شناسهٔ خبر: 55506914 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

صبحانه خبری، ۱۷ مرداد ۱۴۰۱؛ از عدم حضور مذاکره کنندگان ارشد اروپایی در وین تا مخالفت رسانه دولت از بازگشت قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

شمار شهدای غزه به ۴۱ نفر افزایش یافت
مقامات امور بهداشت و درمان غزه اعلام کردند تعداد شهدای حملات اسرائیل به ۴۱ نفر رسیده است که ۱۵ نفر از این شهدا کودکان هستند.

انتقاد خبرگزاری دولت از قانون بازگشت قیمت ها به شهریور ۱۴۰۰
خبرگزاری دولت (ایرنا) با اشاره به لایحه اصلاحی قانون بودجه امسال نوشت: تکلیف مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه امسال برای بازگشت قیمت کالا‌های اساسی به شهریور سال گذشته موجب از دست رفتن دستاورد‌های دولت و مجلس در ایجاد ثبات اقتصادی خواهد شد.

لبنان: ایران ابدا در مذاکرات ما و اسرائیل مداخله نکرده
عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان در گفت‌وگویی اعلام کرد، ایران و سفیر ایران و حتی حزب‌الله اصلاَ در پرونده مذاکرات ترسیم مرزی دخالت نکرده‌اند.

رستم قاسمی: شیعه‌ی حسینی با ‎برجام یزیدیانِ زمان تکلیفش را از یاد نمی‌برد
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در توییتی نوشت: «انقلاب اسلامی ایران برگرفته از عاشوراست و شیعهٔ حسینی نه دل به امان‌نامهٔ یزید خوش میکند و نه با برجام یزیدیانِ زمان تکلیفش را از یاد می‌برد.»

عدم حضور مذاکره کنندگان ارشد اروپایی در وین
رییس تیم مذاکره کننده روسیه در پاسخ به سوالی در خصوص عدم حضور مذاکره کنندگان ارشد اروپایی در مذاکرات جاری وین گفت: آنها حق دارند. اما این عجیب بود و بنظرم [نیامدن انها] مفید نبود.

نهایی شدن توافق بستگی به بحث پادمان دارد
لارنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال در توئیتی نوشت: تفاوت قائل شدن بین نهایی شدن متن و به نتیجه رسیدن توافق بسیار مهم است. متن همانطور که انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات احیای برجام گفت، نزدیک به نهایی شدن است و ممکن است تا چند ساعت آینده نهایی شود، اما نهایی شدن توافق به مسائل پادمانی بستگی دارد.

در مذاکرات احیای برجام در حال حرکت رو به جلو هستیم
«انریکه مورا» معاون دبیر کل اقدام خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار جداگانه با نمایندگان ایران و ایالات متحده امریکا درباره روند گفتگو‌ها اظهار داشت: ما در حال حرکت رو به جلو هستیم انتظار دارم که گفتگو‌ها را زود به پایان خواهیم رساند. مورا در پاسخ به سووال دیگری مبنی بر اینکه ایا هنوز خوش‌بین هستید گفت: بله مطمئنا.

امیرعبداللهیان: قرارداد ۲۵ ساله با چین و ۲۰ ساله با روسیه، باید به تصویب مجلس برسند
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال کوهساری نماینده رامیان و آزاد شهر در خصوص عدم اطلاع مجلس شورای اسلامی از مفاد قرارداد بیست و پنج ساله با چین و موافقتنامه بیست ساله با روسیه با تشریح روند انعقاد این قرارداد‌ها تصریح کرد؛ نظر به این که تفاهم صورت گرفته با چین از نظر شکلی یک "برنامه جامع" همکاری بلند مدت بین دو کشور محسوب می‌شود و در حقیقت یک نقشه راه همکاری است، لذا در سایر مراجع قانونی کشور بررسی شده است. بدیهی است در صورت تبدیل این "برنامه جامع" همکاری به "موافقتنامه" رسمی میان دو کشور، مطابق قانون اساسی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

 

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما