شناسهٔ خبر: 55540626 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

اف بی آی در خانه ترامپ

روزنامه ایران

اگرچه دو سال از پایین آمدن او از صندلی قدرت گذشته، اما همچنان نام دونالد ترامپ در صدر تیترهای خبری رسانه‌های جهان قرار می‌گیرد و هر بار با اظهار نظر و حاشیه‌ای جدید راه خود را میان مهم‌ترین عناوین خبری روز باز می‌کند. این بار یورش اف‌بی‌آی به خانه او نام وی را در صدر خبرها نشانده است. یورشی بی‌سابقه به خانه یک رئیس جمهور سابق که تاکنون در تاریخ امریکا سابقه نداشته است.

صاحب‌خبر -
اگرچه دو سال از پایین آمدن او از صندلی قدرت گذشته، اما همچنان نام دونالد ترامپ در صدر تیترهای خبری رسانه‌های جهان قرار می‌گیرد و هر بار با اظهار نظر و حاشیه‌ای جدید راه خود را میان مهم‌ترین عناوین خبری روز باز می‌کند. این بار یورش اف‌بی‌آی به خانه او نام وی را در صدر خبرها نشانده است. یورشی بی‌سابقه به خانه یک رئیس جمهور سابق که تاکنون در تاریخ امریکا سابقه نداشته است.
 
به گزارش سی‌ان‌ان، مأموران اف‌بی‌آی به مارالاگو، ویلای رئیس ‌جمهور سابق امریکا در پالم بیچ کالیفرنیا که زمانی محل بسیاری از تصمیم‌گیری‌های وی در کسوت رئیس جمهور بود، یورش بردند. ترامپ که موقع ورود مأموران در برج خود حضور داشته، به محض مطلع شدن در شبکه اجتماعی‌مخصوص خود به نام تروث (Truth) نوشت: «این روزها برای مردم ما روزهایی تاریک و سخت است، زیرا خانه زیبای من در پالم بیچ فلوریدا، در حال حاضر تحت محاصره و یورش و اشغال توسط گروه بزرگی از مردان اف‌بی‌آی قرار گرفته است. این رفتار زشت دادستان، نشان دهنده این است که دموکرات‌های چپ افراطی با سوء استفاده از سیستم قضایی در تلاش هستند من را از حضور در انتخابات ۲۰۲۴ دلسرد کنند.»
 
 
او در ادامه مدعی شد که مأموران گاوصندوق او را شکسته‌اند و تمام مدارک و وسایل داخل آن را با خود برده‌اند. ترامپ اظهار کرد که این اتفاق بی‌سابقه تاکنون برای هیچ مقامی در امریکا روی نداده و تنها ممکن است در کشورهای خاورمیانه شاهد آن باشیم. اما بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، ماجرا از این قرار است که ترامپ همزمان با ترک کاخ سفید، اسناد محرمانه و طبقه‌بندی شده کاخ سفید را با خود از این کاخ خارج کرد. پس از آن نیز با وجود هشدارهای مکرر دستگاه قضایی اقدامی برای باز پس دادن آن‌ها انجام نداد و همچنان نیز از استرداد این اسناد خودداری می ورزید.
قوه قضائیه امریکا هم‌اکنون دو پرونده باز از رئیس ‌جمهور سابق این کشور در دست دارد. یکی از آن‌ها مربوط به تلاش ترامپ برای تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ امریکاست و دیگری خروج اسناد محرمانه از کاخ سفید.
 
 
کریستینا باب، وکیل ترامپ، اعلام کرده اکنون مدارک محرمانه در دست اف‌بی‌آی است و «آقای ترامپ و تیم حقوقی‌اش نهایت همکاری را با اف‌بی‌آی انجام دادند. اما اف‌بی‌آی بدون اطلاع به خانه آقای ترامپ حمله کرده و تمامی اسناد و مدارک ایشان را ضبط کرده است.» به گفته یکی از منابع آگاه، در ورود به خانه ترامپ سرویس اطلاعات امریکا نیز با اف‌بی‌آی همکاری کرده است و مجوز ورود آن به خانه رئیس‌ جمهور سابق را فراهم کرده است.
نهاد آرشیو ملی امریکا گزارش داده طی ورود به خانه ترامپ، ۱۵ جعبه مدارک و اسناد متعلق به کاخ سفید کشف شده که سریعاً در اختیار آرشیو ملی امریکا قرار گرفته است.
 
 
حمایت جمهوریخواهان از ترامپ
رانا مک‌دنیل، رئیس کمیته ملی جمهوریخواهان با انتشار بیانیه‌ای ضمن دفاع تمام قد از اقدام ترامپ مدعی شد: «به طور مستمر شاهد این هستیم که دموکرات‌ها از بوروکراسی علیه جمهوریخواهان استفاده می‌کنند و آن را سلاح خود کرده‌اند.»
کوین مک‌کارتی رهبر اقلیت مجلس هم در دفاع از ترامپ نوشته است: «به اندازه کافی دیده‌ایم. دموکرات‌ها برای عقب زدن جمهوریخواهان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. آن‌ها از قدرت و هر آنچه در دست دارند، سوءاستفاده می‌کنند تا بقای خود را تضمین کنند. ما منتظر توضیح اف‌بی‌آی هستیم تا درباره آنچه مرتکب شده، به افکار عمومی پاسخ دهد.»
فرماندار داکوتای جنوبی هم با انتقاد از اف‌بی‌آی، اقدامات این آژانس امنیتی را «غیر امریکایی» توصیف کرد. او گفت: «یورش اف‌بی‌آی به خانه ترامپ به مثابه مسلح ساختن بی‌سابقه وزارت دادگستری است. آنها ترامپ را وقتی نامزد ریاست‌ جمهوری و رئیس ‌جمهور بود و اکنون هم به عنوان رئیس جمهور پیشین تعقیب می‌کنند.»
از سوی دیگر، دموکرات‌ها از اقدام اف‌بی‌آی تقدیر کرده‌اند و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند، وظیفه ریاست‌ جمهوری محافظت از اسناد و مدارکی است که به طور محرمانه به دستش می‌رسد. اقدام ترامپ نشان می‌دهد او برای برگشتن به کاخ سفید اهمیتی برای امنیت امریکا قائل نیست و علیرغم هشدارهای متعدد، به اقدامات خلاف عرف و قانون خود ادامه می‌دهد.
دموکرات‌ها همچنین خواستار تحقیق هر چه بیشتر اف‌بی‌آی شدند زیرا به گمان آنهااحتمال می‌رود، ترامپ اسناد بیشتری از کاخ سفید بیرون برده باشد که تاکنون نهاد آرشیو ملی امریکا متوجه فقدان آنها نشده است.
 
منبع: روزنامه ایران

نظر شما