شناسهٔ خبر: 55494406 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایتی دیگر از عشق و دلدادگی زنجانی در یوم العباس

زنجان - ایرنا - امروز زنجانی ها و عاشقان اهل بیت در هشتم محرم به یاد قمربنی هاشم اجتماع باشکوهی را در پایتخت شور و شعور حسینی به نمایش گذاشتند و روایتی دیگر از عشق و دلدادگی خود را در محرم امسال ثبت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، همه ساله در روز هشتم محرم، موکب عزاداران حسینی حسینیه اعظم زنجان با تجمع چند هزار نفری در خیابان اصلی شهر زنجان خالق صحنه های بی بدیلی می شوند که همانندش را کمتر جایی می توان دید و گذر زمان نه چیزی از اصالت و نوای گرم و دانشین نوحه های مراسم کم می کند و نه چیزی از حضور یکپارچه پیر و جوان، دست های بر افراشته برای شفاعت از حسین (ع). 

تابستان ۱۴۰۱ به نیمه خود رسیده، یک روز دیگر داغ تابستانی، اینجا خیایان امام هسته مرکزی شهر زنجان است، عقربه های ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه عصر را نشان می دهد، تجمع چندین هزار نفری و دست هایی که به سوی آسمان بلند است، همه لبیک گویان  می گویند، یا "ابوالفضل" و  چشمان گریان جوانان و عاشقانی هویداست که از اقصی نقاط  مختلف کشور و حتی دیگر کشورها به اینجا آمده اند، تا بار دیگر ه یاد رشادت های عملدار کربلا و مظلومیت حسین بن علی (ع) پیمان دوباره با اهل بیت ببندند.

تا چشم کار می کند، مردم سیاه‌پوش است همه آمده اند، کوچک و بزرگ، پیر جون و زنان و دخترانی نیز همگام باسایر عاشقان دسته عظیم حسینیه اعظم زنجان همگام و همنوا با این کاروان در حرکتند،  مادری را می بنیم در کنار پیاده راه ایستاده، به درختی تکیه داده، به یاد عاشورا اشک از چشمانش سرازیر می شود، زیرلب می گویند "یا قمر بنی هاشم، نظری به ما کن"،   در آن  سوی دیگر  مادری نگاههای ملتمسانه خود را به آسمان دوخته، برای حاجت روا شدن مشکل اش از راه دور به اینجا آمده است.

دسته عزاداری حسینیه اعظم نه فقط برای زنجانی‌ها بلکه برای همه شیفتگان مکتب حسینی از سراسر دنیا مأوایی شده تا در این عزاداری ساده و با شکوه، در اجتماع عظیم خود ندای لبیک یا حسین را سر دهند و امروز چه زیبا همه شاه بیت نوحه عاشقان حسینی  را سردادند:

"ام بنین اوغلونا من نوکرم
سایه نشین علم حیدرم
لبیک ابوالفضل
 لبیک ابوالفضل"

مسیر حرکت دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان نیز در این روز روایتی دیگر داشت، چراکه هر فردی بر حسب توان خود برای ادای  نذرش آمده، یکی  خروس به دست دارد، دیگری گوسفندی را با خود می‌کشد و به برکت  همین نذرها حسینیه زنجان به دومین قربانگاه جهان اسلام تبدیل  شده است.

 امروز شهر من حال و هوایی دیگر داشت،   هر کس  بر حسب توان خود متوسل به آقای جوانمردی  شد که در سیاهی زمانه در آغوشش پناه گیرد، مردی که هر چند دست و علم و مشک ندارد اما کسی را ناامید از درگاهش برنمی‌گرداند.

امروز زنجانی ها حماسه دیگر و یوم العباس دیگری را ثبت کردند، امروز عاشقان حسینی نشان دادند با وجود سختی ها و دشواری ها، هرگز از مکتب حسینی روگردان نیستند، هر سال شورانگیزتر از سال قبل و امروز چه خوب صحنه هایی عاشقانه در دسته حسینیه اعظم زنجان در قالب دوربین عکاسان ثبت و برای همیشه تاریخ ماندگار شد.

همه ساله مقارن با روز هشتم محرم که در زنجان به "یوم العباس" مشهور است، خیل صدها هزار نفری عاشقان و دلدادگان سقای دشت نینوا از اقصی نقاط ایران و کشورهای اسلامی روانه زنجان می‌شود تا گرداگرد هم خالق حماسه‌ای شگرف و بی نظیر شده ودر دریایی مواج، اتحاد، همبستگی و عشق ناگسستنی خود به آل الله را به منصه ظهور برسانند.

این مراسم باعظمت معنوی که از محرم سال ۱۳۸۳ بصورت زنده و مستقیم از ده‌ها شبکه استانی، ملی و برون مرزی پخش می‌شود بدلیل عواملی همچون یک‌دستی مردم٬ نوحه‌های خاص و نبود نشان و نمادهای خرافی سبب ثبت ملی دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان بعنوان یکی از نخستین میراث ناملموس فرهنگی کشور شده است.

این مراسم دی‌ماه سال۸۷ با شماره ۱۰ در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شده و پس از آن نیز در شهریورماه سال ۱۳۹۱ دسته عزاداری زینبیه اعظم با شماره ۷۲۲ ثبت ملی شد.

نظر شما