شناسهٔ خبر: 55505039 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

21 قربانی سیل و سفر!

صاحب‌خبر -
حمیرا حیدریان- ایران واشقانی: سیل تابستان باز هم غافلگیر کرد و مرگبار شد. این بار در استهبان فارس، رودخانه رودبال، عصر جمعه 21 تیرماه؛ در حالی که بسیاری از شهروندان از داراب و استهبان به حاشیه رودخانه آمده بودند تا در پناه سایه درختچه‌های کناره رودخانه از دمای بالای 40 درجه برای لحظاتی آسوده باشند. بارانی که در ارتفاعات رودخانه باریده بود در پایین دست تبدیل به سیل شد و آنها را غافلگیر کرد. طبق آخرین آمار در حادثه سیلاب در بستر رودخانه رودبال استهبان تا زمان تنظیم خبر 21 نفر جان خود را از دست دادند.
غافلگیری مرگبار
مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: در حادثه سیلاب در بستر رودخانه رودبال استهبان تاکنون 21 نفر جان باخته و 2 نفر تا این لحظه مفقود شده‌اند.
خلیل عبداللهی با بیان اینکه بارش باران شدید در شهرستان استهبان حوالی سلطان شهباز، وقوع سیل از سد رودبال را به دنبال داشت افزود: به محض وقوع این حادثه طبیعی، فرماندار، بخشدار و نیروهای امدادی جهت بررسی جزئیات ماجرا به محل حادثه اعزام شدند. همچنین بر اثر این سیلاب ۵۵ نفر دچار حادثه شدند که توسط نیروهای امدادی و عملیاتی و نظامی نجات یافتند. ۱۵ خودرو نیز دچار آبگرفتگی شدند که ۱۲ خودرو از آب خارج شد.
وی با اشاره به اینکه عصر روز جمعه این سیل از نی‌ریز به سمت استهبان جاری شد اظهار داشت: درساعات ابتدایی جست و جو متوجه شدیم پنج نفر به عنوان گردشگر در محل وقوع سیل حضور داشتند که متأسفانه جان خود را از دست دادند. عملیات امداد و نجات از روز گذشته تاکنون با استقرار نیروهای امداد در محل وقوع سیل همچنان ادامه دارد . تا این زمان  21 نفر جان خود را از دست داده‌اند و 2 مفقودی اعلام شده توسط نیروهای مسقر شناسایی شده‌اند.
 سگ‌های جسدیاب و قایق‌های امدادی بدنبال مفقودین سیل
فرماندار استهبان نیزدر گفت‌و‌گو با «ایران» در این خصوص گفت: بارندگی شدید بین ساعات 17 تا 17 و 30 دقیقه عصر روز جمعه (۳۱ تیر) در بالادست رودخانه رودبال اتفاق افتاد و این بارش فصلی منجر به وقوع سیلاب شد. به دلیل اینکه رودبال یک رودخانه دائمی و منطقه گردشگری است، مردمی را که برای تفریح در بستر رودخانه اتراق کرده بودند غافلگیر کرد.
یوسف کارگر افزود: در این حادثه ۲۳ نفر گرفتار سیلاب شدند که متأسفانه 21 جسد کشف و هویت 19 نفر از آنان شناسایی شد. امدادگران با استفاده از سگ‌های جسدیاب و قایق‌های امدادی در حال جست وجو برای کشف دو فرد ناپدید شده هستند و عملیات همچنان ادامه دارد.
فرماندار استهبان با اشاره به اینکه با تلاش امدادگران ۵۵ نفر از مرگ نجات پیدا کرده‌اند، بیان کرد: بارندگی شدید به شهر و راههای تردد آسیبی وارد نزده است و در حال حاضر همه راهها باز است. خسارت سیل فقط در بستر و حریم رودخانه بوده و برخی از باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی را از بین برده است.
یوسف کارگر با بیان اینکه جست وجوها برای یافتن مفقودی‌ها ادامه دارد خاطر نشان کرد: تمرکزمان بر یافتن دو شهروند ناپدید شده است تا مرهمی بر بیقراری خانواده‌های آنان باشد.
وی افزود: پیش‌بینی هواشناسی در مورد احتمال وقوع بارش‌های رگباری به این شدت و این میزان نبود و به همین دلیل، هیچ هشداری در این خصوص صادر نشده بود و مردم غافلگیر شدند.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان فارس نیز گفت: تاکنون اجساد ۲۱ نفر از قربانیان سیل استهبان شناسایی و دو نفر مفقود هستند.
وی افزود: از این تعداد ۱۲ نفر زن و هشت مرد شناسایی شده‌اند که در میان آنان 8 خردسال نیز بوده‌اند.
 ورود دادستانی به حادثه سیل استهبان
رئیس‌کل دادگستری استان فارس نیز با اشاره به سیل روز جمعه (31تیرماه) در شهرستان استهبان حوالی سلطان شهباز، گفت: دادستان فارس به موضوع سیل اخیر ورود کرده و پرونده قضایی برای افراد خاطی تشکیل شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی اضافه کرد: دادستان‌های شهرستان داراب و استهبان مأمور شدند تا قصوری که از سوی اشخاص و نهادهای متولی رخ‌داده را سریع اعلام کنند تا اقدامات قضایی لازم درباره افرادی خاطی، صورت گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی با بیان اینکه بازپرس ویژه در محل پزشکی قانونی مستقر شده است، افزود: سه‌پزشک پزشک قانونی نیز در محل بروز سیل مستقر شده‌اند و به‌سرعت کارهای پزشکی قانونی را انجام می‌دهند.
توضیحات سازمان هوا شناسی 
صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت‌و‌گو با «ایران» نیز در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان هواشناسی نسبت به وقوع حادثه در مناطق استان فارس اعلام هشدار داشته است یا خیر، گفت: روزچهارشنبه بنابر اعلام سازمان هواشناسی، اطلاعیه‌ای با شماره هشدار 75 از سوی این سازمان اعلام کرد که برای روزهای جمعه و شنبه در جنوب شرق استان فارس با مخاطرات جوی همراه است که درباره روان آب‌ها و بالا آمدن آب رودخانه اطلاع‌رسانی و نسبت به اتراق در بستر رودخانه‌ها هشدار داده شده است. وی افزود: در این خصوص هشدار کتبی به استانداری‌ها ارسال شده است و تمامی این اسناد موجود است.

نظر شما