شناسهٔ خبر: 55550728 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

والدین بخوانند؛این کارها را برای فرزندانتان نکنید

بیشتر والدین سعی می‌کنند در حد توانشان بهترین پدر و مادر برای فرزندانشان باشند، اما همیشه هم این‌طوری نیست.

صاحب‌خبر -
  • ۱۰ رفتار اشتباه که والدین نباید با فرزندان خود انجام دهند
  • ۱. احساس شکست و ناتوانی
  • ۲. انجام‌دادن تمام کارهای بچه‌ها
  • ۳. بی‌توجهی به همسر
  • ۴. جنگ و جدال سر چیزهای کوچک
  • ۵. نسپردن مسئولیت به کودک
  • ۶. زیاده‌روی در برنامه‌ریزی برای بچه‌ها
  • ۷. بی‌توجهی‌کردن به نیازهای خود
  • ۸. استفاده بیش از حد از تکنولوژی
  • ۹. عجله‌کردن در همه کارها
  • ۱۰. تلاش برای اینکه هر لحظه کنار هم باشید

 

۱۰ رفتار اشتباه که والدین نباید با فرزندان خود انجام دهند

به گزارش اقتصاد آنلاین، بعضی از کارها بیش از آنکه مفید باشند، آسیب‌زا هستند. خیلی از رفتارهای آسیب‌زا در تربیت فرزند ممکن است ارادی نباشند. اگر با این رفتار‌ها آشنا شویم، راحت‌تر می‌توانیم آنها را کنار بگذاریم. در این مقاله، ۱۰ رفتار آسیب‌زا را با هم مرور می‌کنیم که همین امروز باید از آنها دست بکشید. تا پایان با ما همراه باشید.

۱. احساس شکست و ناتوانی

درست نیست که دائم احساس شکست و ناتوانی کنید. هر اشتباه در تربیت فرزندتان را به چشم فرصتی برای یادگیری ببینید. طبیعی است که بعضی مواقع تصمیم اشتباهی بگیرید یا رفتار نادرستی با فرزندتان داشته باشید. اجازه بدهید فرزندانتان هم از اشتباهات شما درس بگیرند. این‌طوری آنها هم یاد می‌گیرند که چطور تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند. از اشتباه‌کردن نترسید!

تربیت کودکان

۲. انجام‌دادن تمام کارهای بچه‌ها

معمولا والدین تلاش می‌کنند که زندگی را برای فرزندانشان ساده کنند، اما این کار همیشه هم درست نیست. اجازه بدهید بچه‌ها مستقل بار بیایند و برای مستقل‌شدن تمرین کنند. مثلا اگر فرزندتان لیوان شیر را روی پیشخوان وارونه کرد، اجازه بدهید خودش آنجا را تمیز کند. بچه‌ها با آزمون و خطا می‌توانند مهارت‌های جدید بیاموزند. همچنین وقتی اجازه بدهید کارها را تنهایی انجام بدهند، نشان داده‌اید که به توانایی آنها اعتقاد دارید.

۳. بی‌توجهی به همسر

به فرزندانتان نشان دهید که ازدواجتان برای شما اولویت دارد. زمانی را فقط با همسرتان بگذرانید و به بچه‌ها بگویید که نباید در این زمان مزاحمتان بشوند. فراموش نکنید که فرزندتان نباید عشق و محبت شما به همسرتان را کم کند.

۴. جنگ و جدال سر چیزهای کوچک

اگر فرزندتان دوست دارد پیراهن چهارخانه و شلوار خال‌خالی‌اش را با هم بپوشد، خب چه اشکالی دارد؟ به او اجازه بدهید این کار را بکند. سر هر چیز کوچکی با او بحث نکنید. این‌طوری خودتان هم خسته می‌شوید! در موقعیت‌های بی‌ضرر کوچک با او موافقت کنید. این‌طوری وقتی با او مخالفت می‌کنید، بیشتر تصمیمتان را قبول می‌کند.

۵. نسپردن مسئولیت به کودک

اگر هیچ مسئولیتی به فرزندتان ندهید، ممکن است در آینده انسانی بی‌مسئولیت شود. مسئولیت کارهای کوچک روزمره را به او بسپارید. این‌طوری هم خودتان زمانی برای استراحت دارید و هم کودکی مسئولیت‌پذیر تربیت می‌کنید.

۶. زیاده‌روی در برنامه‌ریزی برای بچه‌ها

بچه‌ها باید مهارت‌های جدید بیاموزند و والدین هم باید طوری برنامه‌ریزی کنند که فرزندانشان چیزهای جدید یاد بگیرند. این کار خیلی هم خوب است، اما برخی مواقع والدین زیاده‌روی می‌کنند. اجازه بدهید بچه‌ها برای بازی‌کردن هم زمان داشته باشند. آنها با بازی خیلی چیزها را یاد می‌گیرند. بچه‌ها با بازی یاد می‌گیرند چطور با دیگران مذاکره کنند و با آنها کنار بیایند. این فرصت را از آنها دریغ نکنید.

۷. بی‌توجهی‌کردن به نیازهای خود

بیشتر والدین خود را وقف فرزندانشان می‌کنند و برای خود وقت نمی‌گذارند. این کار اشتباه است. زمانی را به انجام فعالیت‌های دلخواه خود اختصاص بدهید. با این کار والدین سالم‌تر و شادتری خواهید بود.

۸. استفاده بیش از حد از تکنولوژی

نمی‌توان منکر این قضیه شد که استفاده از تکنولوژی و ابزارهای دیجیتال بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما شده است. کارهایی هستند که بدون تکنولوژی نمی‌توان انجامشان داد، مثل:

انجام وظایف شغلی؛

انجام امور تحصیلی بچه‌ها؛

ارتباط با خانواده و دوستان.

با این حال، بهتر است زمانی را هم به خانواده اختصاص بدهید و در فواصل زمانی مشخص، از ابزارهای دیجیتال فاصله بگیرید.

۹. عجله‌کردن در همه کارها

اگر مدام به فرزندتان می‌گویید «زود باش!» یا «عجله کن!»، شاید وقتش شده که سرعت خود را کم کنید و دلیل این‌همه عجله را بفهمید. عجله‌کردن همیشه هم خوب نیست. خیلی وقت‌ها زیادی عجله‌کردن نشانه ضعف مدیریت زمان است. بی‌نظمی هم دلیل دیگری برای این مسئله است. به‌جای این کار، طوری برای اعضای خانواده برنامه‌ریزی کنید که به همه کارها برسند.

۱۰. تلاش برای اینکه هر لحظه کنار هم باشید

بعضی از والدین از اینکه هر روز هفته و هر ساعت از روز در کنار فرزندشان نباشند، احساس گناه می‌کنند. این فکر نه تنها اشتباه است، بلکه سالم هم نیست. از زمانی که در کنار فرزندانتان هستید لذت ببرید، اما اجازه بدهید زمانی هم تنها باشند. اجازه بدهید با هم‌سالان خود بازی کنند و دوست‌های جدید پیدا کنند.

 

منبع: چطور

نظر شما