»

اعلام آمادگی سوئیس برای دفاع از منافع اوکراین در روسیه

پیر آلن الچینگر، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه سوئیس روز چهارشنبه به خبرگزاری تاس اعلام کرد که در صورت رضایت مقامات مسکو، این کشور آمادگی دارد تا به درخواست اوکراین و به نمایندگی از طرف آنها از منافع دیپلماتیک این کشور در روسیه دفاع کند.

الچینگر توضیح داد: «صحبت بر سر "حکمیت قدرت حامی" است، که به موجب آن سوئیس می‌تواند نماینده منافع دیپلماتیک اوکراین در روسیه باشد، زیرا در حال حاضر هیچ روابط دیپلماتیک بین دو کشور وجود ندارد. سوئیس فعالانه دفاتر خوب خود را به هر دو طرف ارائه داده و میتواند  «نقش میزبان برای مذاکرات و جلسات» و همچنین پشتیبانی و سازماندهی «مذاکرات احتمالی» داشته باشد.»

این مقام گفت: اوکراین می‌خواست سوئیس مسئولیت قدرت حامی این کشور در روسیه را بر عهده بگیرد و مذاکرات در این خصوص به پایان رسیده است. البته برای اینکه این مأموریت اجرایی شود، روسیه هم باید رضایت خود از این موضوع را اعلام کند.

دیپلمات روس: رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی درباره نیروگاه اتمی زاپوریژیه تهیه کرده است

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، روز چهارشنبه اعلام کرد، انتظار می رود رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در شورای امنیت سازمان ملل گزارشی درباره نیروگاه اتمی زاپوروژیه ارائه کند.

اولیانوف گفت: «من با همکاران دبیرخانه آژانس تماس گرفتم. آنها تأیید کردند که آقای گروسی با درک اهمیت این رویداد، ظاهراً تصمیم به قطع تعطیلات خود گرفته و گزارشی را برای نشست شورای امنیت آماده کرده و آن را در نشست فردا ارائه خواهد کرد.»

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، صبح روز چهارشنبه تایید کرد که روسیه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص ادامه حملات نیروهای مسلح اوکراینی به نیروگاه اتمی زاپوروژیه در روز پنجشنبه شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا: محدودیتی برای صدور روادید برای روس‌ها وجود ندارد

وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص درخواست طرف اوکراینی از کشورهای "گروه هفت" (G7) برای ممنوع کردن صدور روادید ورود برای شهروندان روس اظهار نظر کرده و یادآور شد که شهروندان روسیه می توانند برای دریافت روادید به نمایندگی‌های ایالات متحده در سراسر جهان درخواست دهند، زیرا هیچ محدودیتی در این رابطه برای روس‌ها در ایالات متحده وجود ندارد.

جولی استاف، معاون وزیر امور خارجه در امور کنسولی شب گذشته در یک نشست خبری گفت: «روس‌ها در واقع می‌توانند برای درخواست [روادید] به هر یک از سفارتخانه‌های ایالات متحده در جهان مراجعه کنند. این اتفاق هر روز می‌افتد و هیچ محدودیتی در این رابطه وجود ندارد.»

وی در عین حال یادآور شد که صدور روادید در حال حاضر در سفارت ایالات متحده در مسکو انجام نمی‌شود.

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین روز چهارشنبه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و گروه 7 خواست تا صدور روادید برای ورود شهروندان روس به این کشورها را متوقف کنند. کوله‌با گفت که روس‌ها باید «از حق عبور از مرزهای بین‌المللی محروم شوند تا زمانی که یاد بگیرند باید به آنها احترام بگذارند».

فقدان موضع گیری واحد در اتحادیه اروپا در خصوص صدور روادید برای روس‌ها

روز چهارشنبه مشخص شد که اتحادیه اروپا پیشنهادی برای ممنوعیت صدور "ویزای شینگن" برای شهروندان روسیه دریافت کرده و این موضوع در دستور کار این سازمان قرار دارد. این مسئله را استفن هبشتریت، سخنگوی دولت آلمان فاش کرده و یادآور شد که پیشنهادی برای ممنوعیت صدور ویزای شینگن برای شهروندان روسیه برای بحث در اتحادیه اروپا ارائه شد.

به گفته وی، برلین این اطلاعات را مورد توجه قرار داده، ولی از اظهار نظر در این خصوص خودداری می‌کند. اکنون دولت آلمان باید در این باره بین اعضای کابینه و با شرکای خود در اتحادیه اروپا گفتگو کند و تا زمانی این گفتگوها به پایان نرسیده، از نتیجه گیری در باره آن خودداری خواهد شد.

سخنگوی دولت آلمان همچنین پاسخی نداد که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در این زمینه چه موضع گیری دارد.

پیش از این، یان لیپاوسکی، وزیر امور خارجه جمهوری چک، از پیشنهادی که در اتحادیه اروپا برای ممنوعیت صدور ویزای شینگن برای شهروندان روس مورد بحث قرار گرفته، حمایت و تاکید کرد که در حالی که عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین ادامه دارد، "نمی‌توان از گردشگری معمولی برای روس‌ها صحبت کرد."

عضور پارلمان فرانسه: تحریم‌ها علیه روسیه ناکارآمد است

لوران ژاکوبلی، یکی از اعضای پارلمان فرانسه و دبیر مطبوعاتی حزب "اتحاد ملی"، اعلام کرد که تحریم ها علیه روسیه باید برداشته شود، برای اینکه آنها ناکارآمدی خود را نشان داده و چنین ابزاری برای تاثیرگذاری بر اقدامات مسکو مفید نیست.

این نماینده پارلمان فرانسه گفت: «روبل روسیه حتی با وجود محدودیت‌ها تقویت شده و صادرات روسیه رشد کرده است. در حالی که در فرانسه همه برای برق هزینه بیش از حدی پرداخت می کنند، در روسیه همه چیز "آنقدرها هم بد نیست". بنابراین مشخص است که "تحریم ها کارآمد نیستند".»

ژاکوبلی لغو ممنوعیت‌ها را پیشنهاد و تاکید کرد که این اقدام تنها راه حل بحران اوکراین است. وی افزود: تنها کسانی که از این تحریمها رنج می برند، کشورهایی هستند که این محدودیتها را اعمال کردند، از جمله فرانسوی‌ها.

این سیاستمدار همچنین به اشتباه امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه اشاره کرد که به عقیده وی، به دلیل کوتاهی، فرصت مذاکره بین مسکو و کی‌یف را از دست داد. وی تاکید کرد که رئیس جمهور این کشور به "گروه کر ضدروسی" در غرب ملحق شد که با نقش وحدت بخش ویژه فرانسه در سراسر اروپا در تضاد است.

اندونزی آماده میزبانی از دیدار پوتین و زلنسکی در اجلاس گروه 20 است

خوزه تاوارس، سفیر جمهوری اندونزی در مسکو اعلام کرد که این کشور علاقه مند به میزبانی دیداری بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در حاشیه نشست سران گروه 20 است و از ارائه هر نوع کمکی در این راستا دریغ نخواهد کرد.

این دیپلمات یادآور شد: دعوت نامه شرکت در اجلاس سران گروه 20 در بالی، توسط جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی، برای رهبران هر دو کشور روسیه و اوکراین مدت‌ها پیش ارسال شده است. اگر آنها شرکت کنند، مطمئناً فرصتی برای دیدار دوجانبه نیز وجود خواهد داشت و اندونزی آمادگی دارد شرایط لازم برای تسهیل چنین نشستی را فراهم کند. البته، اگر روسای جمهوری روسیه و اوکراین در این اجلاس شرکت کنند که این اقدام مورد نظر مقامات اندونزی است.

چند روز قبل میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین، گفت که زلنسکی ممکن است  با وجود امکان حضور ولادیمیر پوتین در نشست گروه 20 در اندونزی شرکت کند. به گفته وی، رئیس جمهوری اوکراین معمولاً ترجیح می دهد در اجلاس‌های بین المللی از طریق آنلاین شرکت کند، ولی در این خصوص آماده است استثنا قائل شود.

نشست سران گروه 20 با حضور سران کشورهای عضو این گروه از 15 تا 16 نوامبر (اواخر آبان ماه) در جزیره بالی اندونزی برگزار خواهد شد. مسکو پیشتر اندونزی را از قصد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای شرکت در نشست گروه 20 مطلع کرده است.  سپس دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین یادآور شد که روسیه همچنان عضو گروه 20 است و در اجلاس سران آن شرکت خواهد کرد، البته ترکیب هیئت نمایندگی روسیه، پس از تجزیه و تحلیل وضعیت مشخص و اعلام خواهد شد.

واکنش مقامات کریمه به قصد کی‌یف برای بازگشت این شبه جزیره به ترکیب اوکراین

یوری گمپل، رئیس کمیته دیپلماسی مردمی و روابط قومیتی پارلمان جمهوری کریمه، روز چهارشنبه در واکنش به سخنان ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین درباره بازگرداندن کنترل کی‌یف بر کریمه، اعلام کرد که تامین امنیت شبه جزیره کریمه از لحاظ نظامی کاملاً قابل اعتماد است.

این مقام پارلمانی تاکید کرد: شبه جزیره کریمه در ترکیب فدراسیون روسیه به طور قابل اعتمادی از لحاظ نظامی تقویت شده است. مهم نیست زلنسکی چه حرفی زده و چه قول داده. واقعیت این است که کریمه لقمه‌ای بسیار بزرگتر از دهان دولت اوکراین است و باید بازگشت این منطقه به ترکیب اوکراین را فراموش کند.

رئیس جمهوری اوکراین روز چهارشنبه در یک پیام ویدئویی وعده داد که کی‌یف قطعاً شبه جزیره کریمه را پس گرفته و به کنترل خود باز خواهد گرفت. به گفته زلنسکی، کریمه "جزئی از خاک اوکراین" است و اوکراین هرگز از آن دست نخواهد کشید.

گمپل در پایان یادآور شد که اوکراین مدت‌ها پیش کریمه را رها کرده و زمانی که لازم بود، توجهی به آن نداشت و از موضوع کریمه فقط برای فریب دادن بخش غربی استفاده می‌کرد تا بعد بتواند آن را غارت کند.

یکی از بنیانگذاران "عفو ​​بین الملل" پس از گزارش مربوط به جنایات ارتش اوکراین استعفا داد

پیر وستبرگ، یکی از بنیانگذاران دفتر سوئد سازمان مدافع حقوق بشر "عفو بین الملل"، به دلیل مخالفت با نتیجه گیری در گزارش این سازمان در خصوص جنایات نیروهای مسلح اوکراین علیه مردم این کشور، تصمیم به ترک سمت خود گرفت.

او گفت: «من به همکاری طولانی و پربار خود [با این سازمان] پایان می دهم. عفو بین‌الملل ابتدا با آزادی زندانیان سروکار داشت، ولی ناگهان "وظایف خود را گسترش داده" و از اختیارات خود فراتر رفت. من با نتیجه گیری مدافعان حقوق بشر درباره جنگ اوکراین مخالفم.»

پیش از این، اوکسانا پوکالچوک، رئیس دفتر عفو ​​بین‌الملل در اوکراین ، پس از رسوایی انتشار اقدامات غیرقانونی و استفاده نیروهای مسلح اوکراین از مردم اوکراین بعنوان سپر انسانی، تصمیم به ترک سمت خود گرفت. او یادآور شد که تلاشش برای حذف گزارش فوق و انتشار سندی جدید موفقیت آمیز نبوده است.

رئیس دونتسک: حدود نیمی از سرزمین بزرگ دونتسک آزاد شده است

دنیس پوشلین، رئیس جمهوری منطقه خودخوانده دونتسک (در شرق اوکراین) اعلام کرد که تا به امروز، حدود نیمی از سرزمین بزرگ دونتسک آزاد شده است.

این مقام محلی گفت: «تا به امروز 266 شهر و منطقه مسکونی آزادسازی شده است. به صورت درصدی، این مناطق حدود نیمی از سرزمین دونتسک است. البته نیروهای متحد روسیه، جمهوری مردمی دونتسک و جمهوری مردمی لوهانسک همچنان در حال پیشروی در چندین جهت گیری هستند و هر روز با موفقیت روبرو شده و در حال پاکسازی سرزمین مادری ما و عقب راندن دشمن (نیروهای مسلح اوکراین) هستند.»

لازم به یادآوری است که روز چهارشنبه هیئتی از خبرنگاران خارجی از مناطق مختلف سرزمین لوهانسک که به تازگی توسط نیروهای متحد روسیه و لوهانسک آزاد شده بازدید کردند. خبرنگاران خارجی قبل از هر چیز مایل بودند از معادن زغال سنگ منطقه دیدن کرده و با کارگران شرکت‌های معدنی گفتگو کرده و از شرایط آنها مطلع شوند. آنها همچنین با ساکنان محلی صحبت کرده  و به چشم خود خرسندی آنها از رهایی از دست ناسیونالیست‌های اوکراینی را مشاهده کردند.

تحولات روزهای گذشته پیرامون اوکراین را از لینک‌های زیر بخوانید:

انتهای پیام/

نظر شما