شناسهٔ خبر: 55534227 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطرح کرد:

رعایت ۳۴ درصدی پروتکل‌های بهداشتی/BA5 سویه غالب امیکرون در کشور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به رعایت ۳۴ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در کشور، گفت: سویه BA5 با ویژگی سرعت انتقال بالا، سویه غالب امیکرون در کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاهین شیرانی امروز _ سه‌شنبه هجدهم مردادماه_ در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، اظهار کرد: از سوم تیرماه روند افزایشی شهرهای قرمز آغاز شد و در حال حاضر بیشتر شهرها در وضعیت قرمز یا نارنجی به سر می‌برند؛ روند ابتلاء به بیماری کرونا در کشور افزایشی است و میزان مرگ‌ومیر نیز روند بالارونده دارد، اما به میزان مرگ‌ومیر در پیک پنجم یا ششم نرسیده است‌.

وی با بیان اینکه شیب مثبت سرپایی مقداری در حال کاهش است، افزود: میزان مراجعات سرپایی، بستری جدید و مرگ‌ومیر در کشور طی هفته جاری نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است و در رأس مرگ‌ومیرهای ثبت شده استان‌های تهران، خراسان رضوی، کرمان، گیلان، خوزستان و آذربایجان شرقی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه سویه اومیکرون BA5 سویه غالب در کشور است، تصریح کرد: زیر سویه مذکور به سرعت منتقل می‌شود و تا ۱۸ نفر را درگیر می‌کند و میزان پوشش دوز یادآور واکسیناسیون کرونا در کشور پایین است و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور حدود ۳۴ تا ۳۵ درصد است که بیانگر خطر است.

کاهش نمونه‌های مثبت در پیک جاری به ۴۳ درصد

وی ادامه داد: عادی‌انگاری خطر بسیاری را به همراه دارد. درصد تست‌های مثبت مقداری کاهش یافته است که خود به خود می‌تواند کمک کننده باشد، زیرا با کاهش نمونه‌های مثبت، تعداد افراد بستری کاهش می‌یابد و در پی آن نیز مرگ‌ومیر با کاهش روبه‌رو می‌شود، همچنین درصد نمونه‌های مثبت در پیک جاری از ۵۳ درصد به ۴۳ درصد رسیده است.

شیرانی با اشاره به وضعیت قرمز کلان‌شهر اصفهان در آخرین رنگ‌بندی ارائه شده از سطح استان، گفت: بیشتر شهرها نیز رنگ قرمز و نارنجی دارند و برای تغییر رنگ‌بندی باید میزان بستری‌ها کاهش یابد، در حال‌حاضر تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه ۹۵ نفر است.

وی با اشاره به میزان پوشش واکسیناسیون کرونا در استان اصفهان، اضافه کرد: تنها ۱۲۷ هزار نفر از افراد واجد شرایط برای تزریق دوز چهارم اقدام کرده‌اند که خود به معنی خطر است، لذا در راستای افزایش پوشش واکسیناسیون از هفته گذشته تاکنون، تیم‌های سیار به ادارات و هیئت‌ها مراجعه و نسبت به تزریق واکسن برای افراد اقدام کرده‌اند.

لزوم فعالیت مجدد اتوبوس‌های سیار واکسیناسیون

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه برای افزایش پوشش واکسیناسیون باید به سمت مردم برویم، اظهار کرد: آخرین میزان تزریق واکسن دوز اول ایرانی برای افراد بالای ۱۸ سال ۸۷ درصد، دوز دوم ۷۹ درصد، دوز سوم ۴۰ درصد و دوز چهارم ۳.۴۱ درصد است. از شهرداری درخواست می‌شود اتوبوس‌های سیار واکسیناسیون را فعال‌تر کند تا متعاقب آن میزان واکسیناسیون نیز افزایش یابد.

شیرانی افزود: میزان پایین پوشش واکسیناسیون کرونا در استان نشان‌دهنده لزوم تلاش بیشتر در این راستا است و فرمانداران باید تزریق واکسن را در اولویت کار خود قرار دهند؛ موضوعی تحت عنوان تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها وجود ندارد و وضعیت باید به گونه‌ای باشد که تمام افراد نسبت به تزریق و تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کرده باشند. همچنین تمهیدات لازم در مراکز آموزشی باید اندیشیده شود و مباحثی نظیر تهویه مناسب کلاس‌های درس به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

گسترش سویه جدید کرونا در هند

وی با بیان اینکه مراکز در شیفت صبح یا شیفت صبح و عصر برای تزریق واکسن کرونا فعال هستند، تصریح کرد: زیر سویه‌ای جدید در هند در حال گسترش است و به منظور جلوگیری از تلفات آن، واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضمن قدردانی از هیئت‌هایی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار خود قرار دادند، ادامه داد: از صدا و سیما درخواست شده بود هیئت‌های عزاداری که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، به صورت مستقیم نمایش داده نشود، اما نمایش داده شد.

نظر شما