شناسهٔ خبر: 55537039 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

سبز کم جان بورس

بورس روز گذشته برخلاف انتظارها ظاهر شد؛ معاملات در حالی آغاز شد که تا شب گذشته به نظر می‌رسید با توجه به اخبار منتشر شده برجامی،

صاحب‌خبر -

بورس روز گذشته برخلاف انتظارها ظاهر شد؛ معاملات در حالی آغاز شد که تا شب گذشته به نظر می‌رسید با توجه به اخبار منتشر شده برجامی، همانند روز شنبه شاهد معاملات پر قدرت در گروه خودرویی و بانکی باشیم و روند کلی بازار مثبت باشد. موضوعی که محقق نشد و دلیل عمده آن را می‌توان تحلیل‌های متناقض از آینده برجام و متن توافق نامه ارایه شده توسط اروپا دانست؛ عدم اعلام رسمی موضع ایران هم بر این نااطمینانی افزوده است.شاخص کل در پایان معاملات روز سه‌شنبه با افزایش بیش از۳ هزار واحدی همراه شد و تا ارتفاع حدود یک میلیون و ۴۵۲ هزار واحدی بالا آمد. به‌طور کلی دیروز روز پرنوسانی بود و طی روز شاهد تغییر جهت روند شاخص کل بودیم؛ موضوعی که نشان از بلاتکلیفی بازار دارد و روند کلی بازار نامشخص است.

معاملات روز گذشته در حالی آغاز شد که تا شب گذشته به نظر می‌رسید با توجه به اخبار منتشر شده برجامی، همانند روز شنبه شاهد معاملات پر قدرت در گروه خودرویی و بانکی باشیم و روند کلی بازار مثبت باشد؛ با این وجود از دیشب تحلیل‌های متناقضی از آینده برجام مطرح شده است. برخی بر این باورند که متن نهایی ارایه شده از سوی اروپا مورد توافق ایران و امریکا نیز هست و باید منتظر عکس یادگاری وزرای خارجه در وین باشیم. در نقطه مقابل گروهی معتقدند که متن ارایه شده همچنان انتظارات ایران را برآورده نمی‌کند و از سوی دیگر، مسائل پادمانی همچنان باقی مانده است همین موضوع منجر شد که بازار معاملات خود را با تردید آغاز کند. در ابتدای بازار شاهد افزایش عرضه‌ها بودیم و شاخص کل کاهش بیش از ۵۰۰ واحدی را ثبت کرد. گروه بانکی و خودرویی هم معاملات خود را در رنج منفی دنبال کردند. اما در ادامه بازار با افزایش تقاضا به ویژه در نمادهای خودرویی و بانکی، شاخص کل توانست افزایش بیش از 1.700 واحدی را ثبت کند. اما از میانه معاملات باز هم فشار عرضه افزایش یافت. در نهایت بازگشایی فولاد و تاثیر حدود ۳هزار واحدی آن توانست شاخص کل را سبز رنگ نگه دارد. پس از فولاد، خساپا با ۲۹۳ و وبملت با ۲۶۰ واحد بیشترین تاثیر را در افزایش روز گذشته شاخص کل داشتند. در نقطه مقابل تاپیکو با ۵۶۰، شبندر با ۴۷۸ و کگل با ۴۵۸ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.شاخص هم وزن هم هرچند با افزایش بیش از ۸۰۰ واحدی به کار خود پایان داد اما از میانه بازار روند کاهشی به خود گرفته بود. شاخص فرابورس هم افزایش بیش از ۱۰۰ واحدی را ثبت کرد؛ بپاس با تاثیرگذاری ۱۲۰ واحدی بیشترین نقش را در صعود شاخص فرابورس داشت. در نقطه مقابل زاگرس تاثیر منفی بیش از ۲۲ واحدی را از خود به جا گذاشت.

    افت ارزش معاملات خرد؛ دوباره تردید

دوباره رکود

ارزش معاملات در بازار دیروز حدود دو هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان بود. این در حالی است که در بازار روز شنبه شاهد بهبود نسبی ارزش معاملات خرد بودیم و این رقم به بیش از دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده بود. موضوعی که نشان می‌دهد با تشدید دوباره نااطمینانی‌ها و ریسک برجام، دوباره تقاضا در بازار به ویژه در قیمت‌های مثبت کاهش یافته است.

    خروج دوباره حقیقی‌ها از بازار

پس از آنکه روز شنبه و پس از مدت‌ها شاهد ورود پول حقیقی بودیم، این روز خروج حدود ۲۴۵ میلیارد تومانی پول حقیقی ثبت شد. خساپا با بیش از ۳۵ میلیارد تومان، بیشترین خروج پول حقیقی در بازار روز سه شنبه را ثبت کرد؛ شپنا با ۲۶ و وساپا با ۱۵ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی خروج پول حقیقی بازار روز اخیر بودند. در نقطه مقابل، فولاد با بیش از ۱۲ میلیارد تومان، رکورددار ورود پول حقیقی در بازار بود؛ حق تقدم خاور با ۱۰ و سهرمز با ۵ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی ورود پول حقیقی قرار گرفتند. براساس گزارش اقتصادآنلاین در حال حاضر ریسک‌های سیستماتیک نقش اصلی را در تعیین روند بازار ایفا می‌کند و برجام و رکود اقتصاد جهانی را می‌توان دو ریسک عمده بورس دانست. البته با توجه به اتفاقات اخیر، ‌وزن بیشتر به تحولات برجامی باز می‌گردد. فعلاً اظهارنظر رسمی از سوی ایران در خصوص متن توافقنامه نشده و همین موضوع آینده برجام را با ابهام روبرو کرده است. تا زمان مشخص شدن موضع ایران، به نظر می‌رسد که دوباره شاهد افزایش عرضه در کلیت بازار و کاهش ارزش معاملات باشیم؛ ‌بنابراین در صورتی که تا فردا شرایط تغییر خاصی نداشته باشد و با توجه به روند معاملات دیروز، به نظر می‌رسد فردا شاهد افزایش عرضه‌ها در بازار باشیم.

 

نظر شما