شناسهٔ خبر: 5554090 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

زنگنه: ورود ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران به بازار یک ماه پس از لغو تحریم‌ها

صاحب‌خبر -

  وزير نفت با بيان اين که بازگشت نفت ايران به بازار جهاني پس از لغو تحريم ها، تدريجي خواهد بود گفت: «بلافاصله، يا يک ماه پس از اينکه تحريم ها لغو شد، ما نيم ميليون بشکه در روز نفت به بازار تزريق خواهيم کرد».

بيژن زنگنه وزير نفت ايران مي گويد، بازگشت نفت ايران به بازار جهاني پس از لغو تحريم ها، تدريجي خواهد بود. وي که در حاشيه ششمين سمينار بين المللي اوپک در وين با خبرنگاران سخن مي گفت اظهار داشت: «بلافاصله، يا يک ماه پس از اينکه تحريم ها لغو شد، ما نيم ميليون بشکه در روز نفت به بازار تزريق خواهيم کرد، و پس از 6 تا 7 ماه، ما به يک ميليون بشکه در روز خواهيم رسيد و من فکر نمي کنم که با بلوغي که در اوپک وجود دارد، اين افزايش تاثير بدي بر بازار داشته باشد.»

وي با تاکيد بر اينکه تهران اهميت زيادي براي سهم خود از بازار نفت قائل است گفت: «... در دراز مدت و ميان مدت، شکل جديد قراردادهاي ايران براي پروژه هاي جديد... ارائه خواهد شد و ما قراردادهاي جديدي بر مبناي اين چهارچوب و ساختار جديد امضا خواهيم کرد که معتقديم براي سرمايه گذاران (و شرکت هاي نفتي بين المللي) جذاب تر خواهد بود.» زنگنه افزود، «ثبات بازار نفت از طريق توازن در عرضه همچنان يکي از اولويت هاي اوپک در هر شرايطي است.» وي گفت: «صنعت انرژي بايد از سياست به دور باشد و از تحريم ها و محدوديت ها آزاد باشد و به خدمات مالي، فن آوري و بازارها دسترسي داشته باشد تا توسعه بيشتر ظرفيت توليد در کشورهاي عضو تامين شود.»

زنگنه روز چهارشنبه براي شرکت در ششمين سمينار بين المللي اوپک وارد وين، پايتخت اتريش شد. وي در بدو ورود به وين، خواستار «تصميم مناسب» اوپک براي کنترل فزوني عرضه در بازار جهاني شد.
زنگنه گفت: «کاملا واضح است که ما شاهد فزوني عرضه در بازار هستيم و اين فزوني عرضه بر قيمت ها فشار مي آورد... اکنون اين مسئوليت ماست که وضعيت را بررسي کنيم و تصميم مناسبي براي برقراري توازن در بازار بگيريم، اما اين به اجماع ميان تمام اعضاي اوپک نياز دارد.» صد و شصت و هفتمين نشست وزراي نفت اوپک روز جمعه در وين اتريش برگزار خواهد شد.
تسنيم

نظر شما