شناسهٔ خبر: 55551201 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

زلفی‌گل خبر داد:

حمایت ویژه از مدال‌آوران المپیادهای دانش‌آموزی و رتبه‌های برتر کنکور

وزیر علوم گفت: برای رفع نگرانی مدال‌آوران المپیادهای دانش‌آموزی و رتبه‌های برتر کنکور مقرر شد تا این افراد پس از اخذ مدرک دکتری اولاً برای ورود به پسادکتری از حمایت‌های ویژه‌ای برخوردار شوند و همچنین اگر خواستند به عنوان هیئت علمی جذب شوند زمینه جذب آن‌ها فراهم شود.

صاحب‌خبر -

حمایت ویژه از مدال‌آوران المپیادهای دانش‌آموزی و رتبه‌های برتر کنکور

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مراسم امضای توافق نامه سه جانبه حمایت ویژه از برگزیدگان المپیاد‌های دانش آموزی و دارندگان رتبه‌های برتر کنکور سراسری که با حضور ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهور در محل وزارت علوم برگزار شد، گفت: مشکلی که پیش از آن با آن مواجه بوده ایم این است که برگزیدگان المپیاد‌های دانش آموزی نمی‌توانستند در رشته‌هایی که در آن‌ها موفق به کسب مدال در آن‌ها شده بودند به ادامه تحصیل بپردازند اگر چه این عزیزان می‌توانستند به طور هم زمان در دو رشته تحصیل کنند. با این اوصاف ما به خاطر رفع مشکل پیش رو با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان وارد مذاکره شدیم تا بتوانیم زمینه تحصیل برگزیدگان المپیاد‌های دانش آموزی را در رشته‌هایی که موفق به کسب مدال شده بودند، فراهم کنیم تا این افراد در آینده بتوانند به دانشمندانی برای کشورمان تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه پس از انجام کار‌های کارشناسی امروز شاهد امضای توافق نامه حمایت از برگزیدگان المپیاد‌های دانش آموزی و نفرات برتر کنکور سراسری هستیم و امیدواریم با امضای این موافقت نامه چتر حمایت از نخبگان گسترده‌تر شود، افزود: براساس این توافق نامه برای مدال آوران المپیاد‌های دانش آموزی و رتبه‌های کنکور شامل صد نفر گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و همچنین پنجاه نفر برتر گروه‌های آزمایشی زبان‌های خارجه و هنر حمایت‌های ویژه‌ای پیش بینی شده البته شرط اعطای این حمایت‌ها این است که نخبگان در دوره تحصیل پویایی علمی و تلاش خود را حفظ کنند که البته این عزیزان معمولا این طور هستند.

وی گفت: ما درک کرده ایم که استعداد‌های برتر اگر در همان رشته‌های که مدال کسب نمی‌کنند ادامه تحصیل نمی‌دهند شاید دلیلش این است که نسبت به شغل و آینده خود نگران هستند که برای رفع این نگرانی مقرر شد تا این افراد پس از اخذ مدرک دکتری اولا برای ورود به پسا دکتری از حمایت‌های ویژه‌ای برخوردار شوند و همچنین اگر خواستند به عنوان هیئت علمی جذب شوند زمینه جذب آن‌ها فراهم شود و این گونه امیدواریم نگرانی‌های شغلی استعداد‌های درخشان رفع شود.

زلفی گل با تاکید بر اینکه موافقت نامه پیش رو کاملا براساس کار کارشناسی تهیه شده و نیاز‌های نخبگان را مورد توجه قرار داده تصریح کرد: براساس این توافق نامه صد نفر اول کنکور در رشته‌های ریاضی، علوم انسانی و علوم تجربی و همچنین پنجاه نفر اول رشته‌های هنر و زبان‌های خارجه از یک بورسیه استفاده می‌کنند و مبلغی را نیز که سطح آن را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخص خواهد کرد، دریافت می‌کنند و این کمک مالی است که از آن بهره مند می‌شوند.

وزیر علوم گفت: این موافقت نامه آغازی است بر اینکه ما استعداد‌ها و نخبگان خود را قدر بدانیم و بستر‌های سخت افزاری و نرم افزاری خود را برای رشد و شکوفایی آن‌ها به کار ببریم. البته امیدواریم دانشگاه‌هایی که این عزیزان در آنجا مشغول به تحصیل می‌شوند شرایط رفاهی را برای آن‌ها فراهم کنند که این افراد در آینده به دانشمندانی اثر بخش تبدیل شوند و موجبات تبدیل شدن کشورمان به مرجعیت علمی را رقم بزنند.

وی گفت: امیدواریم این توافق نامه آغازی باشد تا نقش کلیدی بنیاد ملی نخبگان در جامعه بیشتر مشخص شود و همچنین حمایت از نخبگان روز به روز افزایش یابد.

نظر شما