شناسهٔ خبر: 55518328 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اصرار به کشت شالی موجب کاهش ۲۰ درصدی سطح آب چاه‌های گنبدکاووس شد

گنبدکاووس- ایرنا- مدیر امور آب و فاضلاب منطقه گنبدکاووس گفت: سطح آب چاه‌های شرب این شهرستان در چند روز اخیر با توجه به استفاده بیش از حد برای کشت شالی ۲۰ درصد کاهش یافت که در نتیجه آن بخشی از مردم درگیر مشکل افت فشار و یا قطعی آب شدند.

صاحب‌خبر -

حسین سعیدی‌راد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تامین آب آشامیدنی پایدار، سالم و بهداشتی برای مردم در شرایط سخت کنونی که با تداوم خشکسالی و افزایش دمای هوا مواجه هستیم همواره یکی از اولویت‌های مهم مجموعه امور آب و فاضلاب گنبدکاووس است.

وی افزود: با توجه به کمبود منابع تامین آب آشامیدنی و پایین آمدن سطح مخازن و متعاقب آن افزایش مصرف آب در چند روز گذشته از ابتدای شب تا بامداد در بعضی از مناطق شهری و روستاهای اقماری با افت فشار یا قطع آب مواجه هستیم.

مدیر امور آب و فاضلاب گنبدکاووس گفت: روزهای اخیر همزمان با استفاده بیش از حد از چاه‌های کشاورزی برای کشت شالی، سطح آب چاه‌های شرب پایین آمده و با وجود وارد مدار شدن چاه‌های جدید ذخیره مخازن به‌شدت کاهش یافته است.

سعیدی راد ادامه داد: این امر باعث افت فشار و یا قطعی آب برخی روستاهای اقماری و نقاط شهری شده و همچنان روند افزایشی مصرف آب ادامه داد که باعث بیشتر شدن سطح قطعی آب در شهرستان خواهد شد.

وی مصرف آب فعلی مردم گنبدکاووس را ۸۵۰ لیتر در ثانیه و کمبود آب را ۱۵۰ لیتر در ثانیه اعلام و بیان کرد: امسال ۲۰۰ لیتر در ثانیه کمبود آب آشامیدنی با فعال‌سازی چاه‌های جدید جبران شده اما با توجه به مصرف بالا و کاهش سطح آب چاه‌ها کمبود وجود دارد.

مدیر امور آب و فاضلاب گنبدکاووس از عموم مردم شهرستان خواست برای جلوگیری از قطع آب آشامیدنی از مصارف غیر ضرور مانند شستشوی حیاط، خودرو، آب پاشی پیاده رو و خیابان و شستشوی فرش به طور جدی  خودداری کنند.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت ۶۵ هزار مشترک آب و فاضلاب شهری و ۳۶ هزار مشترک روستایی دارد.

نظر شما