شناسهٔ خبر: 55502695 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

نقش آفرینی فولاد مبارکه در بازار بورس؛ نمایندگان مجلس: صنایع

شرکت فولاد مبارکه اصفهان، به عنوان پیشران اقتصاد غیرنفتی در حوزه صنعت، توانسته با اجرای طرح‌های توسعه‌ای گوناگون در سال‌های گذشته و برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های مختلف در دوره‌های پیش‌رو، درآمد مناسبی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کند. افزایش سرمایه ۸۰.۸۸ درصدی از محل سود انباشته که بزرگترین افزایش سرمایه در بورس از محل سود انباشته است و تقسیم سود نقدی بی‌سابقه حدود ۵۰ هزار میلیارد تومانی (۱۷۰ تومان به‌ازای هر سهم) نمایانگر عملکرد قابل توجه این شرکت بورسی است که مورد توجه نمایندگان مجلس هم قرار گرفته و آنها صنایع فولاد را از جمله صنایع سوددهی قلمداد کرده اند که از مزیت خوبی برای سرمایه گذاری برخوردارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیتنا، مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت فولاد مبارکه برای سال منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰، به‌صورت حضوری و آنلاین با حضور ۷۴.۷ درصد از سهام‌داران برگزار و با اکثریت آرای سهام‌داران، صورت‌های مالی این شرکت، به‌عنوان دومین شرکت بورسی کشور از نظر ارزش بازار تصویب شد و تخصیص ۱۷۰ تومان سود به ازای هر سهم شرکت فولاد مبارکه مورد موافقت مجمع عمومی عادی سالیانه قرار گرفت؛ همچنین طی مجمع عمومی فوق‌العاده، سرمایه شرکت از مبلغ ۲۹۳۰۰ به ۵۳۰۰۰ میلیارد تومان (معادل ۸۰.۸۸ درصد) از محل سود انباشته افزایش یافت؛ این افزایش سرمایه به‌منظور احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی، خرید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو و مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر صورت گرفته است.

فولاد مبارکه

ثبت ۲۷ رکورد در فولاد مبارکه برای گذر از یک حد نصـاب و رویه معمـول

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در ابتدای این مجمع با بیان این که ثبت ۲۷ رکورد به تنهایی گذر از یک حد نصـاب و رویه معمـول بـوده و ۱۸۶ هزار میلیارد تومان پروژه برای فولاد مبارکه طی سه سال آینده در دستور کار قرار گرفته است، افزود: عـلاوه بـر ایـن، در پی کسب ایـن موفقیّت‌ها در اولین همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالای کشور نیـز بـه عنـوان شـرکت برتر از لحاظ ارزش در بورس کالا انتخـاب شـد.

آغاز عملیات احداث ۵ پروژه بزرگ بـا سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی

فولاد مبارکه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه در سال گذشـتـه بـه عنـوان یکی از شرکت‌های بزرگ کارگروه پیشرانان پیشرفت ایــران اسلامی بـرای مشارکت در بزرگتریـن ســرمایه‌گذاری صنعتی تاریخ اقتصـاد ایـران، عملیـات احـداث ۵ پروژه بزرگ بـا سـرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی را آغاز کرد و در همین راستا در سـال جـاری نیز با امضای تفاهم‌نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه‌آهـن جمهوری اسلامی ایران و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، در مسیر تحقـق ایـن طرح‌هــا گام نهـاد و با پیگیری اهـداف تعیین‌شده در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله صنعت کشور، همـه تـوان و تلاش خود را جهت افزایش تولید به کار گرفته تا با تضمین ادامه روند رو به رشد خود و تأمیـن نیـاز بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت و صنایع استراتژیک ازجمله خودروسازی، لوازم خانگی، لوله و پروفیل، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، پیشران اقتصـاد غیر نفتـی کشـور باشـد.

وی خاطرنشان کرد: آمار و ارقـام بـه روشـنـی گـواه این مدعاست که شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱، با مدیریت و برنامه‌ریزی دقیـق و با بهره‌برداری از پروژه‌هـای متعـدد ازجمله با قوّت هرچه بیشتر عـزم خود را جزم نمـوده تا علی‌رغم همه محدودیت‌ها، اسمز معکوس ثانویه (RO2) و راه‌اندازی واحـد گاززدایی و کربن‌زدایی، ضمـن کاهش مصرف آب، امکان تولید فولادهـای الکتریکی را فراهـم کنـد کـه ایـن امـر نشان‌دهنده توانایی بالا برای رقابت تنگاتنگ با فولادسازان برتـر جـهـان اسـت. این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ برای پاسخگویی بهتـر بـه نیـاز بـازار داخـل ۸ محصول جدید توسط فولاد مبارکه طراحی و تولید گردید.

حمایت‌ همه‌جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان

طیب‌نیا تأکید کرد: بومی‌سازی بیش از ۱۰۰ هـزار قطعـه و تجهیـز طی سالیان گذشـته با حمایت‌های همه‌جانبـه از شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری شرکت‌های سازنده داخلی تنها گوشه‌ای از دستاوردهای فولاد مبارکه برای خودکفایی حداکثری صنعت فولاد کشور است که علی‌رغـم وجـود مشکلات، با مدیریت بهینه منابع موجـود و جدیّت کارکنان در بخش‌های مختلـف تـداوم می‌یابـد تمامی مایه مباهـات اسـت کـه در کنـار ایـن دستاوردها فولاد مبارکـه بـه عنـوان شهروندی مسئولیت‌پذیر و در راستای عمـل بـه مسئولیت‌های اجتماعی خـود از ابتـدای همه‌گیـری ویروس کرونا در سطح کشور در کنار کادر درمـان و مـردم شریف ایـران بـوده اسـت و بـا تأمیـن بیـش از ۲۵ هـزار و ۷۰۰ تن اکسیژن مـورد نیـاز مراکز درمانی کشور، از هیچ تلاشـی بـرای کمک به خدمت‌گزاران ایـن عـرصـه کوتاهـی ننـمـوده است.

فولاد مبارکه

وی با بیان این که در فروردین‌ماه امسال ۳۰ رکورد تولید روزانه در فولاد مبارکه ثبت شده که در نوع خود بی‌سابقه است، ادامه داد: از آن‌جایی که ایـن شـرکت، عمـل بـه مسئولیت‌های اجتماعی را یکی از رسالتهای اصلی خود می‌دانـد، بـا فـراهـم کـردن زمینه اشتغال پایـدار بـرای ۳۵۰ هـزار نفـر بـه صـورت مستقیم و غیرمستقیم و همچنیـن بـا حمایت حداکثری از مراکز دانش‌بنیان در رونق اقتصادی و تزریق امیـد بـه جامعـه بـا فاصلـه معـنـى داری نسبت به سایر شرکت‌های داخلـی ایفای نقـش نموده اسـت.

تولید بیش از ۹ میلیون و ۳۳۸ هزار تن فولاد خام

وی با بیان این که درآمد فولاد مبارکه از فروش داخلی ۱۴۷ هزار میلیارد تومان بوده و ۳۲ هزار میلیارد تومان نیز مربوط به صادرات این شرکت بوده که در این زمینه به ترتیب شاهد افزایش ۷۸ و ۶۶ درصدی فروش در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ بوده‌ایم.

طیب‌نیا تصریح کرد: گروه فولاد مبارکه با تولید بیش از ۹ میلیون و ۳۳۸ هزار تن فولاد خام بیش از ۴۳.۱۱ درصد از بازار فولادسازان بزرگ کشور را در دست دارد و میزان تولید محصولات سرد این شرکت در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، به میزان ۱۱ هزار تن افزایش یافت.

وی با اشاره به رکورد تولید سالیانه در خطوط اصلی تولید این شرکت در سال ۱۴۰۰ گفت: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، در این شرکت با همراهی و همکاری تمامی کارکنان شرکت توانستیم به رکوردهای جدیدی دست یابیم؛ به‌طوری‌که رکورد ۹ میلیون و ۳۳۸ هزار تن تختال، رکورد ۴ میلیون و ۱۷ هزار تن گندله، رکورد ۶ میلیون و ۱۵۴ هزار تن کلاف گرم و رکورد یک میلیون و ۶۰۲ هزار تن کلاف سرد ثبت شده است.

عملکرد طرح‌های توسعه‌ای، زیرساختی و سرمایه‌ای شرکت فولاد مبارکه

وی در ادامه به عملکرد فروش پرداخت و توضیح داد: میزان افزایش فروش محصولات گروه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن در محصولات گرم ۴ درصد، در محصولات سرد، ۱۰ درصد و در محصولات پوشش‌دار، ۵ درصد افزایش یافت که در نهایت توانستیم به عدد فروش ۹ میلیون و ۳۱۸ هزار تن برسیم که ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد یافته است.

فولاد مبارکه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به عملکرد طرح‌های توسعه‌ای، زیرساختی و سرمایه‌ای شرکت فولاد مبارکه هم اشاره کرد و افزود: پروژه احداث خط تولید نورد گرم ۲ به‌منظور کسب سودآوری پایدار از طریق تکمیل سبد محصولات کیفی با ظرفیت تولید ۴.۲ میلیون تن کلاف گرم شامل گریدهای مختلف در ابعاد متفاوت در دستور کار است؛ احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالا به ظرفیت اسمی ۹۱۴ مگاوات، افزودن ۵۰ دستگاه لوکوموتیو به ناوگان حمل‌ونقل ریلی گروه فولاد مبارکه، اجرای پروژه‌های آهن‌سازی، فولادسازی، انرژی و سیالات، طرح توسعه سنگان، طرح‌های جنبی و پشتیبانی، پروژه‌های نورد گرم، نورد سرد، فولاد سبا و فولاد سفیددشت ازجمله طرح‌های توسعه‌ای است که در گروه فولاد مبارکه برنامه‌ریزی‌شده است.

فولاد مبارکه پیشتاز سودآوری شرکت‌های بورسی کشور

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: مجموع بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌ها در سهام شرکت‌های بورسی در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل معادل ۷۱ درصد رشد داشته است. رشد بهای تمام‌شده پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت ناشی از مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر و تحصیل سهام می‌باشد؛ به علاوه در سال ۱۴۰۰ با وجود شرایط حاکم بر بازار سرمایه مجموع ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های بورسی نسبت به سال قبل از آن به میزان ۹ درصد افزایش داشته است؛ ارزش روز شرکت‌های بورسی در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۵ برابر بهای تمام‌شده آن‌هاست.

طیب‌نیا حاشیه سودآوری خالص شرکت در سال ۱۴۰۰ را ۵۸ درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به بهبود تقاضای داخلی محصولات و افزایش قیمت‌های جهانی فولاد در سال ۱۴۰۰ و افزایش فروش شرکت در درآمد شرکت از رشد ۸۸ درصدی برخوردار بود و به دنبال اجرای سیاست‌های کاهش هزینه‌ها، نهایتاً نسبت‌های سودآوری از رشد چشم‌گیری نسبت به سال ۱۳۹۹ برخوردار بوده‌اند. همچنین مقایسه این نسبت‌ها با سایر رقبا حاکی از بالاتر بودن این نسبت‌های سودآوری به طور قابل ملاحظه نسبت به رقبا بوده است.

فولاد مبارکه

 تحقق افزایش سرمایه از محل سود انباشته

امیر خرمی‌شاد، رئیس مجمع نیز در ادامه ضمن قدردانی از عملکرد شرکت فولاد مبارکه در سال مالی ۱۴۰۰ اظهار کرد: از دو سال گذشته وعده افزایش سهام فولاد مبارکه را در بورس داشتیم که این امر به دلایلی محقق نشد اما امروز این افزایش سرمایه با همراهی  سهام‌داران شرکت فولاد مبارکه محقق شد.

وی افزود: سهامداران در شرکت نمایندگانی دارند که به راحتی می‌توانند با هیأت‌مدیره ارتباط داشته باشد و مطالبات خود را پیگیری می‌کنند، ما در مجامع نیز بنا را بر این داریم که سهامداران صحبت کنند و این مطالب باید بر اساس آئین‌نامه باشد.

توزیع سود بالا به معنی توقف روند توسعه‌ها نیست

در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد مبارکه با رای حداکثری سهامداران، صورت‌های مالی شرکت فولاد مبارکه به عنوان دومین شرکت بورسی کشور از نظر ارزش بازار تصویب شد و حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان (۱۷۰ تومان به ازای هر سهم) تقسیم گردید.

محمد یاسر طیب نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در اولین روز کاری هفته بعد از مجمع سالانه شرکت، ضمن بازدید از طرح های توسعه دردست اجرا بر ضرورت سرعت بخشیدن به روند اجرایی این طرح ها تأکید کرد.

محمد یاسر طیب نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه

وی در بخشی از سخنانش تاکید کرد: توزیع سود بالا به معنی توقف روند توسعه‌ها نیست، فولاد مبارکه از یک سو بر افزایش کیفی و کمی تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود تمرکز دارد و از سوی دیگر توسعه هدفمند و متوازن با نگاه به آینده را به طور همزمان با جدیت بیش از پیش ادامه خواهد داد.

وی گفت: تمام همت مدیران و کارکنان گروه فولاد مبارکه در شرایط سخت اقتصادی و رکود بازار فولاد بر این است که با افزایش بهره وری، کاهش بیش از پیش هزینه ها و جذب فزاینده منابع مالی به اهداف از پیش تعیین شده جهت ایجاد تحول صنعتی و اقتصاد بدون نفت در کشور دست یابند. 

آینده رو به رشد صنعت فولاد در کشور

صنعت فولاد

تولیدکنندگان ایرانی فولاد در صورت اتخاذ استراتژی‌های مناسب می‌توانند از ظرفیت‌های موجود در بازارهای داخلی و خارجی و حمایت‌های دولتی استفاده کرده و علاوه‌ بر سودآوری مناسب برای سهامداران، سهم ویژه‌ای در رشد و رونق اقتصادی کشور داشته باشند. پیش‌بینی می‌شود که طی سال‌های آینده روند تولید فولاد ایران همچنان رو به افزایش بوده و تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۵۰ میلیون تن در سال برسد.

سیاست‌گذاری دولت در حوزه صنعت فولاد

در سال‌های گذشته صنعت فولاد به عنوان یک صنعت استراتژیک به لحاظ تأمین نیاز داخلی و همچنین افزایش صادرات کشور مورد توجه دولت‌های مختلف بوده و نقش پر رنگی در برنامه‌های توسعه کشور داشته است. فعالان حوزه فولاد نیز همواره بر لزوم توجه دولت به این بخش اساسی تأکید داشته‌اند. مواردی همچون آزادسازی قیمت در بورس کالا (که تا حدودی محقق شده است)، ایجاد مزیت در خرید حامل‌های انرژی و سوخت به عنوان ماده اولیه، تأمین منابع مالی مورد نیاز برای راه‌اندازی طرح‌های توسعه، ثبات اقتصادی و همچنین کنترل تورم می‌بایست در سیاست‌گذاری کلان اقتصاد در نظر گرفته شود.

صنایع فولاد از سودهی و مزیت خوبی برای سرمایه گذاری برخوردارند

دکتر الهویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون حمایت های دولت و مجلس از صنایع مادر داخلی همچون فولاد به عنوان پیشران اقتصاد غیرنفتی و همچنین صنعتی نقش آفرین در بورس، گفت: صنایع فولاد از سودهی و مزیت خوبی برای سرمایه گذاری برخوردارند؛ مخصوصا برای افراد حقیقی و حقوقی که سهام این شرکت‌ها در بورس را خریداری کرده اند.

الهویردی دهقانی

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه در تقسیم سود، به نفع سهامدار حرکت کرده است که در چنین شرایطی از یک طرف باید با دقت نظر، مراقب افزایش نقدینگی در کشور هم بود و از طرف دیگر از اختصاص منابع لازم برای طرح‌های توسعه‌ای پیش‌روی این شرکت هم غفلت نکرد.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی، افزود: از طرف دیگر شاهد افزایش سرمایه‌ی بیش از 80 درصدی این شرکت از محل سود انباشته بودیم که همین موضوع یک سود غیرمستقیم به سهامدار می‌دهد؛ بدین معنا که می‌تواند علاوه بر شرکت در طرح‌های توسعه‌ای، زمینه‌ی مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر هم مهیا نماید.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه و سایر شرکت‌های این حوزه با توجه به نیاز کشور به این صنعت، طی سال‌های گذشته رونق خوبی داشته‌اند که امیدواریم با دقت نظر و حمایت هر چه بیشتر مدیران از صنعت فولاد و سیاست مطلوب این شرکت‌ها در بورس، زمینه‌ی در اختیار گذاشتن منابع لازم برای برنامه‌های توسعه‌ای آنها، بیشتر از گذشته ایجاد شود.

افزایش سرمایه‌ی 80 درصدی فولاد مبارکه امری مبارک است

رحمت اله فیروزی پوربادی، عضو کمیسیون عمران مجلس هم در گفت‌وگو با سیتنا پیرامون حمایت از صنایع مادر همچون صنعت فولاد، گفت: صنایع فولاد جزیی از مجموعه‌ی دولت هستند و همواره تلاش شده است تا حمایت های لازم از این گونه صنایع مادر صورت پذیرد.

رحمت اله فیروزی پوربادی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با توجه به آماری که در مجمع سالیانه فولاد مبارکه اصفهان مطرح شده است، دولت و مجلس حمایت خود را از این صنعت دریغ نکرده‌اند.

نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: دولت تلاش داشته تا در حوزه‌ی قیمت دست این صنایع را باز نگه‌ دارد، در همین حال صنعت فولاد هم باید پیوسته در حال افزایش سرمایه بیشتری باشد تا به درآمدزایی بیشتر منجر شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: با دقت نظر بیشتر دولت، صنایع مادر همچون فولاد می‌توانند در زمینه تولید، اشتغال و غنی کردن کشور تاثیر بیشتری داشته باشند.

این نماینده‌ی مجلس، بیان کرد: افزایش بیش از 80 درصدی سرمایه توسط شرکت فولاد مبارکه را امری مبارک می دانیم، زیرا در زمینه تامین ارز و تقویت پایه‌های اقتصادی کشور نقش به سزایی خواهد داشت، در همین راستا دولت هم نقش حامی را برای این صنایع ایفا می‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: دولت و مجلس آماده همکاری با صنایع هستند و از طرف دیگر صنایع باید در چارچوب سیاست های اقتصادی و تامین نیازهای حاکمیت گام بردارند.

انتهای پیام

گزارش از مونا ارشادی فر و فرزانه احمدی منش

نظر شما