شناسهٔ خبر: 55506211 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مردم چهارمحال و بختیاری سوگوار سقای تشنه‌لب در تاسوعای حسینی

شهرها و روستاهای چهارمحال وبختیاری همزمان با تاسوعای حسینی غرق در اندوه و ماتم است و مردم این استان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با حضور در هیئت‌های عزاداری با نوای یا ابوالفضل(ع) و یا حسین (ع) عشق و ارادت خود را به سقای تشنه ‌لب به نمایش گذاشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از شهرکرد، اگرچه ۲ سالی می‌شود که رنگ و بوی محرم و برگزاری آیین‌ های مذهبی عزاداران حسینی متاثر از شیوع ویروس کرونا شده است و برای حفظ سلامتی مردم برگزاری این آیین‌ ها با محدودیت‌ هایی روبرو شده است اما با فروکش کردن شیوع این ویروس و واکسیناسیون عمومی امسال آیین‌های ماه محرم با حضور پرشور و شوق مردم سوگوار این استان همراه شد.

 

عزاداران حسینی در چهارمحال و بختیاری همانند سایر استان‌ های کشور رخت ماتم به تن کرده و با نوای یا حسین (ع) و یا ابوالفضل (ع) با رعایت دستورالعمل‌ های بهداشتی عشق و ارادت خود را بار دیگر به شهیدان دشت کربلا نشان دادند.

 

هرگاه نام حسین (ع) می‌آید، دل های اهل دل به لرزه می افتد و اشک در چشمانشان حلقه می زند. خوشا به سعادت آنها که زنگار ذنوب، شیشه دل هاشان را کم صفا نساخته است.

 

گرچه از ماجرای کربلا و رشادت شهدای نینوا و دیو صفتی اشقیاء، سال ها و سده ها می‌گذرد، اما هر بار که این ماه آغاز می شود، تازه تر از تازه است و به عاشقان اهل بیت (ع) جانی جدید می دمد.

 

اما جدای از مراسم های معمول که در بسیاری از استان ها کشور نیز برگزار می شود، مردم مناطق مختلف استان به سبک و شیوه خاص خود سوگواری ماه محرم را به جا می آورند به نحوی که این آئین ها در فهرست آثار معنوی کشور نیز به ثبت رسیده اند.

 

مراسم تعزیه حضرت قاسم، چاق چاقو در سامان و سورشجان، خیمه سوزان طاقانک، فرو بردن علم در قدمگاه گرداب بن، آئین گل زنی  و حلیم خوران شهر بن از جمله این مراسم ها به شمار می رود.

 

پایان پیام/361

نظر شما