شناسهٔ خبر: 55532419 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

گزارش بازرسان سازمان ملل از وجود "شواهد انبوه" پیرامون جرایم در میانمار

صاحب‌خبر -

بازرسان سازمان ملل امروز (سه‌شنبه) گفتند که شواهد زیادی مبنی بر "ارتکاب جنایات در میانمار" به خصوص پس از کودتای نظامی سال گذشته وجود دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه العربیه، "مکانیسم تحقیقاتی مستقل سازمان ملل متحد در مورد میانمار" (IIMM) اعلام کرد که این سازمان شواهد زیادی را مبنی بر نقض قوانین در این کشور جمع‌آوری کرده و همچنین عواملی وجود دارد که جدی‌ترین جنایات بین‌المللی را در میانمار نشان می‌دهند.

در این گزارش آمده است: «این مکانیسم تحقیقاتی اطلاعات بسیاری از جمله ویدئوها، عکس‌ها و اسنادی را جمع‌آوری کرده است که جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی در سراسر میانمار را توسط افراد مختلف از فوریه ۲۰۲۱ نشان می‌دهد.»

نیکولاس کومجیان، رئیس این گروه در بیانیه‌ای عنوان داشت: «عاملان این جنایات باید بدانند که آن‌ها نمی‌توانند با مصونیت از مجازات به فعالیت‌های خود ادامه دهند. ما در حال گردآوری و ذخیره شواهد هستیم، پس آن‌ها یک روز پاسخگو خواهند بود.»

ارتش میانمار پس از مطرح کردن اتهامات تقلب در انتخابات هشت نوامبر ۲۰۲۰ و افزایش تنش سیاسی در این کشور قدرت را در اول فوریه سال بعد آن به دست گرفت. ارتش میانمار در همان تاریخ میو انیونت، سخنگوی حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و آنگ سان سوچی، رهبر این حزب و وزیر خارجه این کشور را بازداشت و اعلام کرد که قدرت به مین آنگ هلاینگ، فرمانده کل ارتش منتقل شده است.

پس از آن، اعتراضات مردمی علیه کودتا در سراسر میانمار آغاز و در نتیجه مداخله مسلحانه ارتش علیه معترضان و گروه‌های دیگر حدود هزار نفر کشته و هزاران نفر نیز بازداشت شدند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ "مکانیسم تحقیقاتی مستقل در مورد میانمار" را ایجاد کرد تا مدارکی از جرایم بین‌المللی در میانمار با هدف استفاده در پیگردهای آتی جمع‌آوری کند. این مکانسیم مستقل که در ژنو قرار دارد، گزارش‌هایی را سالانه به شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارسال می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما