شناسهٔ خبر: 55545384 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

درباره لیگ بیست و دوم که از 2 روز دیگر آغاز می‌شود

جمعه تعطیل نیست!

حامد جیرودی

بیست و دومین دوره لیگ برتر از جمعه آغاز می‌شود تا به این ترتیب روز آخر هفته برای عاشقان فوتبال تعطیل نباشد. مسابقاتی که نیم فصل اول آن قرار است قبل از آغاز جام جهانی 2022 قطر به پایان برسد و برای همین بازی‌ها به صورت فشرده‌تر برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

روزنامه ایران: موضوعی که از اواخر لیگ نوزدهم به بعد شاهد آن بودیم، این بود که به دلیل شیوع بیماری کرونا، حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها ممنوع و در ادامه محدود بود اما در فصل جدید قرار است رقابت‌ها با حضور 30 درصد هواداران آغاز شود و در ادامه و با مساعد شدن شرایط از لحاظ کووید 19، تماشاگران بیشتری در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند تا دوباره شاهد پر شدن سکوهای استادیوم‌ها باشیم و بازیکنان و مربیان با تشویق‌های آنها، انگیزه بیشتری برای حضور در میدان پیدا کنند، البته به نظر می‌رسد این دوره از لیگ برتر به دلیل قرارداشتن در سال جام جهانی و بازگشت لژیونرها و حضور مربیان و بازیکنان خارجی جذاب‌تر از گذشته باشد و بازی‌ها با کیفیت بالاتری برگزار شود، به بهانه شروع دوباره لیگ برتر، آمار و ارقام این مسابقات را بررسی کرده‌ایم که نکات جالبی را در دل خود دارد.


16 تیم، 7 استان و 11 شهر
تعداد تیم‌های شرکت کننده در 21 دوره گذشته این رقابت‌ها متفاوت بوده است. در 3 دوره اول که از سال ۸۰ تا ۸۳ برگزار شد، ۱۴ تیم در مسابقات حضور داشتند ولی از ۸۳ تا ۸۶ هم در 3 دوره، مسابقات با شرکت ۱۶ تیم برگزار شد. از ۸۶ تا ۹۲ که ۶ دوره این رقابت‌ها را شامل شد، مسابقات با حضور ۱۸ تیم پیگیری شد اما دوباره تعداد تیم‌های حاضر در آن کم شد و از سال ۹۲ تاکنون، مسابقات با ۱۶ تیم برگزار شده است. با احتساب این دوره، تاکنون 44 تیم حضور در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی ایران را تجربه کرده‌اند. استقلال، پرسپولیس، پیکان و هوادار (استان تهران)، صنعت نفت، فولاد، نفت مسجدسلیمان (خوزستان)، ذوب‌آهن و سپاهان (اصفهان)، گل‌گهر، مس کرمان و مس رفسنجان (کرمان)، نساجی (مازندران)، آلومینیوم (مرکزی) و ملوان (گیلان) تیم‌هایی هستند که در لیگ بیست و دوم حضور خواهند داشت تا به این ترتیب 7 استان و 11 شهر در لیگ پیش‌ رو نماینده داشته باشند.


پرسپولیس جام دار‌ترین تیم
در ادوار لیگ برتر فوتبال ایران، پرسپولیس با 5 قهرمانی پیاپی رکوردی ویژه را در دست دارد که هیچ تیمی در این مسابقات به آن نرسیده است. سرخپوشان پایتخت با 7 قهرمانی موفق‌ترین تیم ادوار این مسابقات نیز محسوب می‌شوند. سپاهان با ۵ قهرمانی دومین تیم پرافتخار لیگ برتر است اما استقلال که فصل گذشته عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را از آن خود کرد، با 4 قهرمانی در رتبه سوم پرافتخارترین‌ها قرار دارد. آبی پوشان امیدوارند در این دوره هم از مقام خود دفاع کنند و جام قهرمانی را بالای سر ببرند. فولاد هم با ۲ قهرمانی در جایگاه چهارم این فهرست قرار دارد. سایپا دیگر تیم با سابقه قهرمانی در لیگ برتر است که مانند استقلال خوزستان دیگر قهرمان سابق لیگ برتر در لیگ یک بازی می‌کند. در این میان باید به پاس تهران هم به عنوان یکی دیگر از قهرمان‌های سابق لیگ برتر اشاره کرد که البته تیم فوتبالش دیگر وجود خارجی ندارد!


استقلال؛ موفق‌ترین تیم امتیازی
استقلال با 1164 امتیازی که در دوره‌های قبل لیگ برتر کسب کرده، نامش را به عنوان پرامتیازترین تیم این رقابت‌ها ثبت کرده است. پرسپولیس هم با 1138 امتیاز در رده دوم پرامتیازترین‌ها قرار دارد و سپاهان هم با 1081 امتیاز سومین تیم چهار رقمی این فهرست است. ذوب‌آهن دیگر تیم اصفهانی هم 937 امتیاز دارد و فولاد نیز با 906 امتیاز پنجم است


قلعه نویی؛ پرافتخارترین سرمربی
امیر قلعه‌نویی که در این فصل نیز هدایت گل‌گهر را برعهده دارد، پرافتخارترین سرمربی لیگ برتر به شمار می‌رود که 3 قهرمانی با استقلال در لیگ‌های پنجم، هشتم و دوازدهم و 2 قهرمانی با سپاهان در لیگ‌های نهم و دهم به دست آورده است. پس از او، برانکو ایوانکوویچ سرمربی فعلی تیم ملی عمان قرار دارد که در لیگ‌های شانزدهم، هفدهم و هجدهم با پرسپولیس به قهرمانی رسید. نکته‌ای که درباره قلعه‌نویی و برانکو وجود دارد این است که هر دو 3 قهرمانی پیاپی در لیگ برتر کسب کرده‌اند. البته ژنرال در لیگ‌های هشتم، نهم و دهم با 2 تیم 3 بار پیاپی قهرمان شده ولی پروفسور تنها با پرسپولیس در به دست آوردن جام هت‌تریک کرده است. پس از این دو مربی، یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس قرار دارد که در لیگ‌های نوزدهم و بیستم با قرمزها به قهرمانی رسید. دیگر مربی که 2 قهرمانی دارد، حسین فرکی است که در لیگ سیزدهم با فولاد و چهاردهم با سپاهان موفق به کسب این عنوان شد. علی پروین (لیگ اول - پرسپولیس)، فرهاد کاظمی (لیگ دوم - سپاهان)، مجید جلالی (لیگ سوم - پاس تهران)، ملادن فرانچیچ (لیگ چهارم- فولاد)، علی دایی (لیگ ششم - سایپا)، افشین قطبی (لیگ هفتم- پرسپولیس)، زلاتکو کرانچار (لیگ یازدهم - سپاهان) و عبدالله ویسی (لیگ پانزدهم – استقلال خوزستان) مربیانی هستند که یک قهرمانی در لیگ برتر را در کارنامه خود دارند. آخرین مربی که به قهرمانی این رقابت‌ها رسیده، فرهاد مجیدی است که فصل گذشته با هدایت استقلال این عنوان را به دست آورد و حالا به اتحاد کلباء رفته تا مربیگری این تیم را در لیگ امارات برعهده داشته باشد.


مربیان این فصل
در این فصل پرسپولیس (یحیی گل محمدی)، گل‌گهر (امیر قلعه نویی)، مس رفسنجان (محمد ربیعی)، فولاد (جواد نکونام)، پیکان (مجتبی حسینی) و ذوب‌آهن (مهدی تارتار) تیم‌هایی هستند که سرمربیان فصل گذشته‌شان را حفظ کرده‌اند. محمدرضا مهاجری که در اواخر فصل گذشته به نفت مسجدسلیمان آمد و این تیم را در لیگ برتر نگه داشت، در این تیم ماندنی شده و سید مهدی رحمتی هم که آلومینیوم را به فینال جام حذفی رساند، روی نیمکت اراکی‌ها مانده است. ضمن اینکه تیم‌های تازه لیگ برتری شده ملوان و مس کرمان هم به ترتیب با مازیار زارع و فرزاد حسین خانی کارشان را ادامه می‌دهند. در استقلال مجیدی جای خود را به ریکاردو ساپینتو پرتغالی داده است و سپاهان هم از یک مربی پرتغالی دیگر به نام ژوزه مورایس به جای محرم نویدکیا روی نیمکت خود بهره می‌برد. تراکتور هم که فصل گذشته را با مربیگری ارطغرل ساغلام به پایان رساند، باز هم به یک مربی خارجی روی آورده و قربان بردیف سرمربی مطرح ترکمنستانی هدایت این تیم را بر عهده دارد. با رفتن علیرضا منصوریان از آبادان، رضا پرکاس جانشین او در صنعت نفت شده است. ساکت الهامی که فصل گذشته نساجی را به قهرمانی جام حذفی رساند، به جای غلامرضا عنایتی به هوادار آمده است و در سمت دیگر، حمید مطهری پس از سال‌ها دستیاری در تیم‌های مختلف و پرسپولیس، اولین دوره سرمربیگری‌اش را روی نیمکت نساجی تجربه می‌کند. در بین این مربیان هم، بردیف با 69 سال سن مسن‌ترین مربی حاضر در این مسابقات محسوب می‌شود و زارع که قوهای سپید انزلی را به لیگ برتر رهنمون کرد، با 37 سال سن، جوان‌ترین مربی این دوره از رقابت‌ها محسوب می شود.


خداحافظی با پرافتخارترین بازیکن
اتفاقی که در آستانه شروع این دوره از مسابقات افتاده، خداحافظی پرافتخارترین بازیکن لیگ برتر از دنیای بازیگری است. سیدجلال حسینی کاپیتان پیشین پرسپولیس  9 بار جام قهرمانی این رقابت‌ها را بالای سر برد. او یک بار با سایپا، 3 بار با سپاهان و 5 بار با پرسپولیس به قهرمانی رسید و حالا به کادرفنی سرخپوشان پایتخت اضافه شده تا دوران جدیدی از فوتبالش را آغاز کند. نکته دیگری که درباره سیدجلال وجود دارد این است که او با 492 بازی، بیشترین بازی را در لیگ برتر انجام داده است و در بین بازیکنانی که فوتبال بازی می‌کنند، محمدرضا خلعتبری بازیکن فولاد با 407 بازی او را تعقیب می‌کند. خلعتبری پس از سید مهدی رحمتی (482) و ابراهیم صادقی (438) در رده چهارم این فهرست قرار دارد.

خبر
فقط 7 باشگاه لیگ برتر مدارک خود را ثبت کرده‌اند

​​​​​​​در حالی که بیست و دومین دوره لیگ برتر فوتبال از جمعه با انجام 5 مسابقه آغاز می‌شود اما در حال حاضر تنها 7 باشگاه لیگ برتری مدارک بازیکنان و کادرفنی خود را برای صدور کارت و دریافت مجوز حضور در مسابقات انجام داده‌اند و 9 باشگاه دیگر ثبت مدارک خود را به دقیقه 90 موکول کرده اند! باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس، سپاهان اصفهان، مس کرمان، آلومینیوم اراک، ملوان بندرانزلی و نساجی مازندران 7 باشگاهی هستند که مدارک خود را برای حضور در لیگ برتر تکمیل کرده‌اند. به این ترتیب 9 باشگاه دیگر 2 روز دیگر فرصت دارند تا مدارک بازیکنان و کادرفنی خود را ثبت کنند. اگرچه فصل نقل و انتقالات پیش فصل با شروع لیگ برتر هم ادامه دارد اما این فرصت برای همکاری با باشگاه‌هاست تا بتوانند با آغاز مسابقات در صورت نیاز تغییری در فهرست بازیکنان خود ایجاد کنند.

انتهای پیام/

 

 

 

نظر شما