شناسهٔ خبر: 55507036 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

از سوی کمیته مشترک چهارجانبه صورت گرفت؛

صدور مجوز برای حمل غلات و ذرت از اوکراین به ایتالیا و ترکیه

دو کشتی در روز دوشنبه از بنادر اوکراین اجازه خروج گرفتند تا به مقاصد مورد نظر حرکت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، سرویس مطبوعاتی سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که مرکز هماهنگی مشترک به دو کشتی حامل غلات اجازه داده است تا روز دوشنبه بنادر دریای سیاه اوکراین را ترک کنند.

در این بیانیه آمده است: «مرکز هماهنگی مشترک (JCC) امروز اجازه خروج دو کشتی را از طریق کریدور بشردوستانه دریایی را صادر کرده است.

این کشتی‌ها قرار است به مقاصد ایتالیا و ترکیه حرکت کنند.

حدود سه هفته پیش، توافقنامه چهارجانبه صادرات غلات اوکراین با مشارکت نمایندگانی از روسیه، ترکیه، سازمان ملل و اوکراین در مراسمی در شهر استانبول به امضا رسید. در این مراسم ابتدا روسیه قرارداد صادرات غلات با ترکیه و سازمان ملل را امضا کرد. صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه از بنادر اودسا، چورنومورسک و یوژنی تضمین شده است. راشا تودی در این خصوص اضافه کرد: توافقنامه به مدت ۱۲۰ روز معتبر بوده و امکان تمدید برای مدت زمان بیشتری را هم دارد.

در این گزارش آمده است: بنادر مین زدایی نمی‌شود، اما کریدورهای امنی برای انتقال غلات در نظر گرفته می‌شوند. توافق به معنای اسکورت نظامی کشتی‌ها نیست. مرکز هماهنگی برای رفع هرگونه حادثه در صورت وقوع ایجاد می‌شود. همچنین، کشتی‌های عازم اوکراین از نظر تسلیحات بازرسی خواهند شد. نمایندگان روسیه نیز دسترسی کاملی به موضوعات خواهند داشت.

خبرگزاری تاس هم در این باره اعلام کرد: طرف‌های روسیه و اوکراین متعهد شده‌اند که به بنادر مشخص شده در توافق یعنی اودسا، چرنومورسک و یوژنی حمله نکنند.

نظر شما