شناسهٔ خبر: 55504307 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

سه هزار و هشتاد و نهمین بسته ویژه خبری «تابناک»

انتقاد تند سخنگوی دولت روحانی از مخالفان مذاکرات وین/معاون رئیسی در امور زنان: معترضیم که چرا بسیاری از حقوق زنان در جهان ضایع می‌شود

در بسته خبری امروز «تابناک» تیتر‌هایی مانند: سازمان ملل ممنوعیت حجاب در فرانسه را محکوم کرد /حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کارگران به کجا رسید؟/عقب نشینی وزارت راه از نرخ‌های جدید عوارض آزادراهی /خودروسازها باید مالیات نقل‌وانتقال خودرو را بدهند و ... را می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

«تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیتر‌هایی از حوزه‌های مهم خبری به خصوص سیاسی و اقتصادی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی و اوضاع اقتصادی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

دبیر ستاد نهی از منکر: ۴ هزار فرزند مسئولان خارج از کشور هستند/ نمی‌شود دنبال تامین یورو و دلار فرزندانشان باشد، اما استقلال کشور را اعلام کنند

هاشمی گلپایگانی گفت: متاسفانه قانونی در این زمینه نداریم. البته به ما ایراد گرفتند که اگر مدیری فرزندش در یک کشور دیگر است، به مدیر چه ارتباطی دارد و چرا باید از وجود یک مدیر توانمند محروم شد. دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه ۳ تا ۴ هزار فرزند مدیر میانی در سال‌های گذشته تاکنون در خارج از کشور هستند، گفت: چه اصراری است فردی مسئول باشد، در حالی که فرزندش در خارج از کشور باشد. رقابتی بین مسئولان نیز وجود دارد؛ یعنی نمی‌شود افراد به دنبال تامین یورو و دلار برای فرزندانشان باشد، اما با صدای بلند استقلال کشور را اعلام کنند.

"محمد صالح هاشمی گلپایگانی" دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این که آیا این مدیران همچنان بر سرکار هستند، گفت: برخی از این مدیران همچنان در حال فعالیت هستند. متاسفانه قانونی در این زمینه نداریم. البته به ما ایراد گرفتند که اگر مدیری فرزندش در یک کشور دیگر است به مدیر چه ارتباطی دارد و چرا باید از وجود یک مدیر توانمند محروم شد. وی افزود: چه بخواهد این مدیر در مسئولیت خود باشد چه نباشد، باید مجلس در این خصوص تصمیم بگیرد که ما هم در این زمینه به مجلس نامه ارسال کرده‌ایم. اقداماتی نیز در این زمینه در صحن مجلس انجام شده بود اما اقدامی که قاطع باشد هنوز صورت نگرفته است.

رستم قاسمی، وزیر راه: شیعه‌ی حسینی با ‎برجام یزیدیانِ زمان تکلیفش را از یاد نمی‌برد
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در توییتی نوشت: «انقلاب اسلامی ایران برگرفته از عاشوراست و شیعهٔ حسینی نه دل به امان‌نامهٔ یزید خوش می کند و نه با برجام، یزیدیانِ زمان تکلیفش را از یاد می‌برد.»

انتقاد تند سخنگوی دولت روحانی از مخالفان مذاکرات وین
علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی در توییتی نوشت: تا مذاکرات به نقطه حساسی می‌رسد، باز هم کاسبان تحریم، دلالان رنج مردم و زیاده‌گویان خوابگردی متوهمانه خود را از سر می‌گیرند. حالا که آثار تحریم بر ناباوران مشخص شده و گفتگوها (گرچه دیرهنگام) در حال ثمردهی است، همه با هم برای ایران و مردم، از مذاکرات احیای برجام حمایت کنیم.


سازمان ملل ممنوعیت حجاب در فرانسه را محکوم کرد
کمیته حقوق بشر سازمان ملل‌متحد، رویکرد اسلام هراسانه فرانسه برای ممنوعیت حجاب برای زنان مسلمان را محکوم کرد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نهاد مستقر درسازمان ملل طی بیانیه‌ای اعلام کرد؛ فرانسه با منع یک زن مسلمان از استفاده از حجاب در مدارس، معاهده‌ی بین‌المللی حقوق بشر را نقض کرده است.


همین چند قلم خوراکی باقی مانده در سفره مردم را هم لاکچری نکنید!
فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور:امروز چرخ دنده‌های تورم تمام مردم و نه فقط کارگران را در منگنه‌ قرار داده است و تامین نیازهای اولیه‌ی خوراکی برای لایه‌های مختلف طبقه متوسط نیز به یک «امر دشوار» بدل شده است. «لاکچری سازیِ کالاهای خوراکی» یکی از تبعات اصلی تورم سنگین حداقل در بخش سبد تغذیه‌ای مردم بوده است.نه فقط گوشت قرمز و سفید، بلکه برنج، تخم مرغ، میوه‌ها و صیفی جات، به تدریج جزو اقلام لاکچری سبد خرید خانواده‌ها شده اند؛ وقتی قیمت برنج ایرانی هر کیلو بیش از ۱۰۰ هزار تومان است، یک خانواده‌ی مزدبگیر می‌تواند ماهی چند کیلو برنج در برنامه خرید منظم خود داشته باشد؟/ ایلنا

گرانی به نذری ها هم رسید/ بازار بی‌رمق گوشت و دام زنده در محرم امسال
نیما حبیب‌فر، عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان گوشت گاوی: تجربه سال‌های گذشته این ذهنیت را ایجاد کرده بود که در محرم امسال شاهد رونق بازار باشیم اما چنین اتفاقی رخ نداد و تقاضا روند عادی به خود گرفت و امسال شاهد هیجان برای خرید گوشت نبودیم. افشین صدردادرس، مدیر عامل اتحادیه مرکزی دام‌ سبک: در ماه محرم امسال تقاضا برای خرید دام مشهود نبوده و می‌توان گفت اتفاق خاصی در این بازار رخ نداد./ ایلنا


مهریه گرفتن برای زنان سخت‌تر می‌شود
سارا باقری، وکیل پایه یک دادگستری: طرح جدید مجلس، عملا دیگر امکان جلب مرد وجود ندارد. اگر امکان جلب هم نباشد، دست زن برای گرفتن مهریه به جایی بند نیست.از مشکلاتی که می‌توان در این روند اشاره کرد، توقیف اموال است. در فاصله زمانی که زن درخواست استعلام اموال می‌کند تا زمانی که توقیفی صورت بگیرد، مرد می‌تواند اموال خود را به نام دیگری انتقال دهد. زنان به راحتی نمی‌توانند برای توقیف اموال مرد اقدام کنند./ تجارت‌نیوز


معترضیم که چرا بسیاری از حقوق زنان در جهان ضایع می‌شود
انسیه خزعلی معاون رئیسی در امور زنان:درباره موضوع زنان «ما مدافع نیستیم، ما مهاجم هستیم و حمله می‌کنیم به این که بسیاری از حقوق خانم‌های جهان دارد تضییع می‌شود.» در کشورهای دیگر نگاه ابزاری به زنان وجود دارد و حرمت آن‌ها حفظ نمی‌شود.

حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کارگران به کجا رسید؟
ولی الله صالحی نماینده سابق کارگران در شورای عالی کار، درباره ابطال مصوبه حق مسکن کارگران توسط مجلس و روند اجرای آن اظهار کرد: در طول سالها دولت مصوبه حق مسکن کارگران را که در شورای عالی کار به تصویب می رسید، تنفیذ و جهت اجرا به وزارت کار می فرستاد و وزارت کار هم آن را به کارفرمایان ابلاغ می کرد. امسال دولت هم به مصوبه حق مسکن کارگران و هم به مصوبه حقوق بازنشستگان ورود کرد و تحت عنوان اصلاح، ارقام را کاهش داد که البته مورد اعتراض مجلس واقع شد. وی افزود: مصوبه ۶۵۰هزار تومانی حق مسکن کارگران در دولت به ۵۵۰ هزار تومان تغییر کرد ولی در کمیسیون اجتماعی، کمیسیون تلفیق و کمیسیون تطبیق مقررات مجلس، غیرقانونی تشخیص داده و اعلام شد که با توجه به جمیع جهات عدد ۶۵۰ هزار تومانی که بابت کمک هزینه مسکن کارگران تصویب شده، عددی بسیار جزئی است و کاهش صد هزار تومانی آن در هیات وزیران وجاهت قانونی ندارد.

نماینده سابق کارگران در شورای عالی کار اظهار کرد: با توجه به اوضاع بازار مسکن و هزینه اجاره بها انتظار این بود که دولت این مصوبه شورای عالی کار را تایید کند و دستور اجرا دهد ولی به کاهش آن اقدام کرد. اکنون با توجه به ابطال مصوبه در مجلس راه دیگری جز اجرای مصوبه شورای عالی کار وجود ندارد؛ همان رقم ۶۵۰ هزار تومان به وزارت کار ابلاغ و اجرا می شود و اگر دولت نظرش این است که مبلغ حق مسکن کارگران کاهش پیدا کند، مصوبه مجدداً باید به شورای عالی کار برگردد تا اصلاح شود و روال قانونی خود را طی کند. به گفته وی، هر زمان که مصوبه تصویب شود معوقات آن از اول فروردین ماه امسال باید محاسبه و به کارگران پرداخت شود. /ایسنا

 

عرضه کنندگان گوشت از پرداخت مالیات معاف شدند
بر اساس اعلام معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی عرضه انواع گوشت قرمز و فرآورده‌های گوشتی دام‌های سبک و سنگین و قطعات بدن دام مطابق جزو ۴-۵ بند الف ماده قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ مشمول کالاهای معافیت مالیاتی بوده و از پرداخت مالیات و عوارض معافند.

 

عقب نشینی وزارت راه از نرخ‌های جدید عوارض آزادراهی
مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: نرخ‌های جدید عوارض آزادراه‌های کشور به منظور بررسی بیشتر در این خصوص تعلیق و تردد در آزادراه‌های کشور با نرخ‌های گذشته خواهد بود. امین کیانی شب گذشته (شنبه ۱۵ مرداد) اعلام کرد: در پی برگزاری نشست ویژه برای بررسی نرخ‌های جدید عوارض آزادراه‌های کشور در ستاد وزارت راه و شهرسازی، در حال حاضر نرخ‌های جدید عوارض آزاد راه‌های کشور به منظور بررسی بیشتر در این خصوص تعلیق و تردد در آزادراه‌های کشور با نرخ‌های گذشته خواهد بود. تردد در آزادراه‌های کشوری به روال قبلی خواهد بود و از اعمال هرگونه افزایش نرخ تا اطلاع ثانوی خودداری خواهد شد.

 

خودروسازها باید مالیات نقل‌وانتقال خودرو را بدهند
سازمان امور مالیاتی، خودروسازان را مسئول پرداخت مالیات بر اولین نقل و انتقال خودروهای صفر کیلومتر اعلام کرده است. در متن نامه داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی به حسین فرهیدزاده، سرپرست سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان آمده است: بر اساس ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، پرداخت اولین مالیات نقل و انتقال خودرو، بر عهده کارخانجات سازنده و یا وصل کننده قطعات پیش ساخته (مونتاژ کننده) داخلی و یا واردکنندگان ( نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی ) است. کارخانجات سازنده و یا وصل کننده قطعات پیش ساخته داخلی و واردکنندگان خودرو مکلفند بدون درج در صورتحساب فروش، مالیات یاد شده را به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور مقرر می‌کند، پرداخت کنند. 

نرخ سود بین بانکی به کانال ۲۰ درصد بازگشت
بر اساس اطلاعات منتشره از سوی بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به ۳۰ تیر به ۲۱.۳۱ درصد رسیده بود که بیشترین نرخ سود بین بانکی در سال ۱۴۰۱ بود. این نرخ پس از اعتراض فعالان بازار سرمایه و مدیریت بانک مرکزی از هفته نخست مرداد وارد مدار نزولی شد. نرخ سود بین بانکی در هفته نخست مرداد به ۲۱.۱۳ درصد رسیده بود که نسبت به هفته منتهی به ۳۰ تیرماه ۰.۱۸ درصد کاهش داشت. روند نزولی نرخ سود بین بانکی در دومین هفته مردادماه نیز تداوم داشت؛ و در پایان هفته منتهی به ۱۳ مرداد به ۲۰.۶۴ درصد رسید.

ماموریت مخبر به رستم قاسمی
مخبر وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرد، برای هر یک از پروژه ها، کریدور‌ها و خطوط ریلی و جاده‌ای در دست احداث، بسته پیشنهادی برای جذب سرمایه گذاری و روش‌های متنوع تامین مالی تدوین و برای تصویب نهایی ارایه دهد. معاون اول رئیس جمهور افزود: دولت حمایت‌ها، پشتوانه‌ها و مجوز‌های لازم را جهت استفاده از سرمایه‌های مردمی و منابع مالی بخش خصوصی و خارجی برای وزارت راه و شهرسازی فراهم خواهد کرد و لازم است این وزارتخانه نیز برنامه ریزی‌ها را به نحوی انجام دهد که مردم و بخش خصوصی نسبت به سرمایه گذاری در پروژه‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای ترغیب شوند. در این جلسه مقرر شد وزارت راه و شهرسازی ظرف سه هفته بسته‌های پیشنهادی و روش‌های تامین مالی برای اجرای پروژه‌های اولویت دار در دست اقدام و همچنین نگهداری شبکه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی کشور تدوین و ارایه کند.

نظر شما