شناسهٔ خبر: 55550887 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«بی آبی» پردردترین حرف این روزهای استان/ چرا «مدیریت بحران» در چهارمحال و بختیاری لَنگ می‌زند؟!

بارش‌های سیل‌آسای روزهای اخیر در چهارمحال و بختیاری سبب گِل‌آلودشدن چشمه کوهرنگ که آب بیش از 450 هزار نفر از مردم استان را تأمین می‌کند شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، با آغاز بارش‌های موسوم به «مانسونی» در چهارمحال و بختیاری و وقوع سیل در گوشه و کنار استان خانه و زندگی خیلی از مردم دچار خسارت شد.

علاوه بر زندگی مردم زیرساخت‌هایی مانند جاده‌ها و تأسیسات آبرسانی، گاز و برق مردم هم دچار خرابی شد.

از ۲ هفته پیش که این بارش‌ها در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری آغاز شد تا به امروز شاهد ویرانی‌های زیادی بودیم.

کدر شدن آب چشمه کوهرنگ به دنبال بارش‌های سیل‌آسا در استان

حالا چند روزی از شروع بارش‌ها گذشته که با کدر شدن آب چشمه کوهرنگ که به گفته مسئولان استان در تاریخ آبدهی چشمه بی‌سابقه بوده و تامین آب شرب مردم استان دچار مشکل شده است.

در واقع شرایط به قدری بحرانی می‌شود که استاندار چهارمحال و بختیاری با وزیر نیرو تماس می‌گیرد و معاون وزیر نیرو عازم استان می‌شود.

درگیری 7 شهرستان در سیل روزهای اخیر/ ده‌ها روستا آب پایدار ندارد

غلامعلی حیدری ظهر روز گذشته در دیدار با معاون وزیر نیرو در استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: سیل عظیم روزهای اخیر در استان هفت شهرستان را درگیر و خسارات زیادی در حوزه‌های مختلف وارد کرده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه گِل و لای موجود در تعداد زیادی چاه ، قنات و چشمه، آب شُرب مردم روستایی را دچار مشکل کرده‌است، بیان کرد: ۵۳ روستا در لردگان، ۴۳ روستا در خانمیرزا و تعدادی از روستاهای فلارد و بازفت آب پایدار ندارند.

450 هزار نفر آب شُرب ندارند

استاندار در این زمینه می‌گوید: در حال حاضر آب شرب حدود ۴۵۰ هزار نفر در استان از چشمه کوهرنگ تأمین می‌شود و حالا این چشمه گِل‌آلود شده و این مردم آب شُرب ندارند.

به زودی تانکر و تجهیزات آبرسانی به استان می‌رسد

اتابک جعفری معاون وزیر نیرو در جلسه با استاندار با تاکید بر اینکه:  پروژه بن_بروجن باید هرچه سریع‌تر اجرا شود، اضافه کرد، با توجه به مشکل نسبتا جدی شهرهایی که از چشمه کوهرنگ آبرسانی می‌شوند، تجهیزاتی اعم از تانکر و... حداکثر تا ظهر روز گذشته به استان چهارمحال و بختیاری خواهد رسید، همچنین تعدادی بیل مکانیکی نیز برای پاکسازی و رودخانه‌هایی که با سنگ و گل و لای در استان پر شده‌اند تامین می‌شود.

دستگاه تصفیه و کلرزنی و رفع کدورت آب از مدار خارج شد

در میانه بحران بی آبی، روابط عمومی شرکت آبفا چهارمحال و بختیاری تیر خلاص را می‌زند و با صدور اطلاعیه‌ای اعلام می‌کند: خط تأمین آب شرب کوهرنگ را در حال حاضر از دست داده‌ایم و میزان کدورت چشمه کوهرنگ به قدری بالاست که دستگاه تصفیه و کلرزنی و رفع کدورت آب از مدار خارج شده است.

فرشاد متقی می‌گوید: آب مردم شهرکرد و شهرهای مسیر که از چشمه کوهرنگ تامین می‌شد از جمله کوهرنگ، فیل آباد، باباحیدر، فارسان و پردنجان دچار مشکل شده و تامین آب از چاه‌ها در حال انجام است اما آب چاه فقط پاسخگوی نیاز نیمی از مردم است.

اوضاع بحرانی اعلام می‌شود و از ساعات اولیه وقوع این حادثه ستاد بحران در استانداری تشکیل می‌شود و تمام مسئولانی که در این امر کاری از دستشان برمی‌آید به جلسه دعوت می‌شوند.

مسئولان استان حق استراحت ندارند

شب گذشته، استاندار دستور می‌دهد تا وقتی که مشکل تأمین آب شرب مردم شهرکرد حل نشود مسئولی حق استراحت ندارد.

راهکارهای مختلف در جلسه‌ای که تا نیمه‌های شب گذشته ادامه داشت مطرح می‌شود اما آن طور که معلوم است کدورت آب چشمه به این زودی‌ها برطرف نخواهد شد.

چاه‌های کشاورزی وارد مدار می‌شود

همچنین معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تا صبح چاه‌های بیشتری به مدار اضافه خواهد شد، گفت: برای کاهش مشکل آب شرب ایستگاه‌های بسته‌بندی آب در سطح شهر راه‌اندازی شده است.

 

 

راه‌اندازی ایستگاه‌های بسته‌بندی آب در شهرکرد/ منابع جدید تا صبح فردا وارد مدار می‌شود

همچنین، علی حیدری شامگاه سه‌شنبه در جلسه اضطراری تأمین آب شهرکرد گفت: با توجه به گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ و خروج ۳۵۰ لیتر بر ثانیه آب از مدار، چاه‌هایی با کمک شهرداری، فرودگاه و برخی کشاورزان آماده پمپاژ آب شده است.

وی با اشاره به اینکه تا صبح چاه‌های بیشتری به مدار اضافه خواهد شد، بیان کرد: با این حال مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا بتوانیم از بحران عبور کنیم.

معاون عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری اعلام کرد، تانکرهای آب از استان‌های دیگر درخواست شده که تعدادی به استان رسیده و تا فردا بیشتر خواهند شد تا به تأمین آب کمک کنند.

همچنین در این جلسه استفاده از ظرفیت شهرک صنعتی بن، جونقان و کوهرنگ و همچنین پمپاژ ۳۰۰ لیتر ظرفیت مازاد طرح عمان سامانی به تصفیه‌خانه شهرکرد به عنوان پیشنهادهایی برای تامین آب مطرح می‌شود.

علاوه بر این که راهکارهای کوتاه‌مدت نظیر آبرسانی با تانکرهای سیار و توزیع آب آشامیدنی بسته‌بندی در شهرها و روستاهای درگیر و محلات کم آب شهرکرد در حال انجام است، اکیپ‌های تاسیسات شرکت آبفا نیز به صورت شبانه‌روزی مشغول وارد مدار نمودن منابع جدید آب شرب هستند.

تامین 100 لیتر آب بر ثانیه از چاه‌های کشاورزی

همچنین فرماندار شهرستان شهرکرد در این جلسه گفت تا صبح حدود ۱۰۰ لیتر از آب‌ چاه‌های کشاورزی وارد مدار می‌شود اما آب چاه‌ها باید از لحاظ بهداشتی چک شود و آب سالم در مدار قرار گیرد.

ارژنگ اظهار داشت: با اقدامات انجام شده ورودی مخازن شهرکرد در مجموع ۴۰۰ لیتر شد اما نیاز شهر ۶۰۰ لیتر است لذا ۲۰۰ لیتر کمبود آب وجود دارد.

بسیاری از مسئولان خواب را بر خود حرام می‌کنند تا مشکل آب شُرب مردم را تا صبح حل کنند.

در مناطق مختلف شهر تانکرهای آبرسانی مستقر می‌شود و دستگاه بسته‌بندی آب شرکت آبفا آب را به دست مردم می‌رساند مردم، ساعات سخت و دلهره‌آوری را پشت سر می‌گذرانند چرا که نمی‌دانند این مشکل تا به کی ادامه دارد و باور این موضوع که در قطب تولید آب شیرین کشور باشی و با تانکر برایت آب بیاورند برایشان سخت است.

ورود 6 حلقه چاه کشاورزی از شب گذشته به مدار

صبح امروز حسین برزگر مدیرکل جهادکشاوزی استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: از شب گذشته ۶ حلقه چاه کشاورزی با رضایت کشاورزان مورد استفاده قرار گرفته که ۱۳۰ لیتر آب در ثانیه را تأمین می‌کند.

از استان‌های مجاور هم برای کمک آمده‌اند

صبح امروز مدیر امور آب و فاضلاب منطقه مبارکه استان اصفهان در حاشیه بازدید از عملیات وارد مدار کردن چاه‌های کشاورزی در شهرکرد، گفت: با توجه به بحران پیش آمده در شهرکرد ۶ اکیپ از ساعت ۱۰ شب گذشته به منطقه اعزام شده‌اند تا چاه‌های کشاورزی که توسط آبفای چهارمحال و بختیاری اجاره شده است را وارد مدار آبرسانی کند.

مرتضی یادگاری ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم با ورود این چاه‌ها به مدار آبرسانی شهرکرد، ۶ هزار خانوار شامل ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر از آب پایدار بهره‌مند شوند.

وی تصریح‌ کرد: این چاه‌ها به صورت موقت وارد مدار می‌شود و تا زمانی که آب شهرکرد به نقطه پایدار برسد ادامه دارد.

مردم از سلامت آب مطمئن باشند

 محسن حسین‌میرزایی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری هم در این بازدید گفت: مردم از سلامت و بهداشت آب چاه‌های کشاورزی که وارد مدار آبرسانی شهرکرد می‌شود مطمئن باشند چرا که تمام آزمایشات بهداشتی در این خصوص انجام می‌شود.

 تمام نیروها بسیج شده‌اند/ مشکل به زودی حل می‌شود

همچنین غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری با حضور در محل عملیات وارد مدار کردن چاه‌های کشاورزی در شهرکرد اعلام کرد: تمام نیروها بسیج شده‌اند و سعی می‌کنیم در کوتاه‌ترین مدت، مشکل آب شرب در شهرکرد حل شود.

مردم تا 48 ساعت صرفه‌جویی کنند

همچنین اتابک جعفری معاون وزیر نیرو در حاشیه بازدید از عملیات آبرسانی به شهرکرد،گفت: با تمهیدات انجام شده مشکل جدی در تأمین آب شرب شهرکرد وجود ندارد فقط مردم تا ۴۸ ساعت آینده بیشتر در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

جای خالی مدیریت کارآمد در بحران‌های چهارمحال و بختیاری

 عبدالعلی ارژنگ فرماندار شهرکرد در جلسه شب گذشته استانداری با بیان اینکه: چشمه کوهرنگ و همچنین منابع زیرزمینی هیچکدام منبع آب پایداری نیست، گفت: همیشه تهدیداتی برای تامین آب شهرکرد وجود داشته و مردم هم از قبل این موضوع را می‌دانستند و این اتفاق قابل پیش‌بینی بود.

باید پرسید: آقای فرماندار حالا که خودتان قبول دارید این اتفاق قابل پیش‌بینی بود پس چرا تمهیدات و تجهیزات لازم را در اختیار نگرفتید تا به راحتی بتوان این مشکل را پشت سر گذاشت؟؟

احتمالا این روزهای بحرانی با تمام دلهره‌ها و استرس‌هایش برای مردم شهرکرد تا ۲ یا سه روز دیگر به پایان می‌رسد اما آن چه در این میان بیشتر خودنمایی کرد، نبود مدیریت مناسب بحران برای پیش بینی چنین روزهایی است.

این روزها با هر شخصی از مردمان چهارمحال و بختیاری درباره اوضاع بحرانی استان سخن گفته می‌شود، اولین نکته‌ای که بیان می‌کنند، این است که، «آیا مدیریت بحران استان، با توجه به حجم بارش‌ها نباید پیش‌بینی از دسترس خارج شدن چشمه کوهرنگ و گل آلود شدن منابع آبی را می کرد؟!»

سوالی بدیهی که هرچند پاسخی روشن دارد، اما متاسفانه با عدم برنامه ریزی صحیح باعث مشقت مردم در تامین آب شرب و همچنین مشقت خود مسئولین در برگزاری جلسات و عملیات های شبانه شد.

انتهای پیام/68024

نظر شما