شناسهٔ خبر: 55551241 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا؛

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

تهران- ایرنا- تاکید باکو بر اتصال به نخجوان از طریق ایران،تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام، ارسال موشک‌های ضد تشعشع به اوکراین، اظهار نگرانی سازمان ملل برای غزه و رجزخوانی سناتور آمریکایی علیه ایران؛ مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

صاحب‌خبر -

**تاکید باکو بر اتصال به نخجوان از طریق ایران

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان بر اتصال کشورش به منطقه خودمختار نخجوان از طریق خاک ایران تاکید کرد.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

"جیحون بایرام‌اف" که برای شرکت در سیزدهمین نشست سفرای ترکیه به آنکارا سفر کرده، در گفت‌ وگو با رسانه‌های این کشور اعلام کرد: بعد از توافق با جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان ساخت اولین پل روی رود ارس را آغاز کرده است.

وی، استفاده از خاک ایران به جای خاک ارمنستان را یک راه جایگزین برای اتصال به نخجوان عنوان کرد و افزود: چه ارمنستان بخواهد و چه نخواهد پروژه اتصال به نخجوان از طریق ایران اجرا خواهد شد.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، در عین حال اتصال باکو به نخجوان از خاک ارمنستان را فرصتی برای این کشور دانست و افزود: این فرصتی برای ایروان است که از پروژه‌های توسعه منطقه‌ای دور نماند.

بایرام‌اف گفت: اگر ایروان در اینباره تصمیم درستی نگیرد بزرگترین آسیب را به خود خواهد زد.

روابط ایران و آذربایجان در طول تاریخ دارای فراز و فرودهایی بوده، اما آنچه روشن است اینکه دو کشور دارای منافع مشترک در میدان گازی شاه‌دنیز و دریای خزر هستند و هم‌اکنون نیز تأمین پایدار گاز منطقه نخجوان و سوآپ گاز ترکمنستان به مقصد آذربایجان در حال انجام است. ایران و آذربایجان همچنین عضو "اوپک‌پلاس" و "جی‌ئی‌سی‌اف" هستند.

مقام‌های ارشد دو کشور در دولت سیزدهم در چند دور مذاکره‌ و دیداری که داشتند همواره بر گسترش روابط دو کشور در بخش‌های مختلف تأکید کرده‌اند و معتقدند ظرفیت دو کشور برای همکاری بیش از وضعیت کنونی است.

سوآپ گاز ترکمنستان از خاک ایران به مقصد جمهوری آذربایجان همسو با این موضوع، هفتم آذرماه امضا و ۱۲ دی‌ماه عملیاتی شد. بر اساس این قرارداد، ایران سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را به جمهوری آذربایجان تحویل می‌دهد.

https://irna.ir/xjKddj

**رجزخوانی سناتور آمریکایی علیه ایران و همنوایی با منفورترین دشمنان ملت ایران

سناتور آمریکایی باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که از مخالفان بازگشت دولت بایدن به برجام است، در گردهمایی گروهک تروریستی منافقین علیه ایران رجزخوانی و با این دشمنان منفور ملت ایران همنوایی کرد.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

این سناتور دموکرات آمریکایی در پیامی ویدئویی برای گردهمایی گروهک تروریستی منافقین، با تکرار ادعاهای بی پایه و اساس،  ایران را متهم به حمایت از تروریسم و عدم رعایت حقوق بشر کرده و در هراس از نفوذ منطقه ای و قدرت دفاع بازدارندگی ایران، این اتهامات نخ نما را تکرار کرد.

این سناتور آمریکایی همچنین در هراس از پیشرفت های برنامه هسته ای ایران مدعی نگرانی از پیشبرد قابلیت های هسته ای ایران شد و ادعا کرد تهران به پیشبرد برنامه هسته ای خود با وجود سرزنش جامعه بین المللی ادامه می‌دهد.

منندز در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، بدون اشاره به زیاده خواهی های کشورش در مذاکرات مدعی شد: متاسفانه به رغم تلاش‌های گسترده این دولت (دولت بایدن) برای شرکت در گفت‌وگوی سازنده درباره برنامه هسته‌ای ایران، بازگشت به توافق سال  ۲۰۱۵ نه تنها غیر واقعی و  غیرسازنده است، بلکه یک خیال است.

این سناتور آمریکایی بدون اشاره به نقض برجام از سوی دولت دونالد ترامپ و عدم جبران خسارات ناشی از این بدعهدی نسبت به ملت ایران، مدعی شد  تهران مذاکرات را با تاکتیک‌های تاخیری و تظاهر برای کسب بیشترین امتیاز پیش می‌برد.

وی در هراس از همکاری های ایران با روسیه در این باره نیز مدعی شد ایران با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای ارائه فناوری پهپاد جهت استفاده در جنگ اوکراین شریک است.

حمایت این سناتور آمریکایی از گروهک تروریستی منافقین که در زمره منفورترین دشمنان ملت بزرگ ایران هستند، در حالی است که سوابق تروریستی و ضدانسانی این فرقه حتی در رسانه‌های آمریکایی مستند شده است.

پیش از این، شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا سوم تیرماه اعلام کرد مایک پنس معاون سابق دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز با اعضای گروهک تروریستی منافقین در کشور آلبانی دیدار کرده بود.

دیدار معاون دولت تندروی دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا که دست آنها به خون شهید سردار قاسم سلیمانی آلوده است، با تروریست های منافقین دور از انتظار نیست چرا که این گروهک تروریستی هر ساله سیاستمداران تندروی آمریکایی و حامیان اجاره‌ای خود را با وعده های دروغین و بعضا پول پاشی دور هم جمع می‌کند و بقای خود را در لابی گری می جوید.

منافقین قبلاً در فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا قرار داشت اما دولت این کشور این گروهک تروریستی  را از فهرست یاد شده در حالی خارج کرد که مجموعه‌ای از مستندات دانشگاهی و گزارش های سازمان های جهانی حاکی از تغییر نکردن مرام و عملکرد این فرقه تروریستی داشته است.

با نگاهی به آمار وقایع تروریستی و شهدایی که در سال ۱۳۶۰ مورد جنایت قرار گرفتند می‌توان دریافت که گروهک تروریستی منافقین بیشترین نقش را در این خونریزی‌ها بر عهده داشته است. سال ۱۳۶۰ کشور ایران تعداد ۱۹۶۹ شهروند را در اقدامات تروریستی از دست داده است که گروهک منافقین با اقدام به ترور ۸۴۱ تن رتبه نخست را در خیانت به مردم و کشورش در این آمار کسب کرده است.

ترورهای هدفمند و برنامه‌ریزی شده، اقدامات تروریستی مسلحانه کور، بمب‌گذاری‌ها، ربایش و شکنجه، مین‌گذاری و تله‌گذاری، تظاهرات مسلحانه و از این دست اقدامات خائنانه تنها بخشی از وقایعی است که به‌دست گروهک‌های متعدد تروریستی علیه مردم ایران در سنین و جنسیت‌های مختلف و از اقشار و صنوف متفاوت و متکثر انجام شده است.

https://irna.ir/xjKcYD

**گفت و گوی مکرون و جانسون با محوریت حمایت از اوکراین

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی بر حمایت از اوکراین در برابر روسیه تاکید کردند.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

کاخ ریاست جمهوری فرانسه سه شنبه شب اعلام کرد، مکرون و جانسون گفتند که حمایت از اوکراین تا زمانی که لازم باشد، ادامه خواهد یافت.

جانسون و مکرون در تماس تلفنی همچنین درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای گفت و گو کردند.

از آغاز جنگ اوکراین ۱۶۷روز می‌گذرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

https://irna.ir/xjKcYx

**سازمان ملل: همچنان نگران وضعیت غزه هستیم

سخنگوی سازمان ملل به رغم آتش بس در غزه میان جنبش جهاد اسلامی و رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این سازمان همچنان نگران وضعیت غزه است.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

استفان دوجاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: ما همچنان از وضعیت شکننده در این منطقه نگران بوده ایم و از همه طرف ها می خواهیم از هرگونه لفاظی که منجر به افزایش تنش ها شود خودداری کنند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل امروز اعلام کرد آتش بسی که از روز یکشنبه با میانجیگری سازمان ملل متحد و مصر آغاز شد، همچنان در غزه ادامه دارد.  این نهاد اعلام کرد شرکای بشردوستانه سازمان ملل از طریق کمک های نقدی و تهیه اقلام غیرخوراکی به خانواده های آسیب دیده کمک می کنند و ارزیابی آسیب ها به تاسیسات حیاتی در غزه ادامه دارد.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل ادامه داد: در حال حاضر به نظر می رسد هیچ آسیب جدی به سیستم های آب و فاضلاب وارد نشده است و همه امکانات بهداشتی همچنان فعال هستند اما برخی نیاز به رفع آسیب ها و تجهیزات اضطراری دارند.

تور ونسلند هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای روند صلح خاورمیانه نیز هشدار داد که آتش‌بس شکننده است و هرگونه از سرگیری درگیری‌ها تنها پیامدهای مخربی خواهد داشت و هرگونه پیشرفت سیاسی را متوقف می کند.

موشک باران مناطق مختلف رژیم صهیونیستی  به دنبال حملات  این رژیم در ۱۴ مردادماه  به نوار غزه روی داد که طی آن ۴۴ فلسطینی از جمله ۱۵ کودک شهید و ۳۶۰ تن دیگر زخمی شدند.

در پی دفاع گروههای مقاومت در برابر این حملات، سرانجام رژیم صهیونیستی وادار به پذیرش توافق آتش بس در ۱۷ مرداد ماه شد.

توافق آتش بس میان رژیم صهیونیستی و جنبش جهاد اسلامی در ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه به وقت محلی (بامداد دوشنبه به وقت تهران) و با میانجیگری مصر اجرایی شد.

این آتش‌بس پس از آن اجرایی می شود که ۵۸ شهرک صهیونیست نشین از داخل نوار غزه هدف حملات موشکی نیروهای مقاومت فلسطین قرار گرفتند.

در میان شهدا نام تیسیر الجعبری یکی از فرماندهان ارشد گردان‌های قدس نیز دیده می‌شود و همین امر موجب شد که حملات گروههای فلسطینی از شدت بیشتری برخوردار باشد.

بر اساس این توافق، مصر برای آزادی اسیر بسام السعدی در کوتاهترین زمان ممکن تلاش می‌کند و همچنین تلاش خود را به کار خواهد بست و متعهد خواهد شد که اسیر عواوده را آزاد و برای درمان به بیمارستان منتقل شود.

https://irna.ir/xjKcYL

**کاخ سفید: بایدن از بازرسی اقامتگاه ترامپ از قبل اطلاع نداشت

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از یورش پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) به اقامتگاه" مارئه لاگو" دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری سابق این کشور در فلوریدا و بازرسی از آن، از قبل اطلاع نداشت.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا بایدن از قبل از این حمله مطلع شده بود؟ گفت: خیر، رئیس جمهوری در جریان نبود و از آن اطلاع نداشت.

وی ادعا کرد: به هیچکس در کاخ سفید از پیش اطلاع داده نشده بود.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد که رئیس جمهوری آمریکا  و کارکنان کاخ سفید مانند سایر مردم آمریکا، از طریق گزارش رسانه ها از یورش اف بی آی به خانه ترامپ خبردار شدند.

وی اضافه کرد که این اقدام با مسئولیت وزارت دادگستری انجام شده و تحقیقات این مستقل است و در آن دخالت نمی‌کنیم.

هنگامی که پیتر دوسی خبرنگار شبکه فاکس نیوز وابسته به جمهوریخواهان آمریکا، سخنگوی دموکرات کاخ سفید را  در مورد این رویداد تحت فشار قرار داد، سخنگوی دولت بایدن تاکید کرد که کاخ سفید توضیح بیشتری در مورد "تحقیقات جنایی" ارائه نخواهد کرد.

پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) ۱۷ مرداد ماه با حکم قضایی برای یافتن اسناد طبقه بندی شده و رسمی مربوط به دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به اقامتگاه وی در  «مارئه لاگو» واقع در فلوریدا آمریکا یورش برد.

اداره آرشیو ملی آمریکا که وظیفه حفظ و نگهداری تمامی اسناد و مدارک مربوط به هر دوره از ریاست جمهوری آمریکا را برعهده دارد،  مدعی است  ترامپ هنگام ترک کاخ سفید برخی از اسناد محرمانه را با خود به این محل منتقل کرده است؛ اکنون این حمله با واکنش های گسترده ای در داخل آمریکا و همچنین در سطح بین المللی مواجه شد.

رئیس جمهوری سابق آمریکا شامگاه دوشنبه به وقت محلی در رسانه اجتماعی خود موسوم به "تروث" با اعلام این خبر و تایید بازرسی از خانه اش در فلوریدا گفت: این روزها، روزهای تاریکی برای کشور ما است، زیرا خانه زیبای مارالاگوی من، در پالم بیچ فلوریدا، در حال حاضر تحت محاصره، یورش و اشغال گروه بزرگی از ماموران اف بی آی است.آنها حتی گاوصندوق مرا هم شکستند.

وی با بیان اینکه هرگز چنین اتفاقی برای یک رئیس‌جمهوری آمریکا رخ نداده است، افزود: با توجه به همکاری با دستگاههای ذیربط دولتی این اقدامات لازم یا مناسب نیست و سوء رفتار دادستانی و  استفاده از سیستم قضایی به عنوان سلاح است.

ترامپ گفت: این اقدام، حمله دموکرات‌های چپ افراطی  است که شدیداً نمی‌خواهند من برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ نامزد شوم.

ترامپ دلیل ورود ماموران اف بی آی به اقامتگاهش را اعلام نکرده  اما بر اساس اعلام رسانه های آمریکایی، اف‌بی‌آی به دنبال جعبه‌های حاوی اسناد و مدارک کاخ سفید است که به اقامتگاه ترامپ انتقال یافته و گفته می‌شود در بین آنها اسناد طبقه‌بندی شده هم وجود دارد .

یک منبع آگاه در ماه آوریل گفته بود که وزارت دادگستری آمریکا تحقیقات اولیه‌ای را درباره اقدام ترامپ در انتقال اسناد رسمی ریاست جمهوری به اقامتگاهش در فلوریدا آغاز کرده است.

این تحقیقات پس از آن آغاز شد که اداره آرشیو و سوابق ملی آمریکا در ماه فوریه به کنگره اطلاع داد که ۱۵ جعبه از اسناد کاخ سفید را در اقامتگاه ترامپ پیدا کرده که بعضی از این اسناد  محرمانه بوده‌اند.

در جلسات کمیته بررسی شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ با حضور اعضای منتخب مجلس نمایندگان، دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به تلاش برای کودتا متهم شد.

https://irna.ir/xjKcYR

**بانک جهانی: هفت کشور از جمله افغانستان با بحران‌های مواد غذایی و بدهی روبه‌رو هستند

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که هفت کشور جهان از جمله افغانستان با بحران‌های مواد غذایی و بدهی روبه‌رو هستند.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

بانک جهانی گزارش می دهد که این این بحران‌ها، اثرهای ویرانگری در سطح جهانی خواهند گذاشت و یگانه راه حل این بحران واردات مواد خوراکی به این کشورها است.

در گزارش بانک جهانی، افغانستان، اریتره، موریتانی، سومالی، سودان، تاجیکستان و یمن به ترتیب فقیرترین کشورها اعلام شده اند که با بحران خوراک و بدهی روبه‌رو هستند. در این گزارش آمده است که رویدادهای طبیعی مانند خشک‌سالی، افغانستان را آسیب پذیر کرده و تولید گندم را نیز کاهش داده اند.

براساس گزارش بانک جهانی، ۶۹ درصد از مردم افغانستان توان تامین نیازهای خوراکی‌ خود را ندارند و ۱۶ درصد از خانواده‌ها در روز کمتر از یک وعده غذایی مصرف می‌کنند.

به دنبال انتشار گزارش بانک جهانی، وزارت اقتصاد افغانستان از خود واکنش نشان داد و اعلام کرد که بحران مواد غذایی در افغانستان برخاسته از مسدود کردن دارایی‌های افغانستان از سوی امریکا است.

عبداللطیف نظری معاون وزیر اقتصاد افغانستان در این مورد گفت: راهکارهای ما بر براساس چندین مولفه می باشد؛ اول تقویت زیربناها، دوم مکانیزه ساختن زراعت و سوم گسترش تجارت و ترانزیت افغانستان؛ از این چند مولفه می‌توانیم به خودکفایی اقتصادی به تدریج نزدیک شویم.

https://irna.ir/xjKcYh

**فنلاند واردات گاز مایع از روسیه را متوقف می کند

دولت فنلاند اعلام کرد که "گازوم"، شرکت دولتی این کشور واردات گاز طبیعی مایع از روسیه را متوقف خواهد کرد.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

تیتی توپپوراینن وزیر امور اروپا فنلاند سه شنبه شب به روزنامه هلسینگین سانومات گفت که گازوم شرکت دولتی انرژی فنلاند، واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از روسیه را متوقف خواهد کرد.

توپپوراینن در ادامه افزود: تصمیم دولت فنلاند به عنوان مالک [شرکت گازوم] این است که واردات LNG از روسیه باید متوقف شود. فنلاند و کل اروپا باید به طور کامل دست رد به منابع انرژی روسیه بزنند.

وزیر امور اروپا فنلاند بدون اشاره به زمان انجام این قرارداد گفت: هدف این اقدام خلاص شدن از شر قراردادهای انرژی با شرکت‌های روسی است.

گازپروم روسیه پیش از این تحویل گاز را بر اساس قرارداد با شرکت گازوم فنلاند متوقف کرده بود زیرا فنلاند از پرداخت به روبل هزینه  واردات ماه آوریل خودداری کرد. این کشور سپس خرید سوخت از کارخانه LNG کرایوگاز-ویسوتسک متعلق به شرکت تولید کننده گاز روسی نواتک را آغاز کرد.

https://irna.ir/xjKcXZ

**سازمان ملل: داعش به شکل قابل توجهی در سال گذشته از پهپاد استفاده کرده است

سازمان ملل متحد هشدار داد که گروه تروریستی داعش در سال گذشته استفاده از پهپادها را به شکل قابل توجهی افزایش داده است.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

ولادیمیر ورونکوف مقام ارشد سازمان ملل در مبارزه با تروریسم روز سه‌ شنبه به وقت محلی به شورای امنیت سازمان ملل گفت که به رغم از دست دادن قلمرو و تلفات در میان رهبری، داعش همچنان تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

این مقام سازمان ملل گفت: این گروه همچنین به طور قابل توجهی استفاده از پهپادها از جمله در شمال عراق را افزایش داده است. داعش با اتکا به ساختار داخلی عمدتاً غیرمتمرکز موفق به انجام این کار شده است.

وی افزود: این گروه تروریستی نه تنها در عراق و سوریه، بلکه در افغانستان، سومالی و دریاچه چاد نیز فعال است.

بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل، حدود ۱۰ هزار تروریست داعش در امتداد مرز میان عراق و سوریه فعالیت می کنند و رهبری این گروه تروریستی هنوز ۲۵ تا ۵۰ میلیون دلار دارایی در اختیار دارد.

با شکست گروه تروریستی «داعش» به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر سال ۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیماً جایگزین آنها شدند و دقیقاً از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت و منابع سوریه کردند.

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان تحت حمایت واشنگتن موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراض‌های شهروندان سوری به حضور اقدام‌های تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.

دولت سوریه بارها تاکید کرده که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت این کشور ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

نیروهای امنیتی عراق نیز همچنان، برای اطمینان از عدم ظهور دوباره داعش و عناصر فراری آن، به جست و جو، پاکسازی، تعقیب و دستگیری بقایای تروریست ها در سراسر کشور ادامه می‌دهند.

عراق در دسامبر سال ۲۰۱۷، پس از حدود ۳.۵ سال درگیری و نبرد با داعش که حدود یک سوم کشور را اشغال کرده بود، آزادسازی تمام سرزمین‌های خود از چنگال این گروه تروریستی را اعلام کرد.

عناصر باقی مانده‌ای از داعش هنوز در مناطقی از بغداد پایتخت، صلاح الدین، دیاله، کرکوک، نینوا و الانبار فعالیت دارند.

https://irna.ir/xjKcYq

**چین خواستار حمایت سئول از پکن در موضوع تایوان شد

وزیر خارجه کشور چین در دیدار با همتای کره‌ای خود خواستار حمایت سئول از پکن در مسئله تنش با آمریکا بر سر جزیره تایوان شده است.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

دولت چین روز سه شنبه در اقدامی آشکار درصدد جلب حمایت کره جنوبی در تنش این کشور با آمریکا بر سر موضوع تنگه تایوان برآمد. دولت چین از کره جنوبی خواسته است استقلال و اتکا به خود را حفظ کند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در ملاقات با پارک جین همتای کره جنوبی خود در شهر بندری چینگدائو در شرق چین گفت: دو طرف نباید در امور داخلی یکدیگر مداخله کنند و تحت تأثیر موانع خارجی قرار نگیرند.

پارک به عنوان بالاترین مقام دولت جدید کره جنوبی به درخواست وانگ به کشور  چین سفر کرده است. اواخر ماه جاری چین و کره جنوبی سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک خود را جشن خواهند گرفتند.

هنگامی که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته پس از تایوان از کره جنوبی بازدید کرد، یون با او ملاقات نکرد و به جای آن گفتگوی تلفنی انجام داد.

سفر پلوسی به جزیره تایوان موجب خشم چین شده است.چین از این مسئله نگران است که آمریکا از روابط خود با کره جنوبی و ژاپن در مسئله تایوان استفاده کند.

وانگ در گفتگو با همتای کره‌ای خود اظهار داشت: چین و کره جنوبی باید از یک زنجیره تامین پایدار در یک رویکرد برد-برد حمایت کنند.

در مقابل پارک نیز بر ضرورت کار مشترک چین و کره جنوبی برای غلبه بر مشکلات در این مسیر تاکید کرد. وی با اشاره به امنیت منطقه و صلح و ثبات در شبه جزیره کره از پکن خواست برای ترغیب پیونگ یانگ در این مسیر تلاش کند.

از آغاز سال جاری میلادی، کره شمالی چند آزمایش موشکی بالستیک انجام داده است. پیونگ یانگ در ماه مارس، اولین موشک بالستیک قاره پیمای خود را پرتاب کرد.

https://irna.ir/xjKcXX

**هاآرتص : هدف اسراییل برای قطع ارتباط کرانه باختری با نوار غزه جاه طلبانه و رسیدن به آن دشوار است

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در پی ناکامی رژیم آپارتاید در دستیابی به اهداف خود در حمله اخیر به نوارغزه نوشت: سیاست نظامی اسرائیل برای بازدارندگی علیه گروه های فلسطینی کارساز نبوده و دستیابی اسرائیلی ها به قطع ارتباط کرانه باختری با نوار غزه جاه طلبانه و بسیار دشوار است.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

این روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی در سرمقاله خود می نویسد: پس از دو روز حمله، بمباران هوایی، تخریب منازل، شلیک ده‌ها موشک از غزه به اسرائیل و پناه گرفتن ساکنان سرزمین‌های اشغالی در پناهگاه‌ها، می‌توان گفت که «پیام جنبش جهاد به اسرائیل رسیده است».

این روزنامه خاطرنشان کزد: اسرائیل طبق معمول به صراحت اعلام کرد که هیچ تهدیدی برای جان شهروندان خود را تحمل نخواهد کرد. بدین ترتیب، یائیر لاپید نخست وزیر نخستین آزمون خود را پشت سر گذاشت و بار دیگر ثابت کرد که "چپ میانه" می تواند عملیات نظامی را مدیریت کند.

براساس این گزارش، میانجی های مصری به سرعت برای برقراری آتش بس به خدمت گرفته شدند و اکنون تنها کاری که باید انجام شود، اعلام پایان این دور از عملیات نظامی است.

اسرائیل پس از دستگیری بسام السعدی یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی که رسانه ای شد، خود را در رویارویی کنونی با جهاد اسلامی قرار داد و همین امر این جنبش را بر آن داشت تا برای مقابله با اسرائیل برنامه ریزی کند و همه چیز را به صورت تقریبا کامل بر شهرک‌نشینان اطراف نوار غزه ببندد.
از این رو، عملیات‌ نظامی که با نام‌های  «صبح صادق»، «تیغه حفاظتی» یا «ستون ابرها» نام گذاری می‌شود، اقداماتی هستند که در درجه اول هدفشان تضمین اعتبار دولت‌هایی است که دست به آن زده‌اند و بستری برای تبلیغات و وعده های توخالی است.

هاآرتص نوشت: چند نوبت درگیری های از این نوع نشان داد که به جای اقدامات خشونت آمیز در غزه، اقداماتی چون افزایش صدور مجوز کار، ورود کالا و مصالح ساختمانی از اسرائیل و مصر به غزه و انتقال پول برای پرداخت حقوق کارمندان و به طور مشخص دیپلماسی به مراتب بررای برقراری آرامش موفق‌تر است.

در پایان این گزارش آمده است: اسرائیل که اعلام کرد تاریخی برای پایان عملیات وجود ندارد، از تمام توان و قدرت خود برای پاسخ نظامی به جنبش جهاد اسلامی استفاده کرد، اما اکنون باید برای اجرای آتش‌بس و بازگرداندن زندگی عادی به شهرک نشینان اطراف نوار غزه به تلاش‌های دیپلماتیک مصر برای توقف درگیری بپیوندد.

https://irna.ir/xjKcYv

**روسیه: خروج نیروهای آمریکایی از سوریه منجر به نابودی تروریست ها می شود

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت: خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، نابودی سریع باقی مانده تروریست ها در این کشور را تسهیل می کند.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

نبنزیا سه شنبه شب در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره تهدیدات تروریسم علیه صلح و امنیت بین المللی گفت: لازم است پناهگاه های باقی مانده تروریسم بین المللی در سوریه از جمله حضور داعش و سایر گروه ها  از بین برود.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحددر ادامه افزود: در حال حاضر گروه های تروریستی در مناطقی که تحت کنترل دولت سوریه نیستند، پناه گرفته اند.  

به گفته این دیپلمات روسی، در جریان یک ماموریت گشت زنی بر فراز سوریه در هفته گذشته، نیروی هوایی روسیه گروهی از تروریست های لیوا شهداء القریطین را خنثی کرد. این گروه تروریستی در التنف مستقر است که تحت کنترل نیروهای آمریکایی است.

وی تاکید کرد: خروج نیروهای اشغالگر آمریکا از خاک سوریه به معنای حذف سریع و اجتناب ناپذیر تروریست ها در این کشور رنج دیده و شبکه تروریستی در کشورهای همسایه خواهد بود.

ولادیمیر ورونکوف دیگر مقام ارشد سازمان ملل در مبارزه با تروریسم نیز به شورای امنیت سازمان ملل گفت که به رغم از دست دادن قلمرو و تلفات در میان رهبری، داعش همچنان تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

این مقام سازمان ملل گفت: این گروه همچنین به طور قابل توجهی استفاده از پهپادها از جمله در شمال عراق را افزایش داده است. داعش با اتکا به ساختار داخلی عمدتاً غیرمتمرکز موفق به انجام این کار شده است.

وی افزود: این گروه تروریستی نه تنها در عراق و سوریه، بلکه در افغانستان، سومالی و دریاچه چاد نیز فعال است.

https://irna.ir/xjKcYp

**پنتاگون ارسال موشک‌های ضد تشعشع به اوکراین را تایید کرد

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای نخستین بار تایید کرد که واشنگتن موشک های ضد تشعشع را به اوکراین ارسال کرده است.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

کالین کال معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی روز سه شنبه به وقت محلی گفت: این موشک‌ها به عنوان بخشی از بسته‌های امنیتی اخیر ارسال شده‌اند که رئیس جمهوری آمریکا با آنها موافقت کرده و پنتاگون این سلاح‌ها را از ذخایر خود به اوکراین ارسال کرده است.

به گزارش تارنمای هیل، این مقام پنتاگون افزود: ما تعدادی موشک ضد تشعشع را در این بسته گنجانده ایم که می توانند از هواپیماهای اوکراینی شلیک شوند و بر رادارهای روسیه و اهداف دیگر تاثیر بگذارند.

این مقام وزارت دفاع آمریکا به تعداد موشک های ارسال شده به اوکراین اشاره ای نکرد.

با این حال یک مقام دفاعی آمریکایی به سی ان ان اعلام کرده است که واشنگتن موشک های سریع ای جی ام-۸۸ موسوم به هارم را که توسط شرکت رایتون تولید شده، به اوکراین تحویل داده است.

سی ان ان همچنین ادعا کرده است که این موشک ها به یک هدف روس در داخل اوکراین برخورد کرده اند.

موشک های هارم از نوع هوا به زمین با برد  ۴۸ کیلومتر هستند که برای شناسایی و نابودی سیستم های پدافند هوایی مجهز به رادار ساخته شده اند.

پیش از این، سخنگوی موقت پنتاگون تایید کرد که کشورش بسته تسلیحاتی یک میلیارد دلاری دیگری برای اوکراین ارسال می کند.

"تاد بریسیل" سخنگوی موقت پنتاگون آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی افزود: بسته یک میلیارد دلاری امنیتی که به اوکراین ارائه خواهد کرد که بزرگترین بسته امنیتی برای این کشور و شامل مهمات برای سلاح های دوربرد و خودروهای زرهی پزشکی است.

این بسته تسلیحاتی، ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به اوکراین را از زمان آغاز جنگ در این کشور در ۲۴ فوریه را به ۸.۸ میلیارد می رساند.

این بسته شامل مهمات سامانه راکتی هیمارس، مهمات سامانه موشکی زمین به هوای ناسامز و ۵۰ وسیله نقلیه زرهی پزشکی است.

دولت جو بایدن در حالیکه آمریکایی ها با بحران های مختلف اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، از سویی با ارسال تجهیزات نظامی بر آتش این جنگ همچنان می دمد و از سوی دیگر خواستار پایان این بحران از سوی روسیه است.

بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، این کمک های نظامی مجموعه سامانه های موشکی هیمارس اوکراین را به ۱۶ سامانه افزایش می دهد و ۵۸۰ سامانه «فونیکس گوست» دیگر را به خط مقدم درگیری ها در اوکراین ارسال می کند.  

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد. 

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

https://irna.ir/xjKcYZ

**عفو بین‌الملل: اسرائیل یک نظام آپارتاید بی‌رحم را بر فلسطینی‌ها تحمیل کرده است

سازمان عفو بین‌الملل سه‌شنبه شب در واکنش به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی نوار غزه و به شهادت رساندن غیرنظامیان از جمله چندین کودک، اعلام کرد که اسرائیل یک نظام آپارتاید بی‌رحم را تحمیل کرده که تمام فلسطینی‌ها را در تنگنا قرار داده است.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

در ادامه بیانیه این نهاد بین‌المللی آمده که اسرائیل از سال ۲۰۰۸ میلادی، ۴ حمله ویرانگر به نوار غزه انجام داده و محاصره این باریکه نیز ادامه دارد که البته غیر قانونی است.

واکنش عفو بین‌الملل درحالی صورت می گیرد که در جریان حملات سه روزه نبرد رژیم صهیونیستی به غزه،  ۴۴ فلسطینی از جمله ۱۵ کودک و چند زن کشته و ۳۷۵ تن دیگر زخمی شدند.

این حمله بی‌رحمانه با واکنش منفی کشورهای مختلف اسلامی و عربی و دیگر کشورها روبه رو شد.

https://irna.ir/xjKcZ۹

**رکورد تازه آتش‌سوزی‌ در اروپا؛ ۴۷ هزار هکتار زمین سوخته در فرانسه

آمار ۴۷ هزار هکتار زمین سوخته در فرانسه از ابتدای سال ۲۰۲۲ در حالی از سوی یک نهاد اروپایی منتشر می شود که جنوب این کشور برای چندمین بار شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده است.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

سامانه اروپایی اخبار آتش‌سوزی جنگل‌ها عنوان کرد: فرانسه تابستان امسال رکورد نگران‌کننده‌ای از آتش‌سوزی‌های جنگل را ثبت کرده است.

این سامانه زمین‌های سوخته فرانسه از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون را ۴۷ هزار هکتار اعلام کرده است. این در حالی است که تا دیشب آتش‌نشانان مشغول مهار چندین کانون آتش در شهرهای جنوبی این کشور بودند که علت اصلی همه آنها گرمای بی‌سابقه و خشکسالی عنوان می‌شود.

این گزارش همچنین از آتش سوزی در چندین منطقه در جنوب فرانسه از جمله در لوزر (Lozère)، آویرون (Aveyron)، آیزر (Isère)، شارانت (Charente)، من اِ لوآر (Maine-et-Loire) و دروم (Drôme) علاوه  بر ژیروند (Gironde ) که پیشتر نیز طعمه حریق شده بود، خبر داد.

به گزارش روزنامه لو پاریزین، آتش‌سوزی شش ساعته در منطقه ژیروند که پیشتر نیز در هفته‌های گذشته رخ داده بود، این بار در مدت چند ساعت بخش عظیمی از جنگل‌های کاج منطقه را نابود کرد.

به گفته فرمانداری منطقه، ۳۰۰ آتش‌نشان به منطقه اعزام شدند و سه‌هزار و ۵۰۰ تن از ساکنان آنجا را ترک کردند. آخرین خبرها از کنترل آتش تا صبح امروز حکایت دارند.

موج گرما و خشکی هوا موجب شده تا قاره سبز اروپا با آتش سوزی های گسترده جنگلی بخصوص در مناطق جنوب و جنوب غربی مواجه شود. پیشتر شبکه خبری سی ان ان گزارش داده بود: سراسر اروپا شاهد وقوع آتش سوزی بی‌سابقه است بطوری که تعداد کل آتش‌سوزی‌های جنگلی در اتحادیه اروپا از ابتدای سال ۲۰۲۲ تقریباً چهار برابر میانگین ۱۵ سال گذشته و در بازه زمانی مشابه است.

دانشمندان هشدار داده‌اند آتش‌سوزی‌های اخیر در بخش‌هایی از اروپا تنها نمونه‌ای اندک از آن چیزی است که انتظار می‌رود در سال‌های آتی این قاره با آن روبرو شود.

پیشتر برنامه محیط زیست سازمان ملل در گزارشی نسبت به افزایش شدت و تعداد دفعات این آتش‌سوزی‌ها در دهه‌های آتی هشدار داده بود. طبق این گزارش تا پایان سال ۲۰۵۰ میلادی تعداد حریق تا ۵۰ درصد رشد خواهند داشت.

https://irna.ir/xjKd۳j

**۱۶ کشته و مفقود در جریان بارندگی‌های سیل‌آسا در کره جنوبی

بارش باران‌های سنگین در «سئول» پایتخت کره جنوبی امروز پس از ۳ روز کمتر شد با این حال تاکنون دستکم ۹ کشته به جا گذاشت و موجب تخریب بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ خانه و ساختمان شده است.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

بارش باران‌های سیل آسا اما با شدت کمتری برای امروز (چهارشنبه) در مقایسه با بارش‌های شدید روزهای دوشنبه و سه شنبه در «سئول» پیش بینی شده بود. بارندگی‌های سیل‌آسای روزهای دوشنبه و سه شنبه منجر به تخریب بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ خانه و ساختمان و زیرآب رفتن خیابان‌ها و اتومبیل‌ها شد.

براساس اطلاعات مرکز حوادث و ستاد اقدامات امنیتی کره جنوبی  دستکم ۵ نفر در «سئول»   و ۴ نفر در استان‌های دیگر بر اثر سیل کشته شدند. در این میان ۱۷ نفر نیز زخمی و ۷ نفر مفقود شده‌اند.

داده ها همچنین نشان می دهند دستکم ۲ هزار و ۸۰۰ مرکز و ساختمان خصوصی و دولتی در سراسر کره جنوبی آسیب دیده‌اند و بیش از هزار و ۱۰۰ نفر آواره شدند. در مجموع ۲ هزار و ۶۷۶ خانه و ساختمان که بیشتر آنها در سئول بودند زیرآب فرو رفتند. حدود ۵۷۰ نفر از ۳۹۸ خانه که بیشتر آنها در سئول بودند آواره شدند. بدین ترتیب هزار و ۲۵۳ نفر از ۷۲۴ خانه در سراسر کشور موقتا از خانه‌هایشان تخلیه شدند.  

با این وجود بسیاری از اتوبان‌ها و خطوط مترو تا امروز به حالت عادی برگشتند.

«یون سوک یول» رئیس جمهوری کره جنوبی امروز در جلسه‌ای برای بحث و گفتگو پیرامون خسارات وارده و راه‌های کمک‌رسانی به مردم شرکت خواهد کرد.  

تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین در سال‌های اخیر منجر به بارندگی‌های سیل‌آسا در سراسر جهان شده است.

https://irna.ir/xjKd۳k

**مزدوران عربستان و امارات در جنوب یمن به جان هم افتادند

عناصر وابسته به دولت مستعفی و فراری یمن از یک سو و مزدوران دو گروه مسلح "العمالقه" و "دفاع الشبوه" تحت حمایت امارات و وابسته به شورای انتقالی جنوب در استان شبوه یمن دوباره درگیر شدند.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

پایگاه العربی الجدید به نقل از منابع محلی و نظامی در این نوشت که این درگیری ها ده ها کشته و زخمی از دو طرف برجای گذاشته اما آمار دقیق این تلفات هنوز مشخص نیست.

یک منبع نظامی به العربی الجدید درباره دلایل از سرگیری این درگیریها در روز گذشته گفت: نیروهای دولتی به دستورات شورای ریاست جمهوری برای عقب نشینی و رفتن به اردوگاه ها و خروج از شهر عتق  به مواضع خود عقب نشینی کردند، اما نیروهای طرف مقابل (مزدوران تحت حمایت امارات) از عقب نشینی و اجرای دستور خودداری کرده و اقدام به پیشروی برای بدست گرفتن کنترل شهر کردند. به علاوه آنها همچنان محاصره منزل "عبدربه لعکب" فرمانده برکنار شده نیروی ویژه امنیتی ادامه داده و اقدام به بمباران کمپ النجده کردند که همین امر باعث شروع مجدد درگیری ها شد.

نیروهای الشبوه  در روزهای دوشنبه و صبح سه شنبه به رغم دستور رئیس جمهور ساکن عربستان یمن مبنی بر توقف عملیات جذب نیرو و پیشروی، اقدام به گسیل نیروها و تجهیزات نظامی به شهر عتق کردند.

یک منبع رسمی یمنی بامداد چهارشنبه فاش کرد: ارتش و نیروهای امنیتی ویژه پس از درگیری‌های مجدد در شامگاه سه‌شنبه، پایگاهها و مراکز نظامی متعلق به نیروهای تحت حمایت امارات در استان شبوه در شرق یمن را تحت کنترل خود گرفتند.

عربستان با همراهی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی- آمریکایی، تجاوز به کشور یمن را آغاز کرد، اما طی بیش از ۷ سال گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است. این جنگ غیرانسانی تاکنون موجب شهادت هزاران یمنی و ویرانی این کشور اسلامی شده است.

https://irna.ir/xjKd۳Y

**دولت ژاپن استعفا کرد

«فومیو کیشیدا » نخست وزیر ژاپن امروز (چهارشنبه) درپی کاهش محبوبیت دولت، کابینه و فهرست اجرایی حزب خود را برای بدست آوردن حمایت مردمی تغییر داد.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

«فومیو کشیدا» نخست وزیر ژاپن با توجه به کاهش محبوبیت دولتش به پاره‌ای اصلاحات و تغییرات در اعضای کابینه و افراد اجرایی حزبش  تن داد و با درنظر گرفتن ترور «شینزو آبه» نخست وزیر سابق هرگونه ارتباط دولت  با گروه‌های مذهبی را قطع کرد.

نخست وزیر ژاپن ابراز امیدواری کرد تغییر نفرات که برخی از آنها از چهره‌های معروف بودند منجر به ایجاد دولتی باثبات برای درازمدت شود و دربرابر آنچه وی "بزرگترین چالش پس از دوران جنگ " نامیده از همه گیری ویروس کرونا تا جنگ اوکراین و افزایش تنش‌ها در تنگه تایوان مقاومت کند. 

باوجود این وی «هیروکازو ماتسونو » را که رئیس کابینه،«یوشیماسا هایاشی» وزیرامورخارجه و «شونیچی سوزوکی» وزیر دارایی را در سمت‌هایشان ابقا کرد. 

ژاپن با معضل‌های اقتصادی پس از دوران همه گیری ویروس کرونا مواجه شده است.

https://irna.ir/xjKd۵۳

**آتش‌سوزی بی سابقه در کوبا؛ آتش به چهارمین مخزن انبار سوخت رسید

با گذشت پنج روز از آتش‌سوزی بی‌سابقه در انبار سوخت حیاتی کوبا که با بحران انرژی دست و پنجه نرم می‌کند، شعله‌های آتش چهارمین مخزن انبار نفت در غرب این جزیره را فرا گرفت.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

مقام‌های کوبا تایید کردند شعله‌های آتش به چهارمین مخزن پایگاه «ماتانزاس»، تاسیسات اصلی ذخیره‌سازی نفت در غرب این جزیره رسیده است. اطفای این بدترین آتش‌سوزی انبار نفت در تاریخ کوبا که از پنج اوت (۱۴ مرداد) آغاز شده است، به دلیل دمای بالای هوا و وزش باد پیچیده شده است.
جمعه گذشته و پس از اصابت صاعقه به گنبد یکی از انبارهای حاوی ۲۵ هزار متر مکعب نفت، آتش سوزی عظیمی در این انبار نفت آغاز شد و باعث چندین انفجار در روزهای اخیر شده است.

«الکساندر آوالوس خورخه» معاون سازمان ملی آتش‌نشانی کوبا اعلام کرد این نوع آتش‌سوزی هرگز در تاریخ کوبا رخ نداده است، بنابراین پیش بینی دوره مهار و اطفای آن بسیار دشوار است.

تاکنون دو مورد فوت در اثر این آتش‌سوزی ثبت شده، ۱۴ نفر مفقود و بیش از یکصد نفر مجروح شده‌اند. صدها نفر از مردم کوبا برای اهدای خون به مجروحان این آتش‌سوزی عظیم به مراکز مربوطه مراجعه کرده‌اند. وزارت بهداشت کوبا گزارش داد تا بامداد دیروز (۹ اوت)، ۱۲۵ مجروح به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و از این میان ۱۹ تن همچنان بستری هستند. وضعیت هفت نفر وخیم گزارش شده است. طبق اعلام منابع مختلف، بیشتر مفقودشدگان از آتش‌نشان‌ها هستند.

به گفته فرماندار استان ماتانزاس، حدود چهار هزار و ۸۰۰ نفر از این منطقه تخلیه شده‌اند. این پایگاه در مجموع از هشت مخزن نفت تشکیل شده و نشت سوخت مخازن دو و سه موجب آتش‌سوزی مخزن چهارم شده است.

این آتش‌سوزی در حالی منابع سوخت حیاتی کوبا که با بحران فزاینده انرژی مواجه است را هدف قرار داده که آتش‌نشانان این کشور و کارشناسانی از مکزیک و ونزوئلا برای مهار آتش، فعالیت خود را تشدید کرده‌اند. علاوه بر بالگردهای نظامی کوبا که در اطفای حریق شرکت می‌کنند، هواپیماها و بالگردها و همچنین متخصصان و تیم‌هایی از مکزیک و ونزوئلا برای کمک به خاموش کردن آتش وارد کوبا شده‌اند.

«میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهوری کوبا، از روسیه و وزارت امور خارجه آن که در تماس دائمی با مقام‌های کوبا هستند و به خاموش کردن آتش کمک می‌کنند، تشکر کرد.

بخش چینی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) از اهدای کمک ۱۵۰ هزار دلاری به کوبا برای حمایت از عملیات نجات خبر داده است.

آتش‌نشان‌ها در تلاش هستند تا مخازن در حال سوختن را خنک کنند و از سرایت آتش به ژنراتورها و پایانه فرآورده‌های نفتی جلوگیری کنند.

ماتانزاس مهم‌ترین بندر کوبا برای واردات نفت و سایر سوخت‌ها است. نفت خام سنگین کوبا و همچنین نفت کوره و گازوئیل ذخیره شده در این شهر به صورت عمده برای تولید برق در جزیره استفاده می‌شود.

به نوشته اسپوتنیک موندو، کوبا این روزها با قطعی برق و کمبود سوخت مواجه است و وقوع این آتش سوزی می‌تواند وضعیت را تشدید کند.

آتش‌سوزی در انبار نفت ماتانزاس می‌تواند برای کل اقتصاد کوبا که به شدت به عرضه نفت از آمریکای لاتین وابسته است، مشکلاتی ایجاد کند.

https://irna.ir/xjKd۳R

**احیای همکاری‌های نظامی، تحولی مهم در روابط ونزوئلا و کلمبیا

وزیر دفاع ونزوئلا در حالی از برقراری مجدد روابط نظامی کاراکاس با کلمبیا خبر داد که احیای روابط نظامی دو کشور می‌تواند تحول مهمی پس از روی کار آمدن اولین رئیس‌جمهوری چپ‌گرای تاریخ کلمبیا محسوب شود.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

«ولادیمیر پادرینو لوپز» وزیر دفاع ونزوئلا اعلام کرد که به دستور «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا، «فورا» برای «از سرگیری» روابط نظامی بین دو کشور با همتای کلمبیایی خود تماس برقرار خواهد کرد.  

فرمانده ارتش کلمبیا در حساب توییتری خود نوشت: من از فرمانده کل نیروهای مسلح ملی بولیوار، نیکلاس مادورو، دستوراتی دریافت کردم تا فوراً با وزیر دفاع کلمبیا تماس برقرار کنم و روابط نظامی را از سر بگیرم.

مادورو و «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری جدید کلمبیا، پیش‌بینی کرده بودند که به دنبال مراسم تحلیف که یکشنبه گذشته (۱۶ مرداد) برگزار شد، روابط دیپلماتیک را که از سال ۲۰۱۹ به دلیل اختلاف‌ها میان دو دولت قطع شده بود، در همه سطوح احیا کنند.

مادورو به تازگی از همتای کلمبیایی خود، «بازسازی روابط برادری» را خواستار شد.

پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری جدید کلمبیا، رئیس‌جمهوری ونزوئلا به چپ‌گرایان تبریک گفت و تاکید کرد که دست خود را به نشانه بازسازی برادری بر اساس احترام میان مردم دراز می‌کند.

https://irna.ir/xjKd۵v

**پیچ‌وخم بازسازی روابط استرالیا و چین پیش از حل مسائل تجاری

سفیر چین در استرالیا اعلام کرد اقداماتی بیشتری لازم است تا روابط میان «کانبرا» و «پکن» دوباره برقرار شود و دو کشور هنوز در مرحله حل مناقشات سیاسی و تجاری نیستند.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

«شیائو کیان» سفیر چین در استرالیا در گفتگو با باشگاه ملی مطبوعات استرالیا گفت هیچگونه دیداری میان مقامات دو کشور در سال های اخیر صورت نگرفته است چرا که پکن معتقد است ممکن است جلسات حضوری به بدتر کردن شرایط بیانجامد.  

وی در ادامه سخنانش تاکید کرد ما باور نداریم برگزاری جلسه کمکی به بهبود روابط دو کشور کند و برعکس ممکن است منجر به بدتر شدن شرایط نیز شود.  

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری و  مشتری سنگ آهن استرالیاست.  

در سالهای اخیر چین تحریم‌هایی گسترده از زغالسنگ تا مواد غذایی و آشامیدنی در پاسخ به سیاست‌ها و تصمیم‌های استرالیا پیرامون  تحقیقات درباره همه گیری ویروس کرونا و ممنوعیت شبکه نسل پنجم(۵G) برای شرکت هوآووی اعمال کرده است.  

سفیر چین گفت به رغم برخی ارتباطات میان وزیران امورخارجه دو کشور ما هنوز در مرحله ای نیستیم تا درباره چگونگی حل مسائل سیاسی و اقتصادی گفت وگو کنیم. وی در ادامه تاکید کرد با وجود اینکه شروع خوبی برای این اتفاق رقم خورده است اما راه طولانی برای بازگشت به روابط وجود دارد و اقدامات بیشتری لازم است.  

ماه گذشته وزیران امور خارجه دو کشور برای نخستین بار در طول ۳ سال گذشته در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در بالی دیدار کردند.

سفارت چین در استرالیا با انتشار بیانیه مشترک استرالیا، ژاپن و آمریکا پیرامون ابراز نگرانی در روز جمعه درباره رزمایش نظامی ارتش چین در تنگه تایوان انتقاد کرده بود.  

سفیر چین همچنین خاطرنشان کرد استرالیا باید درمورد مسئله تایوان با احتیاط رفتار کند چرا که درباره مسئله تایوان، هیچگونه مصالحه‌ای از سوی چین در کار نخواهد بود.   

https://irna.ir/xjKd۶M

**جان باختن یک سوری و مجروح شدن ۶ نفر در حمله ترکیه به سوریه

منابع خبری سوریه گزارش دادند که در جدیدترین حمله توپخانه ای ارتش ترکیه به چند محله در شهر القامشلی و روستاهای اطراف آن در حومه شمالی استان الحسکه در شمال شرقی سوریه، یک شهروند سوری جان خود را از دست داده و تعدادی زن و کودک زخمی شدند.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

خبرگزاری دولتی سوریه "سانا"به نقل از منابع محلی گزارش داد که نیروهای ترکیه با شلیک گلوله توپ و خمپاره، روستای "سیکرکا" در غرب شهر القامشلی و روستای "تل حمدون" در شمال شرقی آن را هدف قرار دادند.

این منابع خاطرنشان کردند: در این حملات همچنین روستای عراده و شهرهای الدرباسیه و عامودا هدف اصابت گلوله های سنگین قرار گرفته و دچار خسارات شدند.

این منابع افزودند: نیروهای ترکیه همچنین یک بار دیگر نیز شهر القامشلی و اطراف آن را گلوله باران کردند که در جریان آن، سه کودک و سه زن زخمی شدند و در روستاهای تل زیوان، تل الشعیر و سیکرکا در مجاورت این شهر خرابیهایی به بار آمد.

ارتش ترکیه همچنین با استفاده از یک پهپاد به ساختمان های مسکونی در دو محله "المحمقیه" و "کمربند غربی" شهر قامشلی حمله کرد که منجر به وارد آمدن خسارات مادی به برخی از منازل و زیرساخت ها شد.

واحدهای توپخانه های ارتش ترکیه همچنین روستای "السلماسه" در منطقه تل تامر را گلوله باران کردند که این حمله منجر به کشته شدن یک شهروند آواره اهل روستای "السیباطیه" شد که تحت اشغال تروریست های تحت حمایت ترکیه قرار دارد.

https://irna.ir/xjKd۸۷

**واشنگتن نگران دسترسی روسیه به تکنولوژی پهپادهای آمریکایی

وزارت دفاع آمریکا نگران از تبعات ارسال پهپادهای دوربرد «ام کیو- ۱سی» به اوکراین، در حال بررسی خطرات احتمالی آن از جمله دسترسی روسیه به فناوری‌ ساخت و تجهیزات موشکی این نوع از هواپیماهای بدون سرنشین است.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

با وجود اینکه اوکراینی‌ها برای ادامه جنگ با روسیه، ماه‌ها پیش نیاز خود به پهپادهای دوربرد را به آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) همچنان نگران خطرات احتمالی ارسال  این دسته از هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته به اوکراین است.

بر این اساس، نگرانی اولیه واشنگتن طولانی‌بودن فرایند آموزش استفاده از این نوع پهپادها به ارتش اوکراین بود اما اکنون احتمال دسترسی مسکو به فناوری و تجهیزات موشکی که در پهپادهای ام کیو- ۱سی موسوم به گِری ایگل (Gray Eagle) استفاده و حمل می‌شود به بزرگترین مساله پیش رو برای آمریکایی‌ها تبدیل شده است.

فناوری موسوم به سامانه هدف‌گیری چند طیفی (MSTS) که در این نوع پهپاد استفاده شده است، قابلیت رهگیری، هدف‌گیری و ارسال اطلاعات در لحظه را دارد و دولت بایدن نگران است که اگر یک یا تعدادی از این پهپادها به دست نیروی‌های روس بیافتد، مسکو می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند.

با این وجود، دغدغه‌ دیگر آمریکایی‌ها «دوام آوردن» این پهپاد در جریان جنگ و در برابر سامانه‌های پدافندی پیشرفته روسیه است. 

بر اساس این گزارش، اداره امنیت فناوری‌های دفاعی وزارت دفاع آمریکا باید تایید کند که آیا امنیت ملی این کشور در صورت ارسال این سلاح به اوکراین به خطر خواهد افتاد یا خیر.

یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا در این باره گفته است که هیچ گونه تضمینی برای اینکه این اداره به ارسال پهپادهای گری ایگل به اوکراین چراغ سبز نشان دهد وجود ندارد کما اینکه هنوز تصمیم گیری در این مورد انجام نشده است.

این گزارش می‌افزاید، تصمیم نهایی در مورد ارسال پهپادهای ام کیو- ۱سی به کی‌یف در دست لوید آستین وزیر دفاع آمریکا خواهد بود اما به گفته برخی منابع، به نظر نمی‌رسد وی در هفته‌های آتی به نتیجه برسد.

وزارت دفاع آمریکا اکنون در همان شرایطی است که اواخر خردادماه در آن قرار داشت و در آن زمان نیز به دلیل نگرانی‌های موجود تصمیم گیری درباره ارسال پهپادهای دور برد ام کیو- ۱سی به اوکراین متوقف شد. 

رویترز در گزارشی در این باره نوشته بود که مقامات آمریکایی در حال بررسی تعویض تجهیزات راداری و حسگرهای فعلی پهپادها با فناوری قدیمی‌تر و آسانتر هستند اگرچه انجام چنین اقدامی ممکن است ماه‌ها طول بکشد. 

تاخیر در ارسال پهپادهای دور برد به کی‌یف، مقامات اوکراینی را که از ماه‌های گذشته نیاز خود را به آن ‌ها به منظور شناسایی و انهدام پایگاه‌های روسیه اعلام کرده‌ بودند، تحت فشار قرار داده‌ است. با این وجود مقامات آمریکایی تاکید دارند که همچنان به ارسال انواع هواپیماهای بدون سرنشین به اوکراین ادامه خواهند داد.

به گفته جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا ارسال پهپادها به کی‌یف برای ادامه این جنگ «ضروری» هستند. سالیوان اخیرا در اجلاس امنیتی آسپن مدعی شده بود که آمریکا نمی‌خواهد به اوکراین سلاح دور برد از جمله موشک‌های دوربرد بدهد تا از جنگ جهانی سوم جلوگیری کند.

بنابر این گزارش، گِری ایگل (Gray Eagle) توسط شرکت جنرال اتومیک به عنوان مدل جدید پهپاد ام کیو-۱ تولید شده‌ است و قابلیت پرواز بیش از ۲۷ ساعت و طی مسافت بیش ۲۵۰۰ مایل دریایی (۴۶۳۰ کیلومتر) را دارد. این پهپادها توانایی حمل موشک‌های «هل فایر» را دارند که می‌تواند برای هدف قراردادن نیروهای روسیه استفاده شوند.

https://irna.ir/xjKd۳H

**موافقت وزارت خارجه آمریکا با فروش موشک‌های «جاولین» به برزیل

وزارت خارجه آمریکا موافقت خود را با فروش موشک‌های ضد تانک جاولین و تجهیزات مربوط به آن به قیمت ۷۴ میلیون دلار به برزیل اعلام کرد. پیشتر موافقت با فروش این بسته تسلیحاتی آمریکا به برزیل به تاخیر افتاده و دمکرات‌ها مانع از نهایی شدن این توافق شده بودند.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

پنتاگون پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که وزارت امور خارجه آمریکا تصمیم گرفته تا  فروش نظامی  موشک‌های جاولین و تجهیزات مرتبط با آن به دولت برزیل با هزینه تخمینی ۷۴ میلیون دلار را تایید کند.

پیش از این آژانش همکاری امنیت دفاعی پنتاگون، کنگره را در جریان فروش احتمالی این بسته نظامی به برزیل قرار داده بود.

رویکردها و اظهارنظرهای مستبدانه «ژائیر بولسونارو» رئیس دولت برزیل سبب شده تا دولت آمریکا به انتخابات ریاست جمهوری اکتبر برزیل با حساسیت بنگرد.

طبق اعلام پنتاگون، دولت برزیل خواستار خرید حداکثر ۲۲۲ موشک جاولین مدل FGM-۱۴۸ و ۳۳ سکوی پرتاب است.  درخواست برزیل برای خرید موشک‌های جاولین زمانی مطرح شد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری وقت آمریکا بود.

بر اساس این متن، «این فروش از اهداف سیاست خارجی و امنیت ملی ایالات متحده با تقویت امنیت یک شریک مهم منطقه‌ای که نیروی مهمی برای ثبات سیاسی و پیشرفت اقتصادی در آمریکای جنوبی است» حمایت خواهد کرد.

در بیانیه پنتاگون آمده است: فروش پیشنهادی این تجهیزات و پشتیبانی، تعادل نظامی اساسی در منطقه را تغییر نمی‌دهد اما با افزایش توان ضدزرهی ارتش برزیل، ظرفیت ارتش برزیل را بهبود می‌بخشد.

از طرفی به نوشته خبرگزاری افه، این خبر درست زمانی اعلام می‌شود که آمریکا قصد دارد تولید موشک‌های جاولین را افزایش دهد؛ موشک‌هایی که به نماد مقاومت اوکراین در برابر تهاجم روسیه تبدیل شده‌اند و واشنگتن برای دفاع در برابر خودروهای زرهی روسیه به کی‌یف عرضه کرده است.

https://irna.ir/xjKd۷F

**کشته شدن یک فرد مسلح به چاقو با تیراندازی پلیس در فرودگاه پاریس

یک مرد مسلح به چاقو صبح امروز (چهارشنبه) در فرودگاه روآسی شارل دو گل پاریس هدف گلوله پلیس مرزی فرانسه قرار گرفت و کشته شد.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

تحقیقات اولیه نشان می دهد که فرد بی خانمان و مسلح، رفتار تهاجمی داشته است. وی در بخش شلوغ و پرتردد ترمینال ۲اف. فرودگاه حضور داشته و با وجود چندین بار اخطار پلیس از زمین گذاشتن سلاح سرباز زده است.

بر پایه این گزارش، پلیس در حالی که فرد مسلح به سمتش حرکت کرده اقدام به شلیک کرده است. وی که از ناحیه شکم مورد اصابت قرار گرفت بر اثر شدت جراحات کشته شد.

هنوز جزئیات بیشتری در مورد این حادثه و اهداف فرد مهاجم منتشر نشده است.

https://irna.ir/xjKdbv

**اف‌بی‌آی تلفن همراه یکی از حامیان ترامپ در کنگره را مصادره کرد

اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) تلفن همراه یکی از حامیان دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا را در ارتباط با موضوع تحقیق کنگره درباره حوادث ۶ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۷ دی ۱۳۹۹) مصادره کرد.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

اسکات پری نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه مامور اف‌بی‌آی هنگام سفر با خانواده‌اش، تلفن همراه وی را مصادره کردند. این مساله نشانه دیگری از بالا گرفتن تب تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا درباره حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا است.

این نماینده ایالت پنسیلوانیا بدون ذکر علت توقیف تلفن همراه خود توسط اف‌بی‌آی، این اقدام را توهین آمیز دانست. پری به عنوان حامی رییس جمهوری سابق آمریکا، در تحقیقات حادثه حمله به کنگره توسط حامیان ترامپ مورد پرسش و پاسخ قرار گرفته است. 

پری در این بیانیه اشاره کرد که ماموران اف‌بی‌آی اجازه صحبت کردن او را با وکیلش ندادند. وی گفت: آنها هیچ تلاشی برای تماس با وکیل من انجام ندادند.

او گفت: تلفن من حاوی اطلاعاتی درباره فعالیت‌های سیاسی و قانونگذاری، و گفتگوهای شخصی/خصوصی با همسر، خانواده و دوستانم است. هیچ‌کدام از اینها به دولت مربوط نمی‌شود.

این نماینده جمهوریخواه که به انتشار گسترده اظهارات غلط ترامپ درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا کمک می‌کرد، چند هفته پیش از حمله به کنگره در سال ۲۰۲۱ با کاخ سفید در ارتباط بود.

در جریان جلسه استماع کنگره در ماه ژوئن، قانونگذاران شهادت دادند که پری از ترامپ درخواست عفو کرده اما وی این مساله را رد می‌کند. پری پذیرفته که ترامپ را به جفری باسرت کلارک وکیل سابق وزارت دادگستری معرفی کرده است. کلارک از جفری روزن کفیل دادستان کل آن زمان می خواست که نامه ای به ایالت جورجیا بفرستد و ادعا کند که وزارتخانه متوجه تقلب در رای گیری شده است. زمانی که این کار شکست خورد، کلارک به دنبال این بود که ترامپ او را به عنوان کفیل دادستان کل منصوب کند.

در ماه ژوئن، ماموران فدرال دستگاه‌های الکترونیکی کلارک را از خانه وی در ویرجینیا مصادره کردند.

اخیرا ماموران اداره تحقیقات فدرال به خانه ترامپ در پالم بیچ فلوریدا یورش برده و محل را جستجو کردند. گفته می‌شود اف‌بی‌آی به دنبال جعبه‌های حاوی اسناد و مدارک کاخ سفید است که به اقامتگاه ترامپ انتقال یافته و در بین آنها اسناد طبقه‌بندی شده هم وجود دارد. به گزارش برخی رسانه‌های آمریکایی ترامپ پیش از یورش اف‌بی‌آی قصد از بین بردن برخی از یادداشت‌های دست نویس خود را داشته است.

https://irna.ir/xjKd۸H

**سایت سعودی: ریاض و شرکت های جاسوسی اسرائیل همکاری تنگاتنگی را آغاز کرده اند

یک سایت مخالف حکومت سعودی بر اساس منابع خود نوشت: عربستان و شرکت های جاسوسی رژیم اسرائیل در چارچوب اجرای برنامه ای تحت عنوان "سایبرک" علیه شهروندان عربستان سرمایه گذاری زیادی کرده اند.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

سایت "سعودی لیکس" که از آن به عنوان یکی از سایت های مخالف حکومت سعودی یاد می شود، در گزارشی به نقل از منابعی نوشت: مسئولان سعودی قراردادهای سرمایه گذاری بزرگی را با شرکت های جاسوسی اسرائیل در چارچوب آغاز برنامه "سایبرک" برای توسعه بخش امنیت سایبری در عربستان امضا کرده اند.

سایت "سعودی لیکس" به نقل از این منابع که از آنها به عنوان "منابع آگاه" یاد کرد، افزود: این قراردادها شامل هزینه کردن ماهیانه میلیون ها دلار برای وارد کردن مدرن ترین فناوری های جاسوسی و نظارت اسرائیل بر عربستان برای توسعه توان سعودی ها در این زمینه است.

این منابع گفتند: روابط سری رو به رشد امنیتی شرکت های جاسوسی اسرائیلی رکن آغاز برنامه سایبرک برای توسعه بخش امنیت سایبری سعودی است.

برپایه این گزارش، برنامه سایبرک توسط سازمان ملی امنیت سایبری عربستان آغاز شد و مقامات سعودی گفتند که یکی از راهکارهای اصلی دستیابی به اهداف استراتژی ملی امنیت سایبری است.

آنها هدف از این برنامه را توسعه و ایجاد ظرفیت‌های ملی تخصصی در زمینه‌های امنیت سایبری، بومی‌سازی فناوری امنیت سایبری و محتوای آموزشی در این زمینه و تشویق صنایع بومی و نوآوری در حوزه امنیت سایبری در عربستان دانستند.

برپایه این گزارش، این اقدام جدید پس از آن صورت گرفت که منابع سعودی اخیرا از یک گزارش امنیتی محرمانه پرده برداشتند که به دربار سلطنتی ارجاع شد و برنامه‌های عربستان برای نظارت و جاسوسی از شهروندان و مسافران به این کشور را برملا می کرد.

https://irna.ir/xjKdbQ

**کویت بر لزوم پیوستن رژیم صهیونیستی به "ان. ‌پی. ‌تی" تاکید کرد

نماینده دولت کویت بر لزوم پیوستن رژیم صهیونیستی به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان. ‌پی. ‌تی) به عنوان تنها طرف در منطقه که به آن ملحق نشده است، تاکید کرد.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

«ابراهیم الدعی» عضو هیات اعزامی کویت در دومین کمیتهِ دهمین اجلاس بررسی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای در نیویورک بر لزوم پیوستن "اسرائیل" به این معاهده تاکید کرد؛ "بویژه که (تل آویو) تنها طرفی در منطقه می باشد که به آن نپیوسته و مانع ایجاد منطقه عاری از این سلاح ها" است.

وی افزود: "لازم است به نتایج کنفرانس های بازنگری در سال های ۱۹۹۵، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ پایبند باشیم؛ به ویژه در ارتباط با ایجاد خاورمیانه عاری از چنین سلاح هایی. "

این مقام کویتی تصریح کرد: پایبندی آن سری از کشورهای عضو این پیمان - که سلاح‌ هسته ‌ای در اختیار ندارند- به مسئولیت‌ های خود درخصوص عدم اشاعه بهترین گواهِ اعتقاد راسخِ آنها به خطرهای سلاح هسته‌ ای است و تداوم این پایبندی از اهمیت برخوردار است.

رژیم صهیونیستی تاکنون به طور رسمی در اختیار داشتن تسلیحات اتمی را کتمان کرده است. برنامه های اتمی رژیم موقت صهیونیستی از دهه شصت میلادی هنگامی که برای اولین بار بهره‌برداری از «راکتور اتمی دیمونا» را در صحرای «نقب» آغاز کرد، موضوع اصلی ارزیابی اطلاعاتی بوده است. منابع مختلف امنیتی منطقه معتقدند که رژیم صهیونیستی ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلاهک هسته ای در اختیار دارد.

جامعه بین المللی در قالب قطعنامه های مصوب آژانس انرژیی اتمی و کنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه هسته ای بارها خواستار پیوستن فوری اسراییل به "ان پی تی" و قرار گرفتن تمامی تاسیسات هسته ای آن تحت نظارت کامل پادمانهای آژانس شده اند و در مقابل رژیم صهیونیستی طی سالهای گذشته با نادیده گرفتن درخواست مشروع جامعه بین المللی و با حمایت برخی کشورها بویژه آمریکا با نقض آشکار همه قوانین و مقررات بین المللی به پبشبرد برنامه هسته ای نظامی خود ادامه داده است.

https://irna.ir/xjKdcH

**ادعای زلنسکی: به کریمه باز می‌گردیم

رییس جمهوری اوکراین در ویدیویی بدون اشاره به انفجارهای روز گذشته در پایگاه نظامی روسیه در کریمه با بیان اینکه این شبه جزیره متعلق به اوکراین است، گفت: جنگ با مسکو با کریمه آغاز شده و باید با کریمه پایان یابد.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

ولودیمیر زلنسکی طی اظهاراتی ویدیویی در تلگرام پس از وقوع انفجارهای متعدد در پایگاه‌های نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه اعلام کرد: امروز، به درستی بیشتر توجه‌ها به سمت «کریمه» است، چرا که این شبه جزیره بخشی از اوکراین است و ما از آن دست نمی‌کشیم.

زلنسکی با اشاره به درگیری‌ها میان اوکراین و روسیه، ادامه داد: این جنگ با کریمه آغاز شده است و با - آزاد سازی- کریمه پایان می‌یابد.

رییس‌ جمهور اوکراین با بیان اینکه نمی‌تواند زمان دقیقی را برای «آزاد سازی شبه جزیره کریمه» مشخص کند، اظهار داشت که کی‌یف در حال استفاده از تمام ابزارهای ضروری برای دستیابی به این هدف است.

در این راستا، میخائیلو پودولیاک مشاور ارشد رئیس جمهور اوکراین در گفت‌وگویی تلویزیونی هرگونه ارتباط کی‌یف با انفجارهای روز گذشته در پایگاه‌های نظامی روسیه در کریمه را رد کرد و گفت: اوکراین با این موضوع ارتباطی ندارد.

بر اساس این گزارش، پودولیاک پارتیزان‌ها را مسئول احتمالی این انفجارها دانست.

با این حال، روز گذشته مسکو تمامی احتمال‌ها را در مورد حمله به این پایگاه‌ها رد و تاکید کرد که انفجارها به صورت تصادفی و بر اثر رعایت نشدن اصول ضد حریق در انبار مهمات رخ داده‌است.

شاهدان عینی روز سه شنبه از رخ دادن دستکم ۱۲ انفجار جداگانه نزدیک پایگاه نیروی هوایی روسیه در غرب شبه جزیره کریمه خبر دادند. به گزارش رسانه‌های خبری این پایگاه در فاصله بیش از ۱۳۰ مایلی خاک اوکراین قرار دارد.

دیمیتری مدودف رئیس‌جمهوری سابق روسیه پیشتر هشدار داده بود که هرگونه تجاوز از سوی هریک از کشورهای عضو پیمان ناتو به شبه‌جزیره کریمه که به عنوان خاک روسیه محسوب می‌شود، می‌تواند منجر به جنگ جهانی سوم شود.

روسیه به دنبال تحولات داخلی اوکراین و سرنگونی «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهوری اسبق آن کشور که با تحریک غرب صورت گرفته بود، شبه جزیره کریمه را در ماه مارس ۲۰۱۴ به خاک خود ضمیمه کرد. این اقدام مسکو منجر به درگیری بزرگی با غرب شد و غرب تاکنون بارها مسکو را به دلیل این اقدام تحریم کرده است.

https://irna.ir/xjKdbk

**کشته شدن ۴ شبه نظامی "قسد" تحت حمایت آمریکا در سوریه

منابع خبری امروز چهارشنبه از کشته شدن چهار نفر از عناصر گروه شبه نظامی موسم به "نیروهای سوریه دموکراتیک" (قسد) در دو حمله جداگانه در نزدیک یک پایگاه آمریکا در شرق سوریه خبر دادند.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

خبرگزاری اسپوتنیک امروز چهارشنبه اعلام کرد: افراد ناشناس مسلح به یک خودروی نظامی وابسته به قسد در شهرک "الزر" در مجاورات پایگاه غیرقانونی آمریکا در حوزه نفتی العمر به عنوان بزرگترین حوزه نفتی سوریه حمله کردند.

منابع محلی به اسپوتینک گفتند: این حمله را روز گذشته گروهی از افراد مسلح عشایر عربی منطقه انجام دادند. آنها سوار بر موتورسیکلت به سمت خودروی نظامی قسد با سلاح خودکار و گلوله های آر.پی.جی شلیک کردند که به آتش گرفتن خودرو و کشته شدن دو عنصر مسلح قسد و زخمی شدن چهار نفر دیگر منجر شد.

این منابع افزودند: این افراد همگی سرنشین خودرو بودند که برای به خدمت گرفتن اجباری جوانان روستای الزر به منظور بردن آنها به خطوط تماس با ارتش ترکیه در شمال سوریه وارد این روستا شده بودند.

به گفته این منابع، این حمله همزمان با حمله به یک پست نظامی عناصر مسلح قسد در اطراف روستای الزر روی داد که در جریان آن نیز دو عنصر قسد کشته و شمار دیگری به شدت زخمی شدند.

این منابع افزودند: در پی این دو حمله، " قسد" عناصر تقویتی به روستا اعزام و به جستجو برای یافتن عاملان حمله پرداخت و اشغالگران آمریکایی نیز در بین نیروهای خود آماده باش برقرار و گشت زنی را آغاز کردند.

https://irna.ir/xjKdcV

**دیدار نماینده ویژه چین در امور افغانستان با وزیر دفاع طالبان

مولوی محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان، با نماینده وزارت امور خارجه چین دیدار کرد.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

وزارت دفاع طالبان، بامداد امروز چهارشنبه (۱۹ امرداد) با انتشار بیانیه ای گفت مولوی محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع طالبان، با «یوشیایونگ» نماینده وزارت امور خارجه کشور چین، در دفتر کارش دیدار کرده است.

 این بیانیه می افزاید: مجاهد، از کمک‌های کشور چین به آسیب دیدگان زلزله‌های اخیر سپاس‌گزاری کرده، سپس هر دو طرف روی مسایل اقتصادی و همکاری‌های بیشتر دوجانبه در زمینه‌های مختلف گفتگو کردند.

بیانیه اضافه کرده است،  سرپرست وزارت دفاع طالبان از ایجاد سهولت و همکاری‌ها در قسمت سرمایه گزاری در افغانستان، اطمینان داده است.

نماینده وزارت خارجه کشور چین روز گذشته به منظور گفت وگو با مقامات طالبان، وارد کابل شده است.

https://irna.ir/xjKdcf

**جنایات حقوق بشری آمریکا در خاورمیانه به روایت انجمن حقوق بشر چین

انجمن حقوق بشری چین در گزارشی، ضمن روایت گوشه هایی از جنایات حقوق بشری آمریکا در منطقه خاورمیانه، از بخشی از موارد صریح نقش حقوق بشر و استانداردهای دوگانه واشنگتن که در سراسر جهان به وضوع دیده می شود، پرده برداشت.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

خبرگزاری شینهوا گزارش مبسوط  سازمان مردم نهاد انجمن حقوق بشر چین را منتشر کرد که در آن به مجموعه ارتکاب جنایاتی از سوی آمریکا می پردازد که قوانین بین المللی را به شدت نقض می کند.

در این گزارش از جمله به اقدامات واشنگتن در ارتکاب  جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت، بازداشت خودسرانه، سوء استفاده از شکنجه، شکنجه زندانیان و تحریم های یکجانبه بی رویه در خاورمیانه و مناطق اطراف آن، که نقض نظام مند حقوق بشر با آسیب های گسترده و پایدار است، اشاره شده است.

بر اساس این گزارش، جنایات آمریکا نه تنها منجر به جنگ های مکرر و دائمی در خاورمیانه و سایر مناطق شده است، این مناطق را در باتلاق درگیری ها و معضلات امنیتی فرو برده و به طور جدی حقوق ساکنان محلی را برای زندگی، سلامت، حیثیت شخصی، آزادی عقیده مذهبی و بقا  و توسعه تضعیف کرده است.

آمارهای مجله مؤسسه «اسمیتسونین» (Smithsonian) آمریکا  نشان می دهد که از سال ۲۰۰۱، جنگ ها و عملیات های نظامی که توسط آمریکا به بهانه «مبارزه با تروریسم» آغاز شده است، حدود ۴۰٪ از کشورهای روی کره زمین را پوشش می دهد.

در این گزارش به جنگ های آمریکا در افغانستان و عراق، سوریه، لیبی، و سایر نقاظ جهان اشاره شده و می افزاید: آمریکای جنگ طلب آسیب مستقیم، جدی و پایدار به حق زندگی و بقای مردم محلی وارد کرده است.

این جنگها همچنین به نقض حقوق بشر و آوارگی مردم منجر شده است.

در پروژه هزینه های جنگ دانشگاه براون اشاره شده که بیش از ۱۷۴ هزار نفر به طور مستقیم در جنگ در افغانستان جان باختند که بیش از ۴۷ هزار نفر از آنها غیرنظامی بودند.

به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR)، جنگ نزدیک ۲۰ ساله در افغانستان، ۲.۶ میلیون افغان را مجبور به فرار به خارج از کشور و ۳.۵ میلیون نفر دیگر را آواره کرد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: آمریکا عمدا کشورها و سازمان‌ها را در خاورمیانه سرکوب کرده و سعی در تحمیل ارزش‌های آمریکایی در منطقه داشته تا از نظم سیاسی، اقتصادی و امنیتی جهانی تحت سلطه آمریکا اطمینان حاصل کند.

در گزارش سازمان ملل که در سپتامبر ۲۰۱۹ منتشر شد اشاره می شود که بسیاری از حملات هوایی انجام شده توسط ائتلاف تحت امر ایالات متحده در مناطقی مانند سوریه «تدابیر احتیاطی لازم را برای تمایز بین اهداف نظامی و غیرنظامیان انجام نداده اند».

آمریکا از پیمانکاران نظامی برای اعمال سرکوب هژمونیک در خاورمیانه استفاده کند و آنها اغلب از پاسخگویی به خاطر اعمال غیرقانونی و جنایتکارانه خود فرار می کنند.

آمریکا همچنین به طور گسترده در خاورمیانه و جاهای دیگر، نیروهای نیابتی خود را پرورش داده است و مقادیر زیادی تسلیحات فروخته است که باعث بلایای انسانی در مقیاس بزرگ شده است.

در حالی که افغانستان و عراق هنوز درگیر جنگ بودند، دولت آمریکا که در اقدامی غیرمحتاطانه جنگ ها را آغاز کرد، بارها تصمیم گرفت نیروهای خود را با بی اعتنایی کامل به اساسی ترین اصول بشردوستانه بیرون بکشد و درگیری ها را در آن کشورها تداوم بخشد و وضعیت آشفته آنها را بیشتر بدتر کند.

آمریکا همچنین با استفاده از قوه قهریه توانایی کنترل دولت عراق را تضعیف کرده و فضا و شرایطی را برای گسترش تروریسم فراهم کرده است.

آمریکا تلاش می کند تا رژیم های شکننده و وابسته ایجاد کند تا در خدمت هژمونی جهانی خود باشد. «صادرات سازمانی» اجباری آن با رگه‌های هژمونیک قوی، تلاش‌های کشورهای منطقه برای کشف مستقل مسیرهای توسعه‌شان را فلج کرده و باعث مجموعه ای از پیامدهای فاجعه‌بار شده است. تغییرات اجباری که آمریکا سعی می کند در افغانستان، عراق، سوریه و لیبی و بسیاری دیگر از کشورها ایجاد کند، نظم سیاسی را مختل کرده و انسجام اجتماعی و ملی را در این کشورها از بین برده است.

تحریم ایران و کشورها

در بخشی از این گزارش آمده است: آمریکا از  تحریم های یکجانبه علیه کشورهای مستقل سوء استفاده کرده و باعث خسارات شدید اقتصادی و کاهش کیفیت زندگی مردم در آن کشورها شده است. آمریکا تنها «ابر قدرت تحریم کننده» در جهان است. بر اساس گزارش بررسی تحریم های خزانه داری آمریکا در ۲۰۲۱، این کشور تا سال مالی ۲۰۲۱ بیش از ۹۴۰۰ تحریم اجرا کرده است.

از سال ۱۹۷۹، آمریکا تحریم های یکجانبه مختلفی را علیه ایران و سایر کشورها اعمال کرده است. در سال ۱۹۹۶، قانون تحریم‌های ایران و لیبی در سال ۱۹۹۶ را صادر کرد که شرکت‌های خارجی را از سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی ایران و لیبی منع کرد.

در نتیجه تحریم ها، ایران قادر به واردات داروها و تجهیزات پزشکی ضروری نبوده است که سلامت میلیون ها ایرانی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

دولت ایران درخواست وام ویژه ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول  برای مقابله با همه گیری کووید-۱۹ کرد، اما توسط آمریکا این درخواست  مسدود شد. آمریکا با مسدود کردن منابع مالی ایران در خارج از کشور و تهدید تامین‌کنندگان واکسن، مانع دسترسی ایران به واکسن‌های کووید-۱۹ شد.

در سال ۲۰۲۰، ایران اعلام کرد که سه بار تلاش کرده است تا برای واکسن ها تحت برنامه کوواکس، برنامه اجرای کووید-۱۹ سازمان جهانی بهداشت، هزینه کند، اما به دلیل تحریم ها و محدودیت های ایالات متحده نتوانست این اقدام را انجام دهد.

علاوه بر این، تحریم ها باعث یک فاجعه انسانی جدی در عراق شده است، به طوری که نرخ مرگ و میر نوزادان دو برابر شده و نرخ مرگ و میر زیر پنج سال هفت برابر شده است. در همین حال، سیستم های آموزشی، بهداشتی و تامین اجتماعی عراق از بین رفت و نرخ سواد این کشور از ۸۹ درصد در سال ۱۹۸۷ به ۵۷ درصد در سال ۱۹۹۷ کاهش یافت.

آمریکا پس از خروج نیروهای خود از افغانستان در سال ۲۰۲۱، نه تنها تحریم های اقتصادی را بر افغانستان اعمال کرد، بلکه میلیاردها دلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد و اقتصاد مردم افغانستان را به مرز سقوط و بدتر شدن زندگی رساند.

تحریم های یکجانبه آمریکا علیه کشورهای خاورمیانه و سایر نقاط جهان در نهایت به مردم عادی آسیب رسانده و حق توسعه کشورهای تحریم شده و مردم آنها را به شدت تضعیف کرده است.

نقش مخرب  آمریکا در برخورد تمدن ها

در بخشی از این گزارش به دشمنی آمریکا با تمدن اسلامی، تخریب میراث تاریخی و فرهنگی خاورمیانه، زندانی کردن و شکنجه بی‌ملاحظه مسلمانان و نقض جدی حقوق اولیه انسانی مردم در خاورمیانه و سایر نقاط اشاره شده است.

آمریکا با بهانه‌گیری حادثه ۱۱ سپتامبر، «تئوری تهدید اسلامی» را در جهان به راه انداخته، عمداً مردم را به دشمنی با اسلام و تبعیض علیه مسلمانان تحریک کرده و «برخورد تمدن‌ها» را برانگیخته است.

«اسلام هراسی» که آمریکا در ایجاد آن نقش داشته به عزت ملی و وجهه بین‌المللی کشورهای اسلامی آسیب جدی وارد کرد و آزادی شخصی و آزادی اعتقادات دینی مسلمانان را زیر پا گذاشته است.

در پایان این گزارش مبسوط که به تعدی گری آمریکا، نقض حقوق بشر، برخورد ظالمانه با زندانیان در گوانتانامو و غیره اشاره شده آمده است: حقایق نشان می دهد که ایالات متحده حقوق اولیه مردم محلی را در خاورمیانه و سایر نقاط به شدت نقض کرده است و خسارات دائمی و خسارات جبران ناپذیری به کشورها و مردم منطقه وارد کرده است. ماهیت هژمونی آمریکا و وحشیگری، ظلم و زیانبار بودن سیاست این کشور به طور کامل افشا شده است و مردم جهان اکنون درک بهتری از ریاکاری و فریب دموکراسی آمریکایی و حقوق بشر آمریکایی دارند.

https://irna.ir/xjKcN۶

**موضوع تسهیل ورود گردشگران عراقی به کشور بررسی شد

اقدام جهت تسهیل ورود گردشگران عراقی به ایران در میز تخصصی گردشگری ایران و عراق در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بررسی و مصوبات اجرایی مربوطه در دستور کار قرار گرفت.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

گردشگری و صنایع‌دستی، میز تخصصی گردشگری ایران و عراق با هدف بررسی مسائل و رفع موانع و محدودیت‌های موجود در راستای توسعه مناسبات گردشگری و افزایش گردشگران ورودی عراق به جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه - ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - با مدیریت دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی در محل معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی برگزار شد.

در این نشست که با مشارکت نهادهای فرابخشی و تاثیرگذار در روابط دو کشور از جمله وزارت امورخارجه، سازمان راهداری و حمل‌ونقل، سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین نمایندگان معاونت گردشگری و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برگزار شد، موانع و مشکلات در بحث ورود گردشگران عراقی به کشورمان احصا و مورد بررسی قرار گرفت. موضوعاتی از جمله تسهیل حمل‌ونقل گردشگران عراقی با ایجاد خطوط مسافرتی زمینی منظم و نیز شکل‌گیری خطوط حمل‌ونقل دریایی از جمله موارد مطرح شده در این نشست بوده است. 

نمایندگان و مدعوین نشست فوق مسائل و مشکلات مربوطه را مطرح کردند و مقرر شد این نشست با سایر نهادها و بخش‌های مرتبط با حمل‌ونقل و ترانزیت گردشگران عراقی به کشور در آینده‌ای نزدیک مجددا برگزار شود. لازم به ذکر است کشور عراق یکی از کشورهای مهم هدف جمهوری اسلامی ایران جهت برقراری روابط و توسعه گردشگری به شمار می‌آید و با توجه به اینکه گردشگران ورودی از این کشور با علایق متنوع سلامت، زیارت و تفریح به ایران سفر می‌کنند از این رو مخاطبان مهمی در اقتصاد حوزه گردشگری به شمار می‌آیند.

https://irna.ir/xjKdhc

**دانمارک و انگلیس سربازان اوکراینی را آموزش می‌دهند

وزیر دفاع دانمارک گفت که کشورش به منظور گسترش حمایت‌ها از کی‌یف در جنگ با مسکو، در کنار اعلام آمادگی برای آموزش به افسران اوکراینی در خاک دانمارک، به زودی مربیان نظامی‌اش را برای انجام پروژه‌های آموزشی به سربازان اوکراینی به انگلیس خواهد فرستاد.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

مورتن بودسکوف در گفت‌وگو با یک روزنامه دانمارکی پیش از برگزاری اجلاسی در پایتخت این کشور با حضور وزرای دفاع انگلیس و اوکراین، افزود: دانمارک به منظور مشارکت در یک پروژه آموزشی به زودی ۱۳۰ مربی نظامی به انگلیس اعزام می‌کند.

بر اساس این گزارش، نشست با حضور وزیران دفاع انگلیس، دانمارک و اوکراین قرار است فردا در کپنهاگ و با محوریت حمایت‌های بلند مدت از کی‌یف در جنگ با روسیه از جمله آموزش‌های نظامی، پاکسازی مین‌ها و همچنین تامین جنگ‌افزارها برگزار شود.

بودسکوف همچنین از آمادگی کشورش برای آموزش افسران اوکراینی در خاک دانمارک خبر داد و اظهار داشت که مربیان نظامی این کشور قرار است در انگلیس، در زمینه آموزش‌های جنگی پایه، سربازان بی تجربه و یا کم تجربه اوکراینی را تعلیم دهند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.  

شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین موجب تیره شدن روابط کشورهای اروپایی و کرملین شد. کشورهای غربی از جمله دانمارک تحریم های سختی را علیه مسکو اعمال و به کی یف کمک های تسلیحاتی ارائه کردند.

https://irna.ir/xjKdg۹

**اصل "چین واحد"، واقعیتی تاریخی است

دفتر امور تایوان شورای دولتی جمهوری خلق چین روز چهارشنبه با انتشار گزارشی با عنوان "مسئله تایوان و اتحاد مجدد چین در عصر جدید"، بر اصل چین واحد به عنوان یک واقعیت تاریخی و حقوقی غیرقابل بحث تاکید کردند.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

این گزارش که نشانگر عزم حزب حاکم چین و مردم این کشور و تعهدات آنها در جهت اتحاد ملی است، در بحبوحه افزایش تنش‌ها در تنگه تایوان و رزمایش‌های نظامی ارتش آزادی خلق چین برای مقابله با مداخله خارجی منتشر شده است. 

کارشناسان معتقدند انتشار این گزارش، هشداری برای مقام‌های تایوان و نیز برخی عناصر و طرف های خارجی است چرا که چینِ امروز، کشوری قدرتمندتر برای حل مسئله تایوان است.

در این گزارش، با اشاره به تعهدات حزب حاکم چین برای حل و فصل مسئله تایوان به عنوان ماموریتی تاریخی و به رسمیت شناختن یک چین واحد آمده است : « ما یک چینِ واحد هستیم و تایوان بخشی از خاک چین است و این حقیقتی بی‌چون و چراست که از سوی تاریخ و قانون حمایت می‌شود. تایوان هرگز یک ایالت نبوده است و موقعیتش به عنوان بخشی از چین تغییرناپذیر است.به رسمیت شناختن اتحاد کامل ملی از تاریخ و فرهنگ چین مشتق می‌شود و با موقعیت‌های پیرامون جوانسازی ملی‌مان مشخص شده است. ما هرگز تا این اندازه نزدیک و قادر به دستیابی هدف جوانسازی ملی نبودیم. در عین حال و به همان اندازه نیز به هدفمان برای اتحاد ملی کامل نزدیک نبودیم.» 

این سند، سومین گزارش چین درباره مسئله تایوان است. ویرایش های قبلی به نام " مسئله تایوان و اتحاد مجدد چین " در سال ۱۹۹۳ و  " اصل یک چی و مسئله تایوان " در سال ۲۰۰۰  منتشر شده بودند. مانند سندهای گذشته، این سند جدید نیز بر  اتحادی صلح‌آمیز و یک کشور با دو سیستم تاکید می‌کند که اصول اساسی چین برای حل مسئله تایوان و بهترین رویکرد برای به رسمیت شناختن اتحادی ملی است.

« ژو گوئیلان » کارشناس موسسه مطالعات تایوان در دانشگاه «تسینگهوآ» در مصاحبه با گلوبال تایمز ضمن اشاره به انتشار به موقع و هدفمند این گزارش گفت: « این گزارش به عنوان بیستمین متن پیشِ رو برای کنگره ملی حزب حاکم چین و با توجه به پیشرفت قدرت اقتصادی و نظامی به نسبت دهه های قبل منتشر شده است. » 

به علاوه کارشناسان معتقدند در مقایسه با  دو ویرایش‌ پیشین ، آخرین گزارش به تاکید درباره " توسعه ملی و پیشرفت اتحاد " پرداخته است و در آن تصریح شده که مهمترین عامل تعیین کننده روند کلی اتحاد توسعه و پیشرفت چین است. 

در مسیر پیشرفت اتحاد صلح‌آمیز این گزارش به مشکلاتی که باید رفع شوند  و نیز تلاش های  جدایی طلبانه از سوی مقام‌های حزب پیشرو دموکراتیک (DPP)  و دخالت های خارجی اشاره کرده است . در واقع گزارش یاد شده حلاصه ای سیستماتیک از سیاست‌های حزب حاکم چین و دستورالعملی برای مسئله تایوان و شرایط جدید در سراسر تنگه تایوان است. 

پس از به قدرت رسیدن حزب پیشرو دموکراتیک تضاد و خصومت میان دو سوی تنگه تایوان تشدید شد. همزمان با تخریب روابط آمریکا و چین  بسیاری از مردم درباره احتمال اتحادی صلح‌آمیز دچار شک و تردید شده اند. 

در پایان این گزارش آمده است به محض دستیابی به اتحادی صلح‌آمیز در نظامِ "یک کشور، دو سیستم" بنیادی جدید برای چین در پیشرفت و رسیدن به هدف جوان‌سازی ملی شکل می گیرد. همزمان فرصت‌های بسیار بزرگی برای رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی در تایوان نیز رقم خواهد خورد که به نفع تمام مردم این جزیره است.

https://irna.ir/xjKdbX

**سوءاستفاده شرکت‌های آمریکایی از کارگران؛ مالزی شکایت کرد

کارگران سابق یک تامین کننده نیروی مالزیایی، از شرکت های کیمبرلی کلارک و آنسل آمریکا به دلیل سوءاستفاده از کارگران شکایت کردند.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

کارگران سابق شرکت تولید کننده دستکش پلاستیکی مالزیایی با نام «برایت وی هولدینگ» شکایتی را علیه کیمبرلی کلارک(KMB.N) و آنسل  (ANN.AX)، در ایالات متحده تنظیم کردند و آن‌ها را به سودجویی آگاهانه متهم کردند، کار اجباری برای تامین کننده، اتهام اصلی این شکایت است.

 بر اساس شکایتی که اواخر روز سه شنبه در ایالات متحده ارائه شد، این کارگران که همه شهروندان بنگلادشی - می گویند که کیمبرلی کلارک و آنسل از طریق گزارش های عمومی در مورد برایت وی و دیگر دستکش سازان مالزیایی از سوءاستفاده های ادعایی از کارگران و تخلفات کشف شده توسط بازرسان آگاه بودند.

کیمبرلی کلارک، به درخواست اظهار نظر خارج از ساعات کاری معمول ایالات متحده پاسخ ندارند، آنسل و برایت وی هم گفتند که نظری ندارند.

اقتصاد مالزی که به میلیون‌ها کارگر مهاجر از کشورهای جنوب آسیا وابسته است، طی سال‌ها با اتهامات استثمار در صنایع کلیدی صادرات‌محور مواجه بوده است. همکاری با هشت شرکت مالزیایی، از جمله شش تولید کننده دستکش، توسط ایالات متحده در سه سال گذشته ممنوع شده اند.

در شکایتی که اواخر روز سه‌شنبه در ایالات متحده ارائه شد، ۱۳ کارگر سابق برایت‌وی می‌گویند که هزینه‌های استخدام بالایی را به واسطه‌ها پرداخت کرده‌اند که منجر به اسارت آنها به دلیل بدهی شده، ساعات طولانی کار کرده‌اند و روزهای استراحت بسیار کم بوده یا اصلا وجود نداشته است، از سوی دیگر شرکت های کارفرما، گذرنامه‌هایشان را گرفته‌اند.

آنها از کیمبرلی کلارک، یک شرکت تولیدات بهداشتی در آمریکا و دارای برند کلینکس (Kleenex) است و آنسل، تامین کننده تجهیزات محافظت شخصی استرالیایی، در دادگاه فدرال منطقه کلمبیا، به دنبال خسارت هستند.

«ترنس کولینگزورث»، وکیل مدافع حقوق بین الملل که نماینده کارگران است، گفت: این شرکت ها نمی توانند انکار کنند که از کار اجباری در برایت وی اطلاع داشتند.

کولینگزورث گفته است، او ابتدا پیشنهاد میانجیگری با کیمبرلی کلارک و آنسل، برای دریافت غرامت برای کارگران را داده بود اما این دو شرکت نپذیرفتند.

آمریکا در دسامبر ۲۰۲۱ به دلیل اعمال مشکوک به کار اجباری، ورود محصولات برایت وی به این کشور را ممنوع کرد و گفت: ۱۰ مورد از ۱۱ شاخص سازمان بین المللی کار را در مورد کار اجباری در این شرکت، یافته است.  

اتهامات سوء رفتار در برایت وی، حداقل یک سال قبل از این تحریم، علنی شده بود. در دسامبر ۲۰۲۰، مقامات مالزیایی، کارگران برایت وی را در حالی پیدا کردند که در کانتینرهای حمل و نقل زندگی می‌کردند و وزیر این کشور پس از یک بازرسی اعلام نشده از اقامتگاه کارگران برای بررسی شرایط، شرایط نامساعد کارگران را به بردگی مدرن، تشبیه کرد.

رویترز در ماه مه ۲۰۲۱ گزارش داد که بازرسان با این که در برایت وی مدرکی برای کار اجباری پیدا نکرده اند، ۶۱ مورد نقض استانداردهای اخلاقی جهانی و ۵۰ مورد نقض قوانین کار مالزی را به تفصیل نشان داده اند.

آنسل در آن زمان به رویترز گفت بازرسان، زمانی که عملکرد آن‌ها را بررسی کردند، چندین مورد عدم انطباق با استانداردهای جهانی کار را یافتند.

سپس هر دو شرکت گفتند برایت وی برخی از این مشکلات را از زمان بررسی ناگهانی دولت در ماه دسامبر برطرف کرده است.

«اندی هال»، یک فعال مستقل کارگری که در مورد برایت وی تحقیق کرده است، گفت: کارخانه ها نباید تنها کسانی باشند که به دلیل تخلفات کارگری مجازات می شوند.

هال ادامه داد: برندها و خریداران به تعهدات اعلام شده خود برای انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از شرایط برده داری مدرن عمل نمی کنند، ما نیز به تغییرات بزرگ و کافی در شرکت‌ها، سرمایه گذاران و تدارکات عمومی نیاز داریم.

https://irna.ir/xjKd۸d

**المانیتور: آمریکا یکسری معافیت‌های تحریمی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را تمدید کرد

تارنمای المانیتور گزارش داد: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، کاخ سفید به کنگره اطلاع داده که معافیت برخی از تحریم‌های ایران را تمدید کرده است که به موجب آن امکان همکاری بین المللی در برخی پروژه‌های هسته ای صلح‌آمیز ایران فراهم می‌شود.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

این معافیت که موعد آن ماه جاری به سر می آید، شرکت های خارجی را مجاز می کند تا بدون اینکه مشمول تحریم های آمریکا شوند، فعالیتهای خاص مرتبط با عدم اشاعه را در سایت های هسته ای ایران انجام دهند. 

مشاوران کنگره گفتند که تمدید این معافیت مورد انتظار بود و وزارت امور خارجه آمریکا به قانونگذاران این کشور در مورد آن اطلاع داده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن معافیت از تحریم ها را تمدید کرد تا شرایط مشارکت کشور ثالث در پروژه های خاص مرتبط با منع اشاعه هسته ای و ایمنی هسته ای در ایران تسهیل شود.  

با این حال این سخنگو خاطر نشان کرد: این سیگنالی نیست که ما در شرف دستیابی به تفاهم در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام هستیم. 

وی به این مساله اشاره داشت که آمریکا از هر گونه معامله خاص که طبق معافیت قبلی تسهیل شده، بی اطلاع است، اما در عین حال گفت: این معافیت، امکان اجرای پروژه های مرتبط با ایمنی و منع اشاعه هسته ای را که منطبق با منافع ملی ما باشد، فراهم می کند.

المانیتور در ادامه این گزارش عنوان کرد: این معافیت شامل فعالیت در سایت هایی چون نیروگاه هسته ای بوشهر، راکتور آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران است.

به نظر می رسد سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا علیه ایران در دولت کنونی واشنگتن نیز دنبال می شود، به طوری که  کاخ سفید در ماه های اخیر چند دور تحریم هایی را در زمینه فروش نفت ایران و محصولات پتروشیمی اعمال کرده است تا به زعم خود تهران را برای بازگشت به تعهداتش طبق توافق هسته ای تحت فشار قرار دهد. 

هفته گذشته، وزارتخانه های امور خارجه و خزانه داری آمریکا چند شرکت را به دلیل نقش ادعایی در تجارت بین المللی نفت ایران در لیست سیاه قرار دادند.

آمریکا در حالی این معافیت های تحریمی علیه ایران را تمدید کرد که دولت بایدن همچنان سیاستهای دوگانه را در قبال توافق هسته‌ای در پیش گرفته و ذر عین حالی که صحبت از احیای توافق هسته ای می کند اما بر تحت فشار گذاشتن جمهوری اسلامی ایران با تحریم ها تاکید دارد.

دور جدید مذاکرت وین نیز در حالی پایان یافت که برای جمهوری اسلامی ایران اصل بر حراست از حقوق و تأمین منافع ملت است. احقاق این حقوق و تامین منافع و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا دغدغه جدی تیم مذاکره‌کننده است.

از این حیث، هرچند در متن پیشنهادی انریکه مورا  هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات وین پیشرفت‌هایی حاصل شده اما واقعیت این است که عدم اعتماد به غرب پاشنه‌ آشیل مذاکرات و رسیدن به خط پایان است؛ بنابراین آن‌ها باید سخت تلاش کنند تا اعتماد ایران را که در نتیجه رفتار غیرقانونی ایالات متحده و همدستی تروئیکا، به شدت مورد خیانت قرار گرفته است، جلب کنند.

https://irna.ir/xjKdjC

**واژه "اسرائیل" از بخش فروش بلیط جام جهانی قطر در سایت فیفا حذف شد

بخش فروش آفرهای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر در سایت فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)، واژه جعلی «اسرائیل» را از فهرست اسامی اعضای خود حذف و به جای آن از واژه «سرزمین‌های اشغالی فلسطین» استفاده کرد.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در این باره نوشت که بخش ویژه فروش آفرهای جام جهانی فوتبال قطر در سایت فدراسیون بین المللی فوتبال(فیفا)، واژه «اسرائیل» را از این بخش حذف کرده و به جای آن از واژه «سرزمین های اشغالی فلسطین» استفاده کرد.

این رسانه صهیونیست افزود: این بخش پورتال فیفا توسط یک شهروند قطری مدیریت می شود و در آن امکان خرید بلیط براساس محل سکونت وجود دارد.

یدیعوت آحارونوت تصریح کرد: "هواداران فوتبالی اسرائیلی امروز چهارشنبه وقتی به بخش آفرهای جام جهانی در سایت فیفا مراجعه کردند، متوجه شدند که اسم «اسرائیل» در آستانه برگزاری مسابقات جام جهانی امسال از فهرست اسامی این بخش حذف شده است."

پیشتر، یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در پیامی توئیتری اعلام کرده بود که هواداران فوتبال در سرزمین‌های اشغالی می‌توانند برای تماشای حضوری فوتبال جام جهانی قطر به این کشور سفر کنند.

بیست‌ودومین دورهٔ جام جهانی فوتبال از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱) در قطر برگزار خواهد شد.

https://irna.ir/xjKdhT

**سند فاش شده سازمان ملل؛ ۶۰ کشور با بحران غذایی دست به گریبانند

یک کارگروه ویژه سازمان ملل که پیشتر در سال جاری برای بررسی ناامنی غذایی تشکیل شد، اعلام کرد که بیش از ۶۰ کشور در سراسر جهان با مشکل واردات محصولات کشاورزی و بحران غذایی دست و پنجه نرم می کنند.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

طبق سندی که نشریه پولیتیکو به آن دست یافت، این کارگروه سطح توجه خود را بر شماری از کشورهای سراسر جهان از جمله کلمبیا، مالاوی، پاکستان و میانمار معطوف کرده است.

خلاصه جلسه ای به ریاست مقام های سازمان ملل در ماه گذشته میلادی این نتیجه را در بر داشت که این گروه ضربت به تمرکز بر بهای بالای واردات متاثر از تراز پرداخت ها در بیش از ۶۰ کشور و همچنین چالش های امنیت غذایی نشات گرفته از کاهش نرخ ارز و بودجه های ملی ادامه می دهد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل چندی پیش یک گروه بحران بین المللی را برای ارائه راهکارهای سیاسی برای مقابله با بحران هایی در زمینه انرژی، مالی و بخش غذایی تشکیل داد.

در سند فاش شده آمده است که در سیرالئون، مصرف غذاهای مغذی افراد فقیرتر در نتیجه افزایش قیمت ها رو به کاهش است و خطرات مشابهی نیز از کلمبیا، کنگو، چاد، اکوادور، عراق، کنیا و مالاوی گزارش شده است.

این سند همچنین حاکی است که قیمت ها در کشورهای پاکستان، میانمار، پرو، مالاوی، بروندی و نیجریه با سرعت بیشتری در حال افزایش است و تقریبا ۱۲ دولت در زمینه بازپرداخت بدهی ها نزدیک به نکول (احتمال عدم بازپرداخت به‌موقع) هستند و بسیاری فرصت هایی را برای کاهش بدهی ها جستجو می کنند.

این گروه مشورتی بحران غذایی ۱۳ مرتبه در سال جاری تشکیل جلسه داده اما هیچ اشاره ای به موجودیت آن در وب سایت سازمان ملل نشده است.

یکی از شرکت کنندگان در یکی از جلسات این کارگروه گفت که از حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر برای شرکت در آخرین جلسه دعوت به عمل آمد.

https://irna.ir/xjKdj۸

**آمریکا باید به نگرانی‌های منطقی ایران درباره بازگشت به برجام پاسخ دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که آمریکا به عنوان آغازگر خروج از توافق جامع هسته‌ای ایران، باید هر چه سریعتر تصمیم سیاسی گرفته و به نگرانی‌های منطقی ایران پاسخ دهد.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

وانگ ونبین در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه درباره مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به برجام گفت: با تلاش هماهنگ طرفین، مذاکرات برای از سرگیری بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اخیرا در وین از سر گرفته شد. اگرچه هیچ پیشرفتی حاصل نشده است، اما طرف‌ها به صراحت آمادگی خود را برای دستیابی به توافقی که برای حفظ موضوع هسته‌ای ایران در مسیر درست گفت‌وگو و مذاکرات اهمیت دارد، اعلام کرده‌اند.

وی افزود: چین از تلاش اتحادیه اروپا برای پیشبرد مذاکرات و تشویق آن به ادامه تلاش‌های میانجی‌گری دیپلماتیک قدردانی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تصریح کرد: در این مرحله، طرفین بر سر اکثریت قاطع ترتیبات مربوط به ازسرگیری پایبندی به اجماع رسیده‌اند و تنها چند موضوع باقی مانده که باید حل شود.

ونبین گفت: ما از طرف‌های ذی‌ربط می‌خواهیم به رویکرد گفت‌وگو و مذاکره متعهد مانده و تلاش‌های دیپلماتیک را به منظور یافتن راه‌حل‌هایی برای مسائل باقی‌مانده افزایش دهند.

این مقام چینی در عین حال تاکید کرد: آمریکا به عنوان کشوری که آغاز کننده بحران هسته‌ای ایران بوده، باید درک روشنی از اینکه کارها به کدام سمت می‌رود، داشته باشد. آمریکا باید زودتر تصمیم سیاسی گرفته و به نگرانی‌های منطقی ایران پاسخ مثبت دهد و مذاکرات را قادر سازد تا هر چه زودتر به نتیجه برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار داشت: همه طرف های ذیربط باید با احتیاط صحبت کرده و عمل کنند و فضای مساعدی برای مذاکرات ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: چین به طور فعال در مذاکرات آتی مشارکت داشته و به بازگرداندن برجام به مسیر اصلی کمک خواهد کرد. ما در عین حال قاطعانه از حقوق و منافع قانونی خود دفاع خواهیم کرد.

مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا با میانجی‌گری اتحادیه اروپا از هفته گذشته در وین اتریش برگزار شد و طرفین بدون آنکه به متن مشخصی برای بازگشت به این توافق برسند، مذاکرات خود را به پایان رساندند. با این حال طرفین از حصول پیشرفت‌هایی در این دور از مذاکرات خبر دادند.

https://irna.ir/xjKdks

**امارات وکیل خاشقچی را به پرداخت بیش از یک میلیون دلار محکوم کرد

دادگاه امارات « عاصم غفور » وکیل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد حکومت سعودی را که در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به طرز فجیعی به قتل رسید، به پرداخت یک میلیون و ۳۶۰ هزار دلار غرامت محکوم کرد.

از تاکید چین بر لزوم پاسخ دهی آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران درباره برجام تا  اتصال باکو به نخجوان از طریق ایران

دادگاه امارات امروز ( چهارشنبه ) با لغو حکم زندان « غفور » که پیش از این برای این وکیل آمریکایی به اتهام پرونده فرار مالیاتی و پولشویی صادر شده بود، موکلش را به پرداخت جریمه نقدی به مبلغ  پنج میلیون درهم معادل یک میلیون و ۳۶۰ هزار دلار و ضبط پول های مربوط به اتهامات فرار مالیاتی و پولشویی محکوم کرد.

پیشتر دادگاه پولشویی ابوظبی «  غفور » وکیل سابق « جمال خاشقچی » روزنامه نگار سعودی را در غیاب وی، به اتهام دو جرم فرار مالیاتی و پولشویی به سه سال زندان و سه میلیون درهم معادل حدود ۸۰۰ هزار دلار و اخراج از امارات محکوم کرده بود. 

« عاصم غفور » وکیل آمریکایی که برای شرکت در یک مراسم خانوادگی از آمریکا عازم استانبول بود، در ۱۴ جولای پس از ورود به فرودگاه دُبی دستگیر شد. « عاصم غفور » قصد داشت از دبی عازم استانبول شود، پس از ورود به فرودگاه دبی پیامکی ارسال کرد و گفت در حالی که منتظر پرواز خود به استانبول بودم دو نفر از نیروهای امنیتی امارات با لباس های شخصی در فرودگاه بین المللی دُبی به او نزدیک شدند و وی را بازداشت کردند. 

ماموران امنیتی امارات به او گفتند که باید او را به ابوظبی ببرند تا « در مورد پرونده ای علیه او توضیح دهد . سپس « عاصم غفور » را با ماشین پلیس به ابوظبی منتقل کردند. « غفور » تصویری از  خود در خودروی پلیس ارسال کرده است در حالی که پلیس امارات ادعا کرد که پس از دریافت این عکس، ارتباطش با « عاصم غفور» قطع شده است.

ابوظبی پیشتر گفت که دستگیری « عاصم غفور » وکیل آمریکایی با همکاری و هماهنگی بین امارات و آمریکا صورت گرفته است اما آمریکا این موضوع را رد کرد و به روایت ابوظبی اعتراض کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا ادعا کرد که درخواستی برای دستگیری غفور نداشته است و هرگونه سوال دیگری را به وزارت دادگستری ارجاع داده است در حالی که این وزارتخانه به سوال ها در این باره پاسخ نداد.

«غفور» عضو هیات مدیره سازمان « دموکراسی جاری برای جهان عرب » مستقر در واشنگتن است و از دوستان نزدیک « جمال خاشقجی » نویسنده و روزنامه‌نگار روزنامه واشنگتن پست و از مخالفان نظام « آل سعود » بود که در سال ۲۰۱۸ توسط عوامل سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به صورت فجیعی به قتل رسید و آثاری از جسد وی به دست نیامد. 

عاصم غفور وکالت  خاشقچی  و نامزدش « خدیجه چنگیز» را بر عهده داشت.

https://irna.ir/xjKdkp


 

نظر شما