شناسهٔ خبر: 55518940 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

اعلا شویی فرش به چه معناست ؟

صاحب‌خبر -

 

فرش یکی از وسایل پرکاربرد هر مکانی می‌باشد و تمیزی آن از هر نظر برای افراد بسیار بااهمیت می‌باشد. زیرا آلودگی فرش باعث می‌شود که سلامت افراد با خطر مواجه شود و هم این‌که باعث ایجاد جلوه ناپسند در منزل می‌شود و حس آرامشی را که برای افراد باید ایجاد کند، را ندارد. راه‌های مختلفی برای تمیز کردن فرش‌ها وجود دارد تا آن‌ها عاری از هر نوع آلودگی و لکه شوند، هر کدام از این روش‌ها دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند و هر کدام به‌صورت مستقیم تاثیر زیادی بر روی از بین بردن آلودگی‌های فرش دارد. اما یکی از این روش‌های شستشو، اعلا شویی فرش می‌باشد که یکی از بهترین روش‌ها برای شستشوی فرش می‌باشد و باعث می‌شود تمام آلودگی‌های فرش از بین بروند و همچنین هیچ‌گونه لکه‌ای بر روی فرش باقی نماند. افرادی که از حساسیت زیادی نسبت‌به فرش‌های منزل خود برخوردار هستند این شیوه شستشو را برای فرش‌های خود انتخاب می‌کنند. لازم به ذکر است که اعلاشویی فقط مختص فرش نمی‌باشد و برای زیراندازهایی که در مکان‌های پررفت‌ وآمد هستند و منبع آلودگی‌ها می‌باشند این روش بهترین روش شستشو می‌باشد و باعث از بین رفتن تمام باکتری‌ها از سطح زیراندازها می‌شود. روش‌های دیگری نیز برای تمیز کردن وشستشوی فرش وجود دارد که شامل :

1- شستشوی فرش به روش مکانیزه

 2- شستشوی ویژه فرش یا اعلا شویی فرش

3- شستشوی فرش به‌صورت سنتی

4- تمیز کردن فرش به‌صورت خشک‌شویی

 

که در ادامه هر یک را به اختصار توضیح می دهیم.

 

شستشوی فرش به روش مکانیزه

امروزه با توجه به این‌که بیشتر خانه‌ها به‌صورت آپارتمانی می‌باشد و مکانی برای شستشوی فرش‌ها وجود ندارد و و همچنین به دلیل مشغله کاری، افراد وقت زیادی برای شستشوی فرش ندارند و از معایب شستشوی فرش به‌صورت سنتی آگاهی دارند، بنابراین ترجیح می‌دهند که شستشوی فرش را به قالی‌شویی‌های معتبر بسپارند تا با استفاده از دستگاه‌های مکانیزه و به‌روز که در این قالی‌شویی‌ها استفاده می‌شود، شستشوی فرش آن‌ها به‌صورت اصولی صورت گیرد و فرش عاری از هر نوع آلودگی به دست آن‌ها برسد. اما گاهی افراد دغدغه این را دارند که چگونه قالی‌شویی معتبر و باسابقه را پیدا کنند تا با خیال راحت فرش خود را به آن‌ها بسپارند و نگرانی بابت تمیزی فرش و صدمه به آن نداشته باشند. شما به‌راحتی می‌توانید با یک تماس تلفنی با اتحادیه شهر خود به‌راحتی از لیست قالی‌شویی های معتبر آگاه شوید و با خیال راحت فرش خود را به آن‌ها بسپارید. زیرا این قالی‌شویی‌ها برای این‌که مجوز دریافت کنند باید دارای ویژگی‌هایی باشند تا اتحادیه آن‌ها را تایید کند و چنانچه از نظر اتحادیه مشکلی نداشته باشند به آن‌ها مجوز داده می‌شود.شستشوی فرش به روش مکانیزه به دو صورت انجام می‌شود

1- شستشوی مکانیزه به روش معمولی

2- شستشوی ویژه یا اعلاشویی فرش

 

شستشوی مکانیزه به روش معمولی

در این روش برای شست‌وشوی فرش‌ها از مواد شوینده با کیفیت و مناسب فرش استفاده می‌شود و مراحل شستشو ب شرح زیر می‌باشد. قبل‌از انجام شستشوی فرش، فرش از همه نظر توسط کارشناسان بررسی می‌شود تا اگر عیب و ایرادی بر روی فرش می‌باشد آن را با مشتری در جریان بگذارند و چنانچه نیاز به ترمیم دارد ابتدا آن را ترمیم کنند و سپس وارد مرحله شست‌وشو می‌شود. همچنین فرش از نظر این‌که رنگ‌های بکار برده در آن چگونه می‌باشد و همچنین الیاف آن دارای رنگ ثابت هستند و یا رنگ پس می‌دهند نیز بررسی می‌شود و چنانچه فرش از نوعی باشد که رنگ پس می‌دهد از مواد تثبیت‌کننده رنگ برای شستشوی فرش‌ها استفاده می‌شود تا در جریان شستشو، فرش  دچار رنگ دهی نشود و ظاهر آن ناپسند نشود. یکی از موادی که برای تثبیت رنگ در فرش‌ها استفاده می‌شود، پودر کلر است.

1- گردگیری فرش

در اولین مرحله برای شستشوی فرش به روش مکانیزه فرش توسط دستگاه‌های دوار که دارای شلاق‌هایی هستند به‌صورت کامل گردگیری می‌شود. این دستگاه‌ها با ضربه‌هایی که به فرش وارد می‌کنند باعث می‌شوند که گرد و غبار از درون بافت فرش بر روی سطح فرش بیاید و کاملاً از فرش جدا شود. گردگیری فرش یکی از اساسی‌ترین مراحل شستشوی فرش می‌باشد زیرا چنانچه گرد و خاک در درون بافت فرش باقی بماند باعث می‌شود که شستشوی فرش به‌صورت کامل صورت نگیرد و فرش از درخشندگی لازم برخوردار نباشد.

2- آب‌گیری فرش

بعد از مرحله گردگیری، فرش توسط تسمه‌های برروی سطوحی قرار می‌گیرد که دارای منفذهایی هستند و آب با فشار بر روی فرش‌ها ریخته می‌شود و باعث می‌شود هر نوع گرد و غبار که در درون فرش‌ها باقی‌مانده از آن خارج شود و همچنین باعث خروج آلودگی‌ها از سطح فرش می‌شود، تا فرش از نظر شرعی هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشد.

3- شستشوبا مواد شوینده

در این مرحله فرش‌ها با مواد شوینده‌ی مخصوص آغشته می‌شوند. بدین‌صورت که این فرش‌ها زیر دستگاه‌هایی قرار گرفته می‌شود که دارای فرچه های نرم بوده و به‌آرامی باعث کشیده شدن مواد شوینده بر روی فرش می‌شود و این کار را تا زمانی‌که تمامی لکه‌ها از روی فرش پاک شود، ادامه می‌دهند.

4- خشک کردن فرش

از مزیت‌های شستشوی فرش به‌صورت ماشینی، خشک کردن اصولی فرش می‌باشد برای این کار فرش‌ها را درون گرم‌خانه هایی که دارای حرارت ملایم بوده قرار می‌دهند و این حرارت به صورتی می‌باشد که هیچ‌گونه آسیب به الیاف فرش وارد نمی‌کند و خشک شدن فرش به‌صورت کامل انجام می‌شود به‌گونه‌ای که هیچ‌گونه رطوبتی در درون فرش باقی نمی‌ماند که باعث پوسیدگی فرش شود.

5- اتو زدن

گاهی فرش‌ در اثر فرایند شستشو، الیاف آن بد حالت می‌شوند که با استفاده از اتوهای مخصوص، فرش‌ را اتو می‌زنند تا باعث شوند که حالت طبیعی فرش حفظ شود و همچنین فرش از درخشندگی خاصی برخوردار شود. بعد از این‌که به صورت کامل اتو زنی شد آن را لول کرده و درون کاورهای مخصوص قرار می‌دهند و به دست مشتری می‌رسانند.

اعلا شویی فرش به چه معناست ؟

شستشوی ویژه فرش یا اعلا شویی فرش

اعلاشویی فرش همان گونه که از نام آن پیداست، یعنی بهترین روش شستشوی فرش می باشد. بنابراین از راهکارهایی برای شستشوی فرش در این روش استفاده می‌شود تا کوچک‌ترین آسیبی به فرش وارد نشود و فرش به بهترین نحو تمیز شود. برای شستشوی فرش به این روش، ابتدا فرش‌های دست‌باف را از فرش‌های ماشینی جدا می‌کنند تا با توجه به نوع بافت فرش‌ها از مواد شوینده‌ی مخصوص هر کدام استفاده شود. شستشوی فرش به روش اعلاء شویی تقریباً مشابه شستشوی فرش به روش معمولی می‌باشد اما میزان حساسیتی که برای شستشوی فرش‌ها در این روش به کار برده می‌شود بسیار بیشتر از روش معمولی می‌باشد. و همچنین مواد شوینده‌ای که برای اعلا شویی استفاده می‌شود، مواد شوینده‌ی مخصوص و به‌صورت مایع می‌باشند و مزیت استفاده از این مواد شوینده این است که ترکیبات شیمیایی که برای این مواد شوینده استفاده می‌شود بسیار ملایم بوده و کمترین آسیبی را متوجه فرش نمی‌کند اما درجه پاک‌کنندگی این مواد شوینده بالا می‌باشد. شستشوی فرش به روش اعلا شویی را به‌صورت مختصر برای شما بیان می‌کنیم:

1- گردگیری فرش

 گردگیری فرش مانند روش مکانیزه  معمولی، گرد و غبار از سطح فرش زدوده می‌شود، به‌طوری‌که هیچ‌گونه اثری از گرد و غبار در درون فرش باقی نماند.زدودن گرد و خاک از فرش در تمامی روش‌های شستشوی فرش یکسان می‌باشد. به‌خاطر این‌که ماندن گرد و خاک  درون فرش باعث می‌شود که استفاده از هر روش شستشویی پاسخ‌گو نباشد .

2- آب‌گیری فرش

در روش اعلا شویی فرش، آب‌گیری در دو مرحله صورت می‌گیرد تا فرش به‌صورت کامل شستشو داده شود به‌همین خاطر میزان آب مصرفی در اعلاء شویی به نسبت روش معمولی بسیار بیشتر می‌باشد.

3- شستشوی فرش

همانگونه که در بالا نیز ذکر کردیم برای شستشوی فرش در روش اعلا شویی از مواد شوینده مایع استفاده می‌شود که این مواد به‌صورت کامل با آلودگی‌ها ترکیب می‌شوند و باعث از بین رفتن هر نوع آلودگی از فرش می‌شود و همچنین شستشو این مواد شوینده از فرش راحت‌تر می‌باشد و هیچ‌گونه اثری از این مواد بعد از شستشو، بر روی فرش باقی نمی‌ماند .

4- لکه بری فرش

در روش اعلا شویی اگر لکه‌هایی بر روی فرش باشد که در فرآیند شستشوی فرش با مواد شوینده، همچنان این لکه‌ها بر روی فرش باقی‌مانده باشند با استفاده از مواد مخصوص هر لکه، هر گونه لکه ای که بر روی فرش باقی‌مانده باشد را از بین می‌برند به صورتی که فرش از هر نظر تمیز و عاری از هر نوع آلودگی باشد.

5- آب‌گیری فرش

در این مرحله مجدد فرش آب‌گیری می‌شود تا تمامی آلودگی‌ها و آثار باقی‌مانده از مواد شوینده از سطح فرش پاک شود و فرش هیچ مشکلی از نظر شرعی نداشته باشد.

6- خشک کردن فرش

در این مرحله نیز فرش توسط گرم‌خانه‌ها به‌صورت کامل خشک می‌شود و بر روی محیطی که دارای تهویه مناسب است قرار می‌گیرد .

بعد از تمامی مراحل شستشو، کارشناسان مجدد فرش را بررسی می‌کنند تا اگر در مرحله شستشو، فرش دچار مشکل شده باشد تمامی عیوب آن را برطرف کرده و بعد از رفع تمامی عیوب، فرش اتو زده می‌شود و همچنین با استفاده از مواد خوشبوکننده فرش‌ها را معطر کرده و گاهی از مواد براق‌کننده برای فرش استفاده می‌شود تا فرش از درخشندگی بیشتری برخوردار شود. لازم به ذکر است که این مواد براق‌کننده هیچ‌گونه آسیبی به بافت فرش وارد نمی‌کند.

گاهی فرش‌ها نیاز به سفیدشویی دارند که این سفیدشویی بیشتر برای فرش‌های رنگ روشن استفاده می‌شود. زیرا فرش‌های رنگ روشن در اثرگذشت زمان رنگ آن‌ها کدر می‌شود که با سفیدشویی رنگ آن‌ها به حالت اولیه بازمی‌گردد.

بعد از انجام تمامی مراحل، فرش‌ها درون کاورهای مخصوص قرار می‌گیرند و به دست مشتری می‌رسد. برای شستشو به روش اعلاشویی می توانید از قالیشویی ظفر خدمات بگیرید.

همان‌طور که گفته شد متوجه شدید، میزان دقتی که برای فرش‌ها در روش اعلاء شویی صورت می‌گیرد بسیار بالا بوده و به نسبت آن سایر هزینه‌ها نیز بیشتر می‌باشد. در روش اعلا شویی با توجه به این‌که آب‌گیری در دو مرحله صورت می‌گیرد و مواد شوینده‌ای که برای شستشوی فرش استفاده می‌شود دارای قیمت بالاتری به نسبت سایر مواد شوینده می‌باشند بنابراین هزینه‌ای که برای شستشوی فرش‌ها در روش اعلاء شویی مصرف می‌شود بسیار بالاتر بوده و درنتیجه هزینه مصرفی برای مشتری نیز به تبع آن بالاتر است.

اما مسئله‌ای که دارای اهمیت بالایی می‌باشد این است که در روش اعلاء شویی هیچ‌گونه اثری از میکروب و آلودگی در فرش باقی نمی‌ماند. بنابراین اگر در منزل شما افرادی هستند که دارای حساسیت بالایی می‌باشند و ریه آن‌ها مشکل دارد و هم چنین اگر فرزند کوچک در منزل دارید بهترین روش برای شستشوی فرش اعلا شویی می‌باشد. گاهی افراد نسبت‌به مواد شوینده‌ای که برای فرش‌ها استفاده می‌شود حساسیت نشان میدهند و ممکن است که سلامتی آن‌ها با خطر مواجه شود اما در روش اعلا شویی با توجه به این‌که درصد مواد شیمیایی به کار برده در مواد شوینده بسیار پایین می‌باشد، هیچ‌گونه حساسیتی را برای افراد ایجاد نمی‌کند. همچنین اگر در منزل از حیوانات نگهداری می‌کنید بهتر است که فرش‌ها را روش اعلا شویی شستشو دهید تا آلودگی‌های میکروبی از فرش زدوده شود و باعث ایجاد بیماری در افراد منزل نشود.

همچنین روش اعلا شویی برای موکت هایی که زیاد در معرض رفت‌وآمد هستند و میزان آلودگی آن‌ها بسیار زیاد می‌باشد بهترین روش شستشو می‌باشد و باعث می‌شود که هر گونه آلودگی از سطح این موکت‌ها زدوده شود.

شاید به‌نظر هزینه مصرفی برای اعلا شویی بالا باشد، اما اگر تمامی جوانب را به‌خوبی بررسی کنید متوجه خواهید شد که به این صورت نمی‌باشد و نتیجه‌ای که از شستشوی فرش به روش اعلا شویی عاید شما می‌شود بسیار رضایت‌بخش‌تر از هزینه مصرفی آن می‌باشد. چه‌بسا که با شستشوی فرش  با هزینه پایین‌تر سلامتی افراد، با خطر مواجه شده باشد و نسبت‌به مواد شوینده آلرژی داشته باشند و هزینه‌هایی که برای درمان آن‌ها انجام می‌گیرد بسیار بیشتر از هزینه شستشوی فرش به روش اعلا شویی باشد، یا این‌که مواد شوینده‌ای که برای شستشوی فرش استفاده‌شده باعث ایجاد صدمه به الیاف فرش شود و فرش دچار پوسیدگی و رنگ‌پریدگی شود و از حالت اولیه خارج شود و آن زیبایی اولیه را نداشته باشد و از ارزش آن کم شود. بنابراین اگر بخواهید که دوباره در این زمینه هزینه کنید شاید فرش شما دیگر به حالت اولیه باز نگردد. همچنین تهیه فرش نو با توجه به شرایط اقتصادی امروز بسیار پرهزینه می‌باشد پس ترجیح می‌دهید، هزینه بیشتری را برای شستشوی فرش پرداخت کنید تا مجبور نباشید که فرش نو خریداری کنید و عمر فرش شما افزایش پیدا کند.

 

شستشوی فرش به‌صورت سنتی

یکی از روش‌های شستشوی فرش که امروزه کمتر از آن استفاده می‌شود، شستشوی فرش به‌صورت سنتی می‌باشد، افرادی که خانه‌های آن‌ها به‌صورت ویلایی می‌باشد و مکانی برای شستشوی فرش دارند به‌جای این‌که هزینه شست‌وشو را به قالی‌شویی‌ها بسپارند و یا این‌که دسترسی به قالی‌شویی ندارند، ترجیح می دهندخودشان در منزل این کار را انجام دهند. اما استفاده از این روش معایبی نیز دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم . مراحل شستشوی فرش به صورت زیر است:

1- گردگیری فرش

قبل‌از این‌که اقدام به شستشوی فرش به‌صورت سنتی شود، باید فرش به‌صورت کامل گردگیری شود تا هیچ‌گونه گرد و غبار در لابه‌لای الیاف فرش باقی نماند و کار شستشو را سخت‌تر نکند. بدین‌منظور فرش‌ را از چارچوب‌ آویزان کرده و با ضربات چوب به آن‌ می‌زنند تا گرد و غبار به سطح آن‌ها بیاید

2- آب‌گیری فرش

قبل‌از این‌که اقدام به آب‌گیری فرش کنید باید مطمئن شوید که فرش شما رنگ پس نمی‌دهد و برای این کار باید از یک دستمال سفید و تمیز استفاده کرده و آن را مرطوب کنید و بر روی قسمت‌هایی که دارای رنگ بیشتری هستند، بکشید. اگر هیچ اثری از رنگ بر روی دستمال نبود می‌توانید اقدام به شستشوی آن در منزل کنید.آبی که برای شستشوی فرش استفاده می‌شود بهتر است  آب ولرم باشد. آب داغ باعث آسیب به الیاف فرش می‌شود و همچنین ممکن است الیاف نسبت‌به حرارت حساس بوده و دچار رنگ دهی شوندو آب سرد نیز آن قدرت پاک‌کنندگی را برای لکه‌های فرش ندارد . همچنین بهتر است فرش را در مکان شیب‌دار پهن کنید تا آب وآلودگی به‌راحتی از فرش خارج شود.

3- استفاده از مواد شوینده

اصولاً برای شستشوی فرش به‌صورت سنتی از پودرهای دستی استفاده می‌شود که استفاده از این پودرهای دستی امکان دارد، باعث ایجاد صدمه برای الیاف فرش شود و همچنین امکان باقی ماندن این پودرها در بین بافت فرش وجود دارد و باعث می‌شود که الیاف فرش زودتر پوسیده شود.بهترین کار این است که برای شستشوی فرش، از شوینده‌های مایع استفاده شود که کمترین آسیب به الیاف فرش وارد شود.

 4- خشک کردن فرش

بعد از این‌که فرش به‌صورت کامل با مواد شوینده شسته و آب‌گیری شد، نوبت به خشک کردن فرش می‌رسد که در این مرحله فرش را لول کرده و در همان مکان قرار می‌دهند تا آب اضافی از آن خارج شود، سپس آن را بر روی چارچوب به صورت وارونه آویزان می‌کنند تا در مجاورت نور خورشید فرش خشک شود.

معایب شستشو به روش سنتی

شاید به‌نظر هزینه مصرفی برای شستشوی فرش در منزل کمتر باشد، اما باید بدانید که این روش شستشو ممکن است باعث آسیب به الیاف فرش شود، به‌جهت این‌که از نوع مواد شوینده برای هر فرش اطلاعات کافی وجود ندارد و همچنین به‌خاطر جابجایی نادرست فرش امکان پاره شدن آن زیاد می‌باشد و نحوه خشک شدن فرش به‌صورت استاندارد نبوده و نور خورشید باعث رنگ‌پریدگی فرش و همچنین پوسیدگی آن می‌شود.همچنین امکان دارد به دلیل نامشخص بودن شرایط آب‌وهوایی و بارندگی صورت بگیرد و خشک شدن فرش به‌صورت کامل انجام نشود و رطوبت باقی‌مانده در فرش باعث پوسیدگی آن و همچنین ایجاد بوی نامطبوع در فرش می شود که این بوی نامطبوع گاهی به‌هیچ‌عنوان از بین نمی‌رود مگر این‌که مجدد فرش شسته شود.علاوه‌بر تمام موارد ذکر شده شستشوی فرش در منزل باعث فشار به کمر می‌شود و سلامت افراد را با خطر مواجه می‌کند. زیرا زمانی‌که فرش خیس است، وزن آن چند برابر از فرش خشک بیشتر می‌باشد. بنابراین فشار وارده به ستون فقرات زیاد می‌باشد و باعث آسیب به کمر می‌شود.

 

تمیز کردن فرش به‌صورت خشک‌شویی

در این روش برای تمیز کردن فرش به‌هیچ‌عنوان از آب استفاده نمی‌شود به‌همین خاطر به خشک شویی معروف است. برای تمیزکردن فرش از مواد پاک‌کننده‌ استفاده می‌شود که لکه‌ها را از سطح فرش پاک می‌کنند. همچنین در منزل می‌توانید این کار را انجام داد که به وسیله شامپو فرش این کار صورت می‌گیرد. استفاده از شامپوی فرش به روش زیر است:

1- جارو کشیدن فرش

برای این‌که هیچ‌گونه گردوغباری بر روی فرش باقی نماند باید قبل‌از استفاده از شامپو فرش، فرش به‌صورت کامل جارو کشیده شود، تا تمامی گرد و غبار از بافت‌های فرش خارج شود.

2-  کشیدن شامپو فرش

برای استفاده از شامپو فرش باید مقداری از آن را طبق دستورالعملی که بر روی آن نوشته با آب مخلوط کرده و آن را به‌هم بزنیم، تا مقداری کف بر روی محلول تشکیل شود، سپس کف حاصله را توسط یک اسفنج نرم بر روی فرش می‌کشیم. باید توجه کرد که اسفنج کشیدن باید در جهت خواب فرش باشد و از یک قسمت فرش شروع شود تا انتهای فرش به صورتی که مجبور نباشیم  در زمان کشیدن شامپو فرش، بر روی فرش راه برویم.

3- پاک کردن شامپو فرش

زمانی‌که تمامی فرش با شامپو فرش آغشته شد، با یک دستمال خشک و تمیز سطح فرش را کاملاً پاک می‌کنیم و اجازه می‌دهیم که در تهویه مناسب فرش به‌صورت کامل خشک شود و تا زمانی‌که فرش مرطوب است به‌هیچ‌عنوان بر روی آن راه نمی‌رویم. بعد از این‌که فرش کاملاً خشک شد دوباره آن را جارو می‌کشیم تا اگر پرزی بر روی فرش باقی‌مانده توسط جارو از بین برود.

نظر شما