شناسهٔ خبر: 55547307 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جزئیات راه‌اندازی اپلیکیشن "ناجی ۲۴" اعلام شد

مدیر آسایشگاه کهریزک با اشاره به راه‌اندازی اپلیکیشن "ناجی ۲۴" گفت: این اپلیکیشن در قالب ارائه خدمات به سالمندان در منزل راه‌اندازی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ حسین نحوی‌نژاد مدیر آسایشگاه کهریزک در نشست خبری با اشاره به موضوع سالمندی و اهمیت ارائه خدمات به این گروه از جامعه اظهار کرد: بنده در این حوزه و در زمانی که در سازمان بهزیستی حضور داشتم، تحقیقات مفصلی را در این بخش انجام داده‌ام.

وی با رد هرگونه اخباری مبنی بر رهاسازی سالمندان خاطرنشان کرد: به هر ترتیب این موضوع در سطح کشور ما وجود ندارد و بنده چه زمانی که در بهزیستی مسئولیت داشتم و چه در زمانی که در آسایشگاه کهریزک حضور پیدا کرده‌ام، با این بحران روبرو نبوده‌ام.

مدیر آسایشگاه کهریزک ادامه داد: با توجه به آمارهایی که وجود دارد 10 درصد از جمعیت کشور ما را سالمندان تشکیل می‌دهند و بر اساس همین آمار، حدود 15 هزار سالمند شاید در مراکز نگهداری مراقبت می‌شوند.

نحوی‌نژاد ادامه داد: برخی از سالمندان با توجه به مشکلاتی که برایشان به وجود می‌آید با حکم قضایی به مراکز خیریه و از جمله آسایشگاه کهریزک تحویل داده می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به جمعیت سالمندی، مطالعات زیادی در این حوزه صورت گرفته است و در کشور ما نیز در این بخش مطالعاتی انجام شده است.

مدیر آسایشگاه کهریزک با بیان اینکه در کشور ما در رابطه با طرح مراقبت در منزل هیچ مرجعی مجوز صادر نمی‌کند، گفت: تمام آگهی‌هایی که در خصوص مراقبت از سالمندان و کودکان وجود دارد، جعلی هستند؛ چرا که هیچ ارگان و نهادی مجوز مراقبت در منزل را صادر نمی‌کند.

نحوی‌نژاد با اشاره به اینکه در مجموعه آسایشگاه کهریزک برای نخستین بار و با هدف ارائه خدمات بهتر و مناسب‌تر به سالمندان این آسایشگاه اپلیکیشن و یا نرم‌افزار خدمات در منزل را طراحی کرده است، گفت: این کار با مطالعات وسیع انجام شده است و بر اساس تجربیات 50 ساله‌ آسایشگاه کهریزک رقم خورده است.

وی اظهار امیدواری کرد که دولتمردان در مجلس شورای اسلامی نیز در این بخش آسایشگاه کهریزک را همراهی کنند.

مدیر آسایشگاه کهریزک همچنین با اشاره به هزینه‌های درمانی بسیار بالای سالمندان گفت: در این بخش نیاز است که بیمه‌ها نیز ورود جدی را داشته باشند چرا که بدون حمایت از بیمه‌ها نمی‌توان کار مناسبی را در این بخش انجام داد.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه با اقدامات درست و به موقع می‌توان از مراجع 60 الی 70 درصد از سالمندان به مراکز نگهداری جلوگیری کرد، گفت: در نرم‌افزار و اپلیکیشن ناجی 24 (طرح مراقبت از سالمندان در منزل) خدماتی از جمله خدمات اورژانس، گردشگری ـ سیاحتی، درمانی و ... ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به محسنات اپلیکیشن ناجی 24 گفت: با راه‌اندازی این اپلیکیشن از اتلاف منابع جلوگیری خواهد شد و شاهد ارائه خدمات مناسب به سالمندان خواهیم بود.

مدیر آسایشگاه کهریزک همچنین به همکاری و همراهی 1200 نیکوکار در مجموعه آسایشگاه کهریزک جهت استحمام مددجویان این آسایشگاه اشاره کرد و گفت: آسایشگاه محلی برای زندگی مددجویان است و در این محل ما آنها را به مکان‌های مختلف از جمله شمال و سالن‌های کنسرت و ... می‌بریم.

به گزارش تسنیم، علیرضا معماری مدیر پرستاری آسایشگاه کهریزک نیز در این نشست خبری اظهار کرد: تمام پژوهشگاه‌ها می‌گویند سال 1430 ایران سومین کشور سالمند دنیا خواهد بود. فرهنگ تک فرزندی، آپارتمان‌نشینی و زندگی خانوادگی به صورت تک هسته‌ای بودن یکی از عوامل شیوع گسترش سالمندی در جامعه است؛ قطعا باید فکری به حال آن زمان کنیم چرا که خیلی از ما سالمندان 1430 خواهیم بود و به طور قطع دولت نیز باید به مساله سالمندان ورود کند.

مدیر پرستاری آسایشگاه کهریزک ادامه داد: آسایشگاه یک شبکه نرم‌افزاری جامعی طراحی کرده است و نیاز به هر نوع مراقبتی از خرید منزل تا مشاوره در بیمارستان، حتی تا مراحل و تهیه لوازم مورد نیاز سالمندان و شست‌و‌شوی سالمندان تا خدمات بالاتر و مراقبت‌های 24 ساعته در این نرم‌افزار دیده شده است. این نرم‌افزار از صفر تا صد خدمات سالمندان را ارائه خواهد داد.

وی با انتقاد از رفتار برخی شرکت‌های مراقبت سالمندی خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌های خدماتی چندین نفر را استخدام می‌کنند آیا به اینها نظارت می‌کنند؟ از طرفی هم برخی هم دارای آسیب‌هایی هستند و حتی سالمندان آزاری دارند اما این در حالی است که ما در این مرکز و این نرم‌‌افزار از پرستاران کارکشته و کاربلد استفاده می‌کنیم.

بر اساس این گزارش، آرزو ولایی مدیر امور دانشجویی و فرهنگی آسایشگاه کهریزک نیز در این نشست خبری گفت: یکی از وظایف تمام جوامع، مراقبت از سالمندان است. این مرحله دارای اهمیت است و نیازمند به تخصص لازم برای مراقبت از سالمندان؛ چرا که امروز کشور ما ار مسیر افزایش سالمندی قرار گرفته است.

وی افزود: ما در ایران شرکت‌هایی را داریم که خدماتی را به سالمندان ارائه می‌دهند اما اینها باید یکجا خدمت ارائه کنند.

مدیر امور دانشجویی و فرهنگی آسایشگاه کهریزک درباره علل عمده مشکلات سالمندان تصریح کرد: عدم آشنایی با علل مراقبت سالمندی یکی از مشکلات ما در جامعه است اما ما مرکزی علمی کاربردی را در چندسالی داریم که در راستای آشنایی با مشکلات سالمندان فارغ‌التحصیلانی دارد.

وی اضافه کرد: قرار است یک سامانه راه‌اندازی شود که بتواند مراقبت‌های سالمندی را در آن به صورت یکجا ببنیم و این پلتفرم فقط مراقبت پرستاری و پزشکی را در نظر ندارد بلکه مواد غذایی و کمک به نیازهای روزمره سالمند را نیز در بردارد.

ولایی تاکید کرد: برای پلتفرم دبیرخانه‌ای در نظر گرفته‌ایم و ماه‌هاست به صورت علمی کارها انجام می‌شود تا بتوانیم نرم‌افزار را اجرا کنیم و همه افراد بتوانند بهره‌مند شوند. این نرم‌افزار فقط روی موبایل‌ها قابل استفاده است و 2 تا 3 ماه دیگر در در دسترس کاربران تهرانی قرار می‌گیرد و پس از مدتی امکان استفاده در دیگر مناطق تهران نیز فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما