شناسهٔ خبر: 55554079 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

خرید ۹‌هزار‌میلیارد تومان زمین و آپارتمان با رمز ارز حبابی

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

رئیس پلیس فتای فراجا از کشف کلاهبرداری ۹‌هزار و ۲۳۰‌میلیارد تومانی در فضای مجازی خبر داد و گفت: فردی با هویت معلوم ساکن تهران با شناسایی انبوه‌سازان زنجان به خرید گسترده واحد‌های مسکونی و تجاری در سطح این استان اقدام و مبلغ آن را نیز با ارز دیجیتال پرداخت کرده است.
به گزارش ایسنا، سردار وحید مجید در تشریح جزئیات این خبر گفت: برابر رصد‌های صورت‌گرفته در فضای مجازی و اخبار واصله مبنی بر خرید و فروش کلان املاک و زمین‌های شهری در نقاط مختلف استان زنجان و دو استان دیگر با ارز دیجیتال از سوی فردی ناشناس، رسیدگی به موضوع بلافاصله در دستور کار فنی کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت و در بررسی‌های اولیه مشخص شد موضوع صحت داشته و فردی با هویت معلوم ساکن تهران با شناسایی انبوه‌سازان زنجان به خرید گسترده واحد‌های مسکونی و تجاری در سطح این استان اقدام و مبلغ آن را نیز با ارز دیجیتال پرداخت کرده است.
رئیس پلیس فتای فراجا افزود: با شناسایی مشاور املاکی که مبایعه‌نامه‌ها در آنجا تنظیم شده بود، مشخص شد معاملات در سطح کلان است و تنها یکی از معاملات شامل تعداد ۷۷ ملک اعم از تجاری و مسکونی با ارزشی بالغ بر مبلغ ۱۳۱‌میلیون دلار معادل ۴ هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان است. همچنین در ادامه بررسی‌های انجام‌شده، هویت فروشنده املاک نیز مورد شناسایی قرار گرفت و از وی در خصوص نحوه معامله و تعداد واحد‌های به‌فروش‌رسیده تحقیقات جامعی صورت گرفت.
مجید گفت: در ادامه تحقیقات از فروشنده املاک، مشخص شد وی با شخصی که اهل و ساکن تهران است، اقدام به معامله تعداد زیادی واحد مسکونی و تجاری در سطح شهرستان زنجان کرده و ثمن معامله از طریق بازکردن حساب خارجی و انتقال ارز دلار به کیف پول دیجیتال پرداخت شده است. در بررسی فنی کیف پول مورد ادعا، توسط کارشناسان این پلیس مشخص شد ارز‌های نمایش داده شده در داخل کیف پول صوری، حباب و فاقد ارزش بوده و قابلیت تبدیل شدن به ارز‌های دیگر را ندارد و فقط امکان جابه‌جایی داخلی بین کیف پول‌های همان اپلیکیشن برای آن وجود دارد.
وی ادامه داد: متهم با نمایش عددی مبلغ به دلار و با توجه به ناآشنایی فروشنده با ارز‌های دیجیتال و مفاد مبایعه‌نامه تنظیم‌شده که در آن‌ها قید شده بود عین ثمن معامله نقداً پرداخت شده است، با اخذ وکالت فروش از فروشنده و تعیین موعد سه ماهه نقد شدن ارز‌های دیجیتال صوری نمایش‌داده‌شده مورد ادعا، امکان هر گونه معاملات بعدی را به صورت کاملاً قانونی برای خود فراهم کرده بود. از طرفی دیگر نیز مشخص شد متهم با ادعای داشتن مدرک دکترا و با معرفی خود به عنوان مدیر عامل، رئیس و عضو هیئت مدیره چند شرکت پتروشیمی که اقدام به انجام معاملات کلان مالی بین‌المللی و صادرات نفت و محصولات پتروشیمی به خارج از کشور می‌کند، اعتماد کامل فروشنده را جلب کرده و به صورت کاملاً حرفه‌ای و حساب‌شده مالباختگان را فریب داده و از آنان کلاهبرداری کرده است.
رئیس پلیس فتای فراجا ادامه داد: با توجه به حساسیت و ابعاد گسترده پرونده، شناسایی و دستگیری متهم در دستورکار پلیس قرار گرفت و طی کار‌های اطلاعاتی مشخص شد متهم در حال تردد در شهرستان‌های اردبیل، البرز، تهران، همدان و زنجان است. در ادامه با اقدامات فنی صورت‌گرفته مشخص شد متهم اقدام به فروش واحد‌های خریداری‌شده در یکی از مشاوران املاک شهرستان زنجان کرده که سریعاً پس از هماهنگی‌های صورت‌گرفته با مرجع قضایی وی به همراه همدستانش دستگیر و تمامی ابزار دیجیتالی آن‌ها نیز توقیف شد.
مجید ادامه داد: در استعلامات صورت‌گرفته مشخص شد این فرد نه تنها دارای مدرک دکتری و عضو هیئت مدیره چندین شرکت پتروشیمی نیست، بلکه دارای مدرک کاردانی ساختمان از یکی از دانشگاه‌ها بوده و مدرک دکترای مورد ادعای وی جعلی و بنا به ادعای خود، معادل‌سازی از مدیرعاملی وی از یکی از مؤسسات غیرمرتبط است که در سال ۹۷ تأسیس شده که تا امروز هیچ معامله‌ای در آن ثبت نشده است. در واقع شرکت مذکور تنها به صورت کاغذی ثبت شده و گردش مالی آن در طول چهار سال، تنها ۵ میلیون تومان بوده است.
رئیس پلیس فتای فراجا ادامه داد: در بررسی گوشی توقیف شده از متهم معلوم شد وی با چرب‌زبانی، قربانیان و مالباختگان خود را مورد شناسایی قرار داده و سپس اقدام به درج ارز به داخل کیف پول کرده و هیچ گونه پشتوانه مالی ندارد و ارز‌های موجود نیز هیچ گونه قابلیت جابه‌جایی به کیف پول دیگر را ندارد و تنها می‌توان پول‌ها را به کیف پول هم‌نوع خود انتقال داد. همچنین در ادامه رسیدگی به این پرونده شش نفر دیگر که متهم اصلی را در امر خرید و فروش املاک کمک کرده بودند و با وی در ارتکاب جرم همکاری داشتند نیز دستگیر و با حکم مقام قضایی با صدور قرار‌میلیاردی روانه زندان شدند.
بر اساس اعلام سایت پلیس، وی افزود: با بررسی سایر معاملات و کلاهبرداری‌های انجام‌شده متهم به روش مشابه مشخص شد وی با همین شیوه و شگرد اقدام به معامله با سه فرد دیگر در استان‌های زنجان به مبلغ ۲‌هزارو۵۰۰‌میلیارد تومان و در همدان به مبلغ ۱۷۰‌میلیارد تومان و در البرز به مبلغ ۲ هزارو۶۰‌میلیارد تومان کرده که در مجموع ارزش کل معاملات انجام شده توسط متهم به این روش مبلغ ۹‌هزارو۲۳۰‌میلیارد تومان محاسبه و استخراج شده و مراحل قضایی آن تحت رسیدگی است.
وی به مردم هشدار داد با توجه به ریسک‌پذیری بالای سرمایه‌گذاری در حوزه رمز ارز و افزایش کلاهبرداری در این موارد در صورتی که تمایل به هر گونه فعالیت اقتصادی و تجاری در حوزه رمز ارز‌های رایج را دارند، ابتدا آسیب‌ها و تهدیدات را کاملاً شناسایی و سپس با آگاهی کافی نسبت به فعالیت در این حوزه اقدام کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما