شناسهٔ خبر: 55510015 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی رستورانی و نذری

در این مطلب به شما طرز تهیه زرشک پلو مجلسی و نذری را آموزش می دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، طعم زرشک پلو مرغ مجلسی به عنوان یکی از پلوهای رستورانی و غذای نذری ماه محرم همیشه زیر دندان شماست؟ در بسیاری از شهرها برای شب عید زرشک پلو با مرغ درسته یا ریش ریش درست می‌کنند که جزو غذاهای محبوب در لیست  غذاهای ایرانی است. طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی رستورانی برای لیست شام یا غذا با مرغ برای لیست  غذای ناهار را در این مطلب بخوانید .

طرز تهیه زرشک پلو مرغ مجلسی رستورانی و نذری

طرز تهیه زرشک پلو مرغ مجلسی رستورانی و نذری

مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۹۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم زرشک پلو مرغ: ۲۳۰

مواد لازم برای تهیه زرشک پلو نذری

  • مرغ: ۸ تکه ران یا سینه به اندازه دلخواه
  • پیاز: ۱ عدد بزرگ
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۵ قاشق غذاخوری
  • کره: ۵۰ گرم
  • نمک و فلفل: به مقدار دلخواه
  • زرشک: به مقدار دلخواه
  • شکر: به اندازه دلخواه
  • رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
  • برنج: ۵ پیمانه (لیوان دسته‌دار فرانسوی)

*این مقدار مواد برای طرز تهیه زرشک پلو مرغ مجلسی رستورانی و نذری جهت ۶ نفر است. برای تعداد نفرات بیشتر نسبت مواد را بسته به تعداد نفرات به همین ترتیب چند برابر کنید.

مراحل طرز تهیه زرشک پلو مجلسی ساده

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی رستورانی به روش نذری

زرشک پلو با مرغ یک غذای ساده و در عین حال مجلسی بین ایرانی‌ها است که برای پخت آن باید فوت و فن‌های و اصول خاصی را رعایت کنید. البته این موارد اصلا سخت نیستند. اگر در یک رستوران خاص یا در یک مراسم مذهبی، زرشک پلو مجلسی یا نذری میل کرده‌اید و دوست دارید بدانید آشپزهای رستوران‌های معتبر زرشک پلو را با چه روشی درست می‌کنند، برای درست کردن زرشک پلو خانگی به سبک رستورانی به این ترتیب عمل کنید.

مرحله اول: بوی زهم مرغ را بگیرید

برای درست کردن زرشک پلو مرغ رستورانی ابتدا بوی زهم مرغ را بگیرید. روش‌های گرفتن بوی زهم مرغ را بلد هستید؟ یک روش این است که مرغ‌ها رو از شب قبل با پیاز خلالی، سیر، نمک، فلفل سیاه و زعفران مزه‌دار کنید و داخل زیپ کیپ بگذارید یا در یک ظرف بریزید، تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید و روی ظرف را با سلفون بپوشانید.

مرحله دوم: مرغ‌ها را با پیاز، ادویه و رب گوجه سرخ کنید

زمانی که می‌خواهید زرشک پلو مرغ خانگی به سبک و سیاق رستورانی را درست کنید ابتدا پیاز را رنده کنید و تفت دهید تا پیازها سبک و کاراملی شوند. روی تکه‌های مرغ مزه‌دار شده باز هم مقداری زعفران آب کرده بریزید.

مرغ‌ها را جداگانه با مقداری کره سرخ کنید. به پیازهای کاراملی شده ۳ قاشق رب گوجه فرنگی اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود. در مرحله بعد دو لیوان آب و تکه‌های مرغ تفت داده شده در کره را به پیازهای سرخ شده اضافه کنید، به اندازه دلخواه، نمک مرغ‌ها و سس را اندازه کنید، درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید تکه‌های مرغ در این سس خوب بپزد.

مرحله سوم: چاشنی‌ها را اضافه و زرشک پلو را سرو کنید

در صورت دلخواه بعد از این‌که مرغ‌ها کاملا پخته شد و یک سس غلیظ به دست آمد کمی آبغوره روی مرغ و سس بریزید. برنج زرشک پلو را هم به همان روش معمول برنج چلو آبکش درست کنید و دم بگذارید. برای ته دیگ زرشک پلو بهتر است از تکه‌های نان استفاده کنید. زرشک پلو مرغ مجلسی رستورانی را با سس باقی مانده در یک ظرف جداگانه، برنج زعفرانی و زرشک تفت داده شده و در صورت دلخواه خلال پسته تزیین و سرو کنید.

فوت و فن‌های زرشک پلو مرغ رستورانی و نذری

فوت و فن تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی رستورانی +طرز تهیه ته‌دیگ تهچینی

*یک روش دیگر برای پخت زرشک پلو نذری به این ترتیب است: تکه‌های مرغ را با پیاز فراوان و زعفران دم کرده آب‌پز کنید. در یک ماهیتابه روغن بریزید، کمی زرچوبه و ادویه و دو حبه سیر خلال شده اضافه کنید و تفت دهید. در مرحله بعد برای تهیه سس مرغ، دو قاشق غذا رب گوجه فرنگی اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود. مقداری از آب مرغ را روی سس گوجه بریزید و بگذارید چند قل بخورد. حالا تکه‌های مرغ را به سس اضافه کنید و یا مرغ را در ظرف مورد نظرتان بچینید و مقداری از سس را روی مرغ‌ها بریزید.

*طرز تهیه زرشک پلو برای دو نفر یا ۱۰ نفر یا ۳۰ نفر و ۱۰۰ نفر و حتی بیشتر هم دقیقا به همین ترتیب است.

*طرز تهیه زرشک پلو با مرغ و هویج هم بسیار مرسوم است. در اواسط پخت مرغ چند تکه هویج به آب آن اضافه کنید و سپس هویج‌ها را همراه با مرغ تفت دهید.

*بعضی‌ها هم طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش یا مخلوط را می‌پسندند که شبیه همین دستور است. با این تفاوت که بعد از پخت مرغ آن را به قطعات دلخواه ریش ریش و بعد از تفت دادن با سس، آنها را با پلو سرو یا با آن مخلوط می‌کنند.

*برای داشتن یک زرشک پلو مرغ خانگی و رستورانی خوشمزه باید از زرشک تازه و خوشرنگ استفاده کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی رستورانی و نذری

*طرز تهیه زرشک برای زرشک پلو هم به این ترتیب است: در یک ماهیتابه کمی کره بریزید، وقتی کره آب شد زرشک‌ها را اضافه کنید. کمی تفت دهید و سپس مقداری شکر اضافه کنید. برای این‌که شکر داخل زرشک‌ها گوله نشود به محض این‌که شکر را ریختید قبل از حل شدن و کاراملی شدن شکر سریع با زرشک‌ها هم بزنید و از روی حرارت بردارید.

زرشک پلو با ته دیگ ته چینی

*زرشک پلو با مرغ مجلسی رستورانی را با ته دیگ تهچینی هم می‌توانید سرو کنید. برای این کار باید برنج را بدون مرغ و به صورت تهچین درست کنید. به این ترتیب زرشک پلو هم حسابی تزیین می‌شود.

* برای داشتن این ته دیگ تهچینی کافی است که سه یا چهار قاشق غذاخوری ماست چکیده با دو کفگیر برنج آبکش شده و مقداری زعفران غلیظ مخلوط کنید (مقدار زعفران در حدی باشد که مواد کاملا رنگ بگیرند) کف قابلمه روغن بریزید و برنج مخلوط را کف قابلمه بریزید.

سپس بقیه برنج آبکش را هم روی مواد بریزید تا دم بکشد. موقع سرو  غذا برنج را بکشید به تهدیگ که رسیدید قابلمه را داخل یک سینی برگردانید و با قیچی آشپزخانه برش بزنید.

چند راز خوشمزگی زرشک پلو با مرغ مجلسی

چند راز خوشمزگی زرشک پلو با مرغ مجلسی

*در طرز تهیه زرشک پلو با مرغ رستورانی ابتدا مرغ‌ها را از شب قبل با پیاز خلالی، لیمو‌ی تازه ورقه شده، سیر له شده، نمک، فلفل سیاه و زعفران مزه‌دار کنید و داخل زیپ کیپ بگذارید یا در یک ظرف در بسته بریزید. تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید و روی ظرف را با سلفون بپوشانید.

*پوست مرغ‌ها را ترجیحا جدا نکنید. این کار باعث خوشمزگی مرغ خواهد شد.

*اصلی‌ترین راز خوشمزه شدن زرشک پلو با مرغ مجلسی این است که مرغ را قبل از پخت در کره سرخ کنید تا طعم خامی آن گرفته شود.

*در طرز تهیه مرغ خوشمزه برای مهمانی، اگر مرغ را از قبل با ادویه‌ها مرینیت نکرده و استراحت نداده‌‌اید، هنگامی که می‌خواهید آن را سرخ کنید، همراه با پیاز، سیر را هم اضافه کنید. می‌توانید سیر را هم به صورت حبه‌ای و هم خرد شده در زرشک پلو با مرغ، استفاده کنید.

*بعد از اینکه مرغ در تابه، کمی طلایی شد و تغییر رنگ داد، ۲ یا ۳ پیاز را بشویید و پوست بگیرید و به همان شکل سالم، روی مرغ‌ یا تکه‌های آن قرار دهید. سپس به آب جوش اضافه کنید.

فوت و فن طرز تهیه زرشک پلو

رازهای خوشمزگی مرغ مجلسی؛ بهترین مواد گرفتن بوی زهم مرغ کدامند؟

راز خوشمزگی مرغ مجلسی؛ بهترین مواد گرفتن بوی زهم مرغ کدامند؟

*یک راز زرشک پلو خوشمزه این است: اگر از تکه‌‌های فلفل دلمه‌ای و هویج هم استفاده کنید، در گرفتن بوی زهم مرغ تاثیر زیادی دارد. در این صورت بهتر است آنها را با مرغ کمی تفت دهید. لازم نیست حتما سرخ شوند. این راز خوشمزه شدن مرغ را از یاد نبرید. به کار بردن چند ساقه دارچین یا پودر آن هم در گرفتن بوی مرغ موثر است.

*به‌خاطر داشته باشید فلفل دلمه‌ای را نباید زیاد سرخ کنید چون طعم آن به تلخی می‌زند.

*اگر به سس زرشک پلو با مرغ، کمی آب پرتقال اضافه کنید، طعم آن بسیار لذیذ می‌شود. در طرز تهیه چلو مرغ ساده، اضافه کردن این چاشنی‌ها خیلی تاثیرگذار خواهد بود. طرز تهیه مرغ پرتقالی هم یک روش عالی برای درست کردن مرغ مجلسی خوشمزه است.

*برای رنگ قرمز و خوشرنگ سس زرشک پلو با مرغ رب گوجه فرنگی را قبل از اضافه کردن آب جوش، حتما در روغن سرخ کنید تا هم طعم خام آن گرفته شود و رب گوجه فرنگی هم رنگ باز کند. البته می‌توانید رب گوجه فرنگی را از دستور پخت زرشک پلو با مرغ حذف کنید.

طرز تهیه زرشک رستورانی برای روی زرشک پلو با مرغ

فوت و فن های طرز تهیه زرشک رستورانی برای روی زرشک پلو با مرغ

*در طرز تهیه زرشک رستورانی، برای اینکه رنگ زرشک تغییر نکند و براق باشد، بعد از اینکه دانه‌‌های شکر حل شدند، حرارت را باید خاموش کنید. در این صورت، زرشک به غذا هم رنگ نمی‌دهد. در ضمن حواستان باشد که حتما از زرشک تازه استفاده کنید.

*یک روش دیگر در طرز تهیه زرشک این است که برای اینکه زعفران رنگ باز کند، در تابه کره بریزید و قبل از اینکه کاملا ذوب شود، زعفران را با زرشک و شکر در تابه بریزید و کمی حرارت دهید. به اندازه ۱/۲ استکان (۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی) به آن آب اضافه کنید و چند دقیقه حرارت دهید.

*به یاد داشته باشید که زعفران را برای طولانی‌ مدت حرارت ندهید چون حرارت زیاد، طعم و عطر زعفران را کاهش خواهد داد.

*زعفران را در هاون کاملا آسیاب کنید تا عطر و بوی خودش را کاملا به غذا منتقل کند. با این کار زعفران به خوبی رنگ پس خواهد داد.

نکات تکمیلی در طرز تهیه و سرو کردن زرشک پلو با مرغ مجلسی

نکات تکمیلی در طرز تهیه و سرو کردن زرشک پلو با مرغ مجلسی

*یکی از روش های پخت زرشک پلو با مرغ مجلسی رستورانی این است که تکه‌های مرغ را با پیاز فراوان و زعفران دم کرده، آب‌پز کنید. در یک ماهیتابه روغن بریزید، کمی زردچوبه و ادویه و دو حبه سیر له شده یا خیلی ریز خرد شده اضافه کنید و تفت دهید.

*برای تهیه سس مرغ به روش بالا، به میزان لازم رب گوجه فرنگی اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود. مقداری از آب مرغ را روی سس گوجه بریزید و اجازه دهید کمی بجوشد. سپس تکه‌های مرغ را به سس اضافه کنید یا مرغ را در ظرف مورد نظرتان بچینید و مقداری از سس را روی مرغ‌ها بریزید. به این ترتیب مرغ مجلسی ربی خواهید داشت.

*فراموش نکنید که سس مرغ، باید غلیظ باشد و بهترین شیوه سرو این است که سس را در کاسه‌ای جداگانه و در کنار زرشک پلو با مرغ، قرار دهید.

*در ۱۰ دقیقه پایانی پخت مرغ، به سس آن، آبلیمو یا آبغوره اضافه ‌کنید. می‌توانید از آلوچه ترش هم در طرز تهیه زرشک پلو استفاده کنید.

زرشک پلو با مرغ

 

*یک راز خوشمزگی زرشک پلو با مرغ مجلسی پخت کامل مرغ است. در واقع راز خوشمزه شدن زرشک پلو این است: برای اینکه مرغ خیلی خوب بپزد و کاملا جا بیفتد، بهتر است ۱/۵ تا ۲ ساعت بپزد. هرچه بیشتر بپزد، هم سس آن قوام بیشتری پیدا می‌کند و هم بافت مرغ نرم‌تر خواهد شد. از طرفی، همه مواد به طور یکسانی طعم خواهند گرفت.

*برای اینکه زرشک پلو با مرغ به روش مجلسی طبخ شود، به کل برنج، زعفران اضافه نکنید. برنج زعفرانی را جدا از برنج ساده و برای تزیین، زعفرانی کنید. به آب یا سس مرغ زعفران دم کرده اضافه کنید با این کار طعم مرغ کاملا دگرگون خواهد شد.

*اگر می‌خواهید روی زرشک پلو با مرغ ساده یا مجلسی، خلال بادام یا پسته بریزید، آن را در روغن سرخ نکنید چون طعم و رنگ آنها تغییر خواهد کرد.

*اگر پلوها را در قابلمه‌های کوچک بپزید و قالب بزنید و برای هر مهمان، یک قالب را به همراه مرغ سرو کنید، بسیار جلوه و زیبایی زرشک پلو با مرغ را بالا می‌برید. در این صورت ته‌دیگ را هم به شیوه دلخواهتان در بیاورید. می‌دانید که ته‌دیگ خوشمزه برای ایرانی‌ها بسیار مهم و دوست‌داشتنی است.

منبع: مجله کوروش

نظر شما