شناسهٔ خبر: 55550329 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

کوثری:

توافق منوط به لغو تمام تحریم‌ها و گرفتن تضمین از آمریکا و اروپا است

نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه قانون اقدام راهبردی باید محور مذاکرات برجام باشد، گفت: مجلس تمام قد ایستاده و اجازه تکرار تجربه تلخ گذشته را نمی‌دهد لذا طبق این قانون توافق زمانی حاصل می‌شود که تمام تحریم‌ها لغو و تضمین‌های لازم به ایران داده شود.

صاحب‌خبر -

اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص مذاکرات وین و اظهارنظرها مبنی بر اینکه متن توافق نهایی شده و نگاه ایران که معتقد است این متن توافق نهایی نیست، گفت: اروپا و آمریکایی‌ها هنوز در فضای جنگ جهانی دوم و می‌پندارند که ابرقدرت بی بدیلی در دنیا هستند و نظر و پیشنهادات آنها باید نهایی شود. حال آنکه آن دوران گذشته و نظام جمهوری اسلامی با تجربه بسیار در خصوص مذاکرات نظر پردازی می‌کند و تصمیم می‌گیرد، آنها با باز کردن یک دریچه نمی‌توانند رضایت ما را کسب کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: آنچه باید اصل و محور مذاکرات باشد، همان قانونی است که در مجلس تصویب شده لذا تمام تحریم‌ها باید لغو شود و به ما تضمین دهند، در غیر این صورت به نتیجه نخواهیم رسید.

وی در ادامه یادآور شد: غربی‌ها در شرایط کنونی به ما نیاز دارند، دولت و مجلس ایران با صراحت اعلام کرده که اقتصاد و فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را به برجام گره نمی‌زنیم، ایران در این دور مذاکره برای مذاکره نمی‌کند و مذاکره باید نتیجه قطعی برای ملت ایران داشته باشد. یک سال و چند ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، ما توافقی را می‌پذیریم که با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید ایالات متحده تحت تاثیر قرار نگیرد.

کوثری با بیان اینکه ایران در برجام هیچ تخلفی را مرتکب نشده و به تمام تعهدات خود پایبند بوده است، گفت: متاسفانه تیم مذاکره کننده در آن زمان پس از نتیجه‌ای که به ظاهر با 5+1 رسیدند، تمام تعهدات را اجرایی کردند یعنی بلافاصله فعالیت‌های پیشرفته هسته‌ای را متوقف کردند در حالی که آمریکا و اروپایی‌ها نه تنها توافق هسته‌ای را عملی نکردند بلکه تحریم‌های بیشتری علیه کشورمان اعمال کردند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران نگرانی از سرانجام برجام ندارد، اظهار کرد: ایران قطعا پیشنهادات آنها را بررسی خواهد کرد، مجلس نیز تمام قد ایستاده و اجازه نمی‌دهد که برجام مجدد در 20 دقیقه تصویب و امضا شود. ما در آن زمان هم انتقادات بسیاری به رئیس مجلس داشتیم چراکه اجازه طرح حدود 186 پیشنهاد نمایندگان درباره برجام در صحن مجلس داده نشد. با توجه به تجربه دفعه قبل اجازه نمی‌دهیم که همان شرایط تکرار شود.

کوثری تصریح کرد: توافق در صورتی که حق قانونی ملت ایران تامین شود یعنی تمام تحریم‌ها لغو و تضمین داده شود، حاصل می‌شود.آمریکا و اروپا به توافق بیشتر از ما نیاز دارند، آنها خودشان کلاهک هسته‌ای دارند، رژیم صهیونیستی بیش از 250 کلاهک اتمی دارد و ایران هم بارها اعلام کرده که طبق فتوای مقام معظم رهبری بمب اتمی نمی‌خواهد و دنبال آن نیست، با این وجود آمریکایی ها زیاده خواهی می‌کنند و دنبال این هستند که ما را بازی دهند اما هدفشان محقق نخواهد شد./

پایان پیام

نظر شما