شناسهٔ خبر: 55546148 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

برگزاری عروسی روی کوه دماوند

محمد خادم الشیخ کوهنورد حرفه‌ای، از تغییر شکل کوه دماوند طی ۲۰ سال گذشته به دلیل سایش و حضور افراد زیاد خبر داد و گفت: صعودر به دماوند در حال حاضر با گذشته فرق دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، کوهنورد حرفه‌ای و مربی امداد و نجات کوهستان از بی توجهی کوهنوردان به هشدارهای صادر شده گله کرد و اعلام داشت با توجه به صعودهای زیاد به دماوند، این کوه نسبت به ۲۰ سال گذشته تغییرات زیادی کرده است.

 

محمد خادم الشیخ کوهنورد حرفه‌ای و مربی امداد و نجات کوهستان، در خصوص علت حوادث ایجاد شده در کوه‌ها به خصوص در دماوند علی رغم هشدارهای صادر شده گفت: دماوند با ارتفاع فعلی ۵۶۱۰ متر بلندترین قله ایران است که بهترین زمان صعود برای کوهنوردان به این کوه بین تیر و مرداد ماه خواهد بود چرا که وضعیت آب و هوایی دماوند در زمان گفته شده نسبتا پایدار است. البته موارد خاصی مانند سیل اخیر هم وجود دارد که هشدارهای لازم صادر می شود.

 

گرمایش زمین به دماوند و علم کوه صدمه زده است

او ادامده داد: پس از سیل‌های اخیر با بالگرد در دماوند گشت زده و متوجه شدیم بسیاری از دهلیزها و ... شسته شده و سنگ‌های ریزشی از بالا به پایین کوه هدایت شده بودند. علاوه بر سیل، گرم شدن هوا و کره زمین هم می تواند عامل ایجاد همچون خطرهایی باشد. اگر عکس های گذشته دماوند مانند ۲۰ سال گذشته را مشاهده کنید خواهید یافت که این کوه با الان بسیار فرق کرده است. در برخی از مواقع، حتی زیر پناهگاه‌ها در فصل تیرماه برف وجود داشت اما اکنون برف بسیار کم شده است. گرم شدن زمین تنها مختص به ایران نیست و بسیاری از کوه هابا گرم شدن زمین دچار مشکل شده اند. به عنوان مثال، چندی پیش در کوه‌های ایتالیا توده‌ای یخ جدا شد و کوهنوردان زیادی جان خود را از دست دادند. همچنین در قزاقستان هم توده‌ی بزرگ یخ جدا و باعث ایجاد مشکل شد. گرمایش زمین به کوه‌های ایران از جمله دماوند و علم کوه صدمه زیادی زده است. در این کوه‌ها یکسری مورن و یخچال‌های بزرگ وجود دارد که فکر می کنید جزوی از کوه است اما اینطور نیست و باید گفت که زیر برف‌ها یخچال طبیعی وجود دارد.

 

افراد بی تجربه در دماوند به مشکل خواهند خورد

مربی امداد و نجات کوهستان ادامه داد: در دماوند پیک محدود دو ماهه برای صعود در هوای مناسب داریم. در این پیک دو ماهه، کوهنوردان با کتانی، لباس سربازی و شلوار بادگیر دماوند را صعود می کنند و این درصورتی است که مشکل ارتفاع برای آن کوهنورد پیش نیاید و یا هوا بد نشود. با افزایش ارتفاع، اکسیژن کاهش پیدا می کند و این باعث شده حرکت کندتر شود. حتی هیمالیانوردهای حرفه ای از ارتفاع بالای ۷۰۰۰ متر، از اکسیژن استفاده می کنند تا بتوانند صعود داشته باشند. افرادی که بی تجربه هستند در دماوند به مشکل خواهند خورد. عطش صعود در کوهنوردان بالاست چرا که در سال‌های گذشته کرونا وجود داشت و امکان صعود نبود. به دلیل اینکه در سال جاری محدودیتی وجود ندارد وترس افراد از کرونا ریخته، کوهنوردان بیشتری به دماوند صعود داشته‌اند./ایسنا

نظر شما