شناسهٔ خبر: 55556029 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

روزنامه بلدالامین نخستین روزنامه شهری در مشهد

بلدالامین چهاردهمین روزنامه مشهد و کاغذ خبری وابسته به بلدیه شهر برای درج شرح جلسات و تصمیم گیری رجال دولتی بوده است.

صاحب‌خبر -

بلدالامین یکی از این جراید است که پسوند نخستین روزنامه اداری وابسته به شهرداری مشهد را در توضیح نام خود دارد.

بلدالامین چهاردهمین روزنامه مشهد و در واقع کاغذ خبری وابسته به بلدیه شهر برای درج شرح جلسات و تصمیم گیری رجال دولتی بوده است؛ چنان که در سرلوحه خود روزنامه نیز آمده است: «در این جریده مذاکرات وکلا انجمن محترم بلدی و مطالب و اعلانات راجع به اداره بلدیه ارض اقدس درج می‌شود.»

از بلدالامین و چگونگی انتشار آن اطلاعات چندانی در دست نیست و پژوهش‌ها درباره آن، ما را تنها به میرزا محمدصادق تبریزی می‌رساند که در توضیح نامش مدیر مسئولی این جریده آمده است.

بیشتر بخوانید

میرزا محمد‌صادق تبریزی مردی که در مکتوبات و اسناد به عنوان یکی از کارمندان شهرداری مشهد معرفی شده که پیش از آن هم گویا معاونت ادیب الممالک فراهانی در روزنامه ادب و مدیر مسئولی روزنامه خورشید را تجربه کرده بوده است.

همچنین او از معدود کسانی بوده که در مشهد، امتیاز و نمایندگی توزیع دیگر جراید کشور را داشته است.

ویژگی‌های روزنامه بلدالامین

تنها شش نسخه از روزنامه بلدالامین در آرشیو مرکز اسناد آستان قدس رضوی و مرکز اسناد شهرداری وجود دارد و تعدادی در کتابخانه دانشگاه کمبریج موجود است، می‌توان با تکیه بر شیوه نگارش اخبار و اطلاعات همین اندک یادگار باقیمانده، ویژگی‌هایی را برای این روزنامه بر شمرد.

در این جریده بر خلاف دیگر روزنامه‌ها که چاپ بی نام مطالب در آن‌ها متداول بوده، نوشته‌های بدون معرف و امضا چاپ نمی‌شده است. همچنین در روزنامه بلدالامین، اخبار بر خلاف دیگر روزنامه‌های این دوره که کوتاه و بدون تحلیل بوده است، با مطالبی بلند بالا و پر تفسیر روبه رو هستیم که می‌توان آن را صورتی از گزارش نویسی خبری دانست.

یکی از دیگر ویژگی‌های جریده بلدالامین که در پیشانی صفحه اول درج می‌شده، مکان‌های انتشار و توزیع آن بوده است.

در شناسنامه روزنامه نوشته شده، قیمت اشتراک سالیانه در مشهد ۱۰ قران، در ولایات ۱۲ قران و در ممالک خارجه ۱۵ قران بوده است.

 

روزنامه بلدالامین نخستین روزنامه شهری در مشهد

روزنامه بلدالامین نخستین روزنامه شهری در مشهد

روزنامه بلدالامین نخستین روزنامه شهری در مشهد

نظر شما