شناسهٔ خبر: 55552878 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دوره‌های آموزشی علمی و کاربردی کشاورزی احیا می‌شود/وجود ۸۰۰ گونه گیاهی در خراسان جنوبی

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: دوره‌های آموزشی علمی و کاربردی تا پایان امسال یا اوایل سال آینده، در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی احیا یا مجددا راه‌اندازی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند: سید مجتبی خیام‌‎نکویی امروز چهارشنبه در نشست شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: دوره‌های علمی و کاربردی در برهه‌ای متوقف شد اما برای تربیت کشاورزان آینده معتقدیم باید دانش‌آموز هنرستان را تمام کرده و بعد از اخذ کاردانی، وارد مجموعه مزرعه، دامپروری و دامداری شود.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی به لحاظ استعداد، یکی از استان‌های کم‌نظیر کشور است، بیان داشت: موتور محرک هرگونه تحول و دستیابی به هر نوآوری و فناوری، داشتن افراد نوآور، خلاق، فرهیخته و خبره است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: امیدوارم اتفاقات خوبی در استان خراسان جنوبی بیفتد اما باید مقداری به نیروی انسانی میدان داده و از همه سلایق استفاده کنیم تا بتوانند منشا اثر باشند.

وی با اشاره به بخشی از انتظارات سازمان از  مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی خراسان جنوبی، تصریح کرد: ماموریتی برای مراکز استانی تعریف کرده‌ایم که ۷۰ تا ۸۰ درصد از ظرفیت مرکز آموزش و تحقیقات در راستای اولویت‌های مورد اجماع بخش کشاورزی استان باشد.

خیام‌‎نکویی افزود: یکسری وظایف حاکمیتی مانند حفظ ذخایر ژنتیکی داریم که قانون برای ما تعریف کرده است، لذا اگر اتفاقی در بخش کشاورزی رخ می‌دهد به دلیل اجرای این وظایف است.

وی آینده‌پژوهی را از دیگر انتظارات دانست و گفت: مسئولان اجرایی عموما درگیر کارهای روزمره هستند، ما در مجموعه مرکز تحقیقات باید افق کار را برای این مسئولان تعیین کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: یکی از مهمترین رسالت‌های ما این است که به عنوان بازوی رئیس سازمان، آینده‌پژوهی، رصد و پایش داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در شرایطی که کشور با کمبود اعتبار مواجه است با کمبود اعتباری مواجه نیستیم اما هنر، درست استفاده کردن از اعتبارات موجود است که باید بر اساس اولویت‌ها توزیع و مصرف شود.

خیام‌نکویی تاکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آن طور که باید به بخش کشاورزی اهمیت نداده‌ایم اما اکنون با شرایط مواد غذایی، باید جبران و این بخش را تقویت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: محدودیت‌های شرایط اقلیم، کمبود آب و سایر مسائلی نیست که از کنار آن بی تفاوت رد شویم، لذا باید مسائل اولویت‌دار استان مورد توجه واقع شود و کشاورزی باید مساله اول استان باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از مهمترین رسالت‌های ما بانک‌های ژن است، گفت: از نمایندگان مجلس درخواست کرده‌ایم یک نسخه بانک ژن پشتیبان در کشور تعریف کنیم که قرار شد در کمیسیون کشاورزی تمهیداتی اندیشیده شود.

وی با اشاره به وجود ۸۰۰ گونه گیاهی در خراسان جنوبی، افزود: گیاهان دارویی یکی از ظرفیت‌های این استان است اما اکنون مجوز ایجاد بانک ژن به استان‌ها نمی‌دهیم.

خیام‌نکویی ادامه داد: خراسان جنوبی در سه محصول زرشک، عناب و زعفران برجستگی و ظرفیت دارد که این محصولات باید به شکل ویژه مورد توجه واقع شود.

وی تاکید کرد: انتظار داریم تعداد شرکت‌های دانش بنیان به ویژه در حوزه سه محصول استراتژیک استان و با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش استان به معنای واقعی حداقل چند برابر افزایش یابد.

خیام‌نکویی تصریح کرد: برای کشور ما زیبنده نیست که بیش از ۹۵ درصد زعفران دنیا را تولید کنیم اما از ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار گردش مالی این محصول، تنها ۵۰۰ میلیون دلار سهم استان باشد این یعنی محصول خام‌فروشی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از خام‌فروشی نیاز به ورود و رسوخ علم، دانش و فناوری داریم، عنوان کرد: با ایجاد هسته‌ها و واحدهای فناور، شرکت‌های دانش بنیان و درگیر شدن بخش خصوصی دغدغه‌دار می‌توان ارزش افزوده محصولات را افزایش داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بیشترین میزان جمعیت شتر را دارند، یادآور شد: سالانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز وارد کشور می‌شود که با ایجاد هاب شتر بین دو استان و تولید گوشت، قابلیت خودکفایی در این حوزه را داریم.

وی گفت: معتقدم شتر، به دلایلی متعدد دام قرن آینده است، و می‌توان از فراورده‌های این محصول در حوزه‌های مختلف استفاده کرد، که از این مهم حمایت می‌کنیم و باید این موضوع اول استان شما باشد.

خیام‌نکویی خواستار فعال کردن هنرستان‌های شبانه‌روزی کشاورزی شد و افزود: راه‌اندازی این هنرستان‌ها به منظور تربیت فرزندان آینده با آموزش و پرورش استان پیگیری شود.

وی با بیان اینکه از آزمایشگاه کشت بافت در استان حمایت می‌کنیم، اظهار داشت: توسعه گیاهان علوفه‌ای کم‌آب‌بر و مقاوم به شوری نیز باید در استان خراسان جنوبی مورد توجه واقع شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: گونه‌های بسیار خوبی در استان وجود دارد همچنین مرکز تحقیقات شوری در استان یزد به گونه‌های مختلف دست پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: برخی گونه‌های جو بدون خوشینه برای استان خراسان جنوبی به دلیل مقاومت با کم‌آبی و شوری مناسب است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش محمدیه شهرستان خوسف نیز در این نشست به مدت دو سال دیگر ابقا شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز برای بازدید از چند طرح علمی، تحقیقاتی و شرکت در نشست شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به خراسان جنوبی سفر کرده است.

انتهای پیام/4905

نظر شما