شناسهٔ خبر: 55536897 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

گردوخاک مربیان قبل از شروع لیگ نوید یک فصل جنجالی را می‌دهد

استارت فیلم اکشن با حضور ساپینتو، یحیی، ساکت و...

صاحب‌خبر -
استارت فیلم اکشن با حضور ساپینتو، یحیی، ساکت و...

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: وقتی نام ساپینتو به‌عنوان سرمربی استقلال مطرح شد تصاویری از این مربی منتشر شد که فوتبال‌دوستان ایرانی را نگران کرد. رفتار‌های پرخاشگرایانه این مربی این ذهنیت را به وجود آورد که او در لیگ برتر ما که برخی مربیان آن که به آرامش و صبوری معروفند را از پا درمی‌آورد چطور دوام خواهد آورد؟
هنوز زمان زیادی از آن روز نگذشته است که هربار اخبار مختلفی از پرخاشگری مربیان داخلی نیز می‌بینیم و مشخص نیست عاقبت لیگ برتر پیش‌رو با این همه عصیانگر روی نیمکت تیم‌ها چه خواهد شد؟ آنچه فصل قبل در غیاب تماشاگران رخ داد شبیه به فاجعه بود و با آنچه می‌بینیم خبر از لیگی دردناک می‌دهد. هنوز لیگ شروع نشده عوامل تیم‌ها در مسابقات دوستانه دست‌به‌یقه می‌شوند، به هم توهین می‌کنند و بازی را نیمه‌کاره رها می‌کنند. با این طرز تفکر و با این حجم از ناشکیبایی، مشخص نیست این نفرات در رقابت‌های رسمی که قطعا حساسیت‌های خاص خود را دارد چه واکنشی نشان خواهند داد. خصوصا اینکه این‌بار سکوها میزبان تماشاگران خواهد بود و آنها مترصد کمترین واکنش از سوی نیمکت تیم محبوب‌شان هستند تا غوغا کنند.

اولین پلان فیلم اکشن قبل از لیگ
دو تیم لیگ‌برتری گل‌گهر سیرجان و مس کرمان در ورزشگاه اختصاصی گل‌گهر مقابل یکدیگر قرار گرفتند که این بازی در دقایق پایانی به جنجال کشیده شد و نیمه‌تمام ماند. این بازی دوستانه و تدارکاتی به‌دلیل اعلام یک خطای دوضرب در محوطه جریمه مس در دقایق پایانی، اعتراض کادرفنی تیم میهمان را به همراه داشت و به جنجال کشید. از طرفی مربیان گل‌گهر، مداخله کرده و این مسابقه ظاهرا دوستانه نیمه‌تمام رها شد. جالب است که در این بین بازیکنان دو تیم هم تاحدی با یکدیگر درگیر شدند؛ درنهایت گل‌گهری‌ها در اعتراض به اتفاقات به رختکن رفتند. در ادامه نیز مسی‌ها حاضر به ادامه بازی نشده و داور بازی نیز این دیداری را که دوستانه نام ‌برده می‌شد، نیمه‌تمام اعلام کرد.
شاید بهتر باشد نام دوستانه را از این رقابت‌ها حذف کنیم؛ چراکه اصلا شکل دوستانه‌ای ندارند و اغلب حتی دیدیم تیم‌ها نه‌تنها احترام هم را نگه نمی‌دارند بلکه بازیکنان با خطاهای وحشتناک در آستانه رقابت‌های لیگ برتر با سلامت هم بازی می‌کنند. این‌بار شاید توقع نمی‌رفت تیمی مثل تیم مس کرمان که تازه وارد لیگ برتر شده با قلعه‌نویی و افرادش دربیفتد و این تازه اول راه است.
این‌ طرف شهر هم باز پای مس درمیان است. تیم‌های آلومینیوم اراک و مس رفسنجان در دیداری دوستانه به‌مصاف هم رفتند. محمدمهدی محبی خطای شدیدی روی میلاد فخرالدینی مرتکب شد و مدافع آلومینیوم به‌شدت اعتراض کرد. یک دقیقه بعد، اسماعیل شریفات تکل محکمی روی پای محبی زد که سبب مصدومیت او شد. پس از این اتفاق، مهرداد رضایی نسبت به این موضوع به مربیان آلومینیوم گلایه کرد اما اعتراض میلاد فخرالدینی به محمد ربیعی که بازیکنش را پس از یک خطا تشویق کرد منجر به درگیری و جنجال در بازی شد. سپس نیمکت‌نشینان مس رفسنجان با فخرالدینی درگیر شدند و در ادامه نیمکت‌ها به جان هم افتادند.
محمد نوازی که همین فصل قبل با ساکت الهامی در ورزشگاه آزادی کولاک کرده بودند این‌بار یک طرف درگیری بود. بازی دوستانه تیم‌های آلومینیوم و مس رفسنجان به درگیری انجامید و جالب اینکه نوازی، یکی از عصیانگران فصل قبل باز هم گرد‌وخاک به پا کرد. این یک نمونه دیگر از عصیانگری مربیانی است که می‌خواهیم لیگ را با هدایت آنها تماشا کنیم. این مربیان انگار از آنچه برایشان رخ‌داده درس نمی‌گیرند و همین‌ها که تاب اتفاقات بازی‌های دوستانه را ندارند، قرار است این فصل در لیگ برتر رودرروی هم قرار بگیرند. درنتیجه لیگ ایران را از همین حالا می‌توان آبستن حوادث تلخی دانست.
درگیری‌ها اما به اینجا ختم نمی‌شود و مربیان ایرانی در اردوی برون‌مرزی هم دست از کتک‌کاری برنداشتند و این‌بار هم پای یک مربی جنجالی وسط بود. ساکت الهامی اگر در یک درگیری بی‌تقصیر هم باشد دیگر کسی باور نمی‌کند. این مربی که به یاغی لیگ معروف است نمی‌تواند بر اعصاب خود کنترل داشته باشد و اغلب واکنش‌هایش هیجانی و از روی عدم‌کنترل است. او که هرساله طی درگیری با یکی از اعضای تیم‌های حریف یا خودی فضا را تا حد جنون گل‌آلود می‌کند این‌بار در ترکیه گردوخاک به پا کرد. او همین چندی پیش از حدادیان و عوامل نساجی بابت برخی اظهاراتش عذرخواهی کرده بود اما انگار هنوز هم عصبانی است و بار دیگر با دیدین عوامل تیم نساجی از کوره در رفت و یقه‌گیری راه انداخت. الهامی شاید تنها مقصر درگیری و زدوخورد اردوی ترکیه نباشد اما یکی از اصلی‌ترین آنهاست. او یادش رفته دوره این کارها تمام شده و باید بایستد و درمقابل رفتارش پاسخگو باشد. غیرقابل‌باور نیست تیم‌ها با او قرارداد مشروط می‌بندند و اگر محروم و جریمه شود باشگاه تعهدی نسبت به او ندارند. این برای الهامی یک امتیاز نیست که یک ضعف بزرگ است. او باید بداند که در لیگ ایران از این پس تماشاگران حضور دارند و رفتار او می‌تواند در حضور تماشاگران فاجعه‌بار باشد. این مربی البته خیلی خوش‌شانس است که این‌بار سرمربی تیم بی‌هواداری است اما همین رفتارهای پرخاشگرایانه‌اش می‌تواند عامل بروز تنش در هریک از بازی‌های لیگ برتر شود. او لازم است فکری به حال روح و روان خود کند تا بتواند بر اعصابش مسلط شود.
این شرایط وقتی نگران‌کننده‌تر به نظر می‌رسد که ما مربیان دیگری هم داریم که در لیگ ایران یقه‌دریده، برخلاف تصویری که از خود ساخته بودند فصل قبل را بارها به جنجال کشیدند. هنوز رفتارهای یحیی گل‌محمدی در خاطرمان است. برخورد او با داور و اعتراض‌هایی که قبل از هر چیز آرامش تیم پرسپولیس را به‌هم ریخت و جایگاه این تیم را به خطر انداخت. بدون‌شک لیگ ایران این فصل هم از این نوع رفتارها کم نخواهد دید.

سرخابی‌ها و مربیان غیرقابل پیش‌بینی
اصل ماجرا اما به استقلال و پرسپولیس مربوط است. ساپینتو در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۰، پس از درگیری فیزیکی با بازیکن باشگاه اسپورتینگ یعنی لیدسون در رختکن تیم، بلافاصله استعفای خود را ارائه کرد. سوابقش نشان می‌دهد او یک مربی عصبانی است. فیلم‌های متعددی از عصبانیت‌ها و واکنش‌های عجیب او حین مسابقات و اعتراض‌های شدید به عملکرد شاگردانش و حتی داوران مشاهده شده که به نظر می‌رسد این مسائل را در ایران هم از او ببینیم. فیلم‌های منتشره از او نشان می‌دهد به لحاظ اخلاقی به‌شدت عصبانی است و نباید چندان با او کلنجار رفت. رفتار‌های ساپینتو به‌حدی عجیب است که حتی برخی نزدیکان به باشگاه استقلال به مسئولان هشدار داده‌اند به خوبی این مربی را برای حضور در تیم استقلال توجیه کنند تا احتمالا با تکرار چنین رفتار‌هایی موجب محرومیت خود نشود.
شاید برایتان جالب باشد بدانید ۲۶ مارس ۱۹۹۷ درحالی که ریکاردو ساپینتو ۲۵ساله بود، با لباس‌شخصی به ورزشگاه ملی رفت. سرمربی او را برای آخرین اردو و بازی مقابل ایرلند شمالی به‌خاطر جریمه احتمالی به‌دلیل بی‌انضباطی‌های اخلاقی دعوت نکرده بود و همه فکر می‌کردند مهاجم اسپورتینگ لیسبون آمده است به هم‌تیمی‌ها و دوستانش ‌انگیزه بدهد. درعوض ساپینتو در اولین لحظات برخورد با آرتور ژرژ، سرمربی وقت، او را به دو مشت میهمان کرد و در ادامه نیز زدو‌خوردی صورت گرفت که فیلم بخشی از آن موجود است. ریکاردو ساپینتو پس از این اتفاق یک‌سال از فوتبال محروم و درنهایت مجبور به ترک فوتبال پرتغال شد. از این‌رو ساعاتی پس از قطعی‌شدن همکاری باشگاه استقلال با ساپینتو، تصاویری از اعتراض متفاوت او به یک تصمیم داور، در فضای مجازی و رسانه‌های ایران بازنشر شد تا انتخاب استقلال یک انتخاب جنجالی لقب بگیرد.
حال سوالی که پیش می‌آید این است؛ واکنش‌های سرمربی پرتغالی جدید استقلال درمقابل اشتباهات داوران ایرانی در لیگ برتر چه خواهد بود؟ این درحالی است که اعتراض تمام‌نشدنی به داوران تبدیل به یکی از عادت‌های اکثر مربیان ایرانی در سال‌های اخیر شده است. از این‌رو او وارد چالشی می‌شود که بیش از هر چیز تیمش را تهدید می‌کند. مخصوصا که استقلال تیمی پرهوادار است و ورزشگاه آزادی یا هر استادیوم دیگری را می‌تواند تحت‌تاثیر رفتارهای خود قرار دهد.
این البته به این معنا نیست که فقط سرمربی استقلال سابقه چنین رفتارهایی را دارد. یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس که حداقل تا فصل گذشته به یک مربی آرام شهره بود به اندازه تمام سال‌های مربیگری‌اش جنجال به پا کرد و بارها محروم شد تاحدی که هنوز هم تبعات محرومیتش ادامه دارد و در شروع فصل جدید هم اجازه ندارد کنار تیمش باشد. باید دید برای فصل جدید قصد دارد به سال‌های نه‌چندان دور گذشته که آرامش داشت برگردد یا همان فرمان فصل قبل را ادامه می‌دهد!
امیر قلعه‌نویی و جواد نکونام به‌عنوان سرمربی گل‌گهر و فولاد که هردو تیم هم می‌توانند در فصل جدید جز مدعیان باشند سابقه ایجاد تنش کنار خط را دارند و بعید نیست که در فصل جدید هم شاهد اعتراض‌هایشان به داوران و تیم‌های حریف باشیم. البته این وسط جای خوشحالی است که از دو تازه‌وارد دیگر لیگ که خارجی هستند هنوز سابقه نگران‌کننده‌ای در دست نیست. قربان بردیف تراکتور و مورایس سپاهان ازجمله درون‌گراهای لیگ هستند. از این‌رو احتمال اینکه در لیگ ایران واکنش تندی نشان دهند کم است. هرچند اعتراض‌های گاه و بیگاه به تیم‌های داوری در لیگ ایران مسری است و ممکن است آنها را هم آلوده کند. با این حال این دو هنوز از خود پرونده جنجالی به جا نگذاشتند، حتی بردیف برای اینکه بر خود مسلط باشد همیشه با خود تسبیح همراه دارد و معتقد است برای او احساس خوب به همراه داشته و هنگام تماشای بازی به او آرامش و احساس خوبی دست می‌دهد. وی باور دارد تسبیح موجب کاهش استرس و تسکین ناراحتی‌هایش بوده‌ است و به‌عنوان نوعی نیاز برای خود احساس می‌کند. با این حال هنوز نگرانی‌ها از اتفاقاتی که قرار است در لیگ پیشرو رخ دهد، به قوت خود باقی است. مخصوصا اینکه ساپینتو هنوز لیگ شروع نشده برای بازی اول با سپاهان برای مورایس خط‌ونشان کشیده و به او هشدار داده است که بازی اول جنگ است!

نظر شما